Copyswede stämmer Telia för utebliven kopieringsavgift

Permalänk
Entusiast

Älskar att de väljer just iPhone, den svåraste telefonen av alla att privatkopiera med.

Avgiften måste ju ändå vara ämnad för när jag tar en skiva, kopierar den och ger den till mossan, och liknande. Inte för när jag tar en skiva jag äger, och lägger in låtarna på min telefon för att själv kulla lyssna på dem genom den.

Då är ju den stora frågan, hur många gör det förstnämnda nuförtiden? Har inte alla antingen gått över till tjänster som Spotify eller piratkopiering?

Sen förstår jag inte heller varför Carola ska få pengar av mig bara för att jag vill ha min Top Gear samling på nasen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Älskar att de väljer just iPhone, den svåraste telefonen av alla att privatkopiera med.

Avgiften måste ju ändå vara ämnad för när jag tar en skiva, kopierar den och ger den till mossan, och liknande. Inte för när jag tar en skiva jag äger, och lägger in låtarna på min telefon för att själv kulla lyssna på dem genom den.

Då är ju den stora frågan, hur många gör det förstnämnda nuförtiden? Har inte alla antingen gått över till tjänster som Spotify eller piratkopiering?

Sen förstår jag inte heller varför Carola ska få pengar av mig bara för att jag vill ha min Top Gear samling på nasen?

Jo, det du beskriver anses faktiskt vara privatkopiering.
Carola måste ju ha mat för dagen, och det kan hon ju inte få om du inte köper uppsättningar av Top Gear motsvarande antalet lagringsenheter x antal tittare, förstår du väl?

Från Wikipedia:
"Exempel på privatkopiering kan vara att göra en kopia av en CD-skiva att använda i bilen, att lägga över musikfiler på sin MP3-spelare eller dator, eller att spela in ett program från TV."

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Liten fråga. Har de lagt denna skatten på TV/DVD/BR apparater med inbyggd hdd? De är gjorda för att spela in video, men inget som stoppar att du lägger in musik är mig veterligen. Btw om jag köper en dvd med musik videos, är det musik...eller video? Deras intressen är väl indirekt för musik. Det visar bara att hela deras upplägg är förlegat, såsom TV licensen. De utnyttjar nu nu de hålen, med egna tolkningar.....

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt att se en diskussion där verkligen 100% av sweclockarna står helt enade, speciellt när det gäller denna idioti som Copyswede sysslar med.
Det de gör är faktiskt mycket likt ren maffiaverksamhet med sina beskyddaravgifter.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Du tror att politiker som säljer ut våra statliga företag, sänker inkomsterna för alla som är arbetslösa, gamla eller sjuka och som anser att du ska gå i pension när du är 75 år, att dom bryr sig om oss? Varför skulle det vara intressant för dom att hjälpa oss? Dom har ju pengar så dom klarar sig bra redan, och då är ju allting frid och fröjd. Hade folk tänkt lite längre än på bara sin egen plånbok så hade vi inte suttit i den här sitsen. Jag tycker inte att folk ska klaga över att det drabbar deras plånböcker när det var av den anledningen som dessa partier blev inröstade i regeringen. Detta är en effekt av ren och skär dumhet.

Många leverantörer inom teknik/data och nu Telia har ju satt sig på tvären och vill inte betala denna avgift- du kanske förstod mig fel, ska vi ha en politisk debatt om detta (ändra lagar osv) så måste företagen göra en revolt. Lite är det ju att annars hade inte folk börjat strejka för olika anledningar heller.

Detta är en politisk fråga så länge det finns en lag som låter företag Copyswede nu (kanske t.o.m andra sen) göra så här.

Jag röstade rött, så du behöver inte "anta" att jag röstade blått. (Läser man dina övriga inlägg i denna tråd) så tillhör sådana kommentarer på Flashback.

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

Vem piratkopierar musik nu för tiden? Känns väldigt föråldrat nu när musik praktiskt taget är gratis via Spotify och liknande tjänster.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoNa:

Liten fråga. Har de lagt denna skatten på TV/DVD/BR apparater med inbyggd hdd? De är gjorda för att spela in video, men inget som stoppar att du lägger in musik är mig veterligen. Btw om jag köper en dvd med musik videos, är det musik...eller video? Deras intressen är väl indirekt för musik. Det visar bara att hela deras upplägg är förlegat, såsom TV licensen. De utnyttjar nu nu de hålen, med egna tolkningar.....

Dekoder-boxar till typ ComHem/boxer/Viasat etc som har inbyggd HDD, utgår en avgift på till CopySwede. TV/DVD/BR med inbyggd HDD, säljs det några sådana fortfarande? De många moderna platt-TV kan man koppla in HDD via USB, och spela in på, men då har du redan betalt avgiften för den externa HDDn (om du inte köpt lös disk och satt i externt chassi).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

dom kan ju inte göra precis vad dom vill, så hur många kunder tappar dom nu? säkert 1%

Nej, jag tror inte att de tappar 1% av sina kunder över detta...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ser flera som jämför copyswede med public service....

Bättra på allmänbildningen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CoNa:

Liten fråga. Har de lagt denna skatten på TV/DVD/BR apparater med inbyggd hdd? De är gjorda för att spela in video, men inget som stoppar att du lägger in musik är mig veterligen. Btw om jag köper en dvd med musik videos, är det musik...eller video? Deras intressen är väl indirekt för musik. Det visar bara att hela deras upplägg är förlegat, såsom TV licensen. De utnyttjar nu nu de hålen, med egna tolkningar.....

Ja, men grejen med inspelning i TV, box, och kombo-enhet är att du inte kan föra över inspelningen till en dator t ex. I dagsläget går det inte heller att spela in kanaler som är skyddade med CI+ eftersom standarden inte tillåter dig spela in okodade (avkodade) signaler. Copyswede är för lite av varje, de börjar snart betala ut ersättning för eböcker också. Kabelbolag som vidaresänder tv betalar dem, SVT som sänder på nätet betalar dem osv. TV innehåller både manus-författare/regissörer, skådespelare, och massor annat yrkesfolk samt massvis med musik. Fast musiken fördelas inte av Copyswede utan de skickar vidare de pengarna till andra organisationer. Det finns ingen plats för egna tolkningar, de är ett privat bolag och kan ställa vilka krav de vill och ingen behöver gå med på dessa. Var lite upplyst. Tidigare har branschen gått med på att betala för tv-boxar med inspelning, VHS-kassetter, kassettband, minidisc, CD-R, DVD±R och andra mediaspelare med inbyggd lagring. http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-ers...

För datorer, interna hårddiskar, surfplattor och spelkonsoler som de kommer börja ställa krav emot har ingen gått med på det. Inte Apple, inte Dell, inte Asus, inte Acer, inte HP, inte Fujitsu, inte Toshiba, inte Sony, inte Samsung, inte LG, inte någon. I länder med liknande formuleringar har sådana saker avslagits i rätten. Lagen lämnar ingen plats för det, att det blev på externa hårddiskar beror på att de inte gick till domstol utan en extralegal skiljenämnd. De har inte att göra med tolkning av lagar överhuvudtaget. De ligger redan i konflikt med Sony Mobile på mobilsidan och de vann inte mot dem därför har de ännu inte riktat några allmänna krav om avgift för mobiler och ingen behöver heller betala någon sådan. De går till rätten för att de inte kan få igenom sina krav. Rätten har aldrig dömt till deras fördel i ett sådant här ärende och om de följer lagen i domstolen så finns det ingen risk för någon som struntar i dem att inte ge dem ett öre när det gäller nya avgifter. Svårt att ställa krav utan att redovisa dessutom.

Om du köper en dvd-video med musikvideos så är skivan skyddad och får inte kopieras. Ingen får någon ersättning. Samma gäller DVD-audio, SACD och annat du inte får spela av. T ex moderna strömningstjänster med åtgärder och villkor att du inte får spela av. Köper du musik digitalt så handlar det inte heller av exemplarframställning när du lagrar ditt bibliotek utan det är normal användning, samma sak med skyddade eböcker. Det är en funktion att kunna använda flera kopior där och med dagens tjänster så behöver du aldrig flytta på filen utan kan ladda ner den på nytt och en laglig förlaga som aldrig kopieras eller sprids ska ingen ha pengar för, de har redan gått med på att den får användas så och är inget intrång och således ingen privatkopiering. Privatkopiering är inte bara att man flyttar runt filer och all kopiering är inte privatkopiering. Det handlar om att framställa nya exemplar och intrång i upphovsmännens ensamrätt, någon sådan sker inte vid t ex digitala musiktjänster där du enligt avtal får lagra filen på flera enheter. Det är normalt bruk och en funktion i de tjänsterna helt enligt de rättigheter du givits och det ska ingen ha en extra ersättning för, lagen gör inget intrång där. Låt er inte luras. Privatkopiering gäller dessutom inte datorprogram. Så i praktiken oskyddade CD-skivor, LP-skivor, radio, kassettband och TV-sändningar. Filmer får du inte kopiera eftersom de skyddas av teknisk åtgärd, datorprogram undantas helt från paragrafen i lagen. Privatkopiering är inte all kopiering utan väldigt snävt.

Permalänk
Medlem

Väldigt snygg sammanfattning Petterk!

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

NDet som händer är att ägaren till hemsidan säger att det är lagligt medan, i det här fallet, en intresseorganisation för filmindustrin säger att det är olagligt. Intresseorganisationen hotar med stämning på enorma belopp om inte sidan försvinner. De som äger den typen av sidor har generellt inte råd att riskera de höga skadestånden ifall denne förlorar i rätten.

Alldeles frånsett att det är helt garanterat att ägaren av sidan kommer att förlora i rätten.
Copyswede är låtsas-statlig, Radiotjänst är statligt, svenska domstolar dömer aldrig mot staten.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Det är bra. Rösta på det parti som vill ge mer rätt till staten (läs. Copyswedeanhängare).

De vill också censurera "våldsspel", och stöder åsiktscensur. Vänsterpartiet har aldrig mött en inskränkning av personlig frihet de inte gillade. Nej tack.

Det enda parti som har en historia av att vara frihetligt sinnade är Folkpartiet, men de verkar ha övergett det sen de blev Alliansen. Det finns fortfarande individuella ledamöter med vettiga åsikter, men partiet som helhet stöder både PUL, IPRED och "datalagringsdirektivet".

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

"Kulturskapare" och musiker som gör dålig musik ska fanimej inte få något betalt. Hata blodsugarna Copyswede!

Kan du inte ta och fixa Rihanna och Avicii m.fl., Det kan väl knappt kallas musik ens och ändå håvar de in miljoner.

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Medlem

Det är jävligt bra att copyswede går på Telia. De borde gå på även de andra drakarna och distributörerna också. Så att det finns någon som kan slå tillbaka. Det krävs en lagändring här, precis som med TV-licensen. Problemet med TV-licensen är att den drabbar privatpersoner i större utsträckning än företag. Och det behövs en rejäl rörelse för att få till en lagändring även där. Det är ju det man ska sträva efter snarare än att kasta skit på företag som Copysweden och Radiotjänst (visst, de beter sig som maffior, men de har lagligt stöd för det). Så framåt med motståndsrörelsen! Upp till kamp helt enkelt!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

De tar ingen avgift och fördelar ingen ersättning för kopiering av film hur som helst. Förutom den avspelningen som förekommer från TV. Du kan motivera ditt beteende hur du vill, det har inget med deras fördelning att göra och sådana organisationer är ingen ursäkt. Det är en helt falsk motivering och folk har andra, och för den delen olika motiveringar. Att man inte kan åka dit för något man gör personligen är en annan sak. Du kan fortfarande inte sälja verktygen i västländer. I grannlandet Tyskland är det i media och på nätet förbjudet att länka till verktygen och det är påtvingat av rätten. Eftersom svensk media i praktiken till skillnad från ett svenskt forum är ansvarsfria när det gäller att prata om brott så är det fritt fram för dem, det drabbar aldrig den enskilde skribenten eftersom det är utgivaren som har ansvaret. Anslagstavlor som det så fint heter i lagen har man en skyldighet att moderera däremot. Att torrentsidor aldrig kommer till rätten och de bara använder lagarna för att sno deras servrar är en annan sak. Det är ju för den delen bra för de inblandade att de kan gå vidare.

De jagar för den delen inte de som tillgängliggör mjukvara på nätet heller för de representerar inte de bolagen, där du inte kan dömas till ansvar för kopiering i enskilt bruk enligt lagen dessutom. Det som de gått efter på nätet i Sverige är musik, film och e-böcker främst. Egentligen är det myndigheterna som begår störst brott då du enligt lagen inte kan blanda in polisiära myndigheter. Dessutom ser det ut som det gör eftersom åklagaren inte själv får väcka åtal, det får bara upphovsrättsägaren göra. Därför svårt att sätta dit alla som får svarta pengar för att samla in bevis på andra. Är du upphovsrättsägare som hittar bevis mot dessa är det bara att stämma, jag tror inte på strafflättnader vem som en utför de. De har inte på något sett tillåtelse av ägarna, en olovlig upplaga är alltid olovlig.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.392497/sa-rippar-du-dvd-film...

Det är långt ifrån bara min tolkning av lagen. Lagen säger att det är tillåtet att kringgå spärrar om det hindrar mig från att titta på min film eller lyssna på min skiva. Lagen ger mig också rätt att framställa enskilda exemplar för privat bruk. Som sagt är det inte testat i rätten och ingen sida verkar vara särskilt intresserad av att göra det heller.

Som sagt så nämner inte ens Antipiratbyrån det på sin hemsida: http://www.antipiratbyran.se/index.htm?id=faq

Vad Tyskarna gör är inte relevant eftersom vi bor i Sverige och Tysk lag har exakt noll relevans här.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Dekoder-boxar till typ ComHem/boxer/Viasat etc som har inbyggd HDD, utgår en avgift på till CopySwede. TV/DVD/BR med inbyggd HDD, säljs det några sådana fortfarande? De många moderna platt-TV kan man koppla in HDD via USB, och spela in på, men då har du redan betalt avgiften för den externa HDDn (om du inte köpt lös disk och satt i externt chassi).

De verkar även lägga avgiften på utsändningarna för på vår bostadsrättsförenings fakturor finns det med en avgift från Copyswede. Känns lite surt eftersom ingen i huset har inspelningsbar box men som vanligt ska man betala för att man kanske gör något.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

"12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359)."
Där har du förklaringen till varför piratebay är olagligt medan det är lagligt att själv spela in en låt från radio om du bara ska ha den själv.

Aha, inte sett det där innan, men samtidigt så är ju det där en motsägelse. Eftersom vi konstaterat att jag får göra en kopia och ge bort den till nära och kära men samtidigt så får en utomstående inte framställa kopian (exemplaret). Hur går det ihop, min bästa polare Kalle ger mig en kopia på en låt som han själv gjort från skivan han köpte men då är han utomstående? Om han inte är det varför blir då delning av fil mellan kompisar olagligt i denna "teknikneutrala" lagstiftning?

"Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359)" Efter att ha läst 2 § så har jag ändå svårt att se att piratebay blir olagligt i och med detta om vi nu förutsätter att filerna som finns där är uteslutande musikfiler skapade utifrån inspelning från radiosänding i Sverige. Och som tidigare sagt, hur ska man kunna bevisa att en viss mp-3 fil inte härrör från en radioutsänding utan att bli väldig spekulativ i bit-rates etc etc?

Jag är inte jurist så det är möjligt jag missar något här.

Visa signatur

”That being so the orderly thing to do, under our form of government, is to abolish a law which cannot be enforced, a law that the people of the country do not want enforced.” - Fiorello LaGuardia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

De vill också censurera "våldsspel", och stöder åsiktscensur. Vänsterpartiet har aldrig mött en inskränkning av personlig frihet de inte gillade. Nej tack.

Det enda parti som har en historia av att vara frihetligt sinnade är Folkpartiet, men de verkar ha övergett det sen de blev Alliansen. Det finns fortfarande individuella ledamöter med vettiga åsikter, men partiet som helhet stöder både PUL, IPRED och "datalagringsdirektivet".

Vänsterpartiet har alltid varit betydligt mer till vänster än deras moderparti Socialdemokraterna. Vänsterpartiet har alltid jobbat för att motverka privatiseringen och haft Sovjet Unionen som förebild. Trots att man haft ett par sköna partiledare i Lars Ohly och nu Jonas Sjöstedt så har man fortfarande en klar agenda som motverkar en hel del friheter både på marknaden och hos väljarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Sidenote: TV serien Continuum är ju rätt uppenbart kopplad till övervakningsamhället med Prism = Arc, Snowden och Assange. En av upprorsmännen heter även Julian, som Julian Assange.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk

Alltså en allmän fundering. Jag har läst diskussionen om film och kopieringsskyddad film ovan. Men om vi håller oss till musik för en stund. Det är ju ganska vanligt att musiken jag köper, oavsett om den är i filformat eller som cd har någon form av kopieringsskydd. Ändå så är jag i min fulla rätt att göra kopior av det jag köpt för privat bruk. Så vill jag rippa min cd-skiva måste jag kringå kopieringsskyddet, vilket jag kanske inte är tekniskt kunnig nog att göra. Så utgivaren förhindrar alltså aktivt min privatkopiering. Men Copyswede ska ändå ha ut en avgift för min hårddisk, iphone etc för att jag "kan" (vilket jaga alltså inte kan enligt ovan) kopiera något jag köpt?

Visa signatur

”That being so the orderly thing to do, under our form of government, is to abolish a law which cannot be enforced, a law that the people of the country do not want enforced.” - Fiorello LaGuardia

Permalänk
Medlem

Copyswede gör att piratkopiering huxflux inte känns speciellt fel. Privatkopierar man inte får man ju ändå betala för det så då kan man lika gärna piratkopiera det istället så man får "valuta för pengarna".

Borde inte den här lagen ses över? Känns som det är hyfsat få som rippar någon familjemedlems skiva.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Några har frågat vad dom göra med alla pengar dom snor.
Hittade deras årsredovisning för 2012:
Löner: 7 736 491 (varav VD 1 155 146) ingen dålig lön för att vara tjuv (tillkommer 4 123 412 i sociala avgifter)
Dom har värdepapper för 60miljoner
470 miljoner i kassan.
Hyreskostnader på över 2 miljoner. (fint ska det va)
konsultkostnader på över 4 miljoner.
Investeringar (?) på 20 miljoner.
Efter att dom betalat några kr till artister och whatever så gjorde dom en vinst på 66miljoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.392497/sa-rippar-du-dvd-film...

Det är långt ifrån bara min tolkning av lagen. Lagen säger att det är tillåtet att kringgå spärrar om det hindrar mig från att titta på min film eller lyssna på min skiva. Lagen ger mig också rätt att framställa enskilda exemplar för privat bruk. Som sagt är det inte testat i rätten och ingen sida verkar vara särskilt intresserad av att göra det heller.

Som sagt så nämner inte ens Antipiratbyrån det på sin hemsida: http://www.antipiratbyran.se/index.htm?id=faq

Vad Tyskarna gör är inte relevant eftersom vi bor i Sverige och Tysk lag har exakt noll relevans här.

Aldrig i syfte för kopiering eftersom det är hela mening med lagen, läs lagförslagen och förarbetena istället för att fantisera ihop saker. Vad de vill med lagen är tydligt.

Lagens syfte är som sagt att stoppa kommersiella aktörer att förse verktygen och det har de inte bara gjort i Tyskland.

Du har varit här så många gånger förr, varken IDG eller rättighetsalliansen säger hur lagen ska tolkas och syftet får man som sagt gå till lagstiftarna.

Eftersom upphovsrättslagen är som den är så måste någon ägare väcka åtal, det kan dem inte för att du för privat bruk gör olovliga kopior. Polisen kan göra tillslag och hitta både illegala och olovliga kopior i tusentals hos dig och inte kunna sätta dit dig för en enda. De får inte väcka åtal och en intrångsundersökning får bara omfatta förutbestämt material. Lagen om förbud mot anordningar riktar sig alltså till näringsidkare där du kan bevisa intrång och brott. T ex genom att tullen snor grejerna alltså.

Permalänk
Medlem

Bara som en rolig liten sidonotis när det ändå gäller CD och musik.
http://www.theregister.co.uk/2002/01/18/philips_moves_to_put_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartholomew:

Alltså en allmän fundering. Jag har läst diskussionen om film och kopieringsskyddad film ovan. Men om vi håller oss till musik för en stund. Det är ju ganska vanligt att musiken jag köper, oavsett om den är i filformat eller som cd har någon form av kopieringsskydd. Ändå så är jag i min fulla rätt att göra kopior av det jag köpt för privat bruk. Så vill jag rippa min cd-skiva måste jag kringå kopieringsskyddet, vilket jag kanske inte är tekniskt kunnig nog att göra. Så utgivaren förhindrar alltså aktivt min privatkopiering. Men Copyswede ska ändå ha ut en avgift för min hårddisk, iphone etc för att jag "kan" (vilket jaga alltså inte kan enligt ovan) kopiera något jag köpt?

Finns inget kopieringsskydd på CD-skivor som följer standarden (Red Book). Sony och alla andra har slutat med sånt som XCP. Dessa som inte följer standarden är tekniskt sett inte CD-skivor eftersom de inte följer standarden. De får inte använda varumärket CD/Compact Disc. För det mesta fick du byta in XCP eftersom det ansågs vara en defekt produkt. Du behöver bara läsa av innehållet. Köper du i filer så ges du av tjänsten/rättighetshavaren rätt att göra kopior i linje med tjänstens villkor och det förekommer ingen privatkopiering alls. Oavsett om du väljer att kringgå skyddet på video – DVD/BD eller inte så får ingen någon jävla ersättning för det. Det räknas inte till privatkopiering, det avgiftsbeläggs inte och ingen ersättning utgår för olovlig kopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

De verkar även lägga avgiften på utsändningarna för på vår bostadsrättsförenings fakturor finns det med en avgift från Copyswede. Känns lite surt eftersom ingen i huset har inspelningsbar box men som vanligt ska man betala för att man kanske gör något.

Avgiften är för vidaresändning av TV, inte privatkopiering. De kan ta bort paragrafen i upphovsrättslagen och du får fortfarande betala för vidaresändning av tv, som går till alla medverkande i programmen. Alternativet hade varit att de inte licensierar möjligheten att vidaresända TV och ni blir utan kabeltv i huset. Det är en form av avtalslicens så ni ska slippa fråga varenda medverkande och producent, och varje enskild kanal om ni kan upprätta avtal. Det är inte någon gömd avgift för varken privat eller olovlig kopiering. Hade ni haft avtal med en extern kabelleverantör hade det enbart varit dem som betalade istället. Det är ni i bostadsrättsföreningen som röstat fram detta.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Avgiften är för vidaresändning av TV, inte privatkopiering.

Det är OCKSÅ bisarrt. Copyswede tar alltså betalt för distribution av public service TV, dvs TV som finansieras via skattemedel eller speciella avgifter just för att den ska vara fritt tillgänglig för alla.
Visst, public service är inte detsamma som public domain - men borde det inte vara det?

EDIT: Insåg just att det också innebär att alla med nätverksabonnemang måste börja betala till Copyswede, eftersom SVT Play existerar.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är OCKSÅ bisarrt. Copyswede tar alltså betalt för distribution av public service TV, dvs TV som finansieras via skattemedel eller speciella avgifter just för att den ska vara fritt tillgänglig för alla.
Visst, public service är inte detsamma som public domain - men borde det inte vara det?

SVT betalar själva Copyswede för att kunna sända sina egna och inköpta program på nätet. Pengarna fördelas sedan till deltagarna, medverkande, producenter, manusförfattare, för musiken osv. De betalar även till STIM/IFPI. Både för TV-sändningar och on-demand. Ett tag så kunde deras egenproducerade program t ex inte ses i Norge över internet eftersom de inte hade rättigheter till signaturmelodierna utöver sändningar i Sverige. Att man tar betalt via avtalslicenser är ett sett att komma runt problemet att man inte skulle kunna vidaresända annars och kan således tjäna pengar på att göra detta. Utan att gå till varje enskild medverkande. Utan att gå till STIM för att licensiera musiken en gång till.

Ska det vara fritt tillgängligt (public domain är inget som existerar i den här världen) så får man låta bli att ha musik som finns utgiven via STIM/NCB, eller är producerad av STIM-anslutna producenter, men måste ha avtal med manusförfattare, producenter och medverkande samt organisationer som representerar dem som betyder att de inte ska ha någon mer royalty än ersättningen de fick för medverkan. Osv. Det värsta med dessa korporativa organisationer är att det effektivt omöjliggör en fri marknad och bryter mot EG-rätten. Det bildas massor regionala oligopol och marknader. Något du kan licensiera nationellt kan du inte nödvändigtvis licensiera för att kunna strömma till hela EU t ex. Tittar du på områden där rättigheter förhandlas på ett helt annorlunda sett, t ex böcker så kan du direkt från amerikanska amazon köpa miljontals böcker.

Skrivet av Bananas2thebeat:

EDIT: Insåg just att det också innebär att alla med nätverksabonnemang måste börja betala till Copyswede, eftersom SVT Play existerar.

Det innebär det inte, för det första är inte internet TV och det förekommer ingen vidaresändning i kommunikationstjänster. De är enligt lagen inte på något sett ansvariga för innehåll. SVT betalar dessutom redan för att sända på nätet.

T ex så fick de tar bort SVT Play från comhems digitalboxar pga av Copyswede och har idag en begränsad tjänst som ersätter detta. SVT ville inte betala för Comhems tjänst/tvnät.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns inget kopieringsskydd på CD-skivor som följer standarden (Red Book). Sony och alla andra har slutat med sånt som XCP. Dessa som inte följer standarden är tekniskt sett inte CD-skivor eftersom de inte följer standarden. De får inte använda varumärket CD/Compact Disc. För det mesta fick du byta in XCP eftersom det ansågs vara en defekt produkt. Du behöver bara läsa av innehållet. Köper du i filer så ges du av tjänsten/rättighetshavaren rätt att göra kopior i linje med tjänstens villkor och det förekommer ingen privatkopiering alls. Oavsett om du väljer att kringgå skyddet på video – DVD/BD eller inte så får ingen någon jävla ersättning för det. Det räknas inte till privatkopiering, det avgiftsbeläggs inte och ingen ersättning utgår för olovlig kopiering.

Åh fan, då har jag nog en bunt med cd-skivor som behöver bytas in

Angående filer så var det iTunes jag tänkte på, har aldrig använt det själv men vad jag förstått är det lite bökigt att kopiera en fil från iTunes till en spelare som inte använder iTunes?

Visa signatur

”That being so the orderly thing to do, under our form of government, is to abolish a law which cannot be enforced, a law that the people of the country do not want enforced.” - Fiorello LaGuardia