dator går ej att starta efter dator bygge

Permalänk

dator går ej att starta efter dator bygge

Tjenare! har ett strul med datorn som är lite knasigt ! nämligen att den ej får att starta ! när man trycker på power går fläktar igång med cpu fläkten stannar efter 5 sekunder. hårddiskar snurrar i allafall med den vissar iget på bilen , efter många omstarter och lite känande på sladdar osv börjar den vakna till liv genom att tagenbordet lyssar och mussen . har lyckats få den att komma in i botläge efter detta och till och med installerad windows och den gick stabilt hela vägen, stängde av datorn några timmar sen när jag slog på den igen så är det samma sak . den är näst intil död . har provat att ta isär hea datorn och satt ihopp den igen .. så nu undrar jag va kan de vara för fel mvh simon ...

CPU amd phenemon 2 x4 965 am3
moderkort är ett gigagbyte 990 fxa ud3

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk

Har du alla distanser på plats och inga extra?
Sitter alla kablar ordentligt, 24-pin, 4/8-pin, PCI-E?
Klarar ditt nätagg av att driva det som sitter i datorn?

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arcticray:

Tjenare! har ett strul med datorn som är lite knasigt ! nämligen att den ej får att starta ! när man trycker på power går fläktar igång med cpu fläkten stannar efter 5 sekunder. hårddiskar snurrar i allafall med den vissar iget på bilen , efter många omstarter och lite känande på sladdar osv börjar den vakna till liv genom att tagenbordet lyssar och mussen . har lyckats få den att komma in i botläge efter detta och till och med installerad windows och den gick stabilt hela vägen, stängde av datorn några timmar sen när jag slog på den igen så är det samma sak . den är näst intil död . har provat att ta isär hea datorn och satt ihopp den igen .. så nu undrar jag va kan de vara för fel mvh simon ...

CPU amd phenemon 2 x4 965 am3
moderkort är ett gigagbyte 990 fxa ud3

Efter att ha kollat snabbt på bilden på din FB (alla tycker vi om olika grader av anonymitet) så kan jag säga
att du satt ramminnena fel. Dessa ska sitta antingen i slot 1 och 3 eller slot 2 och 4.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Har du alla distanser på plats och inga extra?
Sitter alla kablar ordentligt, 24-pin, 4/8-pin, PCI-E?
Klarar ditt nätagg av att driva det som sitter i datorn?

Jopp det verskar i allfal så provade att plocka i sär den och lyfte på moderkortet för att se om det satt som det skulle och det gjode det . distanserna sitter opå plats med .. har kollat alla kabblar minst trippel gånger men de verkar int evara det det när agg jag har är ett Be quiet 600 watt borde klara det som det skall tycker jag . den gick ju ingång förut iallfal :/

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Efter att ha kollat snabbt på bilden på din FB (alla tycker vi om olika grader av anonymitet) så kan jag säga
att du satt ramminnena fel. Dessa ska sitta antingen i slot 1 och 3 eller slot 2 och 4.

dom har jag redan flyttat runt lite men det gör ingen skillnad heller ...:/

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet vet jag att din kylare kan vara lite jobbig att få på sin plats. Är den monterad korrekt? Även om detta inte är den felande länken så kan det vara värt att fråga.

Permalänk
Skrivet av kevvs:

Av erfarenhet vet jag att din kylare kan vara lite jobbig att få på sin plats. Är den monterad korrekt? Även om detta inte är den felande länken så kan det vara värt att fråga.

den ska vara monterad rätt enligt bruksanvisningen och youtube video . de är rn hyper evo 212

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av arcticray:

dom har jag redan flyttat runt lite men det gör ingen skillnad heller ...:/

Något att testa:

-Kör på endast en sticka RAM.
-Koppla ur allt onödigt så som USB/Ljud till fronten
-Koppla även ur hårddiskarna (och strömmen till dessa)

Om datorn fortfarande inte går att starta (boot/bios screen räknas som start)
är du i alla fall nere på färre alternativ.

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Något att testa:

-Kör på endast en sticka RAM.
-Koppla ur allt onödigt så som USB/Ljud till fronten
-Koppla även ur hårddiskarna (och strömmen till dessa)

Om datorn fortfarande inte går att starta (boot/bios screen räknas som start)
är du i alla fall nere på färre alternativ.

har testat allt nu .. men det konstiga var ju att den gick tidigare idag å funakde bra i windows men nu kass igen

^^

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Medlem

Kommer du in i BIOS om du kör med endast en sticka RAM och kopplar ur hårddiskarna? Är det samma problem varje gång du startar datorn? Chassifläktarna går igång och processornfläkten lägger av efter 5 sekunder?

Permalänk
Skrivet av kevvs:

Kommer du in i BIOS om du kör med endast en sticka RAM och kopplar ur hårddiskarna? Är det samma problem varje gång du startar datorn? Chassifläktarna går igång och processornfläkten lägger av efter 5 sekunder?

Samma sak hur jag än gör chassi fläktarna går igång och processor fläkten stannar efter 5 sekunder . Har testat de flesta altenativen :/

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av arcticray:

Samma sak hur jag än gör chassi fläktarna går igång och processor fläkten stannar efter 5 sekunder . Har testat de flesta altenativen :/

Vad har du för nätdel?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Vad har du för nätdel?

De är ett quaiet 600 watt cie modulärt

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av arcticray:

De är ett quaiet 600 watt cie modulärt

Har du haft agget länge eller är det nytt?
Tror du skall testa med ett annat nätagg faktiskt om inte annat

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Har du haft agget länge eller är det nytt?
Tror du skall testa med ett annat nätagg faktiskt om inte annat

Alla delar är nya förutom processor som jag tog ur från gammal datorn.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av arcticray:

Alla delar är nya förutom processor som jag tog ur från gammal datorn.

Du har inte råkat skada några pins på din processor, det är väldigt vanligt , kanske också ska testa med ditt gamla moderkort?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Du har inte råkat skada några pins på din processor, det är väldigt vanligt , kanske också ska testa med ditt gamla moderkort?

Nop det ska jag inte ha gjort . Kollade över den väldigt nogsamt innan jag satte i den . Som sagt dator. Funkade i går efter många små ändringar . Så de kan inte vara det ....

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av arcticray:

Nop det ska jag inte ha gjort . Kollade över den väldigt nogsamt innan jag satte i den . Som sagt dator. Funkade i går efter många små ändringar . Så de kan inte vara det ....

Ifall du har ditt gamla moderkort, så flytta tillbaka processorn dit, och se om det startar.
Verkar ju som det enklaste sättet att utesluta moderkortsproblem iallafall?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

här har ni en lite film på hur den ser ut och hur den beter sig http://www.youtube.com/watch?v=IzSoO2E_vWE&feature=c4-overvie...

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av arcticray:

här har ni en lite film på hur den ser ut och hur den beter sig http://www.youtube.com/watch?v=IzSoO2E_vWE&feature=c4-overvie...

Svårt att avgöra nåt alls egentligen

Ta ut allt ur lådan, montera på moderkortskartongen och försök starta där, och se om du får bild, det är nog det sista du kan göra om du inte kan testa med ditt gamla moderkort

Sen, om det inte funkar, så ta grejerna dit där du köpte dem och be dem kolla dem

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

Kopplar du in tangentbordet via usb eller PS/2 porten? Jag har haft problem någon gång med det innan usb drivrutinerna blivit installerade.Så leta upp ett tangentbord med PS/2 kontakt.

Och kommer du in i Bios så välj optimized defults

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Kopplar du in tangentbordet via usb eller PS/2 porten? Jag har haft problem någon gång med det innan usb drivrutinerna blivit installerade.Så leta upp ett tangentbord med PS/2 kontakt.

Och kommer du in i Bios så välj optimized defults

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

kopplat in mussen i USB utaget och tagenten i p2 utaget

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Avstängd

Ok.Har du provat cleara cmos? Kan göras med en skruvmejsel kolla instr.bok eller ta ut batteriet några minuter.Obs dra ut nätkabeln först.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Har nu provat allt utan framgång . tillomed utanför chassit har trippelkollat processorn och den ser ok ut ! har testat olika graffe kort och olika hådiskar osv ... byt plats på ramen och allt har jag gjort minst 5 gånger om. ingen framgång ... tror jag fått ett dpligt moderkort kanske??

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Medlem

låter som mobot eller nätagget är kasst. men kolla med inköpsstället ,de brukar vara rät bra på att felsöka om du tar dig till dem D:

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

om inget är trasigt, så gissar jag på jordfel. Vanligt är att den gamla sortens strömsladd till HDD/DVD, den som heter Molex - är att själva hylsan som sitter runt kabeln åker upp inuti kontakten.

Testa att koppla ur alla HDD/CD/DVD etc o se om den startar

// LZ

Permalänk

Du svarade aldrig på om du har satt distanserna mellan moderkortet och chassit?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Skrivet av Gunvald Larsson:

Du svarade aldrig på om du har satt distanserna mellan moderkortet och chassit?

de sitter på den rätta plats .. men jag får inte heller störm ibland till muss och tagenbordet ....

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk

DÅ va det löst efter mycket felsökningar ! vissade sig att det va trots allt nättaget som va kast . införskaffade mig ett nytt å nu funkar det kalass bra!!

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan