Är Windows 8.1 Microsofts räddning?

Permalänk
Medlem

Är Windows 8.1 Microsofts räddning?

Till dig som låtit bli att byta från XP/7 till Windows 8.

Anser du att 8.1 rättar till de sakerna med Windows 8 som gör att du inte velat byta?

OBS! alternativ 3 gäller även om du har Windows 8.1. Jag borde ha skrivit 8.x, Jag inser mitt misstag men har tyvärr ingen möjlighet att redigera svarsalternativen. Jag hoppas ni har överseende med detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nej

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Inaktiv

Jag gillade ett antal av 8:ans nya funktioner, främst den nya task managern och de nya funktionerna för filöverföring. Men jag tappade allt sug när jag läste om att de skulle börja dra in reklam i OS'et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Jag gillade ett antal av 8:ans nya funktioner, främst den nya task managern och de nya funktionerna för filöverföring. Men jag tappade allt sug när jag läste om att de skulle börja dra in reklam i OS'et.

Förlåt? Reklam? Var?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ozzed börjar små vänja mig med 8.1 men klarar inte av metro. Behöver start is back. Sen Stör jag mig på att Windows defender och Microsoft Security Essentials nu är samma produkt. De kanske de var i 8.0 också men det åkte ut fort.
Men man vänjer sig ganska snabbt. Förutom med att security essentils klagar som en galning då den tycker att minna debug program är farliga.

Det kommer nog bli en pro licens bara för att. Men det sitter djupt inne.

Edit:
Jag kanske blandar ihop lite.
Tyckte även 2012 r2 (MSDN test) fungerade bättre än 2012. Men har mer drivrutins problem i både 2012r2 och 8.1 (RTM) Med gammal hårdvara. Det kan vara problemet där. Men precis som med Vista så blir helhetsintrycket fel även på de punkterna även om det inte är MS som skriver drv. Modernt Användar Gränssnitt är inte min grej.

Tillbaks till tråden.
Svar nej. Kanske med tillräckligt bra 3 parts program.

Edited:1

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Jag har Windows 8 och är redan nöjd, men jag kommer ändå uppdatera till 8.1 eftersom att jag gillar att ha den senaste mjukvaran. Jag tycker att Microsoft gjorde ett bra val när dom förstorade startmenyn, man arbetar mycket mer effektivt och hittar snabbare sina program!

Permalänk
Hedersmedlem

Tills dess Micorsoft ger en valfrihet att få en startmeny som i W7 (något jag använder flitigt dagligen, väldigt hög informationstäthet på litet utrymme) och även en funktion att helt avaktivera metro/modernUI så kommer jag inte göra någon ansträngning att byta.

Efter M:s agerande på senare år hoppas jag att SteamOS blir en flexibel Linux-dist med maximalt hårdvaru- och spelstöd, då blir det adjö Microsoft om inte ett under sker, där de börjar lyssna på alla sina kunder igen.

Uppskattar metro på WP8 mycket, odugligt på vanliga datorer. Differentiera produkterna Microsoft!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag har Windows 8 och är redan nöjd, men jag kommer ändå uppdatera till 8.1 eftersom att jag gillar att ha den senaste mjukvaran. Jag tycker att Microsoft gjorde ett bra val när dom förstorade startmenyn, man arbetar mycket mer effektivt och hittar snabbare sina program!

Skulle vilja se dig jobba. Jag har normalt sett ca 60 genvägar till program och dokument på skrivbordet. 24 fasta hotliks på startmenyn. Samt använder w7 sökfunktion för de som inte alltid är där. Samt är en flitig användare av RDP och Win+E för att snabbare nå filler som jag inte har på denna dator. Visst det blir lite rörigt ibland. men jag kan inte få inte det på en Modern UI start skärmen. Men jag är extrem också.

Edited:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nej. Det finns förbättringar men helheten för att få bäst upplevelse/arbetssätt på en dator saknas. I ett rent Windows 8.1 är det pekskärmsfokus, inget annat och där vet vi redan resultatet. Plattor är plattor och datorer är datorer. På ett tekniskt plan samma men på användning och ergonomi nej.

Så länge Startisback, Pokki, Start8 eller Classic Shell förblir nödvändiga så kommer inte något förändras. 8.1 kommer ge en liten bump men inte tillräckligt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Härligt med ännu en tråd! Det behövdes verkligen...

Svaret är ja.

För övrigt märkligt svarsalternativ "Vet inte/ har redan windows 8 och är nöjd med det.". Jag vill svara "Ja/har redan Windows 8.1 och är nöjd med det".

Skrivet av hACmAn:

Skulle vilja se dig jobba. Jag har normalt sett ca 60 genvägar till program och dokument på skrivbordet. 24 fasta hotliks på startmenyn. Samt använder w7 sökfunktion för de som inte alltid är där. Samt är en flitig användare av RDP och Win+E för att snabbare nå filler som jag inte har på denna dator. Visst det blir lite rörigt ibland. men jag kan inte få inte det på en Modern UI start skärmen. Men jag är extrem också.

Edited:

Vad är det du inte kan få i startskärmen menar du? Jag ser inget som inte skulle passa där.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Härligt med ännu en tråd! Det behövdes verkligen...

Svaret är ja.

För övrigt märkligt svarsalternativ "Vet inte/ har redan windows 8 och är nöjd med det.".

Ännu ett svar, det behövdes verkligen... Nu får du förklara dig då du sedan Windows 8 har kommit ansett att det varit det bästa OSet någonsin, sedan kommer du nu och säger att 8.1 skulle vara en räddning...? Du har heller inte stannat kvar på XP/Vista/7 vad jag vet, så varför du svarar över huvudtaget vet jag inte.

Sedan har du absolut ingen rätt alls att klaga med tanke på alla trådar du har skapat i avgudande syfte för Windows 8.

---
Men, svaret är Nej.

Dom har inte åtgärdat problemen, ändrat saker som inte behövts och lämnat kvar stora osäkerheter i OSet. Det är kort och gott: Trasigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vore det inte grymt om man kunde få start att inte ta upp hela skärmen om man vill? Har gjort ett snabbt paintjobb med bilder från google för att visa hur jag menar:

Om man mer eller mindre fritt kunde ställa in hur stor del av skärmen start ska ta upp och dessutom kunna välja att ha bakgrunden transparent så tror iaf jag att i princip alla skulle tycka att det var snyggt, snabbt och användarvänligt

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Offtopic:
Om någon missat det så släptess just eller snart hur man nu ser på det 8.1 Antar att det var därför du skapade tråden Ozzed.
Synd att det bara är företag som kan kräva att få sinna nya datorer förinstalerade med w7. Licenser och volymer antar jag.

Edit:
Ge mig win 8 dev utgåvan igen. Då kunde jag ha både startmenyn och metro. Reg hack visserligen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Till alla som inte fattat hur man, kan, använda windows 8. Start UI är endast en windows 7 startknapp fast i fullscreen. Lika ofta som du har startknappsmenyn öppen i windows 7 har du Start UI öppen i windows 8. Alla program kan man välja att öppna i desktopläge.

Och nu med windows 8.1 kan man boota direkt till desktop och ha en egen bakgrund för Start UI så det ser riktigt snyggt ut nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Till dig som låtit bli att byta från XP/7 till Windows 8.

Anser du att 8.1 rättar till de sakerna med Windows 8 som gör att du inte velat byta?

Nej, eftersom 8.1 fortfarande inte löst massor med buggar. Så länge de inte lagar windows 8 så det fungerar i teknik-professionella sammanhang så kommer de fortsätta att förlora marknad. Men de kanske bara vill rikta sig till hemanvändare nu?

Permalänk
Medlem

Var är alt. 4) Har redan 8.1 och är tok-nöjd?

Permalänk
Medlem

http://www.tweakguides.com/Windows81_1.html

den där artikeln fick mig o inte vilja skaffa Windows 8 överhuvudtaget, som jag faktiskt var lite sugen på.
Han skriver jääävligt bra guider, och jag använder alltid hans tweaks så mkt jag kan..

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Skulle vilja se dig jobba. Jag har normalt sett ca 60 genvägar till program och dokument på skrivbordet. 24 fasta hotliks på startmenyn. Samt använder w7 sökfunktion för de som inte alltid är där. Samt är en flitig användare av RDP och Win+E för att snabbare nå filler som jag inte har på denna dator. Visst det blir lite rörigt ibland. men jag kan inte få inte det på en Modern UI start skärmen. Men jag är extrem också.

Edited:

Jag kanske inte är lika extrem som du, men jag har ett helt rent skrivbord med endast en papperskorg i hörnet. Jag har 53 genvägar i startmenyn som jag smidigt får upp med ett klick på datormusen (binda sidoknapp till windowstangenten), om jag inte hittar det jag söker så börjar jag bara skriva så startas sök. Om man skulle jämföra med hur jag gjorde i Windows 7 så ser man snabbt att 8 är mer effektivt.

W7: Sitta på swec>dra ner musen i nedre vänstra hörnet>klicka på startmenyn>scrolla runt efter sitt program>starta>dra tillbaka musen till mitten av skärmen

W8: Sitta på swec>musklick>hitta programmet snabbt>starta

Detta går mycket snabbare för mig i alla fall, men alla är ju inte lika

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Till alla som inte fattat hur man, kan, använda windows 8. Start UI är endast en windows 7 startknapp fast i fullscreen. Lika ofta som du har startknappsmenyn öppen i windows 7 har du Start UI öppen i windows 8. Alla program kan man välja att öppna i desktopläge.

Och nu med windows 8.1 kan man boota direkt till desktop och ha en egen bakgrund för Start UI så det ser riktigt snyggt ut nu.

Helt sant, det enda som är störande i början är att startskärmen / "menyn" är nedlusad av en massa skit som, därav hälften är animerade och rör sig, samt att vissa av dessa helt onödiga grejer som stör och tar upp utrymme dessutom är av dubbel storlek. Gränssnittet blir användbart i samma stund som man avinstallerat dessa 37 helt onödiga saker, samt lagt in program man faktiskt använder istället.

De program som arbetar helt i detta gränssnitt, dvs inte ligger som traditionella program på desktop är per definition helt onödiga och bara störande för pc användare, dessa bör snarast generellt avinstalleras. Enda undantaget kanske skulle vara den där butiken, har läst att av någon anledning ska windows 8.1 uppdateringen nämligen inte gå via vanliga windows update, utan att denna helt modern-ui baserade programvara då behövs.

Ett snabbt tips på slutet för de oinsatta som blivit avskräckta, storleken på de saker man vill ha kvar i startmenyn kan minskas (gäller de med dubbel storlek), och animationer tas bort ikon för ikon. Bägge dessa saker rekommenderas starkt.

Permalänk
Entusiast

Nej på grund av att jag inte ser det som att det är värt det.

Jag använder knappt mitt operativsystem fullt ut (Windows 7 Home Premium) och jag spelar mest och gör vardagliga saker i det så jag ser ingen anledning att betala 500kr (Studentrabatt) för Windows 8 då det inte erbjuder mig någon bättre spelprestanda.
BF4 kan ju diskuteras men jag tror starkt att det inte kommer finnas några skillnader mellan Windows 7 och Windows 8 vid release.

Windows 8 är säkert ett trevligt operativsystem men att betala för att få gå från Windows 7 till det känns inte värt det för en vanlig gamer som jag i alla fall.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Skulle vilja se dig jobba. Jag har normalt sett ca 60 genvägar till program och dokument på skrivbordet. 24 fasta hotliks på startmenyn. Samt använder w7 sökfunktion för de som inte alltid är där. Samt är en flitig användare av RDP och Win+E för att snabbare nå filler som jag inte har på denna dator. Visst det blir lite rörigt ibland. men jag kan inte få inte det på en Modern UI start skärmen. Men jag är extrem också.

Edited:

Vilket av detta menar du att du inte kan göra med win8(.1)?

Du har ett helt vanligt skrivbord att lägga dina dokument på; du kan lägga alla dina 24 fasta genvägar på startskärmen och du kan fortfarande använda alla tangentbordskommandon (t.ex. Win+E för explorer). Startmenysöken finns också kvar i W8, den använder du exakt likadant som i W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

För övrigt märkligt svarsalternativ "Vet inte/ har redan windows 8 och är nöjd med det.". Jag vill svara "Ja/har redan Windows 8.1 och är nöjd med det".

Skrivet av henkiii:

Var är alt. 4) Har redan 8.1 och är tok-nöjd?

Då bör ni svara alternativ 3. Borde kanske förtydligat att det även gäller 8.1. Men då 8.0 och 8.1 är i princip samma koncept så tyckte jag det var onödigt att segmentera svarsalternativen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nej på grund av att jag inte ser det som att det är värt det.

Jag använder knappt operativsystem fullt ut (Windows 7 Home Premium) och jag spelar mest och gör vardagliga saker i det så jag ser ingen anledning att betala 500kr (Studentrabatt) för Windows 8 då det inte erbjuder mig någon bättre spelprestanda.
BF4 kan ju diskuteras men jag tror starkt att det inte kommer finnas några skillnader mellan Windows 7 och Windows 8 vid release.

Windows 8 är säkert ett trevligt operativsystem men att betala för att få gå från Windows 7 till det känns inte värt det för en vanlig gamer som jag i alla fall.

En anledning att göra det är att allt går mycket snabbare. Har en 2500k och en 5800k (AMD budgetserie). Bägge med mekaniska hårddiskar. Att starta program, installer saker går runda slängar 2-5 ggr så snabbt på win 8 maskinen (AMD 5800k) beroende på vad man gör, trots en mycket sopigare CPU.

För att inte tala om att starta upp datorn.

På lite sikt tror jag dessutom att det kommer att bli vardagsmat med en del prestandaskillnad även i spel (rent allmänt). Delvis pga optimeringar i Direct X funktioner i samband med mindre uppdateringar av ramverket och sedan andra skilnader i operativen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dannesthlm:

En anledning att göra det är att allt går mycket snabbare. Har en 2500k och en 5800k (AMD budgetserie). Bägge med mekaniska hårddiskar. Att starta program, installer saker går runda slängar 2-5 ggr så snabbt på win 8 maskinen (AMD 5800k) beroende på vad man gör, trots en mycket sopigare CPU.

För att inte tala om att starta upp datorn.

På lite sikt tror jag dessutom att det kommer att bli vardagsmat med en del prestandaskillnad även i spel (rent allmänt)

Mjo det vet jag och jag har reflekterat över det men när man har en SSD så spelar det faktiskt ingen roll tycker jag, operativsystemet är snabbt nog för mig både sett till uppstarten och snabbheten i operativsystemet.
Till mekaniska hårddiskar kan det säkert vara värt det att ha Windows 8.

Jag tror att Windows 8 kommer ha några titlar där FPS:en är bättre än Windows 7 någon gång mot slutet av dess livscykel men då känns det som jag lika gärna kan vänta på "Windows 9".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag tycker man har missat chansen att få med sig fler på tåget när man fortfarande kör med startmenyn på helskärm, inte många som blir gladare av den där knappen. Hade det kommit upp i ett fönster eller annat så hade vi som vill köra skrivbordet 100% kunnat nöja oss. Jag har kört åttan nästan ett år och försökte först vänja mig men avskydde modern UI även efter mycket övning, löst det med Classic shell som ger mig tillbaka det sätt att jobba jag är van vid och gillar. Ser inte att 8.1 förändrar något alls i den vägen utom mycket marginellt.
Jag vill inte ha ett pekplatteinterface på min arbetsstation!
Lite trist att dom envisas men helskärmsblaffan för själva OS:et i grunden är bättre än någon tidigare Windows, men man får lösa det med tredjepartsprogram.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Skulle vilja se dig jobba. Jag har normalt sett ca 60 genvägar till program och dokument på skrivbordet. 24 fasta hotliks på startmenyn. Samt använder w7 sökfunktion för de som inte alltid är där. Samt är en flitig användare av RDP och Win+E för att snabbare nå filler som jag inte har på denna dator. Visst det blir lite rörigt ibland. men jag kan inte få inte det på en Modern UI start skärmen. Men jag är extrem också.

Edited:

Jag ser inga extrema hinder i just Windows 8 för att kunna använda ditt arbetssätt.
60 genvägar på skrivbordet, inga problem där. Skrivbordet kommer du åt direkt med samma snabbkommandon som på Win7
24 fasta hotlinks,nja, just på startmenyn går det såklart inte. Men inga problem på startskärmen, eller på en "quick launch", om man inte vill se en programskärm i helskärmsläge på vägen dit.
Samma sak med sök, fungerar på samma sätt, skillnaden är även här helskärmsläge.
Så tja, man kan göra på samma vis, det som skiljer är dom visuella intrycken på vägen, det kan jag dock förstå kan vara störande.

Om kombinationen av RDP och Win-e förändrats i Win-8 vet jag dock inte riktigt. Tror det ska fungera som innan. En skillnad är dock att RDB kan köras på flera skärmar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Beror på vad du menar, konsumenter har inget val. För dem är det krångligt att köra lagligt licensierad Windows 7 och köra nedgradering på färdigbyggda datorer, för hemmabyggare blir W8 OEM (personal use-avtalet tillåter att man flyttar eller kör licensen i virtuell maskin) billigare än W7 FPP. För företag är det acceptabelt med nya features och bättre kontroll, men det förutsätter att de inte kör stora uppdateringar varje år.

Det fixar inte företaget som sådant däremot, och de behöver klara strategier på alla områden, men de flesta behöver inte bry sig om deras konsumentverksamhet och de tjänar fortfarande pengar, företag är dessutom inte bundna till O365 på samma sätt som konsumenter och studenter och kan köpa volymlicens och hosta själva som vanligt. Deras enheter som Surface Pro fallerar däremot, t ex kan du inte köra in en vanlig Windows 7 image på dem för Microsoft erbjuder inte support och drivrutiner, något konkurrenterna kör på konvertibla tablet-PCs och slate-plattor, vilket är företagsprodukter till att börja med. När Dell lansera Haswell på deras Latitude-serie så annonsera de tom att W7Pro kom förinstallerat, för även om företagen gillar W8 och är okej med 8.1 byte så måste hårdvarna platsa i mjukvarumiljön de har idag, vid inköpet av hårdvaran. Deras standardavbild måste mer eller mindre fungera för de måste ju ha en testad miljö.

Permalänk
Medlem

Jag kör Win 8.1 på min Nuc, men än så länge kan jag inte påstå att jag tycker att nyheterna är så stora. Win 8 är på många sätt ett lyft mot Win 7, men gränssnittet är inte anpassat för skrivbordsanvändning. Det är inte heller anpassat för pekgränssnitt heller vilket blir pinsamt uppenbart när man kör Win 8 på en Surface. Hade man gjort rätt så hade man helt enkelt fått ett val vid installation: msu/tgb-gui eller pek-gui, och sedan installerat program eller appar beroende på val (och gett användare att välja detta senare via kontrollpanelen/windows-funktioner). Då hade man nog tillfredsställt fler användare.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Så länge metro finns så kommer folk inte att öppna armarna

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

När det bekräftas att Classic Shell fungerar felfritt med W8.1 uppdaterar jag antagligen för att komma åt eventuella förbättringar (?). Många "förbättringar" handlar dock just om Modern UI så jag känner ingen direkt panik att uppdatera genast.

Edit: Jag gav Modern UI (även känt som "Metro") ett ärligt försök i början. Under kanske två veckor - eller mer - försökte jag vänja mig vid det nya utseendet men jag gillade det inte. Ett problem jag hade med just det nya utseendet var att jag kände mig begränsad i hur jag kunde utforma det och det kändes bökigt att få till det så det passade mina önskemål. Jag kör dessutom med tre skärmar och tyckte inte att helskärms-menyn fungerade särskilt väl med detta.

En grej jag har haft problem med när det gäller de "nya" apparna är att jag har ett mail i Utkorgen vilket jag inte kan ta bort. Jag vill inte skicka det utan helt enkelt radera det - det är stört omöjligt.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB