Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Moderat riksdagsman begär översyn av kopieringsavgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Nu hade dock vilken politiker som helst kunnat göra så för att få lite pluspoäng av IT intresserade väljare

varför har ingen gjort det tidigare för då?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

varför har ingen gjort det tidigare för då?

För att politiker är lågintelligenta? Jag vet inte, för att dom kanske inte trodde/tyckte att det var speciellt viktigt?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många som märkt det men ThePirateBay har nu lagt upp " Stoppa Copyswede " ifrån våran swecmedlem på frontsidan!
Det sprider sig snabbt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

För att politiker är lågintelligenta? Jag vet inte, för att dom kanske inte trodde/tyckte att det var speciellt viktigt?

ja precis, därav tidigare kommentar att det äntligen var en vettig politiker som tog upp saken.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

pengar till skapare

Kan man se någonstans hur mycket pengar som betalats ut till artister/skapare av något från copyswede under dom senaste åren?
Jag tycker inte ens att deras hemsida ser seriös ut! För mig så låter det mer som att CopySwede bara har talets gåva(förssäljare) så att dom kan snacka omkull politiker.

Också har jag en fråga, behöver man ha utbildning om man vill bli politiker eller behöver man bara kunna prata?

När jag läser vad copyswede säger så får jag samma känsla av obehag som när jag jobbade som telefon försäljare.

På lite dåligt humör idag:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av kass_best:

Moderaterna har styrt landet de senaste 7 åren så den negativa utveckling som Copyswede bidragit med har accepterats av Moderaterna (m) under alla dessa år. Nu är det en motion från en enskild riksdagsledamot. Det läggs fram ca 4000 motioner per år. En motion som läggs fram av en enskild ledamot är de motioner som har minst stöd och är minst trovärdiga.

Av de motioner som lades fram under åren 2006-2010 så röstades 0.1 % igenom. Sedan 2010 och framåt har 1.6% av alla motioner röstats igenom.

En liknande motion lades fram 2011. Den gick ju inte igenom eftersom Moderaterna röstade ner den.

Så den här motionen ser jag som marknadsföring av den enskilda ledamoten som inte kommer få stöd av sitt parti, Moderaterna. Skulle Moderaterna stå bakom det här så hade REGERINGEN lagt fram en proposition. Det har de inte gjort.

Så tills regeringen lägger fram en proposition så gäller fortfarande påstående att Moderaterna står bakom Copyswedes ageranden.

e du lite trött? Moderaterna har förmodligen prioriterat annat med all rätt. NU när Copyswede kommer och kastar ur sig nya enheter för att tjäna ännu mer pengar på sitt "privatkopieringsbidrag", så reagerar även dem (eller VAD VI VET i detta fallet än så länge den enskilde moderaten).

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Skrivet av discodns:

e du lite trött? Moderaterna har förmodligen prioriterat annat med all rätt. NU när Copyswede kommer och kastar ur sig nya enheter för att tjäna ännu mer pengar på sitt "privatkopieringsbidrag", så reagerar även dem (eller VAD VI VET i detta fallet än så länge den enskilde moderaten).

Skrivet av jonasies:

Spelar ingen roll om det är mest tänkt som en PR-grej. Att det lyfts i riksdagen kommer upplysa fler om att privatkopieringsavgiften (som den fungerar idag) existerar vilket är någoting bra som kanske i slutändan kan sätta mer press på politikerna. Hade det varit Sossar som tagit upp motionen så hade det varit lika positivt, jag bryr mig inte för fem öre vilket parti det är.

Däremot stör jag mig på folk som försöker ta tillfället i akt att starta en politisk debatt eller basha på något parti i ett TEKNIKforum.

Det är en politisk fråga. Enbart.

Nyheten som Sweclockers har lagt upp fokuserar på den politiska aspekten av frågan, att lagstiftningen bör ändras. Menar du att diskussionen är av teknisk karaktär?

Vilken teknik är det som står i fokus i artikeln och som så ingående diskuteras i artikeln? (rätt svar, ingen, artikeln handlar om att en motion lagts)

En motion lades även 2011. Hände ingenting.

Istället för att gnälla på mitt inlägg kan du ju ta tillfället i akt och argumentera varför det nu skulle bli en ändring i och med den här motionen. Jag lade in argument till varför inget skulle ske. Vad har du som backar upp en motsatt åsikt?

Permalänk
Skrivet av discodns:

e du lite trött? Moderaterna har förmodligen prioriterat annat med all rätt. NU när Copyswede kommer och kastar ur sig nya enheter för att tjäna ännu mer pengar på sitt "privatkopieringsbidrag", så reagerar även dem (eller VAD VI VET i detta fallet än så länge den enskilde moderaten).

Det lades en liknande motion 2011. Även den motionen lades av en moderat. Den avslogs.

Jag hoppas givetvis på en förändring men med tanke på hur arbetet i riksdagen ser ut så tror jag på avslag.

Permalänk
Medlem

Motion av en enskild politiker som inte har något stöd i sitt parti för motionen. Moderaterna som parti stödjer Copyswede fullt ut, så detta är på sin höjd ett spel för galleriet.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

"Moderaterna har styrt landet de senaste 7 åren så den negativa utveckling som Copyswede bidragit med har accepterats av Moderaterna (m) under alla dessa år. Nu är det en motion från en enskild riksdagsledamot.

"Retorik, retorik, retorik"

Så tills regeringen lägger fram en proposition så gäller fortfarande påstående att Moderaterna står bakom Copyswedes ageranden.

"

Skrivet av kass_best:

Det lades en liknande motion 2011. Även den motionen lades av en moderat. Den avslogs.

Jag hoppas givetvis på en förändring men med tanke på hur arbetet i riksdagen ser ut så tror jag på avslag.

Kopieringsavgifterna har funnits sen 70-talet, av någon anledning fokuserar du på de 7 sista åren?

Du påtalar själv att enskilda moderater lagt motioner för förändring, och drar därav slutsatsen att moderaterna står på copyswedes sida??

Hoppas du ställer lika höga krav på övriga partier!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Motion av en enskild politiker som inte har något stöd i sitt parti för motionen. Moderaterna som parti stödjer Copyswede fullt ut, så detta är på sin höjd ett spel för galleriet.

Källa?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Jag är ju inte förvånad av att det är någon från den goda sidan som tar tag i skiten.

Permalänk
Medlem

Så länge de lägger avgiften på all MEDIA och inte på TEKNIKEN så är jag nöjd. Tekniken är bara till för att lagra något på, det är själva musiken/filmerna som utgör problemet.

T.ex så skulle man aldrig lägga en avgift på färg bara för att folk kan måla av en tavla.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

"Moderaterna har styrt landet de senaste 7 åren så den negativa utveckling som Copyswede bidragit med har accepterats av Moderaterna (m) under alla dessa år. Nu är det en motion från en enskild riksdagsledamot.

"Retorik, retorik, retorik"

Så tills regeringen lägger fram en proposition så gäller fortfarande påstående att Moderaterna står bakom Copyswedes ageranden.

"

Kopieringsavgifterna har funnits sen 70-talet, av någon anledning fokuserar du på de 7 sista åren?

Du påtalar själv att enskilda moderater lagt motioner för förändring, och drar därav slutsatsen att moderaterna står på copyswedes sida??

Hoppas du ställer lika höga krav på övriga partier!

Fo3

Ja, Moderaterna är de som styr i Sverige idag. Övriga borgerliga partier får knappt igenom någonting. Många här i tråden verkar tror att Moderaterna skall komma till någon slags räddning. De kommer de inte.

Det är ju de senaste åren som de med makten låtit det fortsätta gå utför. Det är ju framförallt utvidgningen av nya enheter som Copysweden nu får ta ut avgifter som är det folk upprörs av. CD, DVD och kassetter kan man ju argumentera för enbart har som syfte att kopiera något. Men något så essentiellt som en ssd hårddisk som många använder som systemdisk och inte lagringsdisk. Då blir det allt mer orimligt. Särskilt när avgiften räknas från 0 upptill en viss GB. Istället för att vilket hade varit mer rimligt, om man nu skulle vara för en avgifter vilket jag ej är, att t ex ha en avgift som tas utifrån 80-120, 256 GB eller liknande, så att åtminstone systemdiskar i datorer och andra enheten kan gå fria från avgiften.

Givetvis ställer jag lika högra krav på övriga partier. Tycker det är för jäkla dåligt att inget parti tar tag i frågan när en hel del människor tycker att Copyswedes agerande är orimligt. Sen tycker jag det är viktigt att alla känner till att alla partier är lika usla i frågan och inte att Moderaterna skulle vara bättre än några andra för det är dem ju inte. Men många har ju gått på det här. Vilket man kan utläsa i tråden.

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Källa?

Fo3

De har inte lyft ett finger för att ändra på något.

Det lades en motion 2011 som inte har förändrat någonting. De har alltså haft chansen att göra något men bestämt att inget skall göras.
De sitter med makten att kunna genomföra en förändring. De gör inget.

Bevisa gärna motsaten.

Permalänk
Skrivet av hyter:

Nu ska vi inte glömma att 99,5 % av alla motioner avslås. Ingenting kommer förmodligen att hända.

Jo. Folk pratar om det. Det blir uppmärksammat. Det finns politiker som faktiskt är emot kopieringsavgiften. Bara för att just detta förslaget inte går igenom just nu betyder det inte att allt är meningslöst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Bra initiativ. Den blå sidan kan man lita på

Skickades från m.sweclockers.com

De kom på att det var val nästa år.
Inte för att en så kallad "översyn" är något värt mot alla försämringar de bidraget med för Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Bra initiativ. Den blå sidan kan man lita på

jag tycker att det är bra att han lyfter frågan för den där lagen är föråldrad. Hoppas det kommer nått vettigt ur det här. Det är ju snart val så det är klart att dom lyfter frågan nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Källa?

Fo3

7 år i regeringen och dom har inte gjort ett skit säger dig inget?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Vad jag dock inte begriper, är att Kopieringsavgiften stör företagen i Sverige, och de enda som tjänar på det är privata personer, och Copyswede i sig tillhör väll inte den offentliga sektorn?

Så vad är det som motiverar politikerna till att tycka detta är okej? Helt jäkla fjantigt att pengar ska gå till ett gäng hipsters som gick i estetiska linjer och bölar över att de inte tjänar som en läkare, och kräver då ersättning.
För mig handlar detta mer om en grov kränkning mot oss inom den privata sektorn (Konsumenter och Privata företag)

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

De kom på att det var val nästa år.
Inte för att en så kallad "översyn" är något värt mot alla försämringar de bidraget med för Sverige.

Hade det varit rött som gälde så hade de kastat pengar på arbetslösa så att de slipper men kanske blir motiverade att säga till copyswede?
Eller ska vi sluta puckla på partier och vara glada att någon politiker över huvud taget gör något?

Permalänk

"WOW ÄNTLIGEN NÅGON SOM GÖR NÅGOT" - Alla

Lugna er lite, om ni verkligen är emot detta så mycket så är det inte moderaterna ni ska rösta på utan Piratpartiet om jag får säga mitt.

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas på det bästa

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

"Kopieringsavgiften sägs även orsakat att "nästan inga" USB-minnen säljs i Sverige."

Hmm - undrar vad han nyttjar för källa för detta? Sen visst lär priset påverka, men USB-försäljningen går väl ändå helt OK ändå..

Knappt märkbart, men kunde varit mer.
Spar ju nästan en hundring per sticka jag köper utomlands, gruppköp alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Copyswede började redan på Sossarnas tid så nu får du allt ta o lugna ner dig.

Nja, det är väl lite beroende av hur du tolkar det, om jag inte har fel så började det på tidigt 80tal, med Fälldins regering(borgerlig)
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Spelar ingen roll om det är mest tänkt som en PR-grej. Att det lyfts i riksdagen kommer upplysa fler om att privatkopieringsavgiften (som den fungerar idag) existerar vilket är någoting bra som kanske i slutändan kan sätta mer press på politikerna. Hade det varit Sossar som tagit upp motionen så hade det varit lika positivt, jag bryr mig inte för fem öre vilket parti det är.

Däremot stör jag mig på folk som försöker ta tillfället i akt att starta en politisk debatt eller basha på något parti i ett TEKNIKforum.

Du hoppas nog på för mycket om du tror att detta kan komma upplysa folk, det behandlas ca 3.000 motioner per år i riksdagens utskott, betydligt mindre tas upp för votering av hela riksdagen, den är knappas mer än en droppe i havet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persan96:

Hade det varit rött som gälde så hade de kastat pengar på arbetslösa så att de slipper men kanske blir motiverade att säga till copyswede?
Eller ska vi sluta puckla på partier och vara glada att någon politiker över huvud taget gör något?

Vad menar du? Givetvis tycker jag att det är bra att någon gör något nu oavsett vad de kommer ifrån.
Men det förändrar inte vilka värderingar jag har i övrigt i viktigare frågor som t.ex. förändrar människors liv.

Copyswede är inte renhåriga och jag tycker de gör helt fel men i slutet av dagen så finns det betydligt viktigare frågor i politiska sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dock är jag inte lika exalterad över hur kommentarerna ser ut. Kommer bli en politisk shitstorm här inne.

+1.
Så blir det alltid när folk inte kan separera på politik och nöje, utan måste passa på att ge en känga åt endera hållet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Av mig får Swecopy ändå inte en enda krona och alla mina nära vänner får köpa sin lagringsmedia genom mig för att slippa undan avgiften. Dom får allt släpa upp mig till tingsrätten, hovrätten och högsta domstolen om dom ska få ett par tusenlappar, stor risk för liten vinst, för mig är det bara vinst för det är en principsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Följt politik något de senaste 30 åren eller så? Det fanns enskilda moderater som uttalades sig mot IPRED, FRA etc etc också. Sedan när det blir omröstning så röstade de för, helt i enlighet med partilinjen. Att Moderaterna skulle gör något annat än stödja Copyswede är otänkbart. De kommer börjar åka på studiebesök till Nordkorea innan det händer. De är helt i fickan på upphovsrättsindustrin/Copyswede. Man skulle tex kunna undra om organisationer som Copyswede direkt ger partiet Moderaterna pengar. Men det går inte ta reda på eftersom Copyswede inte berättar vad de gör med pengarna och Moderaterna inte berättar vad de får pengar ifrån.

Med det inte sagt att några andra partier är så värst mycket bättre. Det enda parti man kan vara hyfsat säker på inte lyder upphovsrättsindustrin/Copyswede är Piratpartiet. Iallafall inte ännu.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.