Permalänk

HTC One eller Galaxy S4?

Min kompis ska köpa en ny mobiltelefon, men kan inte bestämma sig vilken han vill ha. Ge era rekommendationer och motivera gärna era åsikter.

HTC One, Xperia Z1 eller Galaxy S4?

Xperia Z i röstningen ska vara Z1*

Permalänk
Medlem

Har själv en Galaxy S4 och min åsikt är att den känns väldigt plastig. Trodde inte att det skulle vara något problem, men är väldigt nära på att sälja den p.g.a just det. Det är ju dock ganska personligt, så be honom känna på telefonen och skaffa en egen uppfattning. Android med TouchWiz flyter på relativt bra men är fullt av halvdana funktioner och bloatware, om han nu tänkt köra på det som följer med.
Har inte testat HTC One, men utseendemässigt tycker jag den är bra mycket trevligare än S4. Hårdvaran i S4 är väl snäppet vassare än One, men personligen hade jag (så här i efterhand) valt HTC One, eller annan telefon med mer "premium-feel".

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av Taloma:

Har själv en Galaxy S4 och min åsikt är att den känns väldigt plastig. Trodde inte att det skulle vara något problem, men är väldigt nära på att sälja den p.g.a just det. Det är ju dock ganska personligt, så be honom känna på telefonen och skaffa en egen uppfattning. Android med TouchWiz flyter på relativt bra men är fullt av halvdana funktioner och bloatware, om han nu tänkt köra på det som följer med.
Har inte testat HTC One, men utseendemässigt tycker jag den är bra mycket trevligare än S4. Hårdvaran i S4 är väl snäppet vassare än One, men personligen hade jag (så här i efterhand) valt HTC One, eller annan telefon med mer "premium-feel".

Har också en s4, jag kan verkligen inte hålla med dig. Visst, den känns plastigare än polarns HTC One, men personligen bryr jag mig inte ett skit. Sedan kan man ju sätta på en metallbaksida så är det ju i princip en HTC One, fast snabbare.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk

Vill gärna ha fler kommentarer som förklarar era val i röstningen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Formel117:

Vill gärna ha fler kommentarer som förklarar era val i röstningen.

Du får du vänta tills nån som haft/har båda dessa berättar för dig vad denne tycker.
Att X säger att S4an är bra för att hen har den och att Z säger att den är bra för att den har en är egentligen inte värt ett piss.

Känn på båda lurarna själv i butik.

PS. S4an är bäst...

Permalänk
Medlem

Jag köpte S4 i tanke om att samsung kunna laga mobiler med tanke på s3 osv. ack o ve så fel jag hade. ne men allt är bra dock är Gsm Sändingen skitdålig, batteritiden värdelös samt billigt plast för 700€ är väl lite o ta i. hade en htc one S före som hade aluminium skal samt bra sändning. skulle i dagsläget ta htc.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

Vill gärna ha fler kommentarer som förklarar era val i röstningen.

Xperia Z1, LG G2 eller vänta på Nexus 5.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag skaffade en S4 och hade jag fått välja idag hade jag gått på en HTC One, helt klart.

Visst, prestandan är lite högre och funktionerna kanske några fler på S4'an, men dess otroliga plastighet och hur billig den känns går inte att komma ifrån. One känns så mycket lyxigare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

I slutändan resonerade jag som så att jag hellre har en snygg telefon än en telefon som har snäppet vassare hårdvara. Så valde One och är supernöjd

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Entusiast

Sense flyter bättre än TouchWiz, min personliga åsikt är även att Sense är snyggare.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag var helt såld på HTC One från att den utannonserades fram tills för ett par veckor sedan när det blev dags för ny mobil. Jag lämnade butiken med en S4a i handen av ett par anledningar. Batteritid är väldigt viktigt för mig, finns inget värre än att stå utan mobil när man behöver den, till S4an kan man köpa till ett mer än tre gånger större än orginal batteri för 250kr och man får med ett TPU-skal.
Mobilen blir dubbelt så tjock, dubbelt så tung och jag älskar det. Nu kan jag kolla på 720p filmer i tio timmar utan problem och det känns inte längre som att man ska tappa den och att den ska gå i tusen bitar.
http://www.amazon.co.uk/warranty-ZeroLemon-Protection-Compati...
HTC One känns bra men om två år skulle batteritiden försämrats en hel del och jag hade blivit tvungen att byta ut den tidigare än vad jag behöver med S4an.
Den svarta HTC One är sjukt snygg och den enda färgen jag kan tänka mig men den är en fingeravtrycks magnet.
Jag planerar att installera Cyagogenmod 10.2 när det kommer en stabil version och på HTC one förlorar man då mjukvaran som ser till att bilderna från 4mp kameran ser ok ut.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Röstade på S4:an. Det är helt enkelt en bättre telefon än de andra både hårdvaru- och mjukvarumässigt. Förstås inte i alla kategorier, men överlag. Nackdelen är förstås "premiumkänslan" som det pratas om, och den är viktig för mig men jag kan inte säga att varken S4 eller dess föregångare är särskilt svag på den punkten.

Är du orolig över det överdrivna ryktet att den skulle vara plastig, gå till en Samsung-butik eller någon av deras montrar och känn på den.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

LG optimus G2

Permalänk
Inaktiv

Kan inte rekommendra S4, Har ägt min i 2 veckor nu och tycker värkligen inte om att hålla i den då de är så mycket plast att det känns svetit eller vad man ska säga på baksida efter man hålt i den längre stunder. Så nu använder jag på min iPhone igen

Jag skulle köpt en htc one ångrar att jag inte gjorde de från början..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Var ett jävla tjat om premiumkänslan...

Jag använder själv HTC One och jag tänker inte klaga över ditt svar direkt så.. men som det verkar tycker många som har skrivit i tråden att det är en viktig del och ja jag tycker det jag själv också.

Jag accepterar att du inte tycker det är så speciellt, men själv känner jag om jag ska lägga ut närmare 10 000:- (allt som allt med abonnemang m.m) så tycker jag banne mig att man ska ha lite seriösare känsla än plast.. dom kunde väl iaf försökt göra det i kolfiber eller nått liknande.

Bara så som jag känner.

MVH

EDIT:

Kommer dock med två grejer jag är mindre nöjd över på HTCn som man kanske ska tänka på..

1) telefonen blir tillslut rätt varm efter att man har använt den ett längre tag (tex kollat på film eller något annat mer krävande)
2) man kan ej reseta telefonen genom att ta ur batteriet som man kan göra på många andra telefoner.. råkade ut för att telefonen stannade totalt när jag skulle roota den, mindre roligt fick vänta tills batteriet tog slut över natten...
jensen.

Permalänk
Skrivet av jensen.:

2) man kan ej reseta telefonen genom att ta ur batteriet som man kan göra på många andra telefoner.. råkade ut för att telefonen stannade totalt när jag skulle roota den, mindre roligt fick vänta tills batteriet tog slut över natten...
jensen.

Håll in Power + Volume Down i 10-15 sekunder så startar telefonen om, kan vara bra att veta om det skulle ske igen.

Permalänk
Medlem

Att kunna byta ut batteriet är typ nåt man ska kunna göra på en telefon! att låsa in batteriet och inte kunna byta ut det är trams.
Visst samsung är plastiga men hade en HTC X ONE har nog aldrig upplevt sämre telefon tokvarm så man brände sig DOA på första telefonen 3 dar senare.

Andra telefonen samma värmeproblem en uppdatering på firmware en del av skärmen sluta reagera,att sedan sitta och läsa att HTC fortfarande har detta värmeproblem är tragiskt.

Skulle välja samsung alla dagar i veckan sitter själv på en S3 LTE 4G har aldrig varit nöjdare med en smartphone! visst batteritiden är väl rätt trist men men! annars överlag funkar den super.

S4'an är väl valet men såg att du valt HTC'n

Permalänk
Medlem

Har en kompis med en S4'a som jag har kännt och klämt på en hel del, men jag är inte överdrivet förtjust i den. Jämfört med min Lumia 920 så känns S4'an bräcklig, som att den skulle kunna gå i 2 bitar när som helst ungefär, skulle aldrig våga ha den i fickan dagligen. Svårt att beskriva känslan av att hålla i den på nåt annat sätt än så.

Skulle jag byta till en android i dagsläget så skulle jag nog valt en HTC One, tycker om designen. Xperia Z vet jag ingenting om så kan inte uttala mig.

Permalänk

Har haft min s4 sen releasen och skriver på den just nu.
Min är seg ( har fått en ny för den förra paja skärmen på) hänger sig ibland men när detta inte händer är den galet bra, tyvärr händer detta allt för ofta så får väll lämna in skiten igen. Börjar bli trött på den. Har testat kompisens one ett par timmar och fyfan va den känns bättre! Tråkigt att en försäljare lurade på mig denna när jag skulle köpa en one , men så är livet.

Permalänk
Medlem

För bara några dagar sedan, var det S4 eller One för mig men Sony Z1 som släpptes nyligen är markant bättre hårdvarumässigt inom en del områden. Förbättrad kamera med bl.a hårdvara från deras kompaktkameror samt 20,7 Mpix, Snapdragon 800 (värstingen hos Qualqomm) samt fortsatt premiumkänsla i skalet beståede av alu och glas.

Vissa värdesätter premiumkänslan före hårdvara men för mig är hårdvaran viktigast eftersom jag ändå använder skal till min mobil vilket gör att materialet ändå kvittar då den är dold.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jensen.:

Jag använder själv HTC One och jag tänker inte klaga över ditt svar direkt så.. men som det verkar tycker många som har skrivit i tråden att det är en viktig del och ja jag tycker det jag själv också.

Jag accepterar att du inte tycker det är så speciellt, men själv känner jag om jag ska lägga ut närmare 10 000:- (allt som allt med abonnemang m.m) så tycker jag banne mig att man ska ha lite seriösare känsla än plast.. dom kunde väl iaf försökt göra det i kolfiber eller nått liknande.

Bara så som jag känner.

MVH

EDIT:

Kommer dock med två grejer jag är mindre nöjd över på HTCn som man kanske ska tänka på..

1) telefonen blir tillslut rätt varm efter att man har använt den ett längre tag (tex kollat på film eller något annat mer krävande)
2) man kan ej reseta telefonen genom att ta ur batteriet som man kan göra på många andra telefoner.. råkade ut för att telefonen stannade totalt när jag skulle roota den, mindre roligt fick vänta tills batteriet tog slut över natten...
jensen.

Jo jag förstår dig och andra väl ang. känslan och självklart får man ju tycka vad man vill:)
Jag själv tycker att S4an inte känns så plastig som alla vill. One har jag tyvär inte känt på så mycket men o överlag känns den väldigt bra.
Synd på batteriet, högre värmeutveckling osv.

Permalänk
Medlem

äger båda telefonerna. htc one och galaxy s4a. har blivit sen köpet av s4an att htc ligger mest i garderoben. men som sagt ta det som känns personligen bäst. man kan aldrig lita på någon annan när det gäller ett personligt köp. gå in i närmaste affär och pilla på telefonerna så blir det lättare att göra beslutet

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du går till en butik och känner på telefonerna. Då vet du vad du vill ha

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

Håll in Power + Volume Down i 10-15 sekunder så startar telefonen om, kan vara bra att veta om det skulle ske igen.

Försökte men hjälpte inte överhuvudtaget.. den stod tokstill..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Att kunna byta ut batteriet är typ nåt man ska kunna göra på en telefon! att låsa in batteriet och inte kunna byta ut det är trams.
Visst samsung är plastiga men hade en HTC X ONE har nog aldrig upplevt sämre telefon tokvarm så man brände sig DOA på första telefonen 3 dar senare.

Andra telefonen samma värmeproblem en uppdatering på firmware en del av skärmen sluta reagera,att sedan sitta och läsa att HTC fortfarande har detta värmeproblem är tragiskt.

Skulle välja samsung alla dagar i veckan sitter själv på en S3 LTE 4G har aldrig varit nöjdare med en smartphone! visst batteritiden är väl rätt trist men men! annars överlag funkar den super.

S4'an är väl valet men såg att du valt HTC'n

Pratar vi inte om HTC M7 och inte X eller har jag missat något totalt? ^^

Permalänk
Medlem

Jag röstar på HTC One, otroligt bra lur!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

HTC one.
ELLER Nexus 5 om du vill vänta

Permalänk

HTC One, om du kan leva med att kameran är som en 80-tals kompaktkamera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Theshawty:

HTC One, om du kan leva med att kameran är som en 80-tals kompaktkamera.

Njau det vet jag inte vad du menar med? en ytterst snabb kamera som skapar foton för de behov de flesta har nuförtiden dvs att publicera på diverse sociala medium plus att då kameran klarar att skapa dito bilder med dåligt ljus, typ fester, konserter etc. Helt rätt tänkt av HTC!

-------------------------

Sen är det bra lurar allihopa och så här utfall testet i Augusti för AndroidCentral när de funderade över valet.

http://www.androidcentral.com/best-android-phone-you-can-buy-...

--

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y