Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Kan förstå att Corsair totalt skippat en fläktkontroller då detta chassit inriktar sig till vattenkylning.
Har man råd att lägga iaf 3000kr för en loop och vill ha en fläktkontroller så köper man en som passar in på eget tycke.

Skrivet av Brillmongot:

Oj vad svårt det där var

Fan vad ni trolls flockas hit på sistone.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mimematis:

Kan förstå att Corsair totalt skippat en fläktkontroller då detta chassit inriktar sig till vattenkylning.
Har man råd att lägga iaf 3000kr för en loop och vill ha en fläktkontroller så köper man en som passar in på eget tycke.

En fläktkontroller kostar inte många kronor för tillverkaren och är chassit genomtänkt kan denna placeras på ett bra ställe. Gillar t.ex. Phanteks Enthoos lösning där man har en fläkthub som kontrolleras av modermodemet.

Sitter under utskärningen i moderkortsplåten:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Fan vad ni trolls flockas hit på sistone.

Står bredvid mitt namn att jag varit medlem sedan 2006, och vad du tycker om apple förändrar inte att ingen har någonsin gjort ett chassi som är renare i sin design än deras mac pro låda.

Voodoo PC får en honorable mention men de är de enda som ens kommit nära.

Permalänk
Medlem

Angående fläktkontroller så skulle man väl kanske kunna säga att det är negativt, men i detta fall är det väl bara positivit? (syftar på mitt 650D där fläktkontrollern gav upp inom ett år med standardfläktarna)

Någon som vet om dammskyddet i toppen finns att köpa löst samt om det passar till gamla 650D? Om det är större borde det väl bara gå att klippa till rätt storlek? Eller kanske det finns något liknande universal att köpa någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

http://www.applecomponents.com/media/computers/0082.jpg

Oj vad svårt det där var

Enda anledningen till att frontpanelen är en separat bit är för att den är av plast och för att stommen är av en gemensam konstruktion som andra chassin.

Samma gäller för glappet mellan sidopanel och topplocket.

Hur lätt är det egentligen att montera i det där chassit? Päronen har ett ståendes hemma som jag haft ideer på att modda om, men aldrig riktigt kommit igång. Antar att det i alla fall är nån form av utdragbar moderkortsplåt? Annars blir det ju i princip omöjligt att jobba med då man inte kommer in i chassit på ett naturligt sätt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Står bredvid mitt namn att jag varit medlem sedan 2006, och vad du tycker om apple förändrar inte att ingen har någonsin gjort ett chassi som är renare i sin design än deras mac pro låda.

Voodoo PC får en honorable mention men de är de enda som ens kommit nära.

Jag tycker inte att du ska jämföra Designen på mac och tomma pc lådor, dom riktar ju sig till helt olika ändamål, mac ska ju vara stilren och aldrig öppnas medans en tom pc låda ska man få göra vad man vill med.

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Batman:

Hur lätt är det egentligen att montera i det där chassit? Päronen har ett ståendes hemma som jag haft ideer på att modda om, men aldrig riktigt kommit igång. Antar att det i alla fall är nån form av utdragbar moderkortsplåt? Annars blir det ju i princip omöjligt att jobba med då man inte kommer in i chassit på ett naturligt sätt.

Rätt mycket besvär då nätagg osv. inte är standardgrejer. Ta en titt i galleriet, finns några stycken som har tagit sig an projektet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

En fläktkontroller kostar inte många kronor för tillverkaren och är chassit genomtänkt kan denna placeras på ett bra ställe. Gillar t.ex. Phanteks Enthoos lösning där man har en fläkthub som kontrolleras av modermodemet.

Sitter under utskärningen i moderkortsplåten:

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/09/04/Enthoo-Primo_...

Sant en lösning likt den på bilden hade inte varit fel och inte kostat mer än en tia för tillverkaren.
Kontrollerar man fläktarna via 4pins kontakten eller missar jag en kontakt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mimematis:

Sant en lösning likt den på bilden hade inte varit fel och inte kostat mer än en tia för tillverkaren.
Kontrollerar man fläktarna via 4pins kontakten eller missar jag en kontakt?

Fläktarna kontrolleras via en fläktkontakt på moderkortet. Molex-kontakten är bara för extra power till fläktarna så inte moderkortet behöver driva 8 fläktar via ett uttag.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Snyggt chassi och en bra uppföljare till 650D. Hoppas Corsair tänker släppa ett ITX i samma snygga utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Står bredvid mitt namn att jag varit medlem sedan 2006, och vad du tycker om apple förändrar inte att ingen har någonsin gjort ett chassi som är renare i sin design än deras mac pro låda.

Voodoo PC får en honorable mention men de är de enda som ens kommit nära.

Och vart kan jag som konsument köpa ett Mac Pro chassi?
Juste..
Flera OEM tillverkare har ju chassi i "ett stycke" då man aldrig ska pilla med dom och fyller en helt annan funktion mot just chassin som släpps till systembyggare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Hur lätt är det egentligen att montera i det där chassit? Päronen har ett ståendes hemma som jag haft ideer på att modda om, men aldrig riktigt kommit igång. Antar att det i alla fall är nån form av utdragbar moderkortsplåt? Annars blir det ju i princip omöjligt att jobba med då man inte kommer in i chassit på ett naturligt sätt.

Enda som krävs för att göra ett mac pro chassi byggvänligt är att det byggs större, har två löstagbara sidor och inte bara en och monteringsplatser för fläktar.

Sen kan man också göra det än mer stilrent genom att helt skippa öppningar i fascian för optiska enheter, det skulle dessutom spara utrymme på insidan för radiator/annat joks. Vad sägs om löstagbara dammfilter? Ordentligt med kabeldragningsutrymme?

Men nej, vi bygger hellre skabbiga jävla plåtlådor och eftersom det är det enda som finns på marknaden så blir det aldrig någon konkurrens.

Citat:

Jag tycker inte att du ska jämföra Designen på mac och tomma pc lådor, dom riktar ju sig till helt olika ändamål, mac ska ju vara stilren och aldrig öppnas medans en tom pc låda ska man få göra vad man vill med.

För det är helt omöjligt att bygga något snyggt och stilrent som fortfarande funkar för entusiaster?

Permalänk
Medlem

Din skjorta den blir konstig texturer på filmen >_<
Verkar vara en trevlig chassi, men jag ser fram emot Prodigy M

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

http://techreport.com/review/25410/corsair-obsidian-series-75...

Man blir sugen på att skaffa 780, 4th Intel och samsung ssd och självklart detta chassi!

Precis vad jag ska göra inom en månad

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brillmongot:

http://i.imgur.com/TChoo7d.jpg

Varför i hela fridens namn är det så jävla mycket glapp i konstruktionen?

Sidopanelen borde vara ett enda stycke, detta är en designmiss som återfinns i 99% av alla chassin som gör mig vansinnig

Håller med, det skulle inte vara så omöjligt att tänka annorlunda där. Skarvar och glapp är inte vackert eller som det så populärt heter "stilrent"..
Annars intressant chassie.

Permalänk

jag tycker fractal design borde göra något lite mer påkostat chassie nån gång. skulle vilja ser ett R4 i ALU eller nått , men 750d såg redigt nice ut. önskar att det övre fläktfiltret fans på 350d också....

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det sidofönster. Fram med fler chassin utan fönster tycker jag.

Men i övrigt såg det riktigt trevligt ut. Men snålt att det inte följer med tre stycken hårddiskburar (det fanns ju ändå 3 platser att sätta dem på). Kan man köpa till extra hårddiskbur?

Permalänk
Medlem

Tycker om dom nu ska envisas med fönster, så kan dom åtminstone köra med samma stil som på 800D.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Hej Sweclockers. Jag har letat här på sweclockers och jah hittar ingen video om cooler master half xb. Jag undrar om ni har någon video om detta chassi. Annars skulle det vara kul att se. Jag vet att det är ett gammalt chassi men skulle vilja veta vad ni på sweclockers tycker. En annan anledning är att ni gör så bra videor

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

*host* Define *host R4

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp91:

Som jag har väntat på ett sånt här chassi, blir att skrota mitt 650D och köpa 750D

Skicka det till mig istället

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

http://www.applecomponents.com/media/computers/0082.jpg

Oj vad svårt det där var

Enda anledningen till att frontpanelen är en separat bit är för att den är av plast och för att stommen är av en gemensam konstruktion som andra chassin.

Samma gäller för glappet mellan sidopanel och topplocket.

Hur tar du dig ens in i det där chassit??? Verkar ju väldigt otympligt för ett bygge. Känns som en färdig byggd dator som inte ska plockas isär och det är inget som lockar.

OnT, Blev sugen på att montera in delarna i 650D igen, var ju rätt schysst när man hade det

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Som vanligt är det sidofönster. Fram med fler chassin utan fönster tycker jag.

Men i övrigt såg det riktigt trevligt ut. Men snålt att det inte följer med tre stycken hårddiskburar (det fanns ju ändå 3 platser att sätta dem på). Kan man köpa till extra hårddiskbur?

Håller med om fönstret. Köpte en extra fönsterfri sidoplåt till min 650D.

Ser ut att vara samma HD-burar som i 650D/600T, och i så fall kan man köpa sådana här:
http://www.corsair.com/en/parts/case-parts/graphite-series-60...
Annars har jag en extra som jag inte använder ifall du vill köpa. Bara att höra av sig ifall det blir aktuellt.

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem

Om det fanns täckplåt till toppen och en variant i silver/titan/vitt skulle jag nog slå till direkt. Tycker det blir för mycket oväsen med alla hål annars.

Annars är ju det här en riktig FD-killer.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Angående fläktkontroller så skulle man väl kanske kunna säga att det är negativt, men i detta fall är det väl bara positivit? (syftar på mitt 650D där fläktkontrollern gav upp inom ett år med standardfläktarna)

Någon som vet om dammskyddet i toppen finns att köpa löst samt om det passar till gamla 650D? Om det är större borde det väl bara gå att klippa till rätt storlek? Eller kanske det finns något liknande universal att köpa någonstans?

Toppfiltret från 550D ser ut att kunna passa (längst till vänster i bilden nedan):

Går att köpa här: http://www.corsair.com/en/parts/case-parts/obsidian-series-55...
Om du inte vill köpa hela kittet, så kan du prova maila Corsair å fråga om det går att köpa toppfiltret löst. Dom har varit sjyssta å hjälpsamma då jag haft kontakt med dem tidigare, så det är i.a.f. inte omöjligt att dom kan hjälpa dig med detta.

Annars finns även magnetiska/självhäftande filter från DEMCiFilter. Dom har både standardstorlekar, som t.ex 2x140 mm, och möjlighet att göra helt anpassade filter.

  • Dual fans OBS! Dessa filter finns i två storleksvarianter, I/D = inside dimmension och O/D = outside dimmension. Enligt mina mätningar är botten på den nedsänkta delen i taket på 650D ca 170 x 286 mm. 2x140 I/D = 167 x 307mm, så den blir för lång. 2x140 O/D = 140 x 280mm, så den blir för smal, IMO.

  • Custom Kanske passa på att köpa ett custom filter till bottenfläktarna samtidigt (eller ett lämpligt standard dual fan filter)?

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem

Så trött på allt plexiglas och stora fläktar/fläktutrymmen som verkar vara så standard nu för tiden.

Vill kunna trycka dit absorberande material på båda sidoväggarna samt i toppen och även i fronten så mycket som möjligt.

Mitt Tsnumi Dream som jag använder nu i Alu, så har jag absorberande material just på detta viset samt även i botten, och det blir en väldigt stor skillnad i ljud. Mycket behagligare och tystare med dovare ljud från insidan.
Alla andra datorer man sitter vid hos andra låter som dammsugare nu när man är van detta.
Aldrig haft problem med värme heller för den delen.

