Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken router ska jag ta? (Ni som är proffs)

Permalänk
Medlem

Vilken router ska jag ta? (Ni som är proffs)

Hejsan!

Letar efter en bra router till min studentlägenhet, så jag kan ha flera enheter uppkopplade vid LAN, streama i HD på min bärbara dator, ladda ner spel på min PS3, spela spel på datorn via nätet med bra signal, ladda hem och allt annat som man gör på internet! Jag har kollat på dessa två:

1. https://www.asus.com/Networking/RTN12E/

2. http://www.asus.com/Networking/RTN12_D1/

Priset är det samma, men de är ändå väldigt olika! Frågan är vilken som är bäst både nu och inför framtiden?

Den ena drar mindre el i standby, medans den andra är anpassad för små kontor (vilket kan vara bra i framtiden!). Förutom detta är det även många tekniska skillnader, som jag inte har kunskap om!

Vilken ska jag ta?

PS: På alternativ 2 står det att man kan streama i HD, men det kan man väl på vilken som?

Permalänk
Skrivet av Kanyl:

PS: På alternativ 2 står det att man kan streama i HD, men det kan man väl på vilken som?

Har för mig att UDP i HD-kvalitet kräver ca 20Mbit/s. Någon kan gärna rätta mig om jag har fel.

Vilken du ska välja lämnar jag till någon annan, är inte särskilt duktig på routrar. Men jag vet att
Asus håller väldigt hög klass!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av pepefatha:

Har för mig att UDP i HD-kvalitet kräver ca 20Mbit/s. Någon kan gärna rätta mig om jag har fel.

Vilken du ska välja lämnar jag till någon annan, är inte särskilt duktig på routrar. Men jag vet att
Asus håller väldigt hög klass!

Ja, för jag har ju 100/100 i lägenheten och dessa routrar går upp till 300 Mbps! Men konstigt att de inte skriver "making it ideal for streaming HD video, placing VoIP calls and online gaming" på båda!

Men ja, Asus älskar jag och jag har hört bra om deras routrar på andra håll också!

Permalänk
Inaktiv

Köp en Asus RT N65U så får du en router med två processorer och bra bandbredd. Finns custom firmware om man inte blir nöjd med original. Har USB3 port för tex extern disk. Mycket bra router.

Permalänk
Medlem

Säger mig inte någonting! Antar att du syftar på dyrare routrar med detta? Jag behöver ju ingen värsting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Säger mig inte någonting! Antar att du syftar på dyrare routrar med detta? Jag behöver ju ingen värsting

Känner att 1 000 kr är väldigt mycket för en router. Behöver ingen värsting, men vill ändå att de fyller mina behov för en liten peng, mellan 200-300 kr!

Permalänk
Medlem

200-300kr är tyvärr för lite för att få en bra och stabil router för 100/100.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

200-300kr är tyvärr för lite för att få en bra och stabil router för 100/100.

Hur kommer det sig, när dessa är anpassade för 300 Mbps? Har som sagt inga kunskaper om detta, så vill gärna veta VARFÖR jag ska ha en dyrare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Hejsan!

Letar efter en bra router till min studentlägenhet, så jag kan ha flera enheter uppkopplade vid LAN, streama i HD på min bärbara dator, ladda ner spel på min PS3, spela spel på datorn via nätet med bra signal, ladda hem och allt annat som man gör på internet! Jag har kollat på dessa två:

1. https://www.asus.com/Networking/RTN12E/

2. http://www.asus.com/Networking/RTN12_D1/

Priset är det samma, men de är ändå väldigt olika! Frågan är vilken som är bäst både nu och inför framtiden?

Den ena drar mindre el i standby, medans den andra är anpassad för små kontor (vilket kan vara bra i framtiden!). Förutom detta är det även många tekniska skillnader, som jag inte har kunskap om!

Vilken ska jag ta?

PS: På alternativ 2 står det att man kan streama i HD, men det kan man väl på vilken som?

Lägg ett par hundringar till och få dual band och gigabitswitch.
Kanske denna? http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TL-WDR3500#...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av Kanyl:

Hejsan!

Letar efter en bra router till min studentlägenhet, så jag kan ha flera enheter uppkopplade vid LAN, streama i HD på min bärbara dator, ladda ner spel på min PS3, spela spel på datorn via nätet med bra signal, ladda hem och allt annat som man gör på internet! Jag har kollat på dessa två:

1. https://www.asus.com/Networking/RTN12E/

2. http://www.asus.com/Networking/RTN12_D1/

Priset är det samma, men de är ändå väldigt olika! Frågan är vilken som är bäst både nu och inför framtiden?

Den ena drar mindre el i standby, medans den andra är anpassad för små kontor (vilket kan vara bra i framtiden!). Förutom detta är det även många tekniska skillnader, som jag inte har kunskap om!

Vilken ska jag ta?

PS: På alternativ 2 står det att man kan streama i HD, men det kan man väl på vilken som?

det är nästintill exakt samma router, bara olika hårdvarurevisioner. Själv sitter jag på en RT-N12 C1, har haft den i ett par månader och den fungerar perfekt.

Om du är intresserad av att fippla med firmware och dylikt i framtiden ska du leta efter en återförsäljare med C1, då det inte finns stöd för sånt i senare revisioner(pga annat chipset).

Permalänk
Inaktiv

Den här använder jag till 100/100:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1216622
Funkar helt okej.
Funkar jävligt bra för priset.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kanyl:

Hejsan!

Letar efter en bra router till min studentlägenhet,

1. https://www.asus.com/Networking/RTN12E/

2. http://www.asus.com/Networking/RTN12_D1/

Vilken ska jag ta?

Ingen av dem är nog särskilt bra om du ska bo i studentboende, då finns det troligen en massa andra nät på 2,4GHz så därför bör du ha delar som kan använda 5GHz eller köra med kabel om du vill ha vettig prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har denna och är hur nöjd som helst: http://www.ebay.com/itm/Belkin-N300-Share-F7D3302-v1-Wireless...
Med tomato Toastmans firmware installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Den här använder jag till 100/100:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1216622
Funkar helt okej.
Funkar jävligt bra för priset.
http://i.snag.gy/S5Vc5.jpg

Nu blir jag irriterad! Hade nästan bestämt mig för en Asus N65U för 999 kr, då den är bra och "passar för mig", enligt andra. Men du kommer ju upp i sjukt höga hastigheter på en sådan billig! Visst att Asus N65U har en massa funktioner, men är det verkligen värt de där 600-700 kr extra?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns väl ingen router som inte klarar 100Mbit wan/lan idag, det verkliga problemet om du tänkt köra trådlöst är 2,4GHz bandet eftersom du troligen kommer att få trängas med många andra i etern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det finns väl ingen router som inte klarar 100Mbit wan/lan idag, det verkliga problemet om du tänkt köra trådlöst är 2,4GHz bandet eftersom du troligen kommer att få trängas med många andra i etern.

Jag hade en D-Link innan denna som kostat ~1500 kr förut. Den kunde jag inte ens surfa på

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon42512:

Jag hade en D-Link innan denna som kostat ~1500 kr förut. Den kunde jag inte ens surfa på

Men då var den väl trasig ? Man får gå till väldigt gamla modeller innan de är nere på farter under 100Mbit om de har 100Mbit kabelinterface om du kollar på mätningarna:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Men då var den väl trasig ? Man får gå till väldigt gamla modeller innan de är nere på farter under 100Mbit om de har 100Mbit kabelinterface om du kollar på mätningarna:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/

Ja, nåt fel lär det varit. Bytte ut den i vilket fall

Permalänk
Medlem

Problemet är väl sällan att routern inte klarar av 100Mbit, det gör dom flesta så det bevisar ingenting. Det som skiljer en bra router ifrån en dålig är hur den hanterar många samtidiga anslutningar och hur stabil den är. Jag hade tidigare en D-link 630 (?) och jag nådde 100/100 ganska lätt med den men jag fick springa och starta om den stup i kvarten eftersom den tvärdog och vägrade släppa igenom någonting alls. Körde man någon form av P2P eller torrents så resulterade även det i att den dog.

Jag har nu en Asus N66U och har hittils inte startat om den en gång och jag har haft den i snart tre månader, klarar av hur många enheter som helst samtidigt (nåja, jag har aldrig haft något problem och har 6 enheter igång varav 5 trådlösa) och har grym trådlös prestanda. Kan sitta ute på balkongen 5-6 meter ifrån routern och nå hastigheter på 120Mbit åt båda hållen på 5Ghz-bandet vilket man får anse vara helt okej

Så.. mitt råd är att titta efter en lite bättre router (Typ Asus N66U eller N65U) och bespara dig en massa huvudvärk över en icke fungerande router så fort du gör något annat än att läsa mailen.

Permalänk
Inaktiv

Finns åtminstone 2 datorer i hushållet som sysslar med torrents.

EDIT: Utöver det en datorn (som mest surfar, spelar litegrann) och 2-3 telefoner dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Problemet är väl sällan att routern inte klarar av 100Mbit, det gör dom flesta så det bevisar ingenting. Det som skiljer en bra router ifrån en dålig är hur den hanterar många samtidiga anslutningar och hur stabil den är. Jag hade tidigare en D-link 630 (?) och jag nådde 100/100 ganska lätt med den men jag fick springa och starta om den stup i kvarten eftersom den tvärdog och vägrade släppa igenom någonting alls. Körde man någon form av P2P eller torrents så resulterade även det i att den dog.

Jag har nu en Asus N66U och har hittils inte startat om den en gång och jag har haft den i snart tre månader, klarar av hur många enheter som helst samtidigt (nåja, jag har aldrig haft något problem och har 6 enheter igång varav 5 trådlösa) och har grym trådlös prestanda. Kan sitta ute på balkongen 5-6 meter ifrån routern och nå hastigheter på 120Mbit åt båda hållen på 5Ghz-bandet vilket man får anse vara helt okej

Så.. mitt råd är att titta efter en lite bättre router (Typ Asus N66U eller N65U) och bespara dig en massa huvudvärk över en icke fungerande router så fort du gör något annat än att läsa mailen.

Jag tackar för en MYCKET bra förklaring!

Jag pratade med killen jag ska dela lägenheten med och har kör på en vanlig router (Jensen Scandinavia Wireless Router). Trots att vi delar 100/100 i hela huset, så kommer han bara upp i 30/10 på sin trådlösa i lägenheten. Han säger även att det ibland kan vara sjukt segt om flera stuckna i huset är aktiva. Då antar jag att jag kommer få mycket bättre hastigheter på en Asus N65U?

PS: Vore det smart att ha hans router som en repeater (om det går) och dela min router med honom, så han också får bra hastigheter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kanyl:

Jag tackar för en MYCKET bra förklaring!

Jag pratade med killen jag ska dela lägenheten med och har kör på en vanlig router (Jensen Scandinavia Wireless Router). Trots att vi delar 100/100 i hela huset, så kommer han bara upp i 30/10 på sin trådlösa i lägenheten. Han säger även att det ibland kan vara sjukt segt om flera stuckna i huset är aktiva. Då antar jag att jag kommer få mycket bättre hastigheter på en Asus N65U?

PS: Vore det smart att ha hans router som en repeater (om det går) och dela min router med honom, så han också får bra hastigheter?

Problemet med segt nät löser man genom att undvika att dela eterutrymme med grannarna, det krävs alltså 5GHz eller riktantenner, det är ett radiotekniskt problem som du inte kan lösa enbart genom att byta router så länge du är kvar på 2,4GHz, det går bara att vara 3 stycken där innan man stör varandra och använder någon 40MHz kanalbredd ryms bara 2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag ursäktar men jag lånar tråd så slipper vi en ny som handlar om routrar och vilken man ska införskaffa.

Jag har 24/10mbit ADSL och skulle behöva en 6-port router för under 500 spänn iaf.

Sen en fråga på det, om en router är t.ex. en 50mbit router, är det 50mbit per uttag eller alla uttag tillsammans?

Tack för svar och till OP för tråden!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Re1nForce:

Jag ursäktar men jag lånar tråd så slipper vi en ny som handlar om routrar och vilken man ska införskaffa.

Jag har 24/10mbit ADSL och skulle behöva en 6-port router för under 500 spänn iaf.

Sen en fråga på det, om en router är t.ex. en 50mbit router, är det 50mbit per uttag eller alla uttag tillsammans?

Tack för svar och till OP för tråden!

Det finns ingen sån (åtminstone inte under 500kr (eller ganska mycket mera heller)) du får nog använda en router och komplettera med en switch och när det gäller switchar så anges farten per port.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet med segt nät löser man genom att undvika att dela eterutrymme med grannarna, det krävs alltså 5GHz eller riktantenner, det är ett radiotekniskt problem som du inte kan lösa enbart genom att byta router så länge du är kvar på 2,4GHz, det går bara att vara 3 stycken där innan man stör varandra och använder någon 40MHz kanalbredd ryms bara 2.

Men tänk om flera personer sitter på 5GHz också? Då har jag INGEN användning av dual band router? Så då kan jag i princip köpa en dålig router, eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kanyl:

Men tänk om flera personer sitter på 5GHz också? Då har jag INGEN användning av dual band router? Så då kan jag i princip köpa en dålig router, eller?

5GHz har över 20 icke överlappande kanaler, det har dessutom svårare att passera väggar och det används inte av microvågsugnar och blåtand och en hel del annat som finns på 2,4GHz, så det brukar i praktiken vara mycket lättare att få fart på ett 5GHz nät så länge det inte gäller långdistans eller att passera väggar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

5GHz har över 20 icke överlappande kanaler, det har dessutom svårare att passera väggar och det används inte av microvågsugnar och blåtand och en hel del annat som finns på 2,4GHz, så det brukar i praktiken vara mycket lättare att få fart på ett 5GHz nät så länge det inte gäller långdistans eller att passera väggar.

Fast det stämmer ju inte för oss i Sverige, vi har bara fyra kanaler att välja på.
Dock är räckvidden kortare på 5 GHz så det blir mindre konkurrens på grund av det också.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ingen sån (åtminstone inte under 500kr (eller ganska mycket mera heller)) du får nog använda en router och komplettera med en switch och när det gäller switchar så anges farten per port.

Vad kostar en bra 6-port router då, om vi ser bort från prisklassen? (Inte för jävla dyrt nu )

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

5GHz har över 20 icke överlappande kanaler, det har dessutom svårare att passera väggar och det används inte av microvågsugnar och blåtand och en hel del annat som finns på 2,4GHz, så det brukar i praktiken vara mycket lättare att få fart på ett 5GHz nät så länge det inte gäller långdistans eller att passera väggar.

Så med tanke på allt jag har sagt, så skulle du rekommendera en Asus N65U ändå? Kommer det vara värt 999 kr för mig, i min situation?