Den eviga rädslan för fri konkurrens?

Permalänk
Medlem

Den eviga rädslan för fri konkurrens?

Nu har jag placerat denna tråd i mobilforumet för att det enligt mig syns mest här, men självklart finns det här fenomenet så gott som överallt i teknikvärlden.

Flamewar, flamewar och flamewar. Jag förstår bara inte hur folk livnär sig på att *argumentera* för vilka mobiler, företag och operativsystem som är bäst och sämst. En diskussion som inte leder någon vart då alla vi människor är olika både på ut- och insidan. Ser dagligen folk som har en mobil från företaget X och som måste, oavsett vad, hata på allt som dess konkurrent Y gör. Diskussionerna hamnar på en sådan pinsam nivå att både X och Y-användare ibland går till fullbordade personangrepp på varandra. "Du måste vara totalt IQ-befriad om du köper Y före X. Y har inte funktionerna A, B och C som X har".

Det jag vill komma till är att jag förstår inte varför de olika parterna önskar att dess motparter förintas, så något slags monopol kan införas. Jag älskar verkligen att ha valmöjlighet, som nog majoriteten också gör. Jag konsumerar prylar efter mina behov och behöver inte försvara mina köp. Den fria konkurrensen bidrar till att aktörerna på marknaden håller sig uppdaterad med det senaste, vilket är väldigt bra enligt mig. Tänk bara vilken rush teknikbranschen haft de senaste 20 åren. Det hade absolut inte hänt med en eller i alla fall ett fåtal aktörer på marknaden. Inte skulle det vara roligt med enbart ett mobilmärke och ett samhälle med planekonomi.

Nej, värna om den fria marknaden och sköt ditt eget eller diskutera på en lämplig nivå. iFån, Fusksung och allt vad det heter ska inte ens finnas i mer formella diskussioner. Just mobilmarknaden har väldigt stabila aktörer och att bli utkonkurrerad lär inte vara aktuellt på många år (Tveksamt för Microsoft dock, syftar främst på Apple och Google.)

Till er som inte förstår var jag menar så kan ni ögla igenom kommentarerna på exempelvis denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1226533... - dagisnivå.

Diskussionsunderlag: Varför existerar detta och om du är en fanboy, varför anstränger du dig för att smutskasta dina konkurrenter? Varför denna rädsla för fri konkurrens?

Citat:

Fotnot: Bilden ovan gjorde jag för några år sen när jag pratade om just det här på muntliga NP i SvB. Tyckte den passade in här. Om det har någon betydelse så är jag en iPhoneägare då allt jag behöver för min smartphones finns i 4S och tycker det är onödigt att uppgradera sig bara för att. Jag är som sagt inte emot de andra aktörerna, tycker den hastiga kapplöpningen för mobiler är rolig att följa. Om man exemeplvis kollar på mina datorspecs så följer jag ingen struktur i märke där; AMD-processor, Nvidia-grafikkort, Gigabyte-moderkort, Samsung SSD, Corsair-minnen o.s.v.

Permalänk
Lego Master

Ingen aning, det är en intressant frågeställning.
Känslan av tillhörighet ska inte underskattas däremot. På en del sätt påminner det om religiösa fanatiker; "my way or the highway". Man verkar helt sluten för rationella argument och förmågan att debattera sakligt är helt åsidosatt.

Skrämmande, personkulter ersätts av varumärkeskulter?

Men rent generellt tror jag inte du kommer få några sakliga, rationella svar från de faktiska fanboysen i den här tråden, av samma anledning som att du inte rimligen kan förvänta dig en rationell diskussion om guds vara eller icke vara med en islamist/tok-kristen.
("Det är såhär, vem är du att ifrågasätta?", typ.)

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Det här var ju inte något nytt precis...

Ju mer jag lärt mig desto fler fördelar ser jag med vissa produkter jämfört med andra. Du kan kalla det fanboyism, jag kallar det djupare kunskap om produkter. Har inga problem vad folk väljer så länge ingen försöker höja den produkten de själva köpt genom att påstå saker som är helt fel. Därför kan jag i många lägen låta som en fanboy när jag egentligen mest hatar okunskap.

Av dessa anledningar har jag på senare tid alltid valt produkter från t.ex. Intel, nVidia. Att jag sedan har en Apple-telefon är nog mer för att det passar mig bättre än en Android. Jag tror inte iPhone 5 är "bättre" än Galaxy S4. Jag tror inte heller att S4 är "bättre" än iPhone 5. Det är subjektivt. Allt beror på vad man jämför.

Det är det märkesvaror. Precis som kläder. Så fungerar samhället vi lever i, inte mycket att göra åt. Folk har förebilder som de ser upp till och folk följer trender. Många gör som ens vänner.

I slutändan är folk för dumma för att förstå dessa saker. Varför lägga tid på dessa diskussioner när det inte skapar förändring?

Min största fråga i denna tråd är: Varför skapade du den? Vill du skapa förändring? Vill du verkligen veta? Eller vill du att folk på internet ska se dig som smart och vinna lite beröm? Du behöver inte svara eftersom ditt svar lika gärna kan vara en lögn, jag har redan skapat min uppfattning.

Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ingen aning, det är en intressant frågeställning.
Känslan av tillhörighet ska inte underskattas däremot. På en del sätt påminner det om religiösa fanatiker; "my way or the highway". Man verkar helt sluten för rationella argument och förmågan att debattera sakligt är helt åsidosatt.

Skrämmande, personkulter ersätts av varumärkeskulter?

Men rent generellt tror jag inte du kommer få några sakliga, rationella svar från de faktiska fanboysen i den här tråden, av samma anledning som att du inte rimligen kan förvänta dig en rationell diskussion om guds vara eller icke vara med en islamist/tok-kristen.
("Det är såhär, vem är du att ifrågasätta?", typ.)

Ligger faktiskt någonting i det du säger. Religiösa brukar inte kritisera eller ifrågasätta sin egna tro, samtidigt som en fanboy inte brukar kritisera sin fandom allt för mycket. Trångsynthet kanske kan vara en synonym för fanboyismen?

Skrivet av StabTheDrama:

Det här var ju inte något nytt precis...

Ju mer jag lärt mig desto fler fördelar ser jag med vissa produkter jämfört med andra. Du kan kalla det fanboyism, jag kallar det djupare kunskap om produkter. Har inga problem vad folk väljer så länge ingen försöker höja den produkten de själva köpt genom att påstå saker som är helt fel. Därför kan jag i många lägen låta som en fanboy när jag egentligen mest hatar okunskap.

Av dessa anledningar har jag på senare tid alltid valt produkter från t.ex. Intel, nVidia. Att jag sedan har en Apple-telefon är nog mer för att det passar mig bättre än en Android. Jag tror inte iPhone 5 är "bättre" än Galaxy S4. Jag tror inte heller att S4 är "bättre" än iPhone 5. Det är subjektivt. Allt beror på vad man jämför.

Det är det märkesvaror. Precis som kläder. Så fungerar samhället vi lever i, inte mycket att göra åt. Folk har förebilder som de ser upp till och folk följer trender. Många gör som ens vänner.

I slutändan är folk för dumma för att förstå dessa saker. Varför lägga tid på dessa diskussioner när det inte skapar förändring?

Min största fråga i denna tråd är: Varför skapade du den? Vill du skapa förändring? Vill du verkligen veta? Eller vill du att folk på internet ska se dig som smart och vinna lite beröm? Du behöver inte svara eftersom ditt svar lika gärna kan vara en lögn, jag har redan skapat min uppfattning.

Tack för mig.

Jag skapade denna tråd för jag tycker det här är ett intressant fenomen och personligen skulle jag vilja se en förändring (som såklart inte är möjligt). Min önskan är att öppna fanboys kan komma med sin åsikt här på en formell nivå, även fast jag inte tror de har intresset för det. Jag anser inte min tråd som något tecken på övre intelligens då många redan har konstaterat det här i viss mån. Är ingen raketforskning och behöver därför ingen klapp på axeln.

Jag skulle nog inte vilja kalla dig för fanboy om du nu är öppen för alla aktörer och jämför de för att hitta det bästa alternativet för dig. Precis så man ska utnyttja den fria marknaden.

Permalänk

Bra inlägg. Det som stör mig ytterligare än när personer hela tiden säger saker som "alla som gillar X påstår alltid att den är bättre" trots att ingen i diskussionen har påstått det man hävdar att "alla som gillar X" alltid påstår. Ta det i den diskussionen där det påstås istället liksom!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Citat:

[Post-purchase rationalization, also known as Buyer's Stockholm Syndrome, is a cognitive bias whereby someone who has purchased an expensive product or service overlooks any faults or defects in order to justify their purchase. It is a special case of choice-supportive bias.[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Post-purchase_rationalization

Permalänk
Avstängd

Det är svårt att svara på varför det blir så här. Förut tyckte jag iOS hade mer "fanboys" än Android. Men nu upplever jag att det är tvärtom.
Bara se kommentarer efter en Nokia Lumia 1020 recension:
http://www.engadget.com/2013/07/24/nokia-lumia-1020-review/

En rätt typisk kommentar:
"Everything about WP feels like 2010."

Android är ju marknadsledande nu så det kan kanske bero på därför.
Fast det finns ju fanboys i alla läger i och för sig.

Permalänk
Medlem

Det rör sig flertalet troll över internet, inget nytt iofs. Vissa topics gör dom helt enkelt till barbarer.

Btw, fri konkurrens existerar verkligen inte idag. Kanske den dagen utan patent och en massa fingrande uppifrån, från staten.

Permalänk
Medlem

Sanna ord min vän!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, håller till stor del med. Däremot kan man tolka diskussionen som du syftar på åt andra hållet; X har en dominerande ställning på marknaden medans Y erbjuder en lika bra - om inte bättre telefon. Folk köper ändå X för att de är så populära och folk ifrågasätter varför man inte väljer Y istället.

Men jo, visst håller jag med om att man inte bara kan slänga ur sig att alla som köper X är idioter bara för att Y kanske på papper är bättre. Kanske gillar man designen hos X's telefoner eller gillar att många har den så man får uppdateringar längre pga högre tryck på sånt jämfört med hos Y.

Permalänk

Rätt roligt diskussions ämne!

Själv vet jag inte varför denna famboy:ism härjar så villt. Jag menar när det gäller telefoner så får man ju lite mätta mun efter pengar.

Personligen så har jag haft i stort sätt alla mobila operativsystem och tillverkare (Blackberry har jag inte testat så det får väll bli i framtiden! )

Just nu Android, men har haft IOS, Symbian (S60, UIQ3) och windows mobile. Och alla har sina fel och brister

Av alla så gillade jag Uiq 3 bäst, men även Symbian hade sina upps and downs

Många gillar iphones då de känns premium och är enkla och gör sitt job galant! Dom sköter musik, surf, sms och såklart ringa lika bra som en nyare samsung eller nokia (oxh nej inte allra billigaste modellerna du hittar i rea hörnan på siba för 495:- med kontant kort)

Själv har jag en S3 som jag är nöjd med! Den fyller sin klander fritt, och har gjorr det nu i 15 månder!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Smartphonemania är i full gång och det är kanske att man är lite mer teknisk kunnig som gör att man blir irriterad att folk lägger 5-6 lax på telefoner de inte kan använda. Bortkastade pengar för att man lyssnat på en mupp i en prylbutik och nån förhoppning att man ligger i tiden med tekniken. Nån inbillning att man får mer för pengarna med just den dyra telefonen.

Kan nämna ett exempel som hände i veckan, polarens morsa sålde nåt och jag sa till honom om han kan ringa till henne och be henne att ta bild på grejen och MMS-a till mig eller honom. Det tog ca en timme innan polarens syster kom hem till dem och tog bilden och mmsade. Hans morsa och hennes gubbe var okapabla att göra det med sina iPhones. 12 lax på nåt du använder som en dum telefon och inte villig att lära dig grundfunktioner. Why?

Folk som använder den som spelmaskin och spenderar timmar och timmar dag in och ut att spela dumma spel som Candy Crush och kan knappt skicka en email. Eftersom det är en smarttelefon kanske ska man förvänta sig att de gör nåt smart med den och det är därför mer "acceptabelt" att de beter sig som 10-åringar i socialla sammanhang.

Att det finns fanboys säger bara hur mycket telefonen(märket) betyder för dem. Stirrandes och tryckandes på en liten skärm det mesta av deras lediga tid är det självkart att de kommer försvara valet de gjort när nån kommer och säger att gräset är grönare på andra sidan.

Permalänk
Medlem

Tycker det är trist att så många känner behov av att smutskast konkurrenters produkter, inte sällan med direkt felaktig information, istället för att lyfta fram sin positiva saker med den produkt man själv gillar.

Det får ofta diskussionerna att gå helt off-topic, där jag själv helt klart är en bidragande orsak för jag kommenterar ofta om jag ser något jag anser är direkt fel i dessa smutskastningspåståenden.

Personligen gillar jag iOS men har absolut inget emot Android, WP eller de andra mobil-OS:en. Tvärt om, det ju positivt med den valbarhet vi får med flera OS och de pushar på varandra att bli bättre. Varför önska att någon av dessa försvann bara för att man själv kanske inte fördrar just det OS:et? Obegripligt enligt mig.

På Sweclockers är just Apple-trådarna som skapar flest av dessa smutskastningsinlägg (och rena trollinlägg) även om det dyker upp även i andra ämnen (Microsoft får ta emot en del skit också). Det är inte helt oväntat kanske eftersom det är ett så brett forum med folk med många olika åsikter.

Märkligare är det då att det ser nästan lika illa ut på vissa av de rena Apple-forumen jag läser. Värst är nog MacWorld (vars artiklar iofs syns på idg.se hemsida vilket kan förklara endel). Folk som uppenbarligen inte gillar Apple känner ändå behov av att registrera sig/besöka dessa för att kasta skit så fort det finns tillfälle...

Tittar man på exempelvis Android-sidor som Swedroid ser det lite annorlunda ut. Sällan jag ser "iPhone-fanboys" där utan om det "kastas skit" så är det oftas mellan tillverkare av Android-lurar, HTC vs Samsung osv...

Nä, tycker det är synd, diskussionerna skulle bli trevligare utan så mycket skitsnack/trollinlägg.

Permalänk
Avstängd

Klart man hoppar huvudstupa in i fanboy diskussioner om man ser felaktiga påståenden i inlägg.

Något som retar mig är Winphone anhängare som i inlägg efter inlägg hävdar att WP kommer/kanske/förhoppningsvis bli mycket bättre om man bara väntar men köp Winphone mobilen redan idag.
Rena begagnade bilhandlar fasoner!

I synnerhet som Microsoft är i full färd med att utveckla appar till Android och IOS, dels verktyg för att kunna använda MS tjänster som SkyDrive (kommer antagligen heta något annat i framtiden) till Microsofts flaggskepps produkt som Office365.

Vad hjälper det Nokia x20 och 1020 köpare att Microsoft skapar appar till Android och IOS?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Jag är mest emot och inte automatiskt för, men vissa företag/annat/andra förtjänar att folk är emot dem/det utan att man för den skull egentligen är för konkurrerande saker.
Jag tycker att fanboyism är de som är okritiskt för något, men vad är vi som är emot utan att vara för något mer specifikt?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att fanboyism är de som är okritiskt för något, men vad är vi som är emot utan att vara för något mer specifikt?

You be haters.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Denna onödiga tråd måste jag kommentera : )

Varför finns det åsikter?
Och varför uttrycks det åsikter?
(Och varför undrar ni varför de gör det, läs ni har åsikter).

Alla är fanboys. Alla har vi åsikter. Vi kan inte skapa sanningar (som då inte skulle kunna bli en åsikt utan bara en sanning).

Så enkelt var det. Alla har åsikter. Denna tråd är en åsikt. Så alla är fanboys av sina egna åsikter. Kasta sten i glashus är ett begrepp som fungerar här.
Det måste vara fritt att uttala sina åsikter vilket också skyddas av grundlagen yttrandefrihet. Vem ska bestämma vad som är rätt och fel?

Sidenote:
Menar författaren av tråden att en begränsad yttrandefrihet skulle leda till en bättre marknad och att det i så fall skulle vara ett bra val. Jag ser yttrandefriheten som viktigare i detta fall men det är bara min åsikt (fanboy).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Btw, fri konkurrens existerar verkligen inte idag. Kanske den dagen utan patent och en massa fingrande uppifrån, från staten.

Jo, det har du rätt i. De flesta i länder kör ju blandekonomi, men konkurrensen är väl just i mobilbranschen relativt fri. (Såklart inte fullt ut med patenter). Nyaste iOS liknar ju Androids gränssnitt och färgkoder mer och mer och de har klarat sig utan stämning hittills. Apple konkurrerar med Android genom ett "vinnande koncept", men det grillar såklart inte Androidlaget alls. Är ungefär det jag menar med fri konkurrens, att efterlikna men ändå inte. Jag är ingen nationalekonom heller så vill inte yttra mig allt för mycket om det här.

Kul att så många har delat med sig av sina tankar! Intressant läsning, skulle vilja svara på några men hinner tyvärr inte nu!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Pepe's Bodega:

Alla är fanboys. Alla har vi åsikter.

Stopp nu lite här va. Bara för att man har en åsikt är man inte per definition en fanboy. Fanboyismen kommer fram när du slutar lyssna på rationella argument från ena eller andra hållet om varför din grej är kass eller annan grej är bra, oavsett om du håller med eller inte. Men att lyssna på argument och acceptera att de är giltiga trots att de inte styrker din position är sunt. Fanboys är inte sunda.

Ett life-exempel:

Min moster är av åsikten att gud finns, men om jag kommer med argument för varför jag inte tror det, så börjar hon inte vifta vilt med armarna och skrika om hur jävla dum jag är som inte tycker som hon. Hade hon varit en "guds fanboy", hade det troligen varit fallet. Istället lyssnar hon på mina åsikter och vi "agree to disagree" under fredliga termer. Jag accepterar hennes tro, och hon accepterar min ateism. En fanboy accepterar inte motståndarens åsikt, för den är "per definition fel".

Likheterna med religiös fanatism är så stora att jag blir mörkrädd, på riktigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

You be haters.

Men det passar inte riktigt det heller eftersom jag inte hatar ett visst företag, däremot är jag emot vissa företeelser, haters är enligt mig de som hatar allt från samma källa eller ska man bryta ner det på detaljnivå?
Jag ogillar tex itunes och Apples önskan att man ska lagra kontokortsuppgifter för att få igång telefonen, det ska tydligen gå att få igång det utan kontokort men det var iallafall inte så smidigt för några år sedan så iphone har blivit ett totalt bortval pga det, men jag är inte mer förtjust i Googlevärlden och jag är försiktig med deras tjänster också eftersom jag inte litar på dem.

Därför ser jag fram emot mera linux, inte bara på telefoner.
Dessutom kan man diskutera vad konkurrens är, dagens patenttroll mer stoppar konkurrenter än att gör något vettigt av det de tar patent på, man bromsar verklig konkurrens genom innovation genom att patentera luddiga saker som mest verkar avsedda att stoppa utvecklingen snarare än att skydda verkliga produkter man tillverkar.
Apple är en patentmissbrukare av världsklass som gett sig på en del konstiga områden, tex matgrosister som haft äpplen i sortimentet och tillverkare av skärbrädor (för de var förväxlingsbara med ipad)

Apple patenterade i våras en trådlös fjärrkontrollfunktion av billås:

ACCESSING A VEHICLE USING PORTABLE DEVICES
Abstract
A primary portable device can access a vehicle by transmitting an activation message including a vehicle access credential to the vehicle. The primary portable device can additionally enable a secondary portable device to access the vehicle by transmitting the vehicle access credential to the secondary portable device. The connections between the primary portable device, secondary portable device, and vehicle can be based on a short-range wireless protocol, such as Bluetooth or Bluetooth LE.

http://appft1.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=H...

Jag är skeptisk till sånt och upplever det mest som konkurrenshämmande trams, men nu kan de säkert ge sig på att kräva licenspengar av biltillverkarna och därigenom få fram höjda bilpriser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe's Bodega:

Denna onödiga tråd måste jag kommentera : )

Varför finns det åsikter?
Och varför uttrycks det åsikter?
(Och varför undrar ni varför de gör det, läs ni har åsikter).

Alla är fanboys. Alla har vi åsikter. Vi kan inte skapa sanningar (som då inte skulle kunna bli en åsikt utan bara en sanning).

Så enkelt var det. Alla har åsikter. Denna tråd är en åsikt. Så alla är fanboys av sina egna åsikter. Kasta sten i glashus är ett begrepp som fungerar här.
Det måste vara fritt att uttala sina åsikter vilket också skyddas av grundlagen yttrandefrihet. Vem ska bestämma vad som är rätt och fel?

Sidenote:
Menar författaren av tråden att en begränsad yttrandefrihet skulle leda till en bättre marknad och att det i så fall skulle vara ett bra val. Jag ser yttrandefriheten som viktigare i detta fall men det är bara min åsikt (fanboy).

Bara för att man har åsikter behöver man inte smutskasta de som inte delar samma åsikter. Det går faktiskt att ha sunda diskussioner där argument och förståelse är i fokus istället för pajkastning.

Edit: Shudnawz visade vart skåpet skulle stå.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Men det passar inte riktigt det heller eftersom jag inte hatar ett visst företag, däremot är jag emot vissa företeelser, haters är enligt mig de som hatar allt från samma källa eller ska man bryta ner det på detaljnivå?
Jag ogillar tex itunes och Apples önskan att man ska lagra kontokortsuppgifter för att få igång telefonen, det ska tydligen gå att få igång det utan kontokort men det var iallafall inte så smidigt för några år sedan så iphone har blivit ett totalt bortval pga det, men jag är inte mer förtjust i Googlevärlden och jag är försiktig med deras tjänster också eftersom jag inte litar på dem.

Därför ser jag fram emot mera linux, inte bara på telefoner.
Dessutom kan man diskutera vad konkurrens är, dagens patenttroll mer stoppar konkurrenter än att gör något vettigt av det de tar patent på, man bromsar verklig konkurrens genom innovation genom att patentera luddiga saker som mest verkar avsedda att stoppa utvecklingen snarare än att skydda verkliga produkter man tillverkar.
Apple är en patentmissbrukare av världsklass som gett sig på en del konstiga områden, tex matgrosister som haft äpplen i sortimentet och tillverkare av skärbrädor (för de var förväxlingsbara med ipad)

Apple patenterade i våras en trådlös fjärrkontrollfunktion av billås:

ACCESSING A VEHICLE USING PORTABLE DEVICES
Abstract
A primary portable device can access a vehicle by transmitting an activation message including a vehicle access credential to the vehicle. The primary portable device can additionally enable a secondary portable device to access the vehicle by transmitting the vehicle access credential to the secondary portable device. The connections between the primary portable device, secondary portable device, and vehicle can be based on a short-range wireless protocol, such as Bluetooth or Bluetooth LE.

http://appft1.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=H...

Jag är skeptisk till sånt och upplever det mest som konkurrenshämmande trams, men nu kan de säkert ge sig på att kräva licenspengar av biltillverkarna och därigenom få fram höjda bilpriser.

Patent- och konkurrensröran är en helt annan femma, den låter jag vara en helt annan diskussion.

Jag är i övrigt av åsikten att det är bättre att rikta sin vrede mot företaget i sig, än dess kunder. Du kommer troligen inte omvända nån, och definitivt inte skapa några nya vänner genom att bara talar om för dem hur dumma de är som köper företag X's grejjor.

Jag tycker inte om ComHems kundtjänst, så jag undviker dem. Om någon ber om min åsikt kring vilken leverantör de ska välja så ger jag min syn på saken, men om de ändå väljer ComHem så är det deras val. Inget jag kommer flippa ur över, eller säga upp bekantskapen för.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Patent- och konkurrensröran är en helt annan femma, den låter jag vara en helt annan diskussion.

Jag är i övrigt av åsikten att det är bättre att rikta sin vrede mot företaget i sig, än dess kunder. Du kommer troligen inte omvända nån, och definitivt inte skapa några nya vänner genom att bara talar om för dem hur dumma de är som köper företag X's grejjor.

Jag tycker inte om ComHems kundtjänst, så jag undviker dem. Om någon ber om min åsikt kring vilken leverantör de ska välja så ger jag min syn på saken, men om de ändå väljer ComHem så är det deras val. Inget jag kommer flippa ur över, eller säga upp bekantskapen för.

Jag tänkte mest på sånt här som fröet till att folk gillar eller ogillar ett företag, tex om det nu skulle krävas att man måste ha en Appleprodukt för att kunna använda fjärrstyrda billås, visssa skulle tycka det är perfekt/bekvämt med iphonkrav, medans andra kan se det som en extrem dumhet som bara fördyrar bilen.

Jag tror det är sånt som billåspatentet som skapar grunden till för och mot lägren om vissa företag, det är lite samma sak som när Sony medvetet smittade sina musikskivor http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootkit... för att spionera, det är en sak jag inte har förlåtit dem för och troligen aldrig kommer att förlåta heller, företagen sjunker alltså rejält i anseende och jag hoppas att många väljer bort företagen som gör dumma saker som svårligen kan sägas gynna en konkurrens med hjälp av prestanda, fulmetoderna är inget som bör premieras.
Jag gillade Ericssontelefoner men när de gick ihop med Sony så sjönk viljan dramatiskt att gynna dem genom att köpa en lur med Sonylogga på även om telefonen i sig har en tekniskt bra funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Jag tänkte mest på sånt här som fröet till att folk gillar eller ogillar ett företag, tex om det nu skulle krävas att man måste ha en Appleprodukt för att kunna använda fjärrstyrda billås, visssa skulle tycka det är perfekt/bekvämt med iphonkrav, medans andra kan se det som en extrem dumhet som bara fördyrar bilen.

Jag tror det är sånt som billåspatentet som skapar grunden till för och mot lägren om vissa företag, det är lite samma sak som när Sony medvetet smittade sina musikskivor http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootkit... för att spionera, det är en sak jag inte har förlåtit dem för och troligen aldrig kommer att förlåta heller, företagen sjunker alltså rejält i anseende och jag hoppas att många väljer bort företagen som gör dumma saker som svårligen kan sägas gynna en konkurrens med hjälp av prestanda, fulmetoderna är inget som bör premieras.
Jag gillade Ericssontelefoner men när de gick ihop med Sony så sjönk viljan dramatiskt att gynna dem genom att köpa en lur med Sonylogga på även om telefonen i sig har en tekniskt bra funktion.

Absolut, och det är din rätt att ha dessa åsikter. Men när folk som har andra värdegrunder fortfarande köper Sony, eller Apple, eller andra företags grejjor som du väljer bort, för att i deras referensram väger fördelarna upp nackdelarna, så är det din plikt att leverera ett sakligt argument för varför du väljer som du gör och sedan låta dem ta sina egna beslut.

Att racka ner på folk som inte gör som du kommer aldrig sluta väl, speciellt inte när de i deras värld faktiskt väljer rätt, utefter deras behov och värderingar. Väljer de som de gör på grund av okunskap får man hoppas att de är mogna nog att lyssna till dina argument, sakligt överväga dem och sedan ta ett beslut baserad på den nya informationen. Väljer de ändå emot din åsikt, så får du helt enkelt anta att de är nöjda med sitt beslut och har åtminstone tagit det på, i deras värld, goda grunder.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan kanske vara fanboy på lite olika sätt, med och utan personpåhopp.
Vissa är rabiata anhängare av en sak och ser inga problem med det och förstår inte hur andra kan vara kritiska se para på strejf och win 8, han vrider och vänder allt så det ska vara en fördel snarare än en förändring som kan slå åt båda hållen, strejf är nog själva definitionen på en fanboy.

Däremot kan det bli lite mera fanboypersonpåhopp i mer spelrelaterade trådar, kanske har det med åldern att göra på de som skriver?
Jag försöker iallafall alltid att ha någon fakta att basera åsikter på och accepterar att bli emotsagd så länge det sker med fakta, då kan det bli vettiga/intressanta diskussioner även om man har väldigt olika åsikter, man måste bara lära sig när det är dags att dra sig ur vissa diskussioner när de slutar att baseras på fakta eller bara går runt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är rätt kul och bra att det finns starka åsikter. Det är lite som politik. Tyvärr finns det de som har totalt fel i allt de tycker. De som håller på Apple och röstar på alliansen, då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lolight:

Jag tycker det är rätt kul och bra att det finns starka åsikter. Det är lite som politik. Tyvärr finns det de som har totalt fel i allt de tycker. De som håller på Apple och röstar på alliansen, då.

Men det kan vara trevligt att debattera med de som har "fel" så länge man inte övergår till personpåhopp.
Så länge man framför fakta så lär sig nog alla parter något även om man har olika åsikter om det är bra eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Alla blir i mitt tycke automatiskt "fanboys" när man köper något i allmänhet.

Alla vill ju att det som spenderat pengar på, skall vara bäst och att företaget är bäst och klappar händerna när dem tar ett "stort steg".
T.ex., jag märkte precis när jag gick in på Swec: "LG börjar massproducera OLED-TV", i mitt huvud "applåderade" jag såklart, eftersom jag äger en LG TV. Samma sak händer när det står något positivt om AMD, Samsung, Intel, Dell m.m.

Sen om jag på något konstigt och övernaturligt sätt skulle få för mig att köpa t.ex. en Iphone istället för en Samsung, så skulle jag naturligtvis börja leta upp varenda positiv sak om den och kasta det på alla andra "lag"...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan väl ibland även köpa en sak bara för att lösa en uppgift även om man inte alltid behöver hävda att den är jättebra och sedan blint försvara märket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Väldigt intressant läsning, många bra synpunkter och argument, självklart blir man sugen på skriva lite själv.

Det konstanta kriget av paj kastning mellan wp-ios-android är vid det här laget ganska utjötat och jag själv börjar bli väldigt lack på folk som sitter och kastar paj på andras åsikter.
Tyvärr kan jag nog inte säga att jag själv är perfekt, jag har ett ingrott hat mot apple, inte pågrund av iphonen som en teknisk sak, utan pågrund av att folk har böjt sig till en "Appleism" eller "Jobsism" där det enda dom ser är iPhone som det bästa.(Jag försöker bättra mig på den punkten.)
Tyvärr kan man dra dom flesta telefon nissarna över samma strå, jag ser varken bättre folk från android eller windowsphone, utan snarare folk som "kastar paj" eller "sticker sin älsknings sak i mitt hål där jag inte vill ha den".

Man kan likna det här "kriget" med ett evigt krig som pågår i MMO världen, där alla MMO's tydligen kopierar från WoW(Vilket är svårt att inte göra tyvärr med tanke på mängden content dom har), jag kan ju inte komma och säga att alla wow spelare är sådana men många är det tyvärr.
Men nu måste jag ju lägga in att folk som spelar andra MMO's är inte bättre, jag har spelat: Warhammer Online,Tera Online,Aion,Rift,Guildwards+massa mini MMO's och såklart många år av WoW, men på dessa MMO's är det en konstant flaming mot WoW och allt som WoW innebär.
Jag hade en guildmate(I Tera), som kunde starta ett flaming war i chatten genom att säga "WoW is the best".
Och jag kan nog faktist säga att andra MMO spelar brukar vara mer dryga i sitt hat mow WoW, jag kan själv säga:

WoW är ett väldigt bra spel, som tyvärr går åt fel håll i mitt tycke, när jag hör om folk som raidar med dungeon que och tar sista bossen är det inte rätt mmo för mig.

Kortslutsats: Folk kommer förevigt köra deras favorit ranta om hur dåligt något annat är, och man kan se detta värdlen över, inte bara till telefoner eller spel, utan religion,båtar,bilar m.m
Vilket i sig är irriterande men väldigt svårt att ändra då folk kommer alltid(För det mesta) höja det dom gillar till skyarna, tyvärr väljer inte många utifrån det som passar dom bäst utan väljer det alla vännerna har, eller det som är "inne".(how sad)

Nur har jag totalt hoppat av vad tråden handlar om utan blev en lång ranta av vad jag tycker, kanske någon tyckte det vara trevligt att läsa men det var allt för mig.

MvH Joel.