Ny svensk bildhost, enkel och permanent bilduppladdning

Permalänk
Medlem

Ny svensk bildhost, enkel och permanent bilduppladdning

Hej!

Vi är ett gäng som startade bildhost.se som ett hobbyprojekt och har tänkt att stanna vid just det.
Efter att ha uppmärksammat att de vanligaste och populäraste svenska bildhosterna gång på gång lagts ner har vi funderat på varför det i så många fall slutar på det sättet, utan att komma fram till något svar.

Vi ser hur imageshack börjar med captcha vid uppladdning och krav på registrering för att få direktlänken till den uppladdade bilden, bilder som hostas hos tinypic raderas efter en viss period och en annan bild kan laddas upp på exakt samma länk vilket gör att ens egna postade bild i te.x forum blir helt irrelevant. Vi tycker det är synd att krångla till det överallt och har därför satsat på enkelhet.

Vår ambition är att kämpa för att hålla bildhost.se online för alltid. Kan låta naivt, men vårt mål är att ingen någonsin mer ska förlora bilder som är hostade online. Hostar du en bild hos oss och postar den på ett forum kommer det alltid vara den bilden som visas. Vi raderar inga bilder (så länge de följer våra regler) och vi byter heller inga adresser. Vårt domännamn är enkelt att komma ihåg, och trots att vi bara varit online i några veckor har vi redan nått över 200 likes på facebook.

Hos oss ändrar du snabbt bildens storlek i samband med uppladdning om du vill det, möjlighet till automatisk förkortad länk med goo.gl med ett klick, multiupload med upp till 20 bilder samtidigt och självklart stödjer vi även de största bilderna på upp till 10MB! När uppladdningen är klar får du ett antal färdigkodade länkar så som direktlänk, länk med BB kod eller HTML kod med flera och hela länken kopieras med ett enda klick.

Kritik, tankar och idéer tas tacksamt emot. Vi finns för er skull! Förresten, vi är medvetna om att designen kan förbättras.

http://www.bildhost.se

Permalänk

Skulle vilja se en möjlighet att ladda upp bilder från mobila enheter, vilket inte verkar funka för tillfället.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Låter som höga ambitioner, härligt!
Har ni en host-lösning som pallar med trycket(lagring & trafik) för tusentals användare dagligen?
Troligen har de andra uppladdningssidorna du dämner mött dessa problem när dom blivit större, och därför prioriterar dom saker olika.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Drag 'n drop hade varit trevligt. En av de bästa anledningarna till att använda imgur.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack för input!

Skrivet av Alexandberg:

Skulle vilja se en möjlighet att ladda upp bilder från mobila enheter, vilket inte verkar funka för tillfället.

Vi ska absolut kolla upp det! Dock prioriterar vi andra saker för tillfället.

Skrivet av Florrpan:

Låter som höga ambitioner, härligt!
Har ni en host-lösning som pallar med trycket(lagring & trafik) för tusentals användare dagligen?
Troligen har de andra uppladdningssidorna du dämner mött dessa problem när dom blivit större, och därför prioriterar dom saker olika.

Vi tycker det är bortkastad tid att försöka starta upp något utan att vara villig att lägga ner tid och pengar i det. För närvarande skulle servern vi har förmodligen inte palla tusentals användare dagligen. Däremot har vi kapitalet för att snabbt byta server om det skulle behövas.

Som du säger kan det vara en trolig anledning till olika sidors död, vi planerar inte att bli en av dom dock. Vi vill bli den största och stabilaste svenska bildhosten, så vi är såklart beredda på att vidta åtgärder om trycket blir för stort.

Skrivet av LemonIllusion:

Drag 'n drop hade varit trevligt. En av de bästa anledningarna till att använda imgur.

Det är på gång inom en snar (förhoppningsvis) framtid.

Permalänk
Medlem

Varför är sidan på engelska om ni siktar på att vara en svensk bildhost?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Varför är sidan på engelska om ni siktar på att vara en svensk bildhost?

Den är på svenska? Iaf för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Varför är sidan på engelska om ni siktar på att vara en svensk bildhost?

Den är då på svenska för mig.
Eller de kanske har ändrat senaste 5minutrarna?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Varför är sidan på engelska om ni siktar på att vara en svensk bildhost?

För mig är den på svenska i alla fall :/

TS: Nice sida! Kommer definitiv testa denna sida när det kommer till att lägga upp bilder.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Bildhost.se blockeras av kaspersky, säkert ingen större fara men ni bör ju kolla upp varför.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Varför är sidan på engelska om ni siktar på att vara en svensk bildhost?

Sidan är på svenska. Om du syftar på namnen på undersidorna (/tos, /privacy, /about, /contact) så var det en miss av mig. Ren vana att använda engelska men det är ändrat nu!

Skrivet av prixt:

För mig är den på svenska i alla fall :/

TS: Nice sida! Kommer definitiv testa denna sida när det kommer till att lägga upp bilder.

Tack för det! Önskar dig mycket nöje.

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord

EDIT: Ja, dom ändrade till svenska minuten efter att jag påpekade det, troligen.

http://www.bildhost.se/i/IMU6Fa.jpg

Jag diggar inte eran font ni har i logon däremot, taget av en färdig "gratisfont" på nätet? Har sett den förut känns det som.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

En bild säger mer än tusen ord

EDIT: Ja, dom ändrade till svenska minuten efter att jag påpekade det, troligen.

http://www.bildhost.se/i/IMU6Fa.jpg
http://www.bildhost.se/i/IMU6Fa.jpg

Jag diggar inte eran font ni har i logon däremot, taget av en färdig "gratisfont" på nätet? Har sett den förut känns det som.

Hm, konstigt. Det finns en engelsk översättning, har dock ingen aning om varför du fick den i början. Som du ser är det ingen annan användare som hade det problemet, så nej vi har inte gjort någon ändring som påverkar bara dig.

Nej, det gör inte vi heller. Design är inte vår starka sida men det kommer bli bättre!

Permalänk
Medlem

Skulle man av nyfikenhet få fråga vad eran affärsidé är?

Har ni tänkt att göra vinst på denna sida? Eller iallafall gå runt?

Hur isåfall?

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTEX:

Skulle man av nyfikenhet få fråga vad eran affärsidé är?

Har ni tänkt att göra vinst på denna sida? Eller iallafall gå runt?

Hur isåfall?

Vi har inte tänkt försörja oss på sidan genom att fylla den med reklam eller på något sätt ta betalt för tjänsten. Men om vi får svårt att betala månadskostnaden för att hålla sidan online i framtiden kommer vi förmodligen implementera någon form av reklam. Vi har dock sagt redan innan vi startade att det isåfall kommer vara en, kanske två banners och inga irriterande popups eller liknande.
Vi har heltidsjobb/studier vid sidan av detta så vi kommer betala allt ur egen ficka så länge som möjligt just för att undvika reklam.

Att vi har information om annonsering på sidan i dagsläget är enbart för att få veta om intresset finns från våra besökare. Vi accepterar dock som sagt ingen i dagsläget.

Så, vår enda idé är att tillhandahålla en smidig, snabb och stabil bildhost för permanent hosting av bilder med användarvänlighet i fokus.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är er koppling till lioLINK image hosting? Er sida är milt sagt en ren kopia av deras upplägg iaf, eller har ni båda tagit den från tredje part?

EDIT: Ah, hittar fler sidor med samma upplägg:

etc. Bygger på systemet Chevereto som man kan köpa för $49, för den som undrar. Demosida.

OK, nästa fråga: vad ska skilja er från t ex Imgur, som nog får anses vara "ledaren" för närvarande?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vad är er koppling till lioLINK image hosting? Er sida är milt sagt en ren kopia av deras upplägg iaf, eller har ni båda tagit den från tredje part?

EDIT: Ah, hittar fler sidor med samma upplägg:

etc.

OK, nästa fråga: vad ska skilja er från t ex Imgur, som nog får anses vara "ledaren" för närvarande?

Det är från tredjepart, och vi har ingen koppling till någon annan sida.

För att svara på din andra (svåra) fråga, vi är till för svenska användare. Språket är förvisso av minimal betydelse när det kommer till bildhosts eftersom man förstår hur sidan används utan att nödvändigtvis kunna förstå språket. Jag personligen har aldrig fastnat för imgur utan använde imageshack, och precis som alla andra bildhosts utan någon direkt fördel gentemot andra i samma nisch så är vi helt enkelt med och konkurrerar om användarnas lojalitet.

Permalänk

Vart ligger servrarna eller vart ifrån hyr ni dom?

Edit: Extra saker

Visa signatur

Main: 8700K 5.0ghz, 1070, Luftkylt spektakel, 32gb ram, 1000watt och disk så att det blir över!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av abs1nt:

Nej, det gör inte vi heller. Design är inte vår starka sida men det kommer bli bättre!

Skulle precis påpeka det, era ambitioner låter bra men sidan ser lite ranglig ut just nu

Uppladdningen funkar smidigt och alla länkar man får sedan är trevligt. Också nice att ni har en ctrl-c knapp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fredde997:

Vart ligger servrarna eller vart ifrån hyr ni dom? Den är helt klart snabb

http://www.bildhost.se/i/EKvYMmDCf.png

Är intresserad av att veta detta också. Ni påstår att ni inte loggar någonting, då antar jag att Apache (eller vad ni nu kör för webbserver) och eventuell host inte heller loggar något?

Ironiskt nog använder ni er av Google Analytics... och det är ju inte direkt känt för att inte berätta något om användarna. Säger ni att ni är anonyma ska ni också vara det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde997:

Vart ligger servrarna eller vart ifrån hyr ni dom?

http://www.bildhost.se/i/EKvYMmDCf.png

Edit: Extra saker

Vet inte varför du editerade ditt inlägg. Du påpekade först att sidan var snabb och ville därför veta var den är hostad, sidan upplevs antagligen som snabb tack vare cloudflare.

Skrivet av Blargmode:

Skulle precis påpeka det, era ambitioner låter bra men sidan ser lite ranglig ut just nu

Uppladdningen funkar smidigt och alla länkar man får sedan är trevligt. Också nice att ni har en ctrl-c knapp.

Tack för det! Designen kommer se bättre ut, man måste börja någonstans och får göra ändringar allt eftersom.

Skrivet av havsmonstret:

Är intresserad av att veta detta också. Ni påstår att ni inte loggar någonting, då antar jag att Apache (eller vad ni nu kör för webbserver) och eventuell host inte heller loggar något?

Ironiskt nog använder ni er av Google Analytics... och det är ju inte direkt känt för att inte berätta något om användarna. Säger ni att ni är anonyma ska ni också vara det!

Vår webhost kör Apache ja, och den kontakt vi har hos vår host uppger att det inte loggas något som kan binda det en användare gör på sidan med en IP just eftersom vi inte kräver någon registrering och/eller inloggning för att använda vår tjänst. Det enda som ses är att en specifik IP har besökt sidan och det är dessa uppgifter vi har gått på. Servern står f.ö i USA.

Google analytics loggar (såvitt jag vet) inte att du laddar upp bilden x när du besöker sidan. Bara ATT du besöker den och var i världen du sitter. Mig veterligen kan man inte ens se en IP adress i analytics, som man däremot kan i te.x awstats.

Det vi skriver på sidan stämmer, ingenting loggas av oss, vi kan inte binda en besökare till en bild och vi behöver heller inga uppgifter från dig för att använda tjänsten. Vi anser att det är anonymt, vill användare vara ännu säkrare finns VPN/tor men det är inte vårt ansvar.
Med tanke på ovanstående ser jag ingen anledning att avslöja vår host. Är det väldigt viktigt för dig att veta går det att ta reda på det själv med lite efterforskningar.

Permalänk

Tillåter ni uppladdning av .exe filer?
Varför är ni bättre än liknande lösningar (goput.it, pomf.se)?
Varför står hosten i USA? man har ju garanterat PRISM och liknande mot sig då. Skulle gärna se att ni satsar på anonymitet lite mer..

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

Tillåter ni uppladdning av .exe filer?
Varför är ni bättre än liknande lösningar (goput.it, pomf.se)?
Varför står hosten i USA? man har ju garanterat PRISM och liknande mot sig då. Skulle gärna se att ni satsar på anonymitet lite mer..

Hemsidan är tydligt utvecklad för bilduppladdning.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av Alexandberg:

Hemsidan är tydligt utvecklad för bilduppladdning.

En del människor gillar att döpa om sina .jpg till .exe för att försvåra för idioter.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Är intresserad av att veta detta också. Ni påstår att ni inte loggar någonting, då antar jag att Apache (eller vad ni nu kör för webbserver) och eventuell host inte heller loggar något?

Ironiskt nog använder ni er av Google Analytics... och det är ju inte direkt känt för att inte berätta något om användarna. Säger ni att ni är anonyma ska ni också vara det!

Det verkar som sidan hostas hos Namecheap (198.187.31.152).

Permalänk
Inaktiv

För mycket vit skulle vara skönt med lite mörkare färger enligt mig iaf

Permalänk
Medlem

Har ni egna servrar? Isåfall vad använder ni?

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Skrivet av abs1nt:

Vet inte varför du editerade ditt inlägg. Du påpekade först att sidan var snabb och ville därför veta var den är hostad, sidan upplevs antagligen som snabb tack vare cloudflare.

Tack för det! Designen kommer se bättre ut, man måste börja någonstans och får göra ändringar allt eftersom.

Vår webhost kör Apache ja, och den kontakt vi har hos vår host uppger att det inte loggas något som kan binda det en användare gör på sidan med en IP just eftersom vi inte kräver någon registrering och/eller inloggning för att använda vår tjänst. Det enda som ses är att en specifik IP har besökt sidan och det är dessa uppgifter vi har gått på. Servern står f.ö i USA.

Google analytics loggar (såvitt jag vet) inte att du laddar upp bilden x när du besöker sidan. Bara ATT du besöker den och var i världen du sitter. Mig veterligen kan man inte ens se en IP adress i analytics, som man däremot kan i te.x awstats.

Det vi skriver på sidan stämmer, ingenting loggas av oss, vi kan inte binda en besökare till en bild och vi behöver heller inga uppgifter från dig för att använda tjänsten. Vi anser att det är anonymt, vill användare vara ännu säkrare finns VPN/tor men det är inte vårt ansvar.
Med tanke på ovanstående ser jag ingen anledning att avslöja vår host. Är det väldigt viktigt för dig att veta går det att ta reda på det själv med lite efterforskningar.

Dold text

Oj, vet i fan varför det blev så, Det skulle stå mera saker... Måste gjort fel!
Såg även att jag fick svar på min fråga lite längre upp

Visa signatur

Main: 8700K 5.0ghz, 1070, Luftkylt spektakel, 32gb ram, 1000watt och disk så att det blir över!

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

En del människor gillar att döpa om sina .jpg till .exe för att försvåra för idioter.

Då förstår jag hur du tänker.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Inget galleri eller något för sina bilder?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?