Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Iiyama släpper 27"-skärm med 144 Hz uppdateringsfrekvens

Permalänk
Melding Plague

Iiyama släpper 27"-skärm med 144 Hz uppdateringsfrekvens

Skärmtillverkaren Iiyama lanserar en ny modell med hög uppdateringsfrekvens i hemlandet Japan. Prolite G2773HS-2 kliver upp till 144 Hz med 1 ms responstid.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför inte en IPS för en gångs skull! med 120/144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Varför inte en IPS för en gångs skull! med 120/144hz.

Eller varför inte en WQHD istället för Full-HD?

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Varför inte en IPS för en gångs skull! med 120/144hz.

Ja tack!

Permalänk
Avstängd

1080p på en 27'', ingen höjdare för min del

Permalänk

Vilken dynga.
1080p på 27" är ju komedi.
Och TN är ju ett effektivt kräkmedel.

Permalänk
Medlem

Samsung kan väl tillverka en 27" 1440p skärm på 120/144hz med deras PLS panel tycker man för runt 3-4k

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

1080p på 27", är det 1:a april eller???

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Sweclockers kommentarer när en artikel om en skärm postas:
120/144Hz - gnäll om att det inte är IPS eller 2560x1440
IPS - gnäll om att det inte är 120/144Hz
1080p - gnäll att det inte är 1440p
1440p - gnäll att det inte är 16:10, inte 120Hz
4K - gnäll om priset, Hz osv.

Seså, snart kommer väl 24" OLED med 4K @ 144Hz för 1990:- ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Vilken dynga.
1080p på 27" är ju komedi.
Och TN är ju ett effektivt kräkmedel.

Sen sämre färgåtergivning på TN-paneler ju mer du överklockar dem.

Förstår inte riktigt charmen med det. Är det verkligen kul att sitta vid en skärm som har katastrofalt dålig bild- och färgåtergivning? Har folket som köper 120/144Hz-skärmar ens hårdvara som orkar trycka ut 120/144FPS på höga inställningar i native upplösning, utan att gå under 100FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Sweclockers kommentarer när en artikel om en skärm postas:
120/144Hz - gnäll om att det inte är IPS eller 2560x1440
IPS - gnäll om att det inte är 120/144Hz
1080p - gnäll att det inte är 1440p
1440p - gnäll att det inte är 16:10, inte 120Hz
4K - gnäll om priset, Hz osv.

Seså, snart kommer väl 24" OLED med 4K @ 144Hz för 1990:- ^^

Du har helt rätt förutom att vem vill ha en 24"!
27" börjar kännas litet nu när man suttit med det ett tag!!!

Så en 27" eller 30" OLED med 4K @144Hz i 16:10 är det man vill ha

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Skrivet av spda242:

Du har helt rätt förutom att vem vill ha en 24"!
27" börjar kännas litet nu när man suttit med det ett tag!!!

Instämmer, 24" är för litet.
27" är minimum.

Permalänk

Jag håller med alla här om att 1080p på en 27' är ett skämt, likaså valet av teknik. Men detta måste vara en renodlad spelskärm där kanske faktiskt 1080p är att föredra då högre frame rates i högre upplösning blir svårt att uppnå utan väldigt dyr hårdvara. Att läsa text på den här skärmen kan inte vara kul, men att spela är nog trevligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TAG9217:

Sen sämre färgåtergivning på TN-paneler ju mer du överklockar dem.

Förstår inte riktigt charmen med det. Är det verkligen kul att sitta vid en skärm som har katastrofalt dålig bild- och färgåtergivning? Har folket som köper 120/144Hz-skärmar ens hårdvara som orkar trycka ut 120/144FPS på höga inställningar i native upplösning, utan att gå under 100FPS?

Man behöver inte ha någon monster dator för att få ut 120fps, det är bara att sänka en del inställningar och köra i native upplösning.

Som en quake/unreal spelare så förstår jag inte hur folk kan sitta på en skit lcd skärm idag och spela med 60hz . Går man i från crt idag, så är en 120hz skärm med lightboost det enda valet. Även då är får man mer delay jämfört med en crt.

Båda skärmarna körs i 60hz för att det ska vara möjligt.

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Prolite G2773HS-2

Frågan är varför den inte kan heta typ Prolite 27TN144 istället för en helt obegriplig rad bokstäver som inte en människa kan komma ihåg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Så en 27" eller 30" OLED med 4K @144Hz i 16:10 är det man vill ha

Haha touché
Glömde tillägga:
16:10 - gnäll att det blir svarta kanter när man ser på videoklipp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Sweclockers kommentarer när en artikel om en skärm postas:
120/144Hz - gnäll om att det inte är IPS eller 2560x1440
IPS - gnäll om att det inte är 120/144Hz
1080p - gnäll att det inte är 1440p
1440p - gnäll att det inte är 16:10, inte 120Hz
4K - gnäll om priset, Hz osv.

Seså, snart kommer väl 24" OLED med 4K @ 144Hz för 1990:- ^^

Min hjälte!

Permalänk
Medlem

1920 x 1080 pixlar på en 27 tums skärm? Seriöst...

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spda242:

Du har helt rätt förutom att vem vill ha en 24"!
27" börjar kännas litet nu när man suttit med det ett tag!!!

Så en 27" eller 30" OLED med 4K @144Hz i 16:10 är det man vill ha

Som gamer vill man inte ha en för stor skärm, åtminstonde inte om man skiter i upplevelsen och satsar på att kunna spela så bra som möjligt.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

1920 x 1080 pixlar på en 27 tums skärm? Seriöst...

Ser ingen definitiv skillnad på min 27" 1080p och min laptop på 15,6" med 1080p.

Helt ok skulle jag säga, men för 3300 är 1080p inte så roligt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zurtax:

Eller varför inte en WQHD istället för Full-HD?

Skrivet av 24mbit:

1920 x 1080 pixlar på en 27 tums skärm? Seriöst...

Det är en spelskärm. Det ska gå att spela spel på den i native upplösning och samtidigt få ut 144 fps. Det klarar inte genomsnittsgamerns grafikkort i 2560x1440.

Dessutom går det inte att mata så mycket data över DVI, så man hade varit tvungen att använda enbart DisplayPort, något som FÖR VISSA kan vara negativt.

Jag har själv 2560x1440 och förstår precis vad ni menar! Men FÖR SPEL kostar det mycket mer än det smakar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Man behöver inte ha någon monster dator för att få ut 120fps, det är bara att sänka en del inställningar och köra i native upplösning.

Som en quake/unreal spelare så förstår jag inte hur folk kan sitta på en skit lcd skärm idag och spela med 60hz . Går man i från crt idag, så är en 120hz skärm med lightboost det enda valet. Även då är får tyvärr mer delay jämfört med en crt.

http://www.youtube.com/watch?v=fgs_-PxfzBA

Båda skärmarna körs i 60hz för att det ska vara möjligt.

Dock skrev jag ju höga inställningar. Personligen skulle jag välja överlägsen bildrepresentering över hög uppdateringsfrekvens alla dagar i veckan. Folk köper liksom 144Hz-skärmar till att sitta och spela CS:GO, vilket knappast är ett snabbt spel om man jämför med t.ex. Quake och Unreal.

Jag är inte emot höga uppdateringsfrekvenser i sig, däremot är jag inte villiga att låta bildkvaliteten bli lidande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

1080p på en 27'', ingen höjdare för min del

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Vilken dynga.
1080p på 27" är ju komedi.
Och TN är ju ett effektivt kräkmedel.

Skrivet av spda242:

1080p på 27", är det 1:a april eller???

Skrivet av Henrikfotograf:

1920 x 1080 pixlar på en 27 tums skärm? Seriöst...

Faktiskt, det är seriöst. Snälla ge er! Jämför man med en 24" 1920x1080 och en 27", så visst, man ser skillnad. Men om man sitter på en enstaka skärm, 27", 1080p, så är det faktiskt inte dåligt! Och det känns ju väldigt onödigt om man skulle sitta på en 27" och en 24", då får man skylla sig själv. Annars fungerar faktiskt 1080p utmärkt på en 27", förutsatt att du inte sitter 10cm ifrån skärmen.

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TAG9217:

Dock skrev jag ju höga inställningar. Personligen skulle jag välja överlägsen bildrepresentering över hög uppdateringsfrekvens alla dagar i veckan. Folk köper liksom 144Hz-skärmar till att sitta och spela CS:GO, vilket knappast är ett snabbt spel om man jämför med t.ex. Quake och Unreal.

Jag är inte emot höga uppdateringsfrekvenser i sig, däremot är jag inte villiga att låta bildkvaliteten bli lidande.

Jag tycker tyvärr inte att dålig svärta med massa eftersläppningar är en överlägsen bildrepresentering när man spelar.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Det är en spelskärm. Det ska gå att spela spel på den i native upplösning och samtidigt få ut 144 fps. Det klarar inte genomsnittsgamerns grafikkort i 2560x1440.

Att alla skärmar måste anpassas till genomsnittsfolk köper jag inte.
Om allting alltid måste anpassas till genomsnittet så borde t.ex. inte Titan eller i7 3930k existera.
Varför finns det ingen bra 120Hz+ skärm för entusiaster?
I dagsläget är varenda 120Hz+ skärm riktat till snåla fattiglappar, aka genomsnittet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Att alla skärmar måste anpassas till genomsnittsfolk köper jag inte.
Om allting alltid måste anpassas till genomsnittet så borde t.ex. inte Titan eller i7 3930k existera.
Varför finns det ingen bra 120Hz+ skärm för entusiaster?
I dagsläget är varenda 120Hz+ skärm riktat till snåla fattiglappar, aka genomsnittet.

Bra poäng!

Det finns faktiskt, men inte "officiellt". I Sydkorea säljs IPS-skärmar med 2560x1440 som går att överklocka till 120 Hz. Jag har dock själv inte kommit högre än 110 Hz pga kabeln jag använder; man behöver nån supervariant av Dual Link DVI som heter "24AWG" eller något.

Om skärmar för 3000 kr är riktade till "snåla fattiglappar" antar jag att du inte har några problem med att lägga 5000 kr eller mer på en skärm, så en Koreaskärm är nog ett mycket bra val för dig! Jag har ju en själv och kan rekommendera den om man är beredd att trixa lite för att få den att fungera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Att alla skärmar måste anpassas till genomsnittsfolk köper jag inte.
Om allting alltid måste anpassas till genomsnittet så borde t.ex. inte Titan eller i7 3930k existera.
Varför finns det ingen bra 120Hz+ skärm för entusiaster?
I dagsläget är varenda 120Hz+ skärm riktat till snåla fattiglappar, aka genomsnittet.

Finns ju massor.

Bara att få vågar importera skärmarna från Korea.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av GuiceU:

Faktiskt, det är seriöst. Snälla ge er! Jämför man med en 24" 1920x1080 och en 27", så visst, man ser skillnad. Men om man sitter på en enstaka skärm, 27", 1080p, så är det faktiskt inte dåligt! Och det känns ju väldigt onödigt om man skulle sitta på en 27" och en 24", då får man skylla sig själv. Annars fungerar faktiskt 1080p utmärkt på en 27", förutsatt att du inte sitter 10cm ifrån skärmen.

Så du har inget problem med att mobiltelefoner har 5 tums skärmar med 1080p medan de fortfarande håller på och lanserar skärmar för stationära datorer med 27" 1080p.
I den här takten kommer snart 5" mobiltelefon skärmar ha 4K upplösning medan skärmar för stationära datorer fortfarande har 24-27" 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Som gamer vill man inte ha en för stor skärm, åtminstonde inte om man skiter i upplevelsen och satsar på att kunna spela så bra som möjligt.

It is all about real estate!!!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Sweclockers kommentarer när en artikel om en skärm postas:
120/144Hz - gnäll om att det inte är IPS eller 2560x1440
IPS - gnäll om att det inte är 120/144Hz
1080p - gnäll att det inte är 1440p
1440p - gnäll att det inte är 16:10, inte 120Hz
4K - gnäll om priset, Hz osv.

Seså, snart kommer väl 24" OLED med 4K @ 144Hz för 1990:- ^^

Ja.
Här är ingen nöjd med nått, och alla låssas som att de har "the shit" fast de inte har det.
TN må vara dålig, men det känns som att de flesta jämför IPS med LCD-tvs från 2005.
Tekniker går frammåt på alla fronter, och bara för att vissa gillar att titta på skärmen i 178° betyder inte det att alla gör det.
99% sitter ändå FRAMFÖR skärmen och då spelar betrakningsvinklar ingen roll. Sen har IPS mer färger. men en bra TN panel är inte dåligt bara för att ips är "bättre".
TN gör sig värst på laptops och Mobiler, där man faktiskt inte kolalr på skärmen rakt framifrån hela tiden.