Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Men nu pratar vi om appar och inget annat.
Dvs det är 8-9 styck där som alltså är rena förfalskningar som inte är någon app alls men de räknas som en.
Du hittar ett antal sådanna bedrägerier.
Letar du efter windows media player så får du ett antal träff ocskå.
Dock ingen från MS

Därmed ska antalet appar fortfarande tas med en nypa salt.
Sen går det ju inte att köra ett enda av de klassiska programmen på en RT heller

Så ser det väl ut i varenda app-butik. I varje fall de jag har kollat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Uppdaterat punkt 33 och lagt till punkt 61.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så ser det väl ut i varenda app-butik. I varje fall de jag har kollat.

Och?
Förfalskningar och bedrägerier blir fortfarande inga appar i MS appstore även om fler har samma problem.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Och?
Förfalskningar och bedrägerier blir fortfarande inga appar i MS appstore även om fler har samma problem.

Vet inte om jag skulle kalla de jag har sett för förfalskningar och bedrägerier. Microsoft har ju uppenbarligen godkänt apparna i deras butik så någon nytta gör de säkert för någon.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Och?
Förfalskningar och bedrägerier blir fortfarande inga appar i MS appstore även om fler har samma problem.

http://www.idg.se/2.1085/1.515904/ett-hundratal-falska-appar-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

http://www.neowin.net/news/pc-shipments-fall-11-in-q2-2013-ta...

PC-försäljningen fortsätter att dyka, ner 11% andra kvartalet 2013 i jämförelse med samma kvartal förra året. Denna gång skyller varken Gartner eller IDC på Windows 8. Istället säger Gartner att dessa anklagelser är ogrundade.

"While Windows 8 has been blamed by some as the reason for the PC market’s decline, we believe this is unfounded as it does not explain the sustained decline in PC shipments, nor does it explain Apple’s market performance."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://www.neowin.net/news/pc-shipments-fall-11-in-q2-2013-ta...

PC-försäljningen fortsätter att dyka, ner 11% andra kvartalet 2013 i jämförelse med samma kvartal förra året. Denna gång skyller varken Gartner eller IDC på Windows 8. Istället säger Gartner att dessa anklagelser är ogrundade.

"While Windows 8 has been blamed by some as the reason for the PC market’s decline, we believe this is unfounded as it does not explain the sustained decline in PC shipments, nor does it explain Apple’s market performance."

Bra jobbat av Lenovo, men till och med dom tappar försäljning den här gången.

Permalänk
Medlem

Fasiken vad MS läser Sweclockers då

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://www.neowin.net/news/pc-shipments-fall-11-in-q2-2013-ta...

PC-försäljningen fortsätter att dyka, ner 11% andra kvartalet 2013 i jämförelse med samma kvartal förra året. Denna gång skyller varken Gartner eller IDC på Windows 8. Istället säger Gartner att dessa anklagelser är ogrundade.

"While Windows 8 has been blamed by some as the reason for the PC market’s decline, we believe this is unfounded as it does not explain the sustained decline in PC shipments, nor does it explain Apple’s market performance."

Till viss del bidragande är det.
Många på företagssidan som avvaktade 8.1 för att se om startmenyn kom tillbaka. Sen räcker inte det för att förklara hela dippen utan det här gäller ju enbart företagsmodeller. Vad som mer påverkar företagssidan är att många har höjt livslängden på sina datorer från 3 till 4 år.

Den tredje faktorn är plattorna

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

Det finns en mängd gamla maskiner och verktyg även på ett toppmodernt tillverkningsföretag som är både ISO9xxx och TS (TS-Fordonsilverkarnas lite strängare kvalitetskrav) godkänt.

Om en maskin eller arbetsbänk fungerar så slängs den inte ut bara för att det kommit något nytt.
Samma sak gäller datorer, fungerar dom behålls dom, med det som fungerat (kanske finns det annan mentalitet i andra branscher).

Det är inte bara startmenyn utan också den inställningen från Microsoft att komma rutinmässigt med nya versioner årligen som gör att företagen väntar.

Support av en företagsdator kommer inte från Microsoft för våra datorer på verkstadsgolvet eller kontor. Utan från 3:e part, alltså konsulter från programtillverkarna, för tillverkning- administration och logistikprogrammen (inga av dessa programmen, har man någon nytta av på hemdatorn )

Därför fungerar det utmärkt att köra Win2000, WinXP och Win7, långt efter att Microsoft vänt dem ryggen.

En anledning till att uppgradera OS:et (gud förbjude! Det är bättre om företaget lägger pengarna på maskiner och verktyg istället). Är om en konsult föreslår det, men än så länge fungerar det utmärkt med gamla 1024x768 tjockmonitorer samt möss och tangentbord från hedenhös.
Dock installerades det nya skrivare (Så vi kan rapportera skriftligt, på varför det tar längre tid och blir dyrare, att tillverka med en uttjänt fixtur för svindyra bildelar).
Dessa nya skrivare fungerar utmärkt med gamla Win2000 och WinXP, varför byta OS?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Det finns en mängd gamla maskiner och verktyg även på ett toppmodernt tillverkningsföretag som är både ISO9xxx och TS (TS-Fordonsilverkarnas lite strängare kvalitetskrav) godkänt.

Om en maskin eller arbetsbänk fungerar så slängs den inte ut bara för att det kommit något nytt.
Samma sak gäller datorer, fungerar dom behålls dom, med det som fungerat (kanske finns det annan mentalitet i andra branscher).

Det är inte bara startmenyn utan också den inställningen från Microsoft att komma rutinmässigt med nya versioner årligen som gör att företagen väntar.

Support av en företagsdator kommer inte från Microsoft för våra datorer på verkstadsgolvet eller kontor. Utan från 3:e part, alltså konsulter från programtillverkarna, för tillverkning- administration och logistikprogrammen (inga av dessa programmen, har man någon nytta av på hemdatorn )

Därför fungerar det utmärkt att köra Win2000, WinXP och Win7, långt efter att Microsoft vänt dem ryggen.

En anledning till att uppgradera OS:et (gud förbjude! Det är bättre om företaget lägger pengarna på maskiner och verktyg istället). Är om en konsult föreslår det, men än så länge fungerar det utmärkt med gamla 1024x768 tjockmonitorer samt möss och tangentbord från hedenhös.
Dock installerades det nya skrivare (Så vi kan rapportera skriftligt, på varför det tar längre tid och blir dyrare, att tillverka med en uttjänt fixtur för svindyra bildelar).
Dessa nya skrivare fungerar utmärkt med gamla Win2000 och WinXP, varför byta OS?

Varför byta OS är en bra fråga.

En anledning är att supporten för Windows XP från Microsoft går ut i april 2014. Det kommer inte släppas några säkerhetsuppdateringar, inga säkerhets-hotfixar, fri eller betald support eller online teknisk dokumentationuppdatering.

Att köra Windows XP SP3 efter att supporttiden har gått ut kan riskera att exponera företaget för säkerhetsrisker. Den som idag skriver elak kod kommer få en utmärkt plattform att rikta in sig på om Windows XP ligger kvar på 30-40% år 2014. De behöver bara upptäcka en säkerhetsrisk och kan sen utgå ifrån att ingen av maskinerna är skyddade mot den.

Gartner (som gör mycket industri-research) släppte en rapport som säger att många ISVs (independendt software vendors) troligtvis inte kommer stödja nya versioner av applikationer på Windows XP 2011. 2012 är det vanligt. 2012 säger de att de flesta PC-tillverkarna kommer sluta supportera Windows XP på en majoritet av deras nya PC-modeller. Det innebär bland annat att inga drivrutiner skrivs för dessa. Dell har redan sagt att de kommer sluta stödja XP december 2012.

Dell slutar med Windows XP drivrutiner december 2012:
http://www.zdnet.com/news/dell-finally-gives-up-on-windows-xp...

Flykten från Windows XP tar fart:
http://www.idg.se/2.1085/1.516060/flykten-fran-xp-tar-fart

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Microsoft försäkrar alla om att skrivbordet aldrig kommer att försvinna helt.

http://www.neowin.net/news/microsoft-the-desktop-ui-will-neve...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Microsoft försäkrar alla om att skrivbordet aldrig kommer att försvinna helt.

http://www.neowin.net/news/microsoft-the-desktop-ui-will-neve...

Det kanske kan hjälpa en del av kritiken, men jag tror inte det är tillräckligt för att övertyga alla "haters" om att det verkligen gäller. Många verkar ju tro att skrivbordet kommer att vara borta typ nästa år och man bara kommer att kunna köra en begränsad app i taget i helskärm, tror man verkligen det trots att all logik säger motsatsen så hjälper nog inte detta uttalande...

Permalänk
Medlem

Intressant tråd
Fast läsa igenom 117 sidor orkar man inte
Räcker med de två första och de två sista

Gillar windows 8 en hel del, jag var den första som körde den på min arbetsplats, nu är vi 3 st, för de flesta gäller det windows 7 ett tag till.
Har inte ångrat mig alls utan tänkte kanske skulle köpa windows 8 till den nya hemdator jag kommer att ha.

När det gäller program på "store" är inget jag är intresserad när det är enkelt att bara ladda ner och installera som vanligt.

Kör linux på mina servar men windows på mina klienter, t.o.m. kör Windows Phone 8 på mobilen

Det enda man har varit lite osäker är om man har gammal teknik men det enda jag vet är en gammal Laserjet 2100 och det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Strejf hade nog varit en riktigt bra PR snubbe för MS.
Kampanjat windows 8 så löjligt hårt på sweclockers ända sen betan, aldrig sett någon som jobbat så hårt att försöka framhäva att en produkt är king of the hill.

PS. Gabe har fortfarande rätt, windows 8 är skräp och idiotisk produkt, försäljningen av windows 8 är ett skämt också jämfört med vad dom "trodde".
Windows 8 är ett stort fail.
Sen vem bryr sig om appar till windows lol, det är ingen mobiltelefon jag sitter med. Små värdelösa appar är totalt meningslöst.

Strejf kommer fortsätta fanboya windows 8 hårdare än någon annan på jorden, bidrar iaf med mycket underhållning om inte annat.
Keep it up strejf.

På mina burkar kommer inte windows 8 vara main os, finns absolut 0 som lockar.
Nya DX versionen är likaså meningslöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Microsoft försäkrar alla om att skrivbordet aldrig kommer att försvinna helt.

http://www.neowin.net/news/microsoft-the-desktop-ui-will-neve...

Tråkigt, jag skulle vilja se skrivbordet försvinna, är så trött på det..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aj123:

Tråkigt, jag skulle vilja se skrivbordet försvinna, är så trött på det..

Sälj din dator, köp en TV eller win platta så slipper du dekstop och alla sorters produktivitet. Du kan bara ligga i soffan och sega. Slöseri med luft men om det är det du vill så är vägen öppen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aj123:

Tråkigt, jag skulle vilja se skrivbordet försvinna, är så trött på det..

Jag håller med dig. På sätt och vis är skrivbordet på väg att självdö just nu när pc-försäljningen minskar så drastiskt samtidigt som telefoner och surfplattor säljer som smör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hemsk värld om allt blir metro skit framöver, bara hoppas att alla spel görs till linux i framtiden isåfall så man slipper uppleva det värdelösa skräpet metro.

Vill jag ha en sketen surfplatta med moron click så köper jag det ;O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Sälj din dator, köp en TV eller win platta så slipper du dekstop och alla sorters produktivitet. Du kan bara ligga i soffan och sega. Slöseri med luft men om det är det du vill så är vägen öppen.

Nej, jag vill ha utbudet av mjukvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Hemsk värld om allt blir metro skit framöver, bara hoppas att alla spel görs till linux i framtiden isåfall så man slipper uppleva det värdelösa skräpet metro.

Vill jag ha en sketen surfplatta med moron click så köper jag det ;O

Allt behöver inte bli Metro för det, det beror på hur bra Microsoft lyckas. Men att PC och skrivbordet är på väg att dö (långt kvar innan det är helt dött förstås) är uppenbart. Så ja, köp en surfplatta om du vill vara som alla andra, ingen köper stationära datorer längre.

Metro eller Android eller iOS kommer vinna det här kriget, inte skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Allt behöver inte bli Metro för det, det beror på hur bra Microsoft lyckas. Men att PC och skrivbordet är på väg att dö (långt kvar innan det är helt dött förstås) är uppenbart. Så ja, köp en surfplatta om du vill vara som alla andra, ingen köper stationära datorer längre.

Metro eller Android eller iOS kommer vinna det här kriget, inte skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är för rolig, du

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Allt behöver inte bli Metro för det, det beror på hur bra Microsoft lyckas. Men att PC och skrivbordet är på väg att dö (långt kvar innan det är helt dött förstås) är uppenbart. Så ja, köp en surfplatta om du vill vara som alla andra, ingen köper stationära datorer längre.

Metro eller Android eller iOS kommer vinna det här kriget, inte skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä ingen köper stationära datorer längre mitt företag köpte bara stationära datorer för 200 miljoner kronor förra året. Det är knappt något

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Nä ingen köper stationära datorer längre mitt företag köpte bara stationära datorer för 200 miljoner kronor förra året. Det är knappt något

Varför? Om jag får fråga. Jag har inte sett en ny stationär dator på ett företag på bra länge om det inte är fasta maskiner som typ ska vara i produktion, POS-terminaler eller dylikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Varför? Om jag får fråga. Jag har inte sett en ny stationär dator på ett företag på bra länge om det inte är fasta maskiner som typ ska vara i produktion, POS-terminaler eller dylikt.

Jag fattar inte frågan "Varför" ? Om du inte sett en stationär dator på ett företag på länge så har du inte varit på ett IT-företag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Jag fattar inte frågan "Varför" ? Om du inte sett en stationär dator på ett företag på länge så har du inte varit på ett IT-företag

Jag jobbar på ett IT-företag, vi har inga stationära datorer utom någon enstaka riktigt gammal maskin som fått stå kvar men de kommer inte att lagas eller liknande. Alla har laptops som arbetsredskap oavsett arbetsområde. Laptops räcker till det mesta idag och behöver man mer kraft än vad en laptop kan erbjuda så hade man verkligen närmat sig gränsen för en stationär också så sådant görs någon annanstans, antagligen på en server som är ägnad åt den typen av beräkningar.

Sen finns det förstås vissa uppgifter som inte lämpar sig särskilt väl för en laptop, främst sådana som kräver antingen väldigt feta grafikkort eller extrema mängder minne, men även för den typen av uppgifter så är det inte något man gärna gör på sin arbetsstation om man har möjligheten att göra det någon annanstans.

De som behöver en stationär är mer hemmapulare som inte har resurserna till att hyra in dedikerade beräkningsenheter eller exempelvis de som sysslar med hyfsat avancerad bildbehandling eller videoredigering som man ju gärna gör direkt på den maskin man sitter vid (än så länge i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag jobbar på ett IT-företag, vi har inga stationära datorer utom någon enstaka riktigt gammal maskin som fått stå kvar men de kommer inte att lagas eller liknande. Alla har laptops som arbetsredskap oavsett arbetsområde. Laptops räcker till det mesta idag och behöver man mer kraft än vad en laptop kan erbjuda så hade man verkligen närmat sig gränsen för en stationär också så sådant görs någon annanstans, antagligen på en server som är ägnad åt den typen av beräkningar.

Sen finns det förstås vissa uppgifter som inte lämpar sig särskilt väl för en laptop, främst sådana som kräver antingen väldigt feta grafikkort eller extrema mängder minne, men även för den typen av uppgifter så är det inte något man gärna gör på sin arbetsstation om man har möjligheten att göra det någon annanstans.

