Din top 5 på dem bästa spelen någonsin

Permalänk

Resident evil 1
Resident evil 2
Resident evil 3 (Samtliga till PSX, Gärna dem ocensurerade japanska varianterna kallade Biohazard)

Outrun & Sega rally. Jag slänger in en bonus titel med supercars 2 till amigan också. 100 tals timmar 2 mans spelande med det.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk

1.Half-life serien
2. Portal 2
3.Cronicle of riddick
4. Battlefield 3
5. Dirt 2

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk

1. Classic CS
2. Quake 3
3. GTA San Andreas
4. NFS Underground 2
5. Goldeneye

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

1. BF3(mp)
2. James Bond Nightfire(ps 2, splitscreen, 1vs1 med kompisar)
3. Skyrim
4. Portal 2
5. GTA: San Andreas

Visa signatur

Stationär dator:I5 2500k 3.3GHz/ Cooler Master Hyper 212 Plus/ MSI P67A-C45 B3/MSI gtx 560 ti/ Corsair 8 gb 1600Mhz LP/ Fractal Design Core 3000/ 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ/ Samsung SSD 830 256GB/ BenQ TFT 24'' G2420HDBE/ Windows 7

Bärbar: HP ProBook 4520S/ Ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

1. Dragon Age Origins (all dlc och expansion Awekening)
2. Rome Total War
3. Chivalry medievel warefare
4. Grand Theft Auto San Andreas Multiplayer (Red County Roleplay)
5. Empire Earth

+ 6. Ratchet and Clank series (PS2)
Var tvungen att ha med dem

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

va verkligen the last of us så bra? någon som kan ge lite mer kött på benet för detta?

Kanske lite sen på att svara om detta men!

Spelet var faktiskt riktigt beroendeframkallande och jag spelade ut spelet på två dagar, man fäste sig verkligen vid karaktärerna men när man spelar det så måste man förstå att det är otroligt mycket moral och mänsklighet som det handlar om.

Nästan en spoiler här, men gör så här för att inte göra någon arg.

I slutet började jag undra om vem som egentligen var den riktiga skurken och hur jag själv skulle ha agerat om jag var i samma situation som i spelet.

Dold text

Men det var roligt och tycker att det helt klart är värt ett köp. Det hamnar dock inte på de fem bästa spelen jag någonsin spelat.

Permalänk

Utan inbördes ordning:
Zelda (original NES)
Civ IV
Minecraft
X-Com apocalypse
Mario cart Wii

Det finns så många andra som skulle in på listan tillsammans med dessa, men måste man välja fem så måste man.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

1. Fallout 2
2. Zelda: Ocarina of Time
3. Silent Hill
4. Morrowind
5. Planescape: Torment

...

6. Mass Effect

Permalänk
Medlem

1. Mulle Meck bygger bilar.
2. Battlefield serien
3. CS 1.6
4. GTA San Andreas
5. CS GO

Visa signatur

| CPU: I7 2600k | GPU: Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming | MB: MSI P67A-GD65 | RAM: 4x4 GB 1600 MHz | PSU: Fractal Design Newton R2 800w | Chassi: NZXT S340 Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men jepp, Planescape rockade! Undrar om man skulle uppskatta det på samma sätt idag?

Jag spelade det första gången 2007 och det gick raskt upp på topplistan för mig... Trots rätt kass grafik där dessiutom hälften av spritarna var klargröna på vissa ställen.

Min lista då?
1: Planescape: Torment (allt)
2: Baldur's Gate 2 (världens ondaste Jon Irenicus, Oscar till röstskådisen, typ)
3: Mass Effect 1-2,9
4: Unreal Tournament
5: Skyrim/Morrowind; Skyrim går fortare att komma in i; Morrowind är så mycket djupare. Gillar dock friheten. Gillar dock båda så pass mycket ändå att båda får plats

Bubbel: Just Cause 2
Bubbel: Civilization 3
Bubbel: Civilization 1

Permalänk
Medlem

Utan inbördes ordning:
1. Outcast
2. DukeNukem 3D
3. Fallout (och Fallout 2)
4. Zelda: Ocarina of Time (Zelda-serien)
5. Operation Flashpoint (ArmA-serien, får man väl säga)

Det vore fint att få någon form av riktlinje/kriterier för hur vi bör välja titlarna för denna list-tråd? Talar vi om de spel som slukat min själ och entusiasm mest, vilka jag anser ha utgjort största milstolpar för spelutveckling i stort eller talar vi bara om vilka spel som ätit mest ingame speltid för mig individuellt? Urval och sortering har i detta inlägg varit lika godtycklig som frågeställningen.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk

1. Assassins creed 2
2. Assassins creed brotherhood
3. Assassins creed revelations
4. wow
5. battlefield 3

Permalänk

Kom just på att jag glömde Homeworld på min lista! Bästa real-time RTS/strategi hybriden nånsin.
Nån som testat nån av fan-made patcharna som förbättrar grafiken? Jag testade nån för nåt år sen, men den fuckade bara upp spelet.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

1) Starcraft 2( även Sc bw tills sommaren 2010, Flash, jaedong, storch)
2) Diablo 2( på sin tid även diablo 1)
3) Cod 4 mw, anledning att jag skaffade ps3
4) gta 4 ink expansioner. Ser fram emot nr 5 i serien
5) Bf 2, grymt kul med kompisar i en squad

Bubblade
Uncharted 2
Company of heroes 1 och 2

Övriga bra även om de känns mera nostalgi
Heroes of might and magic 3
Cs 0,6-0,7 lan
Quake 1 och 3
Beneath a steel sky
Civ 2

Hoppas på total war rome 2 och att ps4 kan få fram några grymma spel, precis som cod mw4 och uncharted serien.

Permalänk
Medlem

1. Metro 2033

2. The Legend of Zelda Majoras Mask

3. The Elder Scrolls 3 Morrowind (Skyrim är det svagaste i serien, you know it to be true )

4. The Legend of Zelda Ocarina of time

5. GTA Vice Citys (San Andreas är inte så bra, you know it to be true )

Edit:
Portal får hamna på plats 2.5

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Jag tror faktiskt det är nostalgin som gör det hela mycket bättre, minnet bygger ju på så saker man var med om när man var mindre så spel och upplevelser nästan känns som en feelgood-film från hollywood. Kanske bara är jag som känner så? Haha.

Tror i och för sig att det kan ha mycket att göra med hur industrin har förändrats. På 80- och 90-talet fanns inte all den kunskap om hur man "bör" göra spel som säljer vilket gjorde att det gjordes så många ikoniska spel på den tiden, en massa genreskapande titlar. Även om AAA-titlarna som görs idag inte nödvändigtvis är sämre spel än de som gjordes förr så är de ofta mycket mer försiktigt gjorda. Det är ganska ovanligt att man ser en större studio eller publisher lägga miljoner på unika idéer idag, man vill istället kapitalisera på en franchise eller redan beprövade idéer.
Det är indie scenen som får stå för den unika idéerna istället.
Jag skulle nog också vilja påstå att spelarna är mycket mer kräsna nu än förr. Själklart spela ju en lite nostalgi in också

Detta är bara min teori

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Utan inbördes ordning, det är så svårt att rangordna...

• Battlefield 2
• Command & Conquer; Red Alert 2
• Counter Strike 1.6
• Jazz Jackrabbit 2
• Grand Theft Auto: San Andreas

Har blivit fantastiskt många och roliga timmar med dessa spel på skärmen.

I dagsläget så blir det väldigt mycket Battlefield 3 på både konsoll och PC. Ett otroligt välgjort spel men inte tillräckligt klassiskt, ännu, för att komma in på min lista!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk

1. Portal 2
2. Mass Effect 2
3. Halo
4. Metroid Prime
5. Half Life 2

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Tror i och för sig att det kan ha mycket att göra med hur industrin har förändrats. På 80- och 90-talet fanns inte all den kunskap om hur man "bör" göra spel som säljer vilket gjorde att det gjordes så många ikoniska spel på den tiden, en massa genreskapande titlar. Även om AAA-titlarna som görs idag inte nödvändigtvis är sämre spel än de som gjordes förr så är de ofta mycket mer försiktigt gjorda. Det är ganska ovanligt att man ser en större studio eller publisher lägga miljoner på unika idéer idag, man vill istället kapitalisera på en franchise eller redan beprövade idéer.
Det är indie scenen som får stå för den unika idéerna istället.
Jag skulle nog också vilja påstå att spelarna är mycket mer kräsna nu än förr. Själklart spela ju en lite nostalgi in också

Detta är bara min teori

Du har helt klart en poäng i det du säger. Spel var ju helt klart mer orginella förr, just för att branschen var så ny och det egentligen inte fanns några normer för hur ett spel egentligen skulle se ut. Men att dra en generell gräns och säga att spel var bättre förr, är en ren lögn. Möjligtvis mer idé-rika och nyskapande, men inte nödvändigtvis bättre.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk

Skriver utan att tänka mig för....

1. UT99
2. Dragon Age Origins
3. Q3A
4. Rogue Spear
5. DN3D+Blood

Resten får inte plats

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

Ooh sjukt svårt,

Morrowind
Starcraft
Quake
Star wars galaxies
Knights of the old republic

Några av de bästa.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av dovienya:

2: Baldur's Gate 2 (världens ondaste Jon Irenicus, Oscar till röstskådisen, typ)
1

Vet vad du menar! Han gjorde även röster till Ras Al Ghul i Batman The Animated Series/Batman Beyond/DCAU samt Herbert Langdon i Spider-Man The Animated Series.

Samtliga karaktärer låter nästan identiskt. Men det gör ingenting för han är så bra!!

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

wow, zelda ww, metroid prime, morrowind/skyrim, civ 3-5

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

1. C&C Red Alert 2, Generals.
2. Battlefield 2
3. CoD4
4. Counter Strike 1.6 och CSS.
5. Slaget om midgård 1 (Generals motorn)

Andra:
6. Company Of Heroes 1
7. Black Mesa
8. Sheep N Wolf
9. Halo 2
10. Crash Twin Sanity

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. The Last of Us
2. Ratchet & Clank 1
3. Diablo 2
4. Pokemon Emerald ( Och alla dom gamla )
5. Mafia 2

Sen finns det många mer som tex Skyrim, San Andreas, Assassin's Creed 2, Max Payne 1 m.m.

Permalänk
Avstängd

1. Assassins creed 3
2. Battlefield 3
3. CS (1.6 och GO)
4. GTA IV
5. Starcraft

Permalänk

Dom spel jag spenderat mest tid med:

1. Warcraft3
2. CS
3. Tetris
4. Bf3
5. Starcraft2

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

Jättesvårt på bara fem titlar men spontant:

1) Morrowind
Extremt unik miljö, stor värld, intressanta system och väldigt väldigt mycket spelglädje. Extremt bra modmöjligheter gör det bara mycket bättre. Flera tusen timmar speltid när jag var liten.

2) Fallout 2
Otroligt mycket utforskarglädje, många möjligheter, intressant miljö, otroligt bra karaktärer, mycket olika spelstilar. En autentisk och ocensurerad spelkänsla, mycket mörka grejer utan att hela spelet känns emo. Känns genuint.

3) Sid Meier's Alpha Centauri
Vinnande koncept från Civilization III kombinerat med en otroligt intressant miljö som skulle kunna vara tagen direkt ur en bra SF-bok. Gav mycket perspektiv om framtid, teknologi, filosofi, miljö etc. Rekommenderar att kolla genom techvideorna, borde finnas på youtube.

4) Might and Magic VI: The Mandate of Heaven
Väldigt trevligt RPG som trots sin stereotypa miljö är unikt på många sätt. Bra story och gameplay var intressant med first person turn based. Väldigt mycket att utforska och se.

5) The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Behöver väl egentligen inte motivera detta.

Alla fem är spel från när jag var liten vilket helt enkelt beror på att man upplever spel på ett annat sätt då. Spelen var nya och formade mig på vissa sätt. Om jag var uppväxt tio år senare kanske jag hade listat Dark Souls vilket är ett otroligt bra spel men som inte grep mig på samma sätt som Morrowind gjorde när jag var liten eftersom jag är vuxen nu.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Spel som jag fastnat i som verkligen satte sig på minnet

1: Zelda OoT/MM

Vet inte vad det är som gör dessa spelen så underbara, sitter än idag och spelar igenom någon gång varje år och halvår. helt enkelt tidlösa för mig!

Det mest underbara med spelen är också hur "trasiga" dessa är och hur många hacks det finns, kollar ofta på när två svenskar "speedrunnar" dessa spela GoronGuy och ennopp @ twitch.tv/team/srl alltid ett nöje att se hur de trasar sönder spelet med minneshacks.

2 FinalFantasy X

Fick lånat ett playstation 2 och detta är det enda Finalfantasy som jag spelat, visst är det lite linärt men det var ändå en bra story och band fast mig känslomässigt!

3 Grimfandango

Helt fashinerad av spelupplägget och var inte som något liknande man sett innan. de otaliga timmar man la ner på detta spel även när man var fast och spelade med sin bästa vän var det ändå ett nöje att hela tiden bolla tankar och lyckan när man väl kom vidare obeskrivlig!

Sen finns ju alla fps-spel, men tycker inte riktigt de kvalar in på min lista av spel som verkligen berört.

Ser gärna mer motivationer i tråden!

Permalänk

Kerbal Space Program
Diablo II
Red Dead Redemption
Half-Life 2 + episoder
Mass Effect-trilogin

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3