Snabbtitt på Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Off topic fick fel på min svar redan vid Winwos 2000 Core sert test. (på skilan inte från ms)
Vilket är den vanligasti input enheten. Fick del på tangetbord. Rätt svar var mus.
Har fortfarande inte fattat den. Men som det ser ut nu så är vi som hellre använder ett tangentbord än rottan för att snabt komma runt i UI'n en döende skola.

Jag förstår absolut noll av vad du försöker säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Men jag vill ha alternativet att starta rätt in på skrivbordet... vill undvika Metro/ModernUI i så stor utsträckning som möjligt.

Det funkar idag med ClassicShell(gratis) och Start8(kostar 5$ eller liknande tror jag.

Med de kan man få Windows 8 att bete sig precis som Windows 7, direkt till skrivbordet, inga hörn, startknappen fungerar som Windows 7 gjorde.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Off topic fick fel på min svar redan vid Winwos 2000 Core sert test. (på skilan inte från ms)
Vilket är den vanligasti input enheten. Fick del på tangetbord. Rätt svar var mus.
Har fortfarande inte fattat den. Men som det ser ut nu så är vi som hellre använder ett tangentbord än rottan för att snabt komma runt i UI'n en döende skola.

Skrivet av Sambuccashake:

Jag förstår absolut noll av vad du försöker säga.

Då är vi två...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det där e bullshit , finns bara en pro och en enterprise.

Tänk på att remotefx inte ingår i pro. Inte för att jag får den att göra som jag vill i alla fall men directinput her en hel del trevliga updateringar i 2012 r2 och 8.1 Synd bara att jag ite kan använde mer en strax över 300mb minne. =(

Och där slutade ien om att en pro licens räkte för mitt labbande. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Hm

Skrivet av Sebbepojken:

Ja, svaret står ett större antal gånger i tråden. Så du kan ju prova att skumma igenom från början.

Här är en extra gång:
- Vid midnatt den 18 oktober kommer man kunna köpa och ladda ned Windows 8.1 från Microsoft.se. Men redan klockan 13 i dag kommer den nya versionen att bli tillgängligt genom Windows Update, säger Thomas Floberg affärsområdeschef för Windows. IDG.se

Att du orkar lägga tid på att svara så.

Du är en typisk person som klagar på personer.
Lägg ner skiten.

Om du själv läser allt så är här många som är frågande om denna fråga.
Det är det man gör på denna sida.

Permalänk
Medlem

Ni med problem med windows 8.1 och att där står "Säker start inte konfigurerad" gör såhär:

In i bios, gå till Secureboot, sätt på Enable, kan vara så att ni behöver ladda om KEK nycklarna.
Annars finns det en guide på youtube

Permalänk
Medlem

Hur tar man bort den start meny ikonen till vänster kanten?, har pokki meny där.

Vill helst inte att två Start meny knappen ska synas.

Någon som vet? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

I videon använder han dock en "vanlig" dator men med pekskärm, vilket troligen är vad de flesta av oss kommer att ha inom 3-4 år.

Kan inte säga att jag tycker det ser särskilt bekvämt ut. Blir ett väldigt vevande med händer och armar när skärmen är så pass stor, t.ex. för att svepa från höger till vänster över hela skärmen. Blir en helt annan sak på en liten surfplatta där hela pekskärmen är ungefär lika stor som en vanlig musmatta. Sen är det det där med att hålla en 27" pekskärm ren från smuts och fingeravtryck..

Det kan du f*n glömma. Aldrig att jag köper en pekskärm till min stationära dator,
och jag tror inte att det kommer vara många som kommer göra det heller

Permalänk
Medlem

Föredömligt presenterat, tack Emil ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Permalänk

hmmm, jag kommer bara till startsidan i store när jag klickar på "uppdatera nu". samma resultat som när jag går in i store-appen och jag ser fortfarande inget windows 8.1 där :/

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det kan du f*n glömma. Aldrig att jag köper en pekskärm till min stationära dator,
och jag tror inte att det kommer vara många som kommer göra det heller

När musen kom tyckte många att det kändes både dumt och onödigt, Det går ju mycket snabbare och är mycket mer ergonomiskt att bara använda tangentbord. Vilket fortfarande stämmer, det går snabbare och är mer ergonomiskt att bara använda tangentbord (förutsatt att det finns stöd för det i programmet man använder). Jag ser inte så många idag som använder en dator utan att ha någon form av mus. Kanske kommer inte pekskärmar få samma genomslag, men det är ju onekligen ett mer användarvänligt och intuitivt sätt att styra än både mus och tangentbord. Att säga "aldrig" när det kommer till ny teknik är rent generellt extremt farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det kan du f*n glömma. Aldrig att jag köper en pekskärm till min stationära dator,
och jag tror inte att det kommer vara många som kommer göra det heller

Stämmer bra - det är fult att peka finger

Permalänk
Medlem

Bara för mig nedladdningen går otroooligt segt? Har stått och laddat i två timmar snart och den har kommit till 29%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thuvan:

Bara för mig nedladdningen går otroooligt segt? Har stått och laddat i två timmar snart och den har kommit till 29%.

Lyckades hitta uppdatertingen på min 8.1 preview och har laddat 25% på 10 minuter. Vill dock fortfarande har en ISO.

Permalänk
Medlem

Vet någon vad priset på 8.1 kommer att landa på?

Annars tyckte jag att 8.1 såg helt utmärkt ut även fast jag sitter på Windows 7 och inte rört en fena på W8, så ser 8.1 bra ut en blandning av W7 och W8.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Vet någon vad priset på 8.1 kommer att landa på?

8.1 Pro tror jag skulle vara 200 dollar, 120 dollar för vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Jag förstår absolut noll av vad du försöker säga.

Att "IT" folk som inte använder datorer har sedan slutet på 90-talet annset att tangentborde är den input enhet som används minst. Så varför de ändrar från mus till finger låter inte konstigt. Men med tenke på att det går långsamare så blir det mer konsult timmar att fakturera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Tack för info.

Kan bara snabbt säga att för de som har en licens från Dreamspark så är det bara satt beställa en ny kod

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Hade gjort det om jag kunnat! Men datorn tar 45 sekunder för att starta och jag har hört att det beror på att Win8 inte gillar mina externa HDDs som stör POST (när POST är klart tar det inte många sekunder för att komma till inlogget).

likadant när jag hade win7, jag är osäker om detta går fast har du provat ändra i bios/uefi att enbart boota från din OS disk? med andra ord att det finns bara ett alternativ? jag gör numera så att jag kopplar in mina externa senare när jag kommit in i windows pga detta, har inte orkat gräva i problemet mer hehe.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Ni med problem med windows 8.1 och att där står "Säker start inte konfigurerad" gör såhär:

In i bios, gå till Secureboot, sätt på Enable, kan vara så att ni behöver ladda om KEK nycklarna.
Annars finns det en guide på youtube

Hur går man tillväga om man inte har Secureboot?
Jag har "Hybrid-UEFI Bios" eller nåt liknande.. =/

Edit: Orkar inte krångla med de nu, får vänta tills Fujitsu släpper biosupdate från 1.4 till 2.x isf.. -.-

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thuvan:

Bara för mig nedladdningen går otroooligt segt? Har stått och laddat i två timmar snart och den har kommit till 29%.

Jag startade nerladdningen för ca: 5 minuter sedan och har kommit en tredjedel. Kanske du laddar ner den från en överbelastad server medan jag laddar ner från en nyuppsatt server som väldigt få belastar? Du kan ju alltid testa att avbryta och starta om i fall du vågar

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Hur går man tillväga om man inte har Secureboot?
Jag har "Hybrid-UEFI Bios" eller nåt liknande.. =/

Legacy-Support heter väl det då va?
Då kör du disable på den först,
sen sätter på secureboot (enable)
sen enable på Legacy-Support igen.

Spara ändringar och starta om. Bör fungera.

Permalänk
Avstängd

För desktopanvändare är det samma sak som förrut, bara att man kan välja att ta sig direkt till skrivbordet istället för att först komma till startskärmen, samt att man kan används skrivbordets bakgrund som bakgrund för startskärmen.

Men för Windows Phone och surfplatte användare så finns endel trevliga saker som alarmklocka, läslista, hälsoapp, mat & dryck app, skanner app, ljudinspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tänk på att remotefx inte ingår i pro. Inte för att jag får den att göra som jag vill i alla fall men directinput her en hel del trevliga updateringar i 2012 r2 och 8.1 Synd bara att jag ite kan använde mer en strax över 300mb minne. =(

Och där slutade ien om att en pro licens räkte för mitt labbande. =(

Synd! du kan ju alltid tanka ner Enterprise EVAL och labba med den

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Var hittar man statusen på ens nerladdning i store? Klickar på ladda ner och den skickar mig tillbaka till förstasidan i store.
Kör 8.1 preview

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Legacy-Support heter väl det då va?
Då kör du disable på den först,
sen sätter på secureboot (enable)
sen enable på Legacy-Support igen.

Spara ändringar och starta om. Bör fungera.

Finns inget sånt vad ja sett.. ska kolla igen..

Edit: Nope, Enda Legacy ja kan välja på e USB Legacy Mode.. Under boot kan ja bara välja Hårddisk eller DVD, Under Hårddisk får ja välja Windows Boot Manager, Kingston SSD eller Samsung HDD..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

När musen kom tyckte många att det kändes både dumt och onödigt, Det går ju mycket snabbare och är mycket mer ergonomiskt att bara använda tangentbord. Vilket fortfarande stämmer, det går snabbare och är mer ergonomiskt att bara använda tangentbord (förutsatt att det finns stöd för det i programmet man använder). Jag ser inte så många idag som använder en dator utan att ha någon form av mus. Kanske kommer inte pekskärmar få samma genomslag, men det är ju onekligen ett mer användarvänligt och intuitivt sätt att styra än både mus och tangentbord. Att säga "aldrig" när det kommer till ny teknik är rent generellt extremt farligt.

Det där låter bara dumt. Jag sa inte att pekskärmar i sig är dåligt, utan mer specifikt när det gäller
stationära datorer (och ev. bärbara också). Blir jobbigt för armen/axeln av att sitta vid en stationär dator
med pekskärm, det är vad jag syftar på. Aldrig får jag säga om det gäller mig själv, vill inte får ont
av att använda en dator, sa ju inte att det aldrig kommer vara folk som använder det men jag tror inte att
det kommer bli populärt precis. Mus används eftersom vi har ett grafiskt gränssnitt. Klart det funkar
med bara tangentbord men det blir enklare med en mus och i gränssnitt vi har idag blir det också snabbare

Permalänk
Medlem

Verkar inte fungera att uppdatera från