De som behöver en stationär är mer hemmapulare som inte har resurserna till att hyra in dedikerade beräkningsenheter eller exempelvis de som sysslar med hyfsat avancerad bildbehandling eller videoredigering som man ju gärna gör direkt på den maskin man sitter vid (än så länge i alla fall).

Hmm, där jag jobbar anser de flesta att det är skönt att slippa ha en laptop som tar plats på skrivbordet. Samtliga på kontoren här har en stationär med undantag för säljarna och våra konsulter som har laptops eftersom de är ute hos kunder med jämna mellanrum. För de andra på kontoren finns det ingen vidare poäng att kunna bära med sig jobbet någon annanstans - det skulle isf vara inom huset till ett konferensrum men där finns datorer (stationära) att logga in på. Vi sysslar för övrigt inte med grejer som kräver "feta" grafikkort eller extrema mängder minne. Dock bearbetar vi stora mängder data.
Så vitt jag vet så lär det bli stationära den dagen det är dags att byta ut nuvarande burkar och det rör sig om några hundra maskiner i så fall.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jag jobbar på ett IT-företag, vi har inga stationära datorer utom någon enstaka riktigt gammal maskin som fått stå kvar men de kommer inte att lagas eller liknande. Alla har laptops som arbetsredskap oavsett arbetsområde. Laptops räcker till det mesta idag och behöver man mer kraft än vad en laptop kan erbjuda så hade man verkligen närmat sig gränsen för en stationär också så sådant görs någon annanstans, antagligen på en server som är ägnad åt den typen av beräkningar.

Sen finns det förstås vissa uppgifter som inte lämpar sig särskilt väl för en laptop, främst sådana som kräver antingen väldigt feta grafikkort eller extrema mängder minne, men även för den typen av uppgifter så är det inte något man gärna gör på sin arbetsstation om man har möjligheten att göra det någon annanstans.

De som behöver en stationär är mer hemmapulare som inte har resurserna till att hyra in dedikerade beräkningsenheter eller exempelvis de som sysslar med hyfsat avancerad bildbehandling eller videoredigering som man ju gärna gör direkt på den maskin man sitter vid (än så länge i alla fall).

Men bara för att det är på ett sett på just ditt företag så kan du ju inte säga att "ingen köper stationära datorer längre" när det uppenbarligen säljs shitloads med stationära datorer till andra företag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Nä ingen köper stationära datorer längre mitt företag köpte bara stationära datorer för 200 miljoner kronor förra året. Det är knappt något

I förhållande till hur mycket datorer det säljs i hela världen så är det knappt något nä.

På mitt jobb har vi mest stationära datorer men antalet minskar hela tiden och ersätts av bärbara. Gå in i vilken vanlig datorbutik som helst och räkna antalet bärbara och stationära, det är här "vanligt folk" köper sina datorer. Sist jag var på Elgiganten hittade jag inte en enda stationär men cirka 30 bärbara.

Skrivet av anon200213:

Men bara för att det är på ett sett på just ditt företag så kan du ju inte säga att "ingen köper stationära datorer längre" när det uppenbarligen säljs shitloads med stationära datorer till andra företag.

Om man kan säga att "ingen köper Windows 8" när det har sålts mer än 100 miljoner licenser så...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Haters gonna hate...

Jag förstår inte hur man kan hata Windows 8 så mycket. Det fungerar bra mycket bättre än 7an, och visst, vi stationära reliker drar inte lika mycket nytta av det som laptop och pekplatteägare, men jag är grymt imponerad över vad 8an gjorde för min gamla HP 2510p. I kombination med en SSD blev datorn som ny, och jag ser ingen anledning att gå tillbaka till vare sig XP, eller över till pingvinerna.

Uppskattar iallafall din genomgång av både Windows 8 och 8.1. Jag sitter på W8 nu, och många av de sakerna jag stör mig på kommer avhjälpas i 8.1(Sökfunktionens kategorier, boot in till desktop etc.) och det känns väldigt bra.

Keep up the good work (Y)

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.