Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tydlig microshuttering på 7950 + fler frågor!

Permalänk
Medlem

Tydlig microshuttering på 7950 + fler frågor!

Hej, har antagligen redan skapats någon liknande tråd och finns säkert några på något annat forum. Men ingen tråd har riktigt svarat på mina frågor därför skapar jag en ny.

Men i alla fall, har redan ett 7950 och funderar på att uppgradera till ett till, har självklart hört talas om microshuttering och vet vad det är men inte om två 7950 lider av det speciellt mycket. Därför undrar jag om det är värt att köpa ett till eller om jag ska invänta nästkommande AMD serie och där hoppas på en rejäl prestanda ökning.

Så vad tycker ni är det värt att köpa ett till 7950 eller ska jag vänta? Och självklart vill jag vet hur bra det fungerar med CrossFire på 7950 och om det är tydlig microshuttering.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag har hört att det kommer drivrutinera imorgon eller snart för att fixa problemet som AMD har med CF, så vänta på nya drivrutiner och se vad som händer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Såpass

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel E:

Yepp. Imorgon ska den släppas.
Hittade bl.a. https://mobile.twitter.com/AMDRadeon/status/34780371293007052...
Kör själv 2 7950.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Kör med 2 st 7950, för mig fungerar det fint utan att jag märker microstuttering. Jag spelar mest BF3 där folk säger att det ska vara mindre sådant i och för sig.

Ibland när spel är nya så tar det ett tag innan drivisarna stöder spelen med crossfire kan vara bra att veta med.

Och som folk redan sagt, ska komma nya drivisar väldigt snart som ska hjälpa mot microstuttering.

Köp!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Vänta lite och se om de nya drivrutinerna löser problemen.

Permalänk
Medlem

Går ju att köra radeon pro tillsvidare, känner inte till något spel som inte har fungerat med det...

Permalänk
Hedersmedlem

Är du känslig för ojämna renderingstider? Annars behöver du ju inte bry dig om microstuttering alls. Även ett ensamt 7950 kan ha viss microstuttering. Så är detta något du märker av? Microstuttering är ju inte ett problem mer än om du själv tycker att det är irriterande eller om det påverkar dig när du spelar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Yepp. Imorgon ska den släppas.
Hittade bl.a. https://mobile.twitter.com/AMDRadeon/status/34780371293007052...
Kör själv 2 7950.

Mvh

Roligt det var att läsa kommentarerna och se nVidia dunka sig själv i ryggen när folk skriver att de gått över till nVidia :>

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är du känslig för ojämna renderingstider? Annars behöver du ju inte bry dig om microstuttering alls. Även ett ensamt 7950 kan ha viss microstuttering. Så är detta något du märker av? Microstuttering är ju inte ett problem mer än om du själv tycker att det är irriterande eller om det påverkar dig när du spelar.

Har inte märkt av speciellt mycket när jag endast kört med ett kort men är vanligtvis väldigt känslig och om det laggar har jag det ofta i bakhuvet och kan på så sätt inte njuta fullt ut av spelet då jag sitter och letar efter problemet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Skrivet av Joel E:

Har inte märkt av speciellt mycket när jag endast kört med ett kort men är vanligtvis väldigt känslig och om det laggar har jag det ofta i bakhuvet och kan på så sätt inte njuta fullt ut av spelet då jag sitter och letar efter problemet.

http://www2.ati.com/drivers/beta/AMD..._13.8_Beta.exe
Edit: Den fixar stutteringen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Möjligtvis lindrar den något...

Permalänk
Medlem

Review av 13.8 beta och problemet verkar vara löst
http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_framepacing_review_w...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju riktigt lovande. Har dock en fråga angående om det är bättre om det är ojämnare fast lägre ms eller om det är bättre med högre fast jämnare? Ett exempel är på spelet Hitman (2013) där 7990 har just lägre fast ojämnare!

Länk till Hitman: http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_framepacing_review_w...

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo