Permalänk
Medlem

Överhettning efter chassibyte!

Igår fick jag hem min nya Bitfenix Shinobi och byggde ihop den med mina delar från min gamla Cooler Master Elite 333.
Allt gick bra med bytningen och det funkade som det ska.

Men! När jag startade datorn så hörde jag att grafikkortets fläkt jobbade som in i hel---e så jag tog en titt i speedfan för att kolla hur varmt det är. Det visades att den var uppe på ~60 grader och CPUns fläkt låg på ~75 grader!

Jag kan inte fatta hur detta kan gå till och har inga idér för att fixa detta.

Bild:

Jag brukade livestreama med gamla chassit innan detta hände. Men nu när jag streamar så känner jag fps drop från överhettning.

What do I do? :<

Edit: Kan tillägga att den gamla chassit så använde jag mig utav endast EN fläkt, och det verkade inte vara några problem då. Men nu på den nya så använder jag 6 fläktar! Och CPU fläkten är https://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-...

Fläktar
Permalänk
Medlem

Mätvärden är inte korrekta, har du inget medföljande program till moderbordet, där du kan kolla tempen istället?
tex cpu ligger på 82 grader vid båda mätningarna och gpu bara en marginell temperatur ökning.

Kolla även om du har du satt fläktarna rätt, så att du får flöde genom chassit på "rätt" sätt.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

#1 Kolla med msi afterburner (GPU) och coretemp(cpu).
#2 Tog du loss kylaren på cpu/gpu?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag lossade på CPU fläkten under byggningen för att den annars var ivägen för den är rätt så stor (kolla min edit på första texten längst ner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernux:

Mätvärden är inte korrekta, har du inget medföljande program till moderbordet, där du kan kolla tempen istället?
tex cpu ligger på 82 grader vid båda mätningarna och gpu bara en marginell temperatur ökning.

Kolla även om du har du satt fläktarna rätt, så att du får flöde genom chassit på "rätt" sätt.

Men varför skulle fläktarna till cpu o gpu vara på fullt ös om det inte är korrekta?

Permalänk
Medlem

Om du hör att fläktarna går för fullt, kolla så du har bra luftflöde i lådan,
Du kan ha satt/vänt fläktar fel så att de "tar ut varandra" .

Själv låter jag bara min bakre chassi fläkt gå på konstant hastighet, för om jag drar igång de två främre blir det bara 2-3 graders skillnad.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernux:

Om du hör att fläktarna går för fullt, kolla så du har bra luftflöde i lådan,

Så här ser det ut med fläktarna just nu. Känns dock som om jag kanske har gjort/vänt dom helt fel. Om jag har det, säg gärna vilka som är fel så kan jag nog fixa till det.

obs: 5x https://www.inet.se/produkt/6308783/scythe-120mm-glide-stream...
1x https://www.inet.se/produkt/5321313/arctic-cooling-f12-pro

bild:

Permalänk
Medlem

Nu när jag tänker till det... Kanske behöver fler som åker inått som t.ex dom framme?
och kanske top left borde vara utåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken95:

Så här ser det ut med fläktarna just nu. Känns dock som om jag kanske har gjort/vänt dom helt fel. Om jag har det, säg gärna vilka som är fel så kan jag nog fixa till det.

obs: 5x https://www.inet.se/produkt/6308783/scythe-120mm-glide-stream...
1x https://www.inet.se/produkt/5321313/arctic-cooling-f12-pro

bild: http://i43.tinypic.com/34ybl93.png

Ändra där framme så de drar in luft.
Ändra på toppen så båda blåser ut.

Visst rengjorde du och satte ny kylpasta(Lite i mitten och låta kylaren sprida ut det) när du flyttade kylaren?

Har du kollat temps med nå annat program? Speedfan är inte så bra(visar ofta åt helvete) och iirc så kan de ta kontroll över fläktarna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Värme stiger, så kör insug med alla i fronten och den i botten och utsug med dem i taket och den där bak så får du ett bra luftflöde

Permalänk
Medlem

Det finns ju lite delade meningar med det här med fläktarna, men jag talar nog för majoriteten när jag säger dettA.

De två fläktarna fram ska du vända på så att de blåser IN

Och båda fläktarna i taket ska blåsa UT

Den bakre ska också blåsa UT

Så får man ett bättre flöde,

Permalänk
Medlem

Dra in luft fram och under, ut upptill och bak.
Värme stiger av sig självt så hjälp till med att suga ut upptill bara.

Du behöver inte fundera så mycket på att ha lika många som suger in/ut, ett chassi är ingen sluten låda som håller tryck speciellt bra. Enda som händer om du har mer som drar ut än in, att luft kommer börja komma in på andra ställen, tillsammans med dammet.

Har själv lilla shinobit nu och kör så, GPU på 48c idle. CPU kan inte jämföras då jag kör vatten.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Fläkten bak är rätt
Dom två i taket ska blåsa ut uppåt
Cpu fläkten ska blåsa bakåt
Dom i fronten ska blåsa in i chassit

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Svårt att se på bilden , men börja med den bakre och känn med handen eller en pappersbit att den blåser ut luft ur lådan
Sedan sätter du dom två i toppen åt samma håll.
De två i fronten skall vändas tvärt om.

dvs bakre och i toppen ska blåsa UT , de i fronten IN.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ändra där framme så de drar in luft.
Ändra på toppen så båda blåser ut.

Visst rengjorde du och satte ny kylpasta(Lite i mitten och låta kylaren sprida ut det) när du flyttade kylaren?

Har du kollat temps med nå annat program? Speedfan är inte så bra(visar ofta åt helvete) och iirc så kan de ta kontroll över fläktarna.

För att vara helt alvarligt, så fixade jag inte kylpastan till CPUn

;en läste i en annan forum för överhettningen mot grafikkortet, så skrev dom om kylpasta där med, så det är bara grafikkortet jag har fixat till kylpastan.

Jag har bara testat med speedfan och Catalyst, Speedfan och catalyst ger samma problem gällande GPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken95:

För att vara helt alvarligt, så fixade jag inte kylpastan till CPUn http://animeaudiolog.files.wordpress.com/2013/02/kotoura-san-...

;en läste i en annan forum för överhettningen mot grafikkortet, så skrev dom om kylpasta där med, så det är bara grafikkortet jag har fixat till kylpastan.

Jag har bara testat med speedfan och Catalyst, Speedfan och catalyst ger samma problem gällande GPUn

Så detta är egentligen en tråd om hur du mest troligt har felaktigt monterat kylaren på grafikkortet och processorn? Inte hur tempsen har ändrats när du bytt chassi.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Så detta är egentligen en tråd om hur du mest troligt har felaktigt monterat kylaren på grafikkortet och processorn? Inte hur tempsen har ändrats när du bytt chassi.

Jo, på sätt o vis, eftersom det blev sämre nu än när jag endast hade en fläkt (där bak på gamla chassit). Så förstog inte jag varför det kunde bli så hett för processorn o grafikkortet. Men jag återkommer efter att jag har fixat fläktarna och kylpastan till cpun.

Permalänk

Använd något riktigt program som kan läsa temperaturerna. För programmet du använder är det sämsta som någonsin kommit ut på den marknaden. HardwareMonitor är 10000000x bättre på att läsa temperaturerna rätt, så installera det och kom tillbaka med de riktiga temperaturerna.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat till fläktarna på plats och rengjort cpun o lagt in ny kylpasta.
Såhär ser det ut efter uppstart (genom speedfan OCH HardwareMonitor)

Jag tror faktist att det blev riktigt bra endå! GPU i 46c idle och cpu 39-40c (testade med 30 minuter idle)

Permalänk
Medlem

Kolla load-temps, de som är viktigast.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Hopp. problemet verkar fortfarande vara igång. Startade upp ett litet spel (osu!) med live-streamen igång för att se hur varmt det blir. Det kom direkt till 80c och efter en stund fick jag bluescreen. wth ... ;_;

Permalänk
Medlem

Ni kan se hur snabbt temperaturen steg här: http://www.twitch.tv/neirutv/b/425612940

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken95:

Ni kan se hur snabbt temperaturen steg här: http://www.twitch.tv/neirutv/b/425612940

Grafikkortet verkar ju bra, men något är ju fel med processorn är ju knas.
Har du monterat en cpukylare tidigare och haft bra temps?
På 10sekunder går den ju från 40c till 70c, 10sec till och den passerar 80c.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Grafikkortet verkar ju bra, men något är ju fel med processorn är ju knas.
Har du monterat en cpukylare tidigare och haft bra temps?
På 10sekunder går den ju från 40c till 70c, 10sec till och den passerar 80c.

Jag monterade in den på min förra chassi och det gick bra, då låg den på max 60 med streaming. Har gjort samma sak på den nya chassit. Bara att istället för att fläkten riktar neråt som jag hade på gamla, så riktas den uppåt till fläkterna där uppe så att allt luft åker ut från toppen.

fläkt: https://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-...

Edit: Nu när jag inte är i spelet så ligger den på 30c sen när jag tabbar upp spelet, så flyger den till 83(max)c

Permalänk
Medlem

Montera bort cpukylaren igen, rengör noggrant med t.ex. kemiskt ren bensin på både kylaren och cpu. Applicera ny kylpasta en liten klick mitt på cpun och montera kylaren igen. Var noggrann med att montera kylaren plant.

Jag antar att du kontrollerat att cpu fläkten snurrar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Troligen så har du inte fått dit processornkylaren ordentligt...
Försök att kolla så att verkligen alla pushpinsen pressats genom moderkortet och sticker ut på andra sidan.

Annars har du nog gjort nån grov miss med kylpastan.
Tvättade du bort den ordentligt innan? (med något vettigt rengöringsmedel som inte innehåller oljor/fetter)
Använde du lagom mycket och applicerade du den vettigt? (en liten blob, rand eller minikryss i mitten i riskornsstorlek.. Skippa försök smeta ut den själv. Tryck dit kylaren bara!)

Är CPU-fläkten inkopplad ordentligt och körs vid ett vettigt varvtal? Om du kopplat den på moderkortet så behöver du antagligen välja nån vettig fläktprofil i BIOS.

Resten av kylningen verkar väl vettig nu, så kan inte vara mycket annat än något cpu-relaterat.

*edit*
Basse ovan har redan tagit upp det mesta kort o koncist
... men glöm inte kolla pushpinsen också!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Försök att kolla så att verkligen alla pushpinsen pressats genom moderkortet och sticker ut på andra sidan.

Ahem... Jag har AMD, inget som ska pressas genom moderkortet och sticka ut från andra sidan..

Kylpastan ska dock inte vara några problem. vet inte hur många gånger jag har bytt kylpasta så att säga... med andra ord, inte första gången, ser helt purrfekt ut.

cpu-fläkten snurrar C:

Ska dock kolla om den sitter helt 100%

Permalänk
Medlem

Hur ser luftflödet ut nu? Den bilden du postade såg inte helt korrekt ut.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Ok, har hittat problemet till det mesta. Det var CPU-Fläkten. Men den satt som den ska göra och hårt som fan osv osv. Men jag testade en oanvänd CPU-fläkt som ingick i CPU paketen som jag aldrig använde.

Men det verkar som den jag hade verkar vara knas eller gått kaputt eller vad som helst.

Men den oanvända fläkten får jag 17c i idle och 40c i spel.
Men sorligt nog så är den en högljud fläkt, och det är sånt jag försöker undvika! D:

Svar till Running_wild: Just nu sitter allt som det ska vara. de två fram och under blåser in, bak och de två toppen blåser ut

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_freezer_13-141870...
har den större modellen och tyst är det allt ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb