Musik stoppas då jag stänger av TVn

Permalänk
Medlem

Musik stoppas då jag stänger av TVn

Hej, jag har HTPC->förstärkare->TV kopplat via HDMI. Jag har problem med att ljudet stoppas (t.ex. om jag spelar upp musik) då jag stänger av TVn.

Om skärmen förstätts i sleep mode så stoppas ljudet direkt. Vad jag har förstått är detta vara ett välkänt problem med HDMI - det går inte att bibehålla audio när videosignalen stoppas (finns det någon lösning på det?).

Det som jag inte förstår är att ljudet stoppas även om jag stänger av TVn på on/off-knappen. I detta fall så fortsätter musiken i ca 5 min innan den stoppas. Sätter jag på TVn igen så återupptas uppspelningen där den var. (Ett undantag till detta är om jag spelar musik via spotify, som hänger sig då TVn stängs av. För att få igång musiken igen måste jag starta om spotify, men jag antar att det är ett problem med spotify).

Några idéer om vad detta beror på och vad jag kan göra åt det? Jag vill inte ha min energislukande plasma igång när jag lyssnar på musik.

Hälsningar
Fredrik

HTPC: Fujitsu Esprimo Q510
Förstärkare: Yamaha RX-V367
TV: Philips 42" Plasma 42PFP5532D

Permalänk
Medlem

Jag löste det problemet lätt genom att aktivera en diskret skärmsläckare på datorn så TVn aldrig slocknar, då fortsätter ljudet spelas. Dock kanske inte det löser ditt problem om TVn drar lika mycket ström då.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Det är den "lösningen" jag använder mig av just nu också. Men helst skulle jag vilja kunna stänga av TVn eller låta den gå ner i sleep mode.

Hur vanligt är det här problemet? Är det generellt eller är det vissa prylar som inte lirar så bra ihop? Och vad är orsaken? Har det att göra med Windows (jag kör Win7, vilket jag glömde skriva i mitt förra inlägg), HDMI, och/eller något annat?

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste och mest logiska är ju att inte koppla ljudet via hdmi, dra en toslink också direkt till receivern som du använder när du inte ser på film.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förutom dra toslink så kommer du behöva använda en dedikerad ljudspelare tex Foobar där du ställer in att ljudet ska gå via moderkortets (eller ljudkortets) optiska utgång, (eller cox) för att slippa fippla med att ställa in detta med att skifta från grafikkort till ljudkort varje gång du vill lyssna på ren musik.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Förutom dra toslink så kommer du behöva använda en dedikerad ljudspelare tex Foobar där du ställer in att ljudet ska gå via moderkortets (eller ljudkortets) optiska utgång, (eller cox) för att slippa fippla med att ställa in detta med att skifta från grafikkort till ljudkort varje gång du vill lyssna på ren musik.

Det lär vara lättare att konfa tvärt om, ljudet går normalt via toslink men filmspelarna skickar via hdmi, men det är en smaksak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är väl dock en "feature" i förstärkaren detta, som brukar gå att stänga av(?).

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kotan:

Är väl dock en "feature" i förstärkaren detta, som brukar gå att stänga av(?).

De kan i grunden identifiera sig på 2 olika sätt för hdcp, endera är de en förstärkare eller så är de en repeater och speglar tvn, och en avstängd tv är avstängd även om förstärkaren är på.
På vissa går det att ställa in hur de ska uppfattas för en signalkälla, men böket uppstår pga hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I min förstärkare har jag en inställning som gör att den fortsätter spela ljud även om TV är avstängd. Har men en hyfsat ny reciver av bra sort bör detta finnas.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av mrqaffe:

Det enklaste och mest logiska är ju att inte koppla ljudet via hdmi, dra en toslink också direkt till receivern som du använder när du inte ser på film.

Tyvärr har jag inte s/pdif på min htpc.

Skrivet av Ctrl:

I min förstärkare har jag en inställning som gör att den fortsätter spela ljud även om TV är avstängd. Har men en hyfsat ny reciver av bra sort bör detta finnas.

Menar du att detta ska funka även då jag kopplar enbart via hdmi? Jag har rotat runt en del i inställningarna, men jag har inte hittat något än. Har du någon idé om vad en sådan inställning skulle kunna heta?

Permalänk
Medlem

Inte blekaste vad det kan heta.Du får kolla igenom din manual då vissa tillverkare kallar saker olika.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Min plasma har en funktion som heter "Picture Off". Det behåller TV'n igång, men stänger av själva panelen. Förstärkaren märker inte att den slocknar, och strömförbrukningen är nästan lika låg som om den vore avstängd.

Min TV är en Samsung, men jag gissar på att funktionen återfinns även hos andra tillverkare.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat HTPC -> Yamaha RX-V773 -> Sharp LC-60LE741S, allt via HDMI. Vet inte med mig att jag gjort några speciella inställningar med just HDMI, men det har fungerat hela tiden även när jag stänger av TV'n.
Finns ju nånting som heter HDMI Passthrough i förstärkaren, det är avstängt på min iaf. HDMI ARC är också avstängt eftersom det inte är nåt jag har behov av.

Förut hade jag en Pioneer förstärkare och Pioneer plasma, även det fungerade med TV'n avstängd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Jag har kopplat HTPC -> Yamaha RX-V773 -> Sharp LC-60LE741S, allt via HDMI. Vet inte med mig att jag gjort några speciella inställningar med just HDMI, men det har fungerat hela tiden även när jag stänger av TV'n.
Finns ju nånting som heter HDMI Passthrough i förstärkaren, det är avstängt på min iaf. HDMI ARC är också avstängt eftersom det inte är nåt jag har behov av.

Förut hade jag en Pioneer förstärkare och Pioneer plasma, även det fungerade med TV'n avstängd.

HDMI passthrough låter som en relevant inställning, men jag hittar dessvärre inte den på RX-V367. Jag kollade även igenom manualen till RX-V773, men jag hittade inget om passthrough där heller. Vet du var du ställde in detta?

Permalänk
Medlem

Förlåt, Standby Through hette det, men det är under HDMI inställningarna.
Jag kör Onscreen knappen på fjärren, sedan väljer jag Setup i Menyn och bläddrar åt sidan ett par gånger så kommer den där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju prova alla inställningar på sid 97 i manualen, annars får du köpa dig en toslinkutgång eller coax, det finns även via usb om du inte har plats för ett kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.