AMD: "Bulldozer utan tvekan ett renodlat misslyckande"

Permalänk
Medlem

Det känns generellt som BD var en design som sketchades upp under rådande Intel P4 NetBurst hype och det såg ut som att det kunder ville ha var höga frekvenser, något som på ytan erbjöd många trådar och där hög ipc och effektförbrukning var relativt ointressant. Men känns ju som de under de kommande åren borde sett att marknaden ändrade sig och förändra arkitekturen, men kanske var den för långt kommen vid det laget så alternativet hade varit att börja helt om, vilket inte AMD hade varken resurser eller vilja att göra då. Sett i efterhand hade ju en krympning av Stars-arkitekturen med uppdaterade funktioner varit att föredra, en Thuban krymt till 32nm och kanske med 2kärnor till och powergata kärnorna och bättre turbofunktion hade gett en äkta 8 kärnig processor med något högre ipc än tidigare, motsvarande frekvenser som bulldozer för en jämförbar eller lägre effektförbrukning (spånar friskt, men känns rimligt).
Hela idén med BD var väl att man skulle få in två integerkärnor på nästan samma yta som en Stars, då man ser på kretsytorna känns det inte riktigt som man fick till det, förmodligen till stor del för att BD har stora mängder cacheminne som tar plats? Sen att BD beter sig som två svagare kärnor även om man kör enkeltrådad kod är ju ett problem, trodde tanken från början var att då man kör en tråd ska den kunna använda hela kärnans resurser, dvs få högre ipc (per tråd) än om kärnan är i tvåtrådat läge...

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A7V:

Äh, klart de tjänar pengar på sålda Bulldozer-processorer. AMD har inte den ekonomiska basen för att sälja processorna under tillverkningspris i flera månader/år.

Att de säljer till förlust har väl ingen påstått (även om processorverksamheten inte sällan går med just förlust). Det jag ville säga var dock att billigheten sannolikt inte är inte en positiv egenskap hos bulldozer utan en oönskad bieffekt av svalt kundintresse.

Dold text
Permalänk
Inaktiv

Fx-8xxx är verkligen inte dålig eller ej prisvärd.

Men nu pratar han ju om effektivitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bulldozer var inte så bra, men ja gillar piledriver. Helt stört med FX8320 för 1200 kr. Skulle ja byggt dator nu skulle ja kört på de med ett GA-970-UD3 moderkort. Helt stört prisvärt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Klart att det är ett misslyckande om målsättningen var att smiska Intel på fingrarna i mellan- och highend-segmentet för hemmabyggare, eller åtminstone hålla jämna steg under en tid, det vet alla entusiaster.

Därmed inte sagt att produkterna är katastrofdåliga alls, men man får se vad AMD satsar på framgent.
De har ju landat som CPU/GPU-leverantör för PS4 och Xbox One, vilket borde ge en del pluspoäng i image (givet då att konsollerna blir framgångsrika).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av mitrix:

Det känns generellt som BD var en design som sketchades upp under rådande Intel P4 NetBurst hype och det såg ut som att det kunder ville ha var höga frekvenser, något som på ytan erbjöd många trådar och där hög ipc och effektförbrukning var relativt ointressant. Men känns ju som de under de kommande åren borde sett att marknaden ändrade sig och förändra arkitekturen, men kanske var den för långt kommen vid det laget så alternativet hade varit att börja helt om, vilket inte AMD hade varken resurser eller vilja att göra då. Sett i efterhand hade ju en krympning av Stars-arkitekturen med uppdaterade funktioner varit att föredra, en Thuban krymt till 32nm och kanske med 2kärnor till och powergata kärnorna och bättre turbofunktion hade gett en äkta 8 kärnig processor med något högre ipc än tidigare, motsvarande frekvenser som bulldozer för en jämförbar eller lägre effektförbrukning (spånar friskt, men känns rimligt).
Hela idén med BD var väl att man skulle få in två integerkärnor på nästan samma yta som en Stars, då man ser på kretsytorna känns det inte riktigt som man fick till det, förmodligen till stor del för att BD har stora mängder cacheminne som tar plats? Sen att BD beter sig som två svagare kärnor även om man kör enkeltrådad kod är ju ett problem, trodde tanken från början var att då man kör en tråd ska den kunna använda hela kärnans resurser, dvs få högre ipc (per tråd) än om kärnan är i tvåtrådat läge...

Högre frekvenser är dock fortfarande vad folk vill ha verkar det som, Alla gnäller på Ivy för att den klockade sämre än sandy, och alla gnäller på Haswell för att den inte klockar mkt bättre än Ivy, Ingen verkar bry sig om att dom nyare generationerna ändå är snabbare än deras föregångare pga högre ipc.

Sen gnäller alla på dom nya AMD processorerna att dom har hög tdp och hälften av dom som gnäller sitter på i5/i7 processorer överklockade till 4,5ghz+, Dom nya AMD ligger ju på 5ghz stock så självklart har dom hög tdp, Man borde se den som en cpu som är överklockad från fabrik och man är garanterad att få ut 5ghz+ istället för att chansa och köpa en 8350

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Entusiast
Skrivet av H4nsson:

Högre frekvenser är dock fortfarande vad folk vill ha verkar det som, Alla gnäller på Ivy för att den klockade sämre än sandy, och alla gnäller på Haswell för att den inte klockar mkt bättre än Ivy, Ingen verkar bry sig om att dom nyare generationerna ändå är snabbare än deras föregångare pga högre ipc.

Sen gnäller alla på dom nya AMD processorerna att dom har hög tdp och hälften av dom som gnäller sitter på i5/i7 processorer överklockade till 4,5ghz+, Dom nya AMD ligger ju på 5ghz stock så självklart har dom hög tdp, Man borde se den som en cpu som är överklockad från fabrik och man är garanterad att få ut 5ghz+ istället för att chansa och köpa en 8350

Jag tror vi kan sammanfatta det hela med att folk gnäller bara för att gnälla och utan att ha någon ordentlig kunskap om det de gnäller om.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Högre frekvenser är dock fortfarande vad folk vill ha verkar det som, Alla gnäller på Ivy för att den klockade sämre än sandy, och alla gnäller på Haswell för att den inte klockar mkt bättre än Ivy, Ingen verkar bry sig om att dom nyare generationerna ändå är snabbare än deras föregångare pga högre ipc.

När man inte kunde klocka Ivy lika högt som Sandy gjorde det ju så att de nästan gick jämnt ut i prestanda ur en överklockares synpunkt. Klart man blev lite besviken på den punkten.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jo AMD har inte levererat på bra länge, ingen nyhet direkt att deras Bulldozer var klappkass. Har aldrig varit ett alternativ till i5 alls, hade ingen som helst anledning att uppgradera ifrån x6 till FX serien

Permalänk
Avstängd

Kreds till dom att dom tar ansvar och erkänner när något är dåligt, istället för att komma med bortförklaring.

11 och 9 W TDP låter ju lovande.
Men deras uppkommande processor drar väl sjukt höga 210 W, ett rekord genom tiderna för strömförbrukning och till-och-med högre än Pentium 4.

Permalänk
Avstängd

nu var det som sagt servrar det handlade om och där kan jag ha förståelse för att man vill ha ner strömförbrukningen men för oss vanliga dödliga så är det en bra cpu vist sämmre ipc än intel men kan multitaska utav helvete och enda dom är lite sämmre på är äldre program och spel sen är dom uplåst klockar bra är billigare osv så är helt klart en bra cpu i dag

med lite större font hade den titeln nästan platsat i aftonbladet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hade den sålt bättre skulle tonen garanterat varit annan.
Även om bolldozer inte kan mäta sig med Intels varianter så skulle jag knappast kalla den för misslyckad.
Men AMD har ju även shabblat bort sitt försprång på CPU/GPU fronten.

Bulldozer är ett rakt av misslyckande.
- Sämre prestanda per kärna än PhenomII
- Skyhög strömförbrukning
- Usel prestanda per transistor

Need I say more...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kreds till dom att dom tar ansvar och erkänner när något är dåligt, istället för att komma med bortförklaring.

11 och 9 W TDP låter ju lovande.
Men deras uppkommande processor drar väl sjukt höga 210 W, ett rekord genom tiderna för strömförbrukning och till-och-med högre än Pentium 4.