Var lite sugen på detta chassi annars, men man får väl leta vidare.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Verkar som att man är tvungen att montera bort 5,25"-buren om man vill ha in en 360-rad i toppen, kan det stämma? Och var gör man då av sin optiska enhet? Hade iofs planer på att skrota den till förmån för en extern BD-brännare så att det räcker med en optisk enhet som kan flyttas mellan datorer, men en fläktkontroller hade kanske varit trevligt att kunna montera in. I Carbide Air 540 är ju platserna på högkant vilket innebär att en fläktkontroller med skärm sitter lite fel.

Hur som helst verkar det riktigt fint och konkurrerar nu med CA 540 och Phanteks Enthoo Primo om jobbet som nästa låda. Hmm, alla dessa val...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Ju mer jag ser av den här lådan, ju mer känns den som ett sorts låg-kvalitets money-grab ifrån Corsair. Flera tech-sidor verkar ha fått exemplar som är trasiga på något sätt. Fästen som är trasiga, färg som flagnar etc. Visst, det verkar inte vara lika plastigt och sladdrigt som Switch 810, men inte direkt särskilt mycket bättre heller. Billiga och omständiga lösningar här och var, de spartanska sidorna tex, avsaknaden av filter i botten osv. De verkar ha sparat in på en hdd-bur etc. Flera verkar helt lyriska över de plastiga 2,5-tums platserna på baksidan, efter att ha försökt pillat i dem några gånger så släpper nog den känslan en aning. Nu har jag ju redan en Switch, så är ju inte direkt intresserad av en dylik låda, men känns ändå tveksamt om jag skulle lägga några pengar på denna.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Kul att de har fixat till det som man (jag) störde sig på i 650D:
Två st fläktar fram ist för en.
Tre st fläktar i toppen ist för två st.
En, alternativt två fläktar i botten ist för noll.
Magnetiskt filter i toppen ist för helt öppet.

Lite synd dock att fronten inte har en lucka för USB/Resetknapp/Hörlur/Mick så man kan gömma undan dem. Att det inte följde med en fläktkontroll kvittar tycker jag då den som följde med 650D var totalt värdelös. Hade gärna sett att det hade varit ett midi-tower.

Bra recension som vanligt av Jonas

Visa signatur

Obsidian 350D: PSU: AX 860W 80+ Platinum | Moderkort: G1.Sniper M5 | CPU: i7-4770K | CPU-kylare: Hyper 212 Evo | RAM: 16GB - 1600MHz | GPU: GTX 1080 Ti STRIX |
Node 605: PSU: CX750M 80+ Bronze | Moderkort: MX-Gaming 5 | CPU: i5-4690K | CPU-kylare: NH-U9B | RAM: 16GB - 1866MHz | GPU: GTX 970 FTW |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Fan vad ni trolls flockas hit på sistone.

Skrivet av Mimematis:

Och vart kan jag som konsument köpa ett Mac Pro chassi?

Det är ännu värre med den här trenden att försöka falsifiera vissa inlägg genom att anklaga dem för att trolla, när personen ifråga bara tydligt visar sina åsikter om något. Poängen var ju att personen hade uttryckt sitt missnöje med att de flesta tillverkare gör chassin likadant (med tydliga "glapp" i designen), vilket han/hon påpekade var fult. Du måste inte hålla med, men troll-anklagelser är bara dumt och onödigt.

Jag måste nog faktiskt delvis hålla med. Det ser bättre ut med en konstruktion som är gjord av ett enda stycke, eller åtminstone ser ut att vara det.
Apple är (i mitt tycke) duktiga på design och många skulle kunna lära sig av dem (många har också försökt kopiera deras design, vilket säger en hel del).

En sak som jag inte förstår riktigt är varför Corsair hela tiden gör sina chassin större och större, istället för att bygga dem smartare och utnyttja utrymmet mer. Det här är på tok för stort och otympligt för min smak.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.