Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att förstå att det inte längre är public service när många yngre inte vill ha någon tvmottagare. Det är ni med tv som snyltar på oss när ni tycker vi ska betala för att ni ska slippa reklam.

Sen det här argumentet att det inte får vara statligt finansierat för att inte förlora sin opartiskhet blir mer löjligt för varje gång det upprepas.

Jag tycker att förvaltningsrätten i Luleå i sådana fall borde tacka nej till offentliga medel också för att bibehålla sin opartiskhet.

Permalänk
Medlem

Radiotjänst definerar att min dator är en tv, då borde jag kunna definiera att den är en telefon och telefoner är ännu inte prövade? Man kan säga vad man vill om tv-avgiften men de får antingen skriva lagen vettigare eller så kommer det enbart bli absurda tolkningar.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Jag skulle betala även om jag inte ägde en tv/dator/smartphone! Finns inget att titta på på betal tv för att inte tala om den skit som kommersiell radio är!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Läs mitt tidigare inlägg!
Om datorn inte är stationerad i erat hem är den alltså inte avgiftsbelagd!

Grymt, jag är härmed korrigerad. Tack för info! Missade detta i allt spam.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Eller så gör de bara helt enkelt så att ALLA måste betala? Så att det ingår i skatten? Vad är problemet?

Problemet är att lagen säger att har du teknik avsedd att ta emot TV-signaler ska du betala avgiften. De kan ju inte på fullaste alvar tro att en dator är avsedd att titta på TV på? Eller att en internetuppkoppling är avsedd att ta emot TV-signaler med? Det är en stor skillnad på vad den kan göra och vad den är avsedd att göra.

Dessutom, det är en stor skillnad på om det är skatt eller avgift, inte minst för studenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Enligt http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17011002.ab

"Innehavet avgör. Man måste alltså betala även om datorn eller tv:n ägs av jobbet. Det räcker med att man har tillgång till den."

eftersom du tydligen inte har mera koll än vad du har så tycker jag du inte ska fortsätta sprida lögner.

Jag citerar IGEN eftersom du kanske inte förstår vad jag säger

Från radiotjänstshemsida

Citat:

Vad är en tv-mottagare?

SVAR: Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt.

Exempel på tv-mottagare:

tv
digital-box
dator, surfplatta etc. med internetuppkoppling
video med kanalväljare
inspelningsbar dvd-spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Så Radiotjänst har patent på tv-mottagaren och kräver licens för alla som köper en? Tv-licensen är inget annat än att tvinga alla med tillgång till tv-mottagare att köpa deras kanaler. Skillnaden mellan office och svt är att office väljer du att köpa och betala för och du tvingas inte att köpa office så fort du har tillgång till en dator. Du måste inte betala för en licens när du köper office, du betalar licensen när du köper office och licenspengarna går till företaget som utvecklade office.

Radiotjänst har inget med SVT i säg att göra, SVT har inte rätt att agera i radiotjänst, Och licensen som du betalar för är för att du äger en dator och datorn vill du väl ha antar jag, det är inget tvång att använda din dator, du kan slänga den på gatan så är jag säker på att du slipper behöva betala för din licens, För du kan ju inte betala för en licens du inte äger, och jag är ganska säker på att du vill ha din dator mer än programmet Office eller hur?

Licensen är alltså för själva produkten du använder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Pengamjölkandet fortsätter...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av silly:

Du har helt rätt om att en överklagan är orimlig pga av det skälet dock så är det något annat som är fel:
"ta emot utsändning eller vidaresändning" är inte vad Internet gör, internet sänder inte ut www.svtplay.se. Internet är ett klient/server nätverk där man måste begära information. Man som användare skickar en förfrågan till hemsidan för att få tillbaka information, gör man inte detta så har man aldrig varit i närheten av TV-programen.

Det är Internet dagens rättsamhälle har problem att förstå.

Det är helt riktigt att det inte är en utsändning, men som du själv citerade så omfattar den även vidaresändningar. Och det är det som gör dig avgiftsskyldig om du innehar en dator, under förutsättningen att den har internetuppkoppling.
Man skulle ju kunna argumentera att även ett knapptryck på fjärrkontrollen är en form utav förfrågan. Gör man inte det så får man heller inte in någon kanal.

Permalänk

Men det krävs ju en Flash-spelare för att kunna titta på sidan, det går inte att anta att alla har det

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att jag ska försöka klara upp ett par saker som brukar frågas om i sådana här trådar.
För det första är bredband/internetuppkoppling INTE avgiftsbelagt. Du kan ha bredband utan dator, du betalar inget till radiotjänst för ditt bredband. Säger de nåt annat när de ringer, så ljuger de.

För det andra är radioapparater inte avgiftsbelagda. Det låter helknäppt, men för att försäkra sig om att alla har en radio hemma, i händelse av krig, så finns ingen avgift på denna.

För det tredje, du kan inte komma undan med att blockera svt.se i din router/din ISP/whatever. Det godkänns bara för arbetsplatser, för där anses datorn inte vara avsedd att kolla på TV med. Mycket märkligt...

Om du felaktigt får en faktura hemskickad, alltså om de har anmält dig utan att du känner att du ska vara anmäld (av anledning jag utelämnar...) så är det bästa att betala fakturan, och därefter ringa och göra en avanmälan. De kan inte neka denna avanmälan, och du ska få skriftligt hemskickad med posten inom de närmsta dagarna att du är avanmäld. Därefter kommer du få tillbaka en del av pengarna du betalade in. Hur mycket beror på hur länge du var anmäld, så avanmäl snarast.

Att maila in och avanmäla SKA gå, men det har rapporterats om att dessa mail "kommer bort". Kom alltid ihåg att de som jobbar på radiotjänst, både på telefon, och dörrknackarna, får betalt efter hur många de anmäler/inte avanmäler. Så de vill helst inte gå med på någonting du säger. Det har visat sig att de kan tänka sig att begå vissa olagliga handlingar för att få dig att erkänna innehav, som t.ex. att utge sig för att ringa från din internetleverantör.

I övrigt är frasen "det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet" det mest korrekta du kan säga till dem. Detta kan inte misstolkas på något vis, och tar du snacket med dem, är det enklaste att bara upprepa detta om och om igen tills de ger sig.

Förövrigt tycker jag man bör skrota public service, då det visat sig att SVT inte är så objektiva och opolitiska som de ska vara. Dessutom producerar de mer skit än bra grejor. Exempel på bra grejor: Uppdrag granskning och... inte mycket mer.

Permalänk
Inaktiv

Helt jävla vansinne! Jag tänker fortfarande inte betala fastän jag har tre tv-apparater och lika många datorer - av ren princip! Detta demokratiska skitland får mig att skämmas något otroligt där politiker slickar varandra baktill och njuter för fulla muggar när dom spenderar surt förvärvade skattemedel för eget nöje!

Vi har kungen som renoverar lyxvillor för skattepengar, politiker som åker världen runt för att titta på fotboll och dessa inavlade tjänstemän på Radiotjänst som högst troligt mutar vartenda instans för att få sin vilja fram!

...och sen CopySwede på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju en tolkningsfråga, internet är inte ett broadcastmedium, så detta är fel... Tekniskt sett. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

Sen tycker jag att många överdriver lite med att vara mot en avgift som tv-licens.

Pengarna används till samhällsviktiga funktioner, SVT, SR, UR. Dessa kostar pengar, nyheter/dokumentärer, allmänbildning etc. Problemet jag har med avgiften är att den kostar för mycket, pga att övriga "underhållningsprogram" kostar pengar som egentligen inte tjänar någon samhällsnytta.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Det är helt riktigt att det inte är en utsändning, men som du själv citerade så omfattar den även vidaresändningar. Och det är det som gör dig avgiftsskyldig om du innehar en dator, under förutsättningen att den har internetuppkoppling.
Man skulle ju kunna argumentera att även ett knapptryck på fjärrkontrollen är en form utav förfrågan. Gör man inte det så får man heller inte in någon kanal.

Där har du tyvärr fel gånger två.

1. Du vidaresänder inte www.svtplay.se. För att du ska vidaresända en hemsida så måste du agera proxy/gateway för någon annan dator vilket du troligen inte gör.

2. Knapptryck på fjärrkontrollen påverkar inte vad som tas emot av din TV; Du begär inte en viss kanal från en källa när du bytar kanal. Du får fortfarande alla kanaler in till din TV-mottagare. Knapptrycket ändrar bara vilken del av det du tagit emot som ska tittas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Helt jävla vansinne! Jag tänker fortfarande inte betala fastän jag har tre tv-apparater och lika många datorer - av ren princip! Detta demokratiska skitland får mig att skämmas något otroligt där politiker slickar varandra baktill och njuter för fulla muggar när dom spenderar surt förvärvade skattemedel för eget nye.

Vi har kungen som renoverar lyxvillor för skattepengar, politiker som åker världen runt för att titta på fotboll och dessa inavlade tjänstemän på Radiotjänst som högst troligt mutar vartenda instans för att få sin vilja fram!

...och sen CopySwede på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett vart pengarna går till så är det självaste licensen för datorn eller TV:en du betalar för. Detta gäller i nästa alla europiska länder så TV-licens är inte bara något som finns i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ni som har blivit lurade på det här så är det lättast att bara ringa dom och AVANMÄLA dig från tjänsten.

Gör du det inom en vecka behöver du inte ens betala en krona.

Värsta fall är att de kommer tillbaka men det är inte vanligt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Radiotjänst har inget med SVT i säg att göra, SVT har inte rätt att agera i radiotjänst, Och licensen som du betalar för är för att du äger en dator och datorn vill du väl ha antar jag, det är inget tvång att använda din dator, du kan slänga den på gatan så är jag säker på att du slipper behöva betala för din licens, För du kan ju inte betala för en licens du inte äger, och jag är ganska säker på att du vill ha din dator mer än programmet Office eller hur?

Licensen är alltså för själva produkten du använder.

Pengarna går bland annat till SVT och licensen läggs på datorer också för att man har möjlighet att se på SVTs kanaler med datorn. Återigen, VARFÖR betalar jag radiotjänts för att äga en dator? Microsoft utvecklade office och ger självklart inte ut den gratis, men jag är rätt säker på att radiotjänst inte har patent på datorn eller TVn.

TV-avgiften är inget annat än hur sveriges public service finansieras vilket är SVTs och SRs TV- och radiokanaler. Det är inte någon licensavgift jag betalar till radiotjänst för att de på något sätt skulle ha rätt att ta betalt för att folk äger datorer, det är public service vilket i praktiken är kanaler du måste betala för så fort du har en möjlighet att kunna se på dem. Och jo, det räcker att du har tillgång till en dator för att du ska betala TV-licensen. Har du en internetuppkoppling och lånar en dator från skolan är du skyldig att betala.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Problemet är att lagen säger att har du teknik avsedd att ta emot TV-signaler ska du betala avgiften. De kan ju inte på fullaste alvar tro att en dator är avsedd att titta på TV på? Eller att en internetuppkoppling är avsedd att ta emot TV-signaler med? Det är en stor skillnad på vad den kan göra och vad den är avsedd att göra.

Dessutom, det är en stor skillnad på om det är skatt eller avgift, inte minst för studenter.

Precis. Deras avsikt är tydligen att alla ska betala, oavsett om man har en TV eller inte. Varför inte då vara ärliga med det, i stället för att låtsas att en dator är avsedd för att titta på TV på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Pengarna går bland annat till SVT och licensen läggs på datorer också för att man har möjlighet att se på SVTs kanaler med datorn. Återigen, VARFÖR betalar jag radiotjänts för att äga en dator? Microsoft utvecklade office och ger självklart inte ut den gratis, men jag är rätt säker på att radiotjänst inte har patent på datorn eller TVn.

TV-avgiften är inget annat än hur sveriges public service finansieras vilket är SVTs och SRs TV- och radiokanaler. Det är inte någon licensavgift jag betalar till radiotjänst för att de på något sätt skulle ha rätt att ta betalt för att folk äger datorer, det är public service vilket i praktiken är kanaler du måste betala för så fort du har en möjlighet att kunna se på dem. Och jo, det räcker att du har tillgång till en dator för att du ska betala TV-licensen. Har du en internetuppkoppling och lånar en dator från skolan är du skyldig att betala.

Du måste ändå tänka på att 9/10 av hela Sveriges befolkning betalar för Radiotjänst och 8/10 ser på SVT som licensen går via, Själv tycker jag att en ändring skulle vara bra, men nackdelen med att införa detta i skatten skulle innebära en givetvis lättnad för de som bor Singel, Men de med barnfamiljer kommer detta blir fruktansvärt dyrt för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Om jag ska betala 9000 kr /år vill jag fan ha bra tv-program, inte ett till Ola i trädgården eller Antikrundan. SVT sitter redan på cp-mycket pengar, GÖR NÅGOT MED SKITEN!

Permalänk
Medlem

jag gillar public service, men sättet de utformat systemet och tvingar människor in i det är inte acceptabelt, och det är medborgares uppgift att motsätta sig tyranni.

Tio studenter i korridor= Tio avgifter.
Tio studenter i ett hus (kollektiv) = En avgift.

Rättvist? Rimligt? Om det är ok ska hela mitt hus kunna kalla sig för ett kollektiv och betala en avgift. Har c:a hundra lägenheter, så två kronor i månaden skulle jag tycka är OK.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Helt jävla vansinne! Jag tänker fortfarande inte betala fastän jag har tre tv-apparater och lika många datorer - av ren princip! Detta demokratiska skitland får mig att skämmas något otroligt där politiker slickar varandra baktill och njuter för fulla muggar när dom spenderar surt förvärvade skattemedel för eget nye.

Vi har kungen som renoverar lyxvillor för skattepengar, politiker som åker världen runt för att titta på fotboll och dessa inavlade tjänstemän på Radiotjänst som högst troligt mutar vartenda instans för att få sin vilja fram!

...och sen CopySwede på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Står på räkningen att SVT och SR är politiskt oberoende. Eller hur. Jag själv har personligen blivit drabbad pga deras vänsterdrivna styrning i flera inslag i ett sakämne

Permalänk
Medlem

Framtvingad public service är public oppression. Denna avgift kommer endast att kännas ok att betala om alla betalar den så att den kan bli 15 kr istället för 150. Även om man ser på SVT dygnet runt alla dagar om året är 2000 spänn fortfarande alldeles för mycket att betala, vare sig man är ute efter information eller nöje.

Permalänk
Medlem

Snart kommer man behöva skaffa sig internetlicens då internet är lika mycket AVSETT för att användas för att hacka, sprida virus och bilda botnät som det är AVSETT för att titta på SVT.

Vad håller detta land på att reduceras till?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Master of Overkill

Never go full retard SVT

Jag bryr mig inte så mycket själv men tänker på alla som inte har dom pengarna att lägga på något dom ALDRIG kommer använda är fan sjukt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Det känns som det börjar bli dags för folkomröstning angående fortsatt drivande av public service (i alla fall i sitt nuvarande skick).
Och efter som de ska lägga ner FM-radio också så känns det som att det är dags att skriva om hur saker och ting ska funka!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North (Vit) | PSU: DeepCool PX1000G 1000W | MB: ASUS Prime Z790-A WIFI | CPU: Intel Core i9 13900K | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Tror ni rånartjänst ligister kommer gallra personer ute på stan med sina mobiler nu om de betalar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du måste ändå tänka på att 9/10 av hela Sveriges befolkning betalar för Radiotjänst och 8/10 ser på SVT som licensen går via, Själv tycker jag att en ändring skulle vara bra, men nackdelen med att införa detta i skatten skulle innebära en givetvis lättnad för de som bor Singel, Men de med barnfamiljer kommer detta blir fruktansvärt dyrt för.

Precis, 1/10 av Sveriges befolkning tvingas betala för något de inte använder och jag tvivlar på att 8/10 skulle se på kanalerna om de hade möjligheten att inte köpa dem. Varför inte bara låta de som vill ha tillgång till SVT, UR och SR betala tv-avgiften precis som alla andra företag som sänder TV och radio gör? På svt-play kan man skapa ett enkelt inloggningssystem som man får ett konto till om man betalar avgiften. Varför ska inte SVT konkurrera på marknaden precis som alla andra kanaler måste göra? Vad gav SVT rätt till hela sveriges befolkning som kunder mot minst 20% av befolkningens vilja? Och varför ska man betala skatt för att inneha en tv-mottagare? Man betalar ju redan moms när man köper den precis som när man köper allt annat och det är inte något skadligt som innebär en extra kostnad för samhället.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Tur att jag bara använder mitt comhem till att surfa på mobilen;)
Men snar får man väl ha "tappat" den i sjön också.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, mer pengar till svt

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |