Vilket operativsystem använder du?

Permalänk

Windows VIII snart ett år här också

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

http://blogs.computerworlduk.com/open-enterprise/2013/08/germ...

så jag kör w7 ev linux på extra datorer.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk

Kör följande just nu. Stationära används främst för spel, bärbara för mindre krävande uppgifter och surf, samt för att komma åt och konfigurera servrarna

Stationär: Windows 7
Bärbara: Dual boot Windows 7 + Linux Mint 15 Olivia
Kontorsdator: Windows 8 + Citrix
Filserver: Windows 7 + Plex Media Server + ownCloud
Webserver: Ubuntu Server 12.04 LTS
NAS: unRAID

Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tänkte att det kunde vara kul att se fördelningen mellan olika OS här på Sweclockers. Det gäller alltså den enhet som du anser vara din primära.

Dator och surfplattor räknas med, inte mobiler.
För iOS, rösta på MacOSX.
För Android, rösta på Linux.
För Windows 8.1, rösta på Windows 8.
För andra OS, rösta på det alternativ som du använder mest av de som finns med på listan. Finns inget alternativ med, låt bli att rösta

Nej Nu jävlar tror jag att det spökar Strejf! Jag satt precis och tänkte skapa en sådan här tråd! Jag tänkte att det kan ju vara intressant att se hur resultatet blir nu när Windowsforumen har slagits ihop.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej Nu jävlar tror jag att det spökar Strejf! Jag satt precis och tänkte skapa en sådan här tråd! Jag tänkte att det kan ju vara intressant att se hur resultatet blir nu när Windowsforumen har slagits ihop.

Men ändå blir det helt fel resultat eftersom det ligger just i windowsforumet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men ändå blir det helt fel resultat eftersom det ligger just i windowsforumet...

Fel och fel, det besvarar ju frågan vad för operativsystem de som ser tråden och väljer att svara primärt använder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Men ändå blir det helt fel resultat eftersom det ligger just i windowsforumet...

Det vet jag väl inte, Windows har 90% av marknaden i världen och det ser likadant ut i den här omröstningen.. Jag tror att många hittar hit via rutan "Nytt i forumet". För övrigt är det kul att så många här på Sweclockers har sett nyttan med Windows 8

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Vad jag menar att det är större anledning för de som använder Windows att gå in i Windowsforumet än de som inte använder Windows. Nu hittade jag hit ändå just eftersom det råkade stå överst i listan av inlägg på foruments förstasida. Hade man lagt omröstningen inne i "Linux och övriga operativsystem" är jag tämligen säker på att andelen Linux blivit betydligt högre. Fast där kanske man istället hade frågat "Vilken dist använder du" på samma sätt som ni här frågar om en massa versioner av Windows och så hade det kanske funnits ett enda alternativ för Windows på slutet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Vad jag menar att det är större anledning för de som använder Windows att gå in i Windowsforumet än de som inte använder Windows. Nu hittade jag hit ändå just eftersom det råkade stå överst i listan av inlägg på foruments förstasida. Hade man lagt omröstningen inne i "Linux och övriga operativsystem" är jag tämligen säker på att andelen Linux blivit betydligt högre. Fast där kanske man istället hade frågat "Vilken dist använder du" på samma sätt som ni här frågar om en massa versioner av Windows och så hade det kanske funnits ett enda alternativ för Windows på slutet.

Ja det kanske hade varit bättre med frågan "Vilken Windows-version använder du?" och inte ta med något annat. Jaja, man kan inte göra allt rätt

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Röstade Linux (Android)
Använder Win7 på två stationära datorer men det ska minskas till bara en som stående i sovrummet ska kopplas till både skrivbordets datorskärm (för foto och filmredigering samt surf och räkningsbetalning) och vardagsrummets TV (för film, fotovisning och datorspel) och mycket mer...

Som ett höst/vinterprojekt ska vardagsrummet möbleras om så kort och dold kabeldragning kan ske från ett redan befintligt (borr)hål genom väggen, plocka över delar från de två till en optimal dator. Även all kablage finns(HDMI-sladdar+splitter+audio+USB-förlängn. för T-bord och mus).

I hemmet finns även en klen E-350 Win7 bärbar dator men den är inte min, tillhör damen i huset.
Kör själv en Andersson ADT 2.6 Android surfplatta som bärbar dator, våra två vardagsmobiler kör Android

Just idag är det 3-3 mellan Android och Windows7 men då är ena stationära datorn är överflödig och tjejen säger hon vill ha en bärbar Appledator, så Jö-jö Windows.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Forumledare

Win8 röstade jag på men kör även 7, osxml och ubuntu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Stationära datorn: Windows 8 med Start 8
Bärbar HP Probook: Samma som ovan
Bärbar HP Pavilion: Samma som ovan
Bärbar Dell, riktigt gammal: Windows XP
Bärbar Compaq CQ71, väns dator nu: Windows 8 med Start 8

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Windows 8 då jag nyligen har köpt en ny laptop. Funkar utmärkt förutom då Metrogränssnittet som jag har kopplat bort. Innan dess körde jag Windows XP och var väldigt nöjd med det.

Permalänk
Medlem

Kör iof även 2012 , 2012 R2 2008 R2 osv

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Permalänk

Win 8 på Primära
Win 8 på HTPC
Win 7 på Laptop (som till 99% används av sambon, annars hade den också haft Win 8)
WS2012 på servern.
XP på jobbet
En lös extern SSD dedicerad till Debian som jag ska leka med när jag på något magiskt vis får tid.

Inser av kommentarer i denna tråd att jag faktiskt suttit med W8 i dryga året nu. Skaffade det mest för att alla gnällde om hur omöjligt det var att använda.
Jag har väl svurit ett par gånger när jag råkat öppna startskärmen då jag egentligen tänkt trycka "Start->Stäng av", men jag svär mest varje gång jag öppnar tex enhetshanteraren på det gamla XP/7-viset. För att inte tala om Elevated Command Prompt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

win 8, sedan dec

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk

Desktop 1: Ubuntu <3 / Win 8.1
Desktop 2: Linux Mint / Arch Linux
HTPC: Win 7
Netbook: Ubuntu <3 / CrunchBang Linux (#!)
Platta, mobil: iOS

Dock sjukt sugen på att köpa en MB Air också...
Omväxling förnöjer

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk

Win8 på huvudmaskinen
LinuxMint på laptop1
Win7 på laptop2
Openelec på HTPC:n

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regnbågsponny:

Dock sjukt sugen på att köpa en MB Air också...
Omväxling förnöjer

Har nyligen införskaffat en Macbook PRO..

Så får väl lägga till den i listan av OS.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kör Arch Linux primärt (>90 % av tiden) på min stationära burk, dualboot med Win7 för de där enstaka spelen som tyvärr kräver Windows. Laptopen rullar med Arch Linux (använder den inte överdrivet mycket, huvudsakligen som undervisningshjälpmedel).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8