210W i 5GHz är faktiskt bra... Köp dig en effektmätare och överklocka din nuvarande processor till 5GHz och mät hur mycket mer ditt system drar då
För mig ökar datorns totala förbrukning (mätt från väggen) med ~200W och då har jag bara fått min i5 3570K stabil i 4.9GHz...
Så en "strömsnål" ivy bridge har högre förbrukning, det hade inte många väntat sig !

Jag hoppas de släpper en 8-kärnig serverprocessor för konsumentbruk, lägre frekvenser men låg och söt förbrukning med alla nödvändiga virtualiseringsstöd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hade den sålt bättre skulle tonen garanterat varit annan.
Även om bolldozer inte kan mäta sig med Intels varianter så skulle jag knappast kalla den för misslyckad.
Men AMD har ju även shabblat bort sitt försprång på CPU/GPU fronten.

Detta kan bara en riktig fanboy säga, när en person tror så starkt på en produkt trots att företaget som tillverkat den dissar densamma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Klart att det är ett misslyckande om målsättningen var att smiska Intel på fingrarna i mellan- och highend-segmentet för hemmabyggare, eller åtminstone hålla jämna steg under en tid, det vet alla entusiaster.

Därmed inte sagt att produkterna är katastrofdåliga alls, men man får se vad AMD satsar på framgent.
De har ju landat som CPU/GPU-leverantör för PS4 och Xbox One, vilket borde ge en del pluspoäng i image (givet då att konsollerna blir framgångsrika).

Vi ser ju i tester att när applikationer är företrådade så står sig 8350 riktigt bra även mot i7. I och med denna designvinsten på både Xbox och ps4 kommer ju alla spelen optimeras fullt ut efter AMDs arkitektur. Det kommer nog leda till att AMDs processorer ser betydligt bättre ut än idag vid framtida benchmarks. Nu när konsolerna kör med x86 och dessutom AMD-arkitektur skulle jag inte alls bli förvånad om 8350 står sig bra mot i5 och i7 i speltester om ett år. Nya spelmotorer lär ju ha kraftig AMD bias.
Sen får man väl se hur pass lika Jaguar och steamroller är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kreds till dom att dom tar ansvar och erkänner när något är dåligt, istället för att komma med bortförklaring.

11 och 9 W TDP låter ju lovande.
Men deras uppkommande processor drar väl sjukt höga 210 W, ett rekord genom tiderna för strömförbrukning och till-och-med högre än Pentium 4.

Processorerna med över 200W TDP är inte avsedda för vanliga användare. Se det som en 8350 för entusiaster som garanterat klarar 5GHz på stock-kylaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tangentbord:

210W i 5GHz är faktiskt bra... Köp dig en effektmätare och överklocka din nuvarande processor till 5GHz och mät hur mycket mer ditt system drar då
För mig ökar datorns totala förbrukning (mätt från väggen) med ~200W och då har jag bara fått min i5 3570K stabil i 4.9GHz...
Så en "strömsnål" ivy bridge har högre förbrukning, det hade inte många väntat sig !

Megahertz hit, och Gigahertz dit.
En Ivy Bridge på 4.9 GHz lär ju ändå klå en från AMD i 5 GHz.

Skrivet av Tangentbord:

Jag hoppas de släpper en 8-kärnig serverprocessor för konsumentbruk, lägre frekvenser men låg och söt förbrukning med alla nödvändiga virtualiseringsstöd

Jupp, det hade varit nice.
Och släppa den med upplåst multiplier och smeka alla överklockare medhårs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, jag är ju inte någon expert. Men med mina begränsade kunskaper har jag svårt att se hur de trodde BD skulle lyckas. Pipesen kan göra ganska lite, samtidigt så är det en rad anledningar till att dessa underdimensionerade pipes matas riktigt dåligt. En decoder som bara kan mata en åt gången, samtidigt som du har en ineffektiv cache. Lägg på det en lång pipeline och optimeringar för höga frekvenser som dömts ut sedan många år som en återvändsgränd.

Nu är jag inte heller nån expert men det du skriver verkar ha mycket sanning bakom sig då i princip allt du nämner tänker dem försöka åtgärda med steamroller

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att de säljer till förlust har väl ingen påstått (även om processorverksamheten inte sällan går med just förlust). Det jag ville säga var dock att billigheten sannolikt inte är inte en positiv egenskap hos bulldozer utan en oönskad bieffekt av svalt kundintresse.

Eftersom AMD nyligen betalade Globalfoundries 320 miljoner dollar för att slippa ur sitt tillverkningskontrakt och tillverka mycket färre processorer skulle jag inte vara så säker. De valde alltså att betala pengar för ingenting hellre än att tillverka processorer för dessa pengar och sälja billigt.

Permalänk

Väntade bara på detta. Netburst all over again, precis som jag sagt förr.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Megahertz hit, och Gigahertz dit.
En Ivy Bridge på 4.9 GHz lär ju ändå klå en från AMD i 5 GHz.

Jupp, det hade varit nice.
Och släppa den med upplåst multiplier och smeka alla överklockare medhårs.

Du behöver inte klocka så högt, en SB 2600K@4,5GHz är snabbare

Permalänk
Medlem

all hail the vishera som rädda AMD senare

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

all hail the vishera som rädda AMD senare

räddade och räddade visade snarare att det inte var en helt hopplös arkitektur

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Megahertz hit, och Gigahertz dit.
En Ivy Bridge på 4.9 GHz lär ju ändå klå en från AMD i 5 GHz.

Nja kanske, men inte med mycket. Dessutom så maxar väl de flesta 3570K 4,6 - 4,7Ghz medan 8350 4,9 - 5,0Ghz.
Sen är ju 3570K ett par hundringar dyrare också.
(*Sigh* Den eviga 3570K vs 8350 duellen igen )

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Avstängd

Det bästa sättet att kunna gå vidare är att erkänna misstag. Bra gjort AMD!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande namnet Bulldozer är skitdåligt. Jag tänker bara på en stor, klumpig och seg maskin som långsamt släpar sig fram genom leran. Inget man vill förknippa med en processor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Tycker fortfarande namnet Bulldozer är skitdåligt. Jag tänker bara på en stor, klumpig och seg maskin som långsamt släpar sig fram genom leran. Inget man vill förknippa med en processor.

Du har aldrig funderat på att en bulldozer har enormt med kraft och kan ta sig fram överallt i princip?

Stämmer kanske inte med processorn men det var nog så de tänkte iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Varför höjjer dom inte FPU bussen till 256-bit/Core istället för att ha den på 128-bit?! Eller varför inte 192-bit?

Kan nog vara för att det inte är en simpel buss till att börja med.

Skrivet av Frux:

Tycker fortfarande namnet Bulldozer är skitdåligt. Jag tänker bara på en stor, klumpig och seg maskin som långsamt släpar sig fram genom leran. Inget man vill förknippa med en processor.

Man kan ju se den som något som bara maler på obehindrat och i oförminskat styrka. Men då skulle de kanske sett till att den hade råprestanda.
Piledriver då? Något som stampar på stället med inget annat syfte än att köra fast något. Steamroller är väl lite som Bulldozer. Sedan kommer Excavator, låter som den ska gräva fram något gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Man kan ju se den som något som bara maler på obehindrat och i oförminskat styrka. Men då skulle de kanske sett till att den hade råprestanda.
Piledriver då? Något som stampar på stället med inget annat syfte än att köra fast något. Steamroller är väl lite som Bulldozer. Sedan kommer Excavator, låter som den ska gräva fram något gammalt.

Jo man fattar ju att de försökt associera till något kraftfullt och med råstyrka men som sagt funkar det inte alls på mig, tvärtom. Med Excavator ser jag en grävskopa framför mig. Jaha, wow liksom...?

AMDs Sledgehammer är väl den enda byggtermen som jag ger godkänt, det låter lite farligt faktiskt.

Permalänk

Jag är ändå gravt imponerad av AMDs förmåga att anpassa sig efter sina styrkor, och skifta fokus så som de har gjort.
Det här företaget har hur många kaniner som helst i hatten!
Jag antar att vi alla kan göra en netburst någon gång?

Och de hittar nog tillbaka både till prestandasegmentet och till server/företagssektorn, tids nog.
Kanske rätt tid att handla lite AMD-aktier?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..