Hjälp med medialösning i hemmet

Permalänk
Medlem

Hjälp med medialösning i hemmet

Hej!

Håller på och ska göra en enkel medialösning i nya lägenheten. Har precis införskaffat en ASUS rt-n56u trådlös router. Tanken är att jag kopplar in en extern hårdisk i routern som jag sedan spar ner filmer/serier på via min Macbook Pro och det trådlösa nätverket. När väl filerna ligger på hårdisken som sitter i routern vill jag kunna spela upp detta på TVn.

Vad jag behöver är alltså någon apparat som spelar upp detta på TVn. Jag har förstått att det finns Boxee Box och Apple TV som gör ungefär detta, finns det några andra bättre förslag? Hur blir det sedan med ljud? Kopplar jag som vanligt in högtalare i TVn eller i boxen?

Mvh

Permalänk
Medlem

DLNA i TV:n?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Vad har du för TV? Många Smart-TVs har en inbyggd mediaspelare som kan spela upp material från källor via nätverket. Viktigt att notera är dock att många av dessa inte kan läsa SRT-filer, dvs. Undertext filer. Risken finns alltså att du sitter utan text.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Lego Master

Skulle rekommendera nåt som kör XBMC. I mitt fall har jag en halvgammal HP-burk som står bakom TVn och lirar XBMC på Win8, men det går ju så klart att bygga nåt mindre. En slimmad XBMCbuntu-installation kanske? Raspberry Pi är ju poppis, ska tydligen fungera hyggligt för ändamålet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har ingen tv med inbyggd spelare eller så.. är en äldre 37" Samsung med Full HD dock.

Vill inte ha någon HTPC pga att jag känner att den blir för stor samt för avancerad.. Ska vara en väldigt liten låda som är enkel och som man kan gömma undan..

Ni säger att vissa nya TV har inbyggda mediaspelare som klarar undertexter? Spelar den upp via extern hårdisk som sitter i trådlösa routern då utan bekymmer? Vilka tv apparater klarar av detta? Och vad kostar dem? Jag har egentligen inte lust eller råd att köpa en ny tv, men är priset rimligt kan det vara ett alternativ.

Annars då? Vad finns det att välja på? Har ni några erfarenheter av Boxee Box, MacTv, Roku etc?

Permalänk
Medlem

En Intel nuc ihop med ett blåtands-tbord med styrplatta och en windows installation med xbmc installerat och ditt liv kommer bli helt underbart! Intel nucen är så liten så den kan tejpas med dubbelhäftande tejp bak på tven och tillräckligt stark för att spela full-hd, lyssna på spotify och betala räkningarna samtidigt utan att belasta den.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lumik:

Vill inte ha någon HTPC pga att jag känner att den blir för stor samt för avancerad.. Ska vara en väldigt liten låda som är enkel och som man kan gömma undan..

Det sköna med en fullfjädrad HTPC är att du kan göra lite vad du vill med den; film, serier, Spotify, youtube, surfa, spela lite enklare spel osv. Jag är väldigt nöjd med att ha en riktig Win8-dator stående där.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ni börjar övertala mig mer och mer angående HTPC (Intel Nuc)... vilken NUC ska man ha isåfall, får helst inte bli för dyr? Streamar jag HD-film via routern/nätverket till den och in i tvn då utan problem? Det bra är att jag redan har ett Logitech Lenovo för att syra den med iståfall.

Vad är XBMC?

Kopplar jag LJUD till TVn eller till NUC'en (HTPC) sedan?

Permalänk
Medlem

Jag kör med en WDTV Live kopplad till förstärkaren och sen in i tv:n. I WDTV:n sitter det en extern hdd samt en nätverkssladd så att jag kan "dra" över filmer från den stationära och spela upp i tv:n, fungerar väldigt smidigt måste jag säga.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Jag kör med en WDTV Live kopplad till förstärkaren och sen in i tv:n. I WDTV:n sitter det en extern hdd samt en nätverkssladd så att jag kan "dra" över filmer från den stationära och spela upp i tv:n, fungerar väldigt smidigt måste jag säga.

WDTV Live är en form av HTPC utan trådlös nätverksanslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumik:

WDTV Live är en form av HTPC utan trådlös nätverksanslutning?

Det är en liten mediaspelare, kanske finns trådlösa varianter av den också, det vet jag faktiskt inte. Men jag har en nätverkssladd från routern till den. Jag är väldigt nöjd, tror den kostar 800-1000:- ny. Kan säkert få den billigare på tradera, blocket etc.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumik:

Ni börjar övertala mig mer och mer angående HTPC (Intel Nuc)... vilken NUC ska man ha isåfall, får helst inte bli för dyr? Streamar jag HD-film via routern/nätverket till den och in i tvn då utan problem? Det bra är att jag redan har ett Logitech Lenovo för att syra den med iståfall.

Vad är XBMC?

Kopplar jag LJUD till TVn eller till NUC'en (HTPC) sedan?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3583246/intel-nuc-juli-2013
Där är en kundvagn med ett förslag, glömde dock strömsladden men den kostar inte många kronor. Då får du en riktigt trevlig maskin för ganska lite pengar!
Jag vill nästan själv trycka på beställa-knappen nu men då får jag skaffa en nas för mina diskar i min nuvarande htpc och då springer kostnaden iväg tyvärr.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Lumik:

Jag har ingen tv med inbyggd spelare eller så.. är en äldre 37" Samsung med Full HD dock.

Vill inte ha någon HTPC pga att jag känner att den blir för stor samt för avancerad.. Ska vara en väldigt liten låda som är enkel och som man kan gömma undan..

Ni säger att vissa nya TV har inbyggda mediaspelare som klarar undertexter? Spelar den upp via extern hårdisk som sitter i trådlösa routern då utan bekymmer? Vilka tv apparater klarar av detta? Och vad kostar dem? Jag har egentligen inte lust eller råd att köpa en ny tv, men är priset rimligt kan det vara ett alternativ.

Annars då? Vad finns det att välja på? Har ni några erfarenheter av Boxee Box, MacTv, Roku etc?

Som tidigare skrivit, Raspberry Pi är ju otroligt smidig och lätt att gömma undan samt låter ingenting alls! Det enda kruxet är väl att installera OSet på den vilket kanske tar några timmar för den ohändige, men även där är det någon form av XBMC som gäller.

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem

Brallor - Det ser rätt bra ut, dock lite saftigt... hade tänkt mig en maskin runt 1000-2000kr max. Ingår inte hårdisk och minnen i dessa nuc? Antar att hårdisken enbart är för OS?

McMorgan - vet inte riktigt hur jag skulle göra med en s.k. Rasberry Pi?? Är inte det bara någon form av litet modekort?? vad behöver jag sedan för att detta ska bli en HTPC/medialösning med WIFI?? Vad kostar detta jämfört med de som Brallor länkade till?

Jag vill ha en bra lösning men pris är ändå viktigt då jag har massor av andra saker jag också vill köpa

Permalänk
Medlem

Ja, det behöver kompletteras med msata-disk och minne, det blir en del pengar men du får så mycket mer per krona och kan använda den till vanlig surf och annat, en dedikerad mediaspelare är oftast väldigt låsta.

Jag har även en Raspberry Pi hemma och installera raspmc tar kanske 20 minuter bara, men jag hade inte viljat ha den som primär htpc då den känns ganska ostabil.

För att få en Raspberry Pi att köra Xbmc behövs egentligen bara ett sd-minneskort, vill du ha trådlöst får man köpa till en dongle som kan vara lite knasigt att installera i värsta fall. En raspberry kostar kanske 350kr, sen 100kr för sd-kortet och några hundralappar antar jag för wifi-dongeln.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Förresten, vart i sverige bor du? Finns ju oftast väldigt prisvärda htpc-lösningar på blocket

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Okej, ja det är sant.. man får väl vad man betalar för.. får ta en funderare om jag kan tänka mig ha råd med detta.. Men det är inget annat än de du länka till i kundvagnen som behövs då?

Jag bor i Stockholm, så kan ju kika lite på blocket också eventuellt..

Permalänk
Medlem

Endast en strömkabel, sån 3kontakt. Intel nuc finns även med en celeron-cpu men det känns väldigt illa att köpa tycker jag.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lumik:

Vad är XBMC?

Kopplar jag LJUD till TVn eller till NUC'en (HTPC) sedan?

XMBC står för XBox Media Center och utvecklades från början till den första Xbox-modellen, och därefter har det portats till typ alla OS som finns. Du kan köra det som ett vanligt program i Windows, eller som en standalone installation med Ubuntu i grunden, XBMCbuntu, där du botar direkt till mediagränssnittet utan en massa tjafs. Sedan stöder XBMC en hel drös olika standarder för att dela filer över nätverk; SMB, FTP, DLNA och dessutom AirPlay om du har iOS-enheter. Kort sagt: det är skitbra.

Vad gäller ljudet gör du lite som du vill, antingen låter du det gå via HDMIn till TVn och sen därifrån, men beroende på TV-modell finns en risk att den inte stöder riktig surround-passthrough till ett ljudsystem. Då är det bättre att ha en separat ljudkabel till en reciever, eller om den stöder det, låta recievern skala av ljudet och sen skicka vidare bilden till TVn.

Personligen har jag 3x3.5mm för 5.1-ljud från datorn direkt till surroundsystemet och TVn får bara bild via HDMI.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Så det jag vill ha är: http://www.inet.se/produkt/1406904/intel-nuc-dc3217iye-svart

Med XBMCbuntu utan windows... då kan jag spela upp filmer/serier direkt via nätverkets router-HDD i full hd?

Problemet är när jag tittar på denna Intel NUC så stödjer den inte Wi-Fi.. och jag vill absolut ha Wi Fi då jag inte vill dra en lång nätverkskabel ... jag gillar trådlöst

Permalänk
Medlem

Det finns plats i Intel Nucen för ett trådlöst nätverkskort, dock tillkommer ju kostnaden för det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Köper du en Intel Nuc så kan du installera en helt vanligt Windows 7 eller 8 och använda datorn till precis vad du vill, sen installerar du bara xbmc som du kan ladda hem gratis via www.xbmc.org och installerar som vilket program som helst, så kan du använda den både som vanlig dator och som en dedikerad htpc med möjlighet att spela upp allt i princip.

Det är inga problem att spela upp full-hd-material via nätverk, jag kan tex kolla på en full-hd 3d-film via internet ifrån min bror, inget lagg alls och jag har sämre prestanda i min htpc än du får i en Nuc med i3.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Så detta nätverkskort skulle jag kunna stoppa in?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323381

Sen tillkommer kostnad för Windows ....

Blir ju inte gratis detta när allt jag egentligen ville var att streama film från min HDD i Routern.. Nästan så det blir billigare att köpa en smart TV... Men förstår att detta är bra.. men är inte jättesugen på att tex surfa osv .. har ju en bärbar dator för det.. detta ska enbart vara för att spela upp film och serier..

Hur är det med tex. Mac-TV? klarar inte en sådan dosa av att streama via nätverket? betydligt billigare också vad jag förstår?

Permalänk
Medlem

Köp en boxee eller liknande då, där går det ju att montera in en extern hårddisk (eller streama från nätverk med inbyggt wifi). Spelar även de flesta format och kostar under tusenlappen. Inte så avancerat men duger gott som mediaspelare. Finns även lite appar såsom Spotify.

Jag har själv en Boxee till min dumtv och den har än så länge klarat allt jag försökt spela upp. För att vara en apparat för under 1000kr så har jag egentligen inget att klaga över.

Edit: Också drar du in Boxee+ (ett fulhack) så får du lite fler funktioner http://boxeeplus.com/
Edit2: HBO Nordic och Netflix (svenska) fungerar inte heller.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på en NUC/HTPC nu men kostnaden blir för mycket hur man än vrider på det. En Boxee Box kostar under 1000 lappen och ska på pappret göra det jag vill.

Läste lite recensioner om Boxee, sägs att den är buggig och seg? stämmer detta? Monterar den in undertexter automatiskt?

Berätta gärna mer om den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumik:

Jag är väldigt sugen på en NUC/HTPC nu men kostnaden blir för mycket hur man än vrider på det. En Boxee Box kostar under 1000 lappen och ska på pappret göra det jag vill.

Läste lite recensioner om Boxee, sägs att den är buggig och seg? stämmer detta? Monterar den in undertexter automatiskt?

Berätta gärna mer om den

Lite halvseg är den kanske när man bläddrar men aldrig haft något problem med att den hackat något vid uppspelning (kör över WIFI). Undertexter fixar den och det finns inbyggt stöd för att ladda hem nya om så önskas. Med Boxee+ så får du lite mer källor att hämta undertexter ifrån samt att jag tyckte att den blev lite rappare än tidigare.

Webbläsaren som följer med är ett skämt men det är inget som jag använder.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en minidator från Fujitsu som HTPC: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_penti...

Den jag har kör med Blu-ray istället för enbart DVD, men annars är de snarlika. Funkar klockrent faktiskt, den klarar även lättare spel utan några problem.

Minimalt med bråk, den har WiFi, HDMI och det åtminstone jag behöver.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Har man en gång gått htpc, så går man aldrig till nåt annat
Har provat boxee, diverse mediaspelare som popcorn etc, ALLA har gjort mig tokig, hela tiden strul med codecs som inte stöds, undertexter, buggiga gränssnitt, seg mjukvara etc

Sure, har man begränsad bugdet, så blir man tvungen antagligen men tycker ni bör tipsa trådskaparen om att mediaspelare är inte bara guld och gröna skogar, absolut inte

Jag köpte mig en htpclösning, och jag kommer aldrig gå ifrån det, just för att man slipper alla strul med codecs etc som man kan få i en mediaspelare
Boxee skulle jag aldrig köpa, sluta rekommendera dem till folk, de är nedlagda och supporten är slut för dem så är det ett dåligt förslag

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Har man en gång gått htpc, så går man aldrig till nåt annat
Har provat boxee, diverse mediaspelare som popcorn etc, ALLA har gjort mig tokig, hela tiden strul med codecs som inte stöds, undertexter, buggiga gränssnitt, seg mjukvara etc

Sure, har man begränsad bugdet, så blir man tvungen antagligen men tycker ni bör tipsa trådskaparen om att mediaspelare är inte bara guld och gröna skogar, absolut inte

Jag köpte mig en htpclösning, och jag kommer aldrig gå ifrån det, just för att man slipper alla strul med codecs etc som man kan få i en mediaspelare
Boxee skulle jag aldrig köpa, sluta rekommendera dem till folk, de är nedlagda och supporten är slut för dem så är det ett dåligt förslag

Det må vara hänt att den inte supportas längre (dvs det kommer inga nya mjukvaror) däremot har jag svårt att se vad som skulle vara bättre i samma prisklass och den gör trots allt sitt jobb. Därför anser jag att det fortfarande kan vara ett bra alternativ om man har en begränsad budget. Det kan t.om. hända att det finns någon begagnad på blocket för bra pris.

Annars rekommenderar jag TS att gå till exempelvis Elgiganten där man får ta hem och prova varan i 30 dagar, är man inte nöjd så är det bara att returnera så att man får pengarna tillbaks.