Så mycket får du betala till Copyswede

Permalänk
Medlem

Det är lika "rätt" av copyswede att ta ut den här avgiften som det är "rätt" för oss att ladda ner saker fritt från nätet. Mao så behöver man inte ha dåligt samvete för att göra detta längre, de har ju redan tagit betalt, även om de hävdar att det skulle vara för "privatkopiering".

Så ladda järnet vettja, köp ALDRIG mer en dvd/bluray/cd.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Curemylife:

Vilka sidor handlar du ifrån?:)

Har ofta svårt att hitta några som faktiskt är varken billigare eller större utbud, speciellt inte när man blandar in den i princip obefintliga garantin^^

http://www.aquatuning.de/index.php
http://www.frozencpu.com/
http://www.caseking.de/shop/catalog/
http://www.scan.co.uk/

Garanti är inga problem om man köper rätt produkter.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

trevligt trevligt.... Undra hur mycket VD'n får i plånboken direkt mo tro.....

Permalänk

Vet inte om det hjälper att mejla ministrar/politiker men här är deras e-mail: http://www.regeringen.se/sb/d/3051

Visa signatur

Klump
| Chassi: CM Elite 430 | Nätagg: CM GX 650W | CPU: Intel i7-2600K | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | GPU: Sapphire TRI-X R9 290 | Moderkort: ASRock Z77 EXTREME6 | RAM: Corsair VENGEANCE 16GB | HDD: HGST Deskstar NAS 3TB| SSD: 2x SamsungS |

Permalänk

Det roliga är ju ändå att allt är så hårt kopierings skyddat så det är väldigt svårt för gemene man att bara "kopiera något". För detta ska man sedan betala en avgift för att man har möjlighet att privat kopiera?....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Vilka kräk de är...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miller990:

Vet inte om det hjälper att mejla ministrar/politiker men här är deras e-mail: http://www.regeringen.se/sb/d/3051

Det är ju uppenbart att det finns en stor andel parter som är missnöjda med CopySwede och deras avgiftsnivåer, om ens organisations faktiska existens, så att kontakta relevanta politiker och beklaga sig och ställa konkreta frågor till organisationen själva kan vara värt ett försök.

Växel: 08-545 667 00
E-post: copyswede@copyswede.se
Adress: Alströmergatan 12, 112 47 Stockholm
Fax: 08-667 88 11

Att gå till rätten med frågan är såklart de mest aktuella. Men det avskräcker nog många från Sweclockers då andelen unga användare här är stor och osäkerheten runt hur rättssystemet fungerar gör det till en enorm tröskel.

Permalänk
Medlem

Hur blev det med stämningen mot telia som copyswede gjorde?

Visa signatur

i7-2600k/ ASUS P8P67 LE/ Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB/ 2xASUS Radeon HD 6850/ Silver Power SP-SS750M 750W PSU

Permalänk
Medlem

Hade Copyswede haft skinnvästar och kört hoj hade de hamnat i fängelse för sitt indrivningsförsök men istället är det sanktionerat av staten. Blir faktiskt lite imponerad av hur det lyckats genomföra detta, skrupler har de i alla fall inte mycket av.

Ligger avgiften redan på SSD eller ska jag se till att köpa en i dag för att slippa undan? (Ska bygga ihop något till föräldrarna inom ett par veckor)

Permalänk
Medlem

Haha, sen jag lamnade svea rike sa har det inte gatt at ratt hall iallafall
Jobbigt om man ska tillbaka nagon dag dock.. suck

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att dom har 11 anställda, och ser i deras årsredovisning att dom tar ut 12,6 mille i personalavgift (lön?) dvs att varje anställd tjänar i snitt över 1 miljon / år.

Och detta var då innan denna nya lag träder i kraft och copyswede kommer få 5x så hög inkomst.

Permalänk

Ja, då är det väll bara att köpa från andra länder, portot är ju billigare än den ny "skatten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Ok, här är en helt seriös tanke... tänk om det inte finns privatkopiering längre? Seriöst, vem känner ni som gör nån privatkopiering över huvud taget längre? Jag känner inte nån, alla jag känner har spotify och netflix så vad är det de vill ha betalt för egentligen? Jag kan ha fel så ge mig gärna motargument!

Ahh... har läst på lite tydligen så är det så att så fort man kopierar mp3a eller liknande t.o.m. om det är för att göra en backup så, privatkopierar man. Härliga lagar vi har...

MP3 är på utgång dock. Hade 90GB i MP3er förut men allt finns ju på Spotify, som jag f.ö. betalar för varje månad, så jag tog bort dem. Bara opraktiskt eftersom man inte kan lyssna på dem i någon annan enhet utan att först föra över dem. Samma med filmer, bara opraktiskt att ha en massa avi-filer drällande på hårddisken när man kan streama.

Känns som den här lagen kom ca. 10 år för sent... Dessutom, även om jag faktiskt skulle ägna mig åt privatkopiering, hur vet jag att pengarna går till rätt artist eller ens rätt skivbolag? Varför ska jag kompensera något helt annat skivbolag?

Hämtar ut en 4TB disk på Webhallen idag. Borde räcka ett tag... Sen blir det beställa utomlands framöver. Även om det kostar 150:- mer i frakt betalar jag gärna det, då det är en faktiskt tjänst som ett fraktbolag utför.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraxx:

Läste någonstans att dom har 11 anställda, och ser i deras årsredovisning att dom tar ut 12,6 mille i personalavgift (lön?) dvs att varje anställd tjänar i snitt över 1 miljon / år.

Och detta var då innan denna nya lag träder i kraft och copyswede kommer få 5x så hög inkomst.

Fast i personalkostnaderna ingår väl arbetsgivaravgifter och med tanke på att de säkert är en bunt jurister blir det i slutändan en bra men inte exceptionellt hög lön? Å andra sidan är väl inte alla jurister så det är säkert några som tjänar betydligt mindre och några som tjänar mer än genomsnittet personalavgiften.

Permalänk
Medlem

Det är så sjukt tråkigt. Så ifall jag vill köpa ett 32GB minneskort för 199kr får jag betala 239kr (när väl avgiften och skatten är påslagen). Tanken är att jag bara ska ta fotografera med min kameran, ändå får jag betala 20% extra.

Det blir import i framtiden så gynnar jag inte ens svenskt näringsliv. bra jobbat copyswede.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Fast i personalkostnaderna ingår väl arbetsgivaravgifter och med tanke på att de säkert är en bunt jurister blir det i slutändan en bra men inte exceptionellt hög lön? Å andra sidan är väl inte alla jurister så det är säkert några som tjänar betydligt mindre och några som tjänar mer än genomsnittet personalavgiften.

Du kan nog ha rätt.
Ser också att dom har nått som dom kallar: övriga externa kostnader. Det kan nog va jurister och sånt (kanske bonus till ledningen också)

Edit: övriga externa kostnader ligger för övrigt på 9 mill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Det är lika "rätt" av copyswede att ta ut den här avgiften som det är "rätt" för oss att ladda ner saker fritt från nätet. Mao så behöver man inte ha dåligt samvete för att göra detta längre, de har ju redan tagit betalt, även om de hävdar att det skulle vara för "privatkopiering".

Så ladda järnet vettja, köp ALDRIG mer en dvd/bluray/cd.

Fast det där är bara korkat och idiotiskt resonerande. Det går inte att koppla ihop två helt olika saker hur gärna man än vill det bara för att få en ursäkt själv.

Vissa jämför avgiften me rån och om det är lika rätt att ta ut avgiften som det är att råna folk så är det ju bara att plocka på sig stora kökskniven och springa in på närmaste bankkontor. Det är ju din moraliska rätt!

Så lsuta försöka hita på ursäkter för ditt piratkopierande, var vuxen nog att stå för det utan tramsiga undanflykter för att du ska känna dig bättre till mods(nån annan funktion har de ju inte). Och ge framförallt FAN i att säga åt alla andra att leva efter dina ytterst tveksamma ramblings till åsikter

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hade Copyswede haft skinnvästar och kört hoj hade de hamnat i fängelse för sitt indrivningsförsök men istället är det sanktionerat av staten. Blir faktiskt lite imponerad av hur det lyckats genomföra detta, skrupler har de i alla fall inte mycket av.

Ligger avgiften redan på SSD eller ska jag se till att köpa en i dag för att slippa undan? (Ska bygga ihop något till föräldrarna inom ett par veckor)

köp så snart som möjligt. För från och med söndag så är det, de som gäller. Men skulle tippa på att avgiften tas ut när företag köper grejerna från leverantör (ej säker). Men om det är som jag tänker, så höjs priserna när nästa leverans kommer in. Så ca 2 veckor kanske? Och då kommer dom nog höja priset på alla i affärerna. Även dom som är inköpta innan 1'e, så dom kan tjäna lite extra.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Återigen, jag uppskattar mina svenska leverantörer (Webhallen, Komplett, Etc.), men tyvärr gör Copyswedes "maffia"-metoder med självsvåldig tolkning av "lagen" att pengarna kommer att tvingas gå till andra länder på den öppna EU marknaden, när jag gör mina beställningar.

Att detta tillåts fortgå, med lagstiftarens (Riksdagens) goda minne, är en skam för landet. Det är även en dödsstöt för en handel som levt med konstant minskande marginaler under en 15-20 års period. Detta är ett hån mot hårt arbetande svenskar i en tuff branch!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Går det ärligt inte att göra något emot detta?

Vi på swec borde starta en "konstnärsförening" och sedan skapa våra verk i paint, sedan kräva ersättning av CopySwede.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Frågor t CS

Skicade nyss dessa via deras frågeformulär:

  • Hur vet jag hur mycket en upphovsman får i ersättning/kompensation?

  • Har ni siffror på % i SEK årlig inkomst?

  • Är eran "utbetalningslista" eller andra hårda siffror publika handligar?

  • Hur stor är differensen mellan era bruttoinkomster och vad ni årligen delar ut?

Jag kan väl förvisso gissa mig till en del av svaren, men en del andra är väl mindre självklara.
Håller knappast andan, dock...

Permalänk
Medlem

Det går att klaga eller maila dem med annat på den här sidan. http://www.copyswede.se/kontakt/kanslipersonal-1/

Permalänk
Medlem

När ska folk (de som bestämmer sådant här skit) förstå att man får finna alternativa finansieringssätt istället för att börja skatta en massa skit.

Kul att köpa en "billig" MP3-spelare för 400kr där det sedan ska bli ett pålägg på 400kr och plötsligt är den dubbelt så dyrt (inte för att det ofta köpes MP3-spelare med 320GB minne men i teorin).

Korrupt kräk är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deveraux:

Skicade nyss dessa via deras frågeformulär:

  • Hur vet jag hur mycket en upphovsman får i ersättning/kompensation?

  • Har ni siffror på % i SEK årlig inkomst?

  • Är eran "utbetalningslista" eller andra hårda siffror publika handligar?

  • Hur stor är differensen mellan era bruttoinkomster och vad ni årligen delar ut?

Jag kan väl förvisso gissa mig till en del av svaren, men en del andra är väl mindre självklara.
Håller knappast andan, dock...

Deras resultaträkning för 2012
Där har du några siffror iaf.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Persan96:

Det går att klaga eller maila dem med annat på den här sidan. http://www.copyswede.se/kontakt/kanslipersonal-1/

Det är enbart slöseri med tid.
De är fullt medvena om att de är hatade och att ingen vill betala. Att de får lite "spam" kommer på intet sätt förändra något.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximusnick:

jag har redan då betalat min kompensation för nerladdning av upphovsrättskyddade material, betyder det då att jag kan tanka hur mycket jag vill nu?

privatkopiering syslar copyswede för att kompensera, inte piratkopiering. men man kaske ska bli artist släppa en skiva se till å ha bevis på att den privatkopieras av folk och ta del av alla miljoner, som känns som de överskriver de värde folk i sverige privatkopierar för -.-'

men man kan ju antaga att denna avgift är vinklad att kompensera för fildelning och att staten inte vill ge de legitimitet åt det genom att kalla detta copyswedes uppgift *suck*

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Så om jag köper 2st 2tb-diskar och kör raid 1 så kan jag bara spara 2tb privatkopierat material men måste betala för båda diskarna!? Finns så många hål i deras resonemang.

Permalänk

Jo det är bättre att skriva än att inte göra något, vi skulle ju kunna skriva ett mail var till dem då finns det några tusen där så får de som jobbar där lite att göra i alla fall om de inte bara blankt skiter i det men i sådana fall får vi skaffa fram mail adresser till dem som jobbar där direkt och helt enkelt skriva så mycket att de inte kan använda mailen.

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

"Kopieringsavgiften är ju till för att ersätta artister för förlorad inkomst, det måste ju till slut komma en punkt när vi betalar så pass att vi betalat för piratkopieringen och då borde den inte längre vara olaglig." Ungefär så skrevs det i en krönika i en datortidning för länge sedan och det är ett intressant argument...

(Jag vet skillnaden mellan pirat och privat-kopiering redan, tack).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av kaya:

Lägg den förbannade kopieringsavgiften på cd/dvdn som man köper istället.

This! Det skulle ju vara så himla mycket mer logiskt. Du köper en Film, CD-skiva eller whatever, och betalar således för din rätt att titta/lyssna på den, visa den för kompisar, och även privatkopiera den. För hårddiskar kan användas till jävligt mycket mer än att rippa CD-skivor...