Permalänk
Medlem

2x 280x och i7 2600k

Blir det nån flaskhals? framtids säkert?
övriga delar i signaturen

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

Kommer att fungera utmärkt Framtidssäker är det nog, Men det är inget man ska fokusera på när man köper grafikkort

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Blir det nån flaskhals? framtids säkert?
övriga delar i signaturen

Det skulle jag inte tro, och speciellt inte med en lätt klockning!
Annars är det bara att vänta och se..

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 280X är 7970 GHz så kan du googla runt lite på 7970 CF och 2600K så får du veta allt du behöver veta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svar. nån som vet hur 2600k står sig i bf 4 tex?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kakan86:

Tack för svar. nån som vet hur 2600k står sig i bf 4 tex?

Nej, spelet har inte släppts än.

2600K @ 4,6 GHz räcker inte till i betan om du vill ha en stabil, hög framerate, men det innebär inte att den inte kommer klara av den skarpa versionen.

Dessutom är det klart att 2x 280X kommer flaska en 2600K i 2560x1440 Ultra, men kanske inte i 1920x1080 Low. Kom ihåg att en flaskhals lika gärna kan ligga vid 180 fps som vid 40.

Vi måste vänta och se. Jag kanske kan prova när spelet har släppts, för jag har ju samma konfiguration (2600K + 2x 7970).

EDIT: Enligt uppgift flyter det bra i Windows 8/8.1. Jag har bara spelat i Windows 7.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Framtidssäkert... Med en gpu som är 2år gammal, bakåtkompatibelt är det ju i alla fallxD

Ingenting är framtidssäkert och absolut inte just nu vid konsolgenerationsbytet men det är två riktigt kraftiga grafikkort så i 1080p borde du kunna köra riktigt höga inställningar om inte "max" för 60fps åtminstone ett år framåt:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Som sagt clocka din CPU så ser du själv hur du står dig mot dom "Nya".

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Kommer att flaska en del i multiplayer. Du kommer få ut runt 50-60% GPU usage på båda korten så det är lika bra att köpa ett kort ifall du gearar uppför BF4.

För SLI/CF gäller 4930k i dagsläget.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Kommer att flaska en del i multiplayer. Du kommer få ut runt 50-60% GPU usage på båda korten så det är lika bra att köpa ett kort ifall du gearar uppför BF4.

För SLI/CF gäller 4930k i dagsläget.

Nu vet jag inte vilken värld du lever i men ett 3770k/4770k funkar alldeles utmärkt med SLI/CF.

Jag maxar nästan alltid mitt 690 medans CPU ligger och myser runt 50-60%.

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

Kommer att flaska en del i multiplayer. Du kommer få ut runt 50-60% GPU usage på båda korten så det är lika bra att köpa ett kort ifall du gearar uppför BF4.

För SLI/CF gäller 4930k i dagsläget.

Verkar inte speciellt smart att uppgradera till en 4930k bara för att kunna köra BF4 beta, Men har man pengar att slänga ut så visst

Skrivet av wRRM:

Nu vet jag inte vilken värld du lever i men ett 3770k/4770k funkar alldeles utmärkt med SLI/CF.

Jag maxar nästan alltid mitt 690 medans CPU ligger och myser runt 50-60%.

This^ 2600K/3770K/4770K kommer vara mer än tillräckligt iaf några år framåt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Nu vet jag inte vilken värld du lever i men ett 3770k/4770k funkar alldeles utmärkt med SLI/CF.

Jag maxar nästan alltid mitt 690 medans CPU ligger och myser runt 50-60%.

Det vill jag fan ha bevis på. Eller är du sån som säger att din 8600GT maxar alla spel osv? Kolla på denna tråd. http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1238388-lag-gpu-usa...

Där har du högt överclockade 3770K's som flaskar sönder. Så sluta sprida dina lögner tack. Vi pratar exklusivt BF3/4 multiplayer nu och inte singleplayer spel. Där kan du få hög usage med en i3.

*** raderat ***

§ 1.5
Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Tack för svar. nån som vet hur 2600k står sig i bf 4 tex?

min 2600k ligger runt 80% i load och mina grafikkort i 100%, på low så har jag en stabil FPS på 110-120

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Det vill jag fan ha bevis på. Eller är du sån som säger att din 8600GT maxar alla spel osv? Kolla på denna tråd. http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1238388-lag-gpu-usa...

Där har du högt överclockade 3770K's som flaskar sönder. Så sluta sprida dina lögner tack. Vi pratar exklusivt BF3/4 multiplayer nu och inte singleplayer spel. Där kan du få hög usage med en i3.

Så kom inte hit och börja med "nu vet jag inte värld du lever i". Patetiskt.

^^Using ALL cores
Jag Vet inte men jag är ganska säker på att bf4 inte utnyttjar mer än 8 trådar/kärnor..
Samt att det verkar finnas en bugg i betan som gör att CPU överbelastas nåt ut åt helvete.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Det vill jag fan ha bevis på. Eller är du sån som säger att din 8600GT maxar alla spel osv? Kolla på denna tråd. http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1238388-lag-gpu-usa...

Där har du högt överclockade 3770K's som flaskar sönder. Så sluta sprida dina lögner tack. Vi pratar exklusivt BF3/4 multiplayer nu och inte singleplayer spel. Där kan du få hög usage med en i3.

Så kom inte hit och börja med "nu vet jag inte värld du lever i". Patetiskt.

att påstå att något flaskar i BF4 är juuh bara ren idioti då det är en beta, så vitt som vi vet så kommer ett system med 7950 och 2500k maxa spelet! sure sanolikheten för just det är minimal men att utgå från en beta hur ett spel kommer att fungera när det släpps är bara långsökt...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej, spelet har inte släppts än.

2600K @ 4,6 GHz räcker inte till i betan om du vill ha en stabil, hög framerate, men det innebär inte att den inte kommer klara av den skarpa versionen.

Dessutom är det klart att 2x 280X kommer flaska en 2600K i 2560x1440 Ultra, men kanske inte i 1920x1080 Low. Kom ihåg att en flaskhals lika gärna kan ligga vid 180 fps som vid 40.

Vi måste vänta och se. Jag kanske kan prova när spelet har släppts, för jag har ju samma konfiguration (2600K + 2x 7970).

Nu vände du lite på det. Det är i Low som GPU går på sparlåga och CPU får bekänna färg. i Ultra däremot jobbar CPU precis lika hårt som i Low, men GPU svettas däremot betänkligt. Skulle tro att 2600K räcker fint för att nåt 60fps i BF4, men vi får väl se. Skulle nämligen tippa på att det är debugfunktioner som skickar data till Dice i bakgrunden som lastar ner CPU just nu.

Skrivet av Xelithium:

Kommer att flaska en del i multiplayer. Du kommer få ut runt 50-60% GPU usage på båda korten så det är lika bra att köpa ett kort ifall du gearar uppför BF4.

För SLI/CF gäller 4930k i dagsläget.

Läste din tråd. Ser att du bara postat videos och inte gjort egna tester. Videos lastar ner CPU rejält eftersom det blir rätt så tunga bakgrundsprocesser som körs. Dessutom har du flera medlemma som postar i din tråd där de säger att 4-kärninga Intel funkar finfint. Har själv inte testat då jag inte kommer in i nån server

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Nu vände du lite på det. Det är i Low som GPU går på sparlåga och CPU får bekänna färg. i Ultra däremot jobbar CPU precis lika hårt som i Low, men GPU svettas däremot betänkligt. Skulle tro att 2600K räcker fint för att nåt 60fps i BF4, men vi får väl se. Skulle nämligen tippa på att det är debugfunktioner som skickar data till Dice i bakgrunden som lastar ner CPU just nu.

Läste din tråd. Ser att du bara postat videos och inte gjort egna tester. Videos lastar ner CPU rejält eftersom det blir rätt så tunga bakgrundsprocesser som körs. Dessutom har du flera medlemma som postar i din tråd där de säger att 4-kärninga Intel funkar finfint. Har själv inte testat då jag inte kommer in i nån server

Video? Vissa filmar sina skärmar, syftar på den sista videon. Där har vi även 3930k. Vilken GPU usage!!!
Trodde folk visste mer på ett teknologi forum men nepp.

Bara dags att acceptera att era fyrkärniga processorer inte klarar av BF3 mutliplayer med 2 high-end kort med stabil 99% usage. Där krävs 6-core annars så har ni slösat pengar på en 20% improvement lol.

Don't put words in my mouth. Snackar GPU USAGE inte FPS.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Ja kör just nu min 2600K i 4.8Ghz och mitt GTX 680 2GB DCUII OC, som ja klockat en del.

Med inställningen "High" i BF4 Beta, utan att ha justerat något (1920x1080) så ligger jag på en average fps på 64 enligt Fraps. Förstår inte varför en 2600K inte skulle vara framtidssäker?

Ibland uppnår jag 90-95 FPS med dessa inställningar dessutom.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Video? Vissa filmar sina skärmar, syftar på den sista videon. Där har vi även 3930k. Vilken GPU usage!!!
Trodde folk visste mer på ett teknologi forum men nepp.

Bara dags att acceptera att era fyrkärniga processorer inte klarar av BF3 mutliplayer med 2 high-end kort med stabil 99% usage. Där krävs 6-core annars så har ni slösat pengar på en 20% improvement lol.

Don't put words in my mouth. Snackar GPU USAGE inte FPS.

Men enligt dina egna filmer du länkat in i din tråd så duger ju inte ens 3930k för att få bra CPU usage.
Vet inte direkt vad du vill ha sagt..

Permalänk
Inaktiv

Det enda som skulle kunna tala emot TS är:
1. Köra oklockat vilket han inte gör. SB klockar riktigt fint och 4.8-5GHz är inte ovanligt.
2. Det som förmodligen kommer begränsa CF/SLI är att PCIE bussen flaskar. TS kan förmodligen bara köra 2 x 2.0x8 iom att det är SB. Hade han haft IB och PCIE 3.0 hade det inte flaskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Men enligt dina egna filmer du länkat in i din tråd så duger ju inte ens 3930k för att få bra CPU usage.
Vet inte direkt vad du vill ha sagt..

Precis. Därför är det omöjligt att få bättre usage med quad cores. Jag vill ha bevis, inte snack.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

Det vill jag fan ha bevis på. Eller är du sån som säger att din 8600GT maxar alla spel osv? Kolla på denna tråd. http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1238388-lag-gpu-usa...

Där har du högt överclockade 3770K's som flaskar sönder. Så sluta sprida dina lögner tack. Vi pratar exklusivt BF3/4 multiplayer nu och inte singleplayer spel. Där kan du få hög usage med en i3.

Så kom inte hit och börja med "nu vet jag inte värld du lever i". Patetiskt.

jag har dock 660 sli med 5ghz klock, men min cpu är runt 45% och båda gpuer på 99% så tropr han har rätt

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Nej, spelet har inte släppts än.

2600K @ 4,6 GHz räcker inte till i betan om du vill ha en stabil, hög framerate, men det innebär inte att den inte kommer klara av den skarpa versionen.

Dessutom är det klart att 2x 280X kommer flaska en 2600K i 2560x1440 Ultra, men kanske inte i 1920x1080 Low. Kom ihåg att en flaskhals lika gärna kan ligga vid 180 fps som vid 40.

Vi måste vänta och se. Jag kanske kan prova när spelet har släppts, för jag har ju samma konfiguration (2600K + 2x 7970).

Beror helt på vilket OS man har, jag uppgraderade till Win8, och då är allt stutter borta och har nästan dubbla frameraten mot innan.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Precis. Därför är det omöjligt att få bättre usage med quad cores. Jag vill ha bevis, inte snack.

Så med andra ord så är det ingen skillnad på en liten Quad Core mot en fullfjädrad 3930k vilket egentligen är strunt men nu går jag bara på det du länkat i din tråd så...

*** raderat ***

§ 1.5
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelithium:

Precis. Därför är det omöjligt att få bättre usage med quad cores. Jag vill ha bevis, inte snack.

Jösses, har du en burrito i röven eller? du verkar ju helt krystad.... "det vill jag fan ha bevis på!" etc...

Ta och fixa till ditt språk och hur du formulerar dig i framtiden, ditt argument har du inga som helst bevis för, endå vill du ha bevis för andras argument när alla talar emot dig? Springhäst med ögonlappar eller?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lasergurka:

Beror helt på vilket OS man har, jag uppgraderade till Win8, och då är allt stutter borta och har nästan dubbla frameraten mot innan.

Awesome, får prova det! Ändrar mitt inlägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några onödiga inlägg som bryter mot flera av forumets regler under § 1.

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Awesome, får prova det! Ändrar mitt inlägg.

Jo, och underbart nog strular inga drivers i Win8 den här gången, så behöver, än så länge, inte plågas av uppgraderingen heller

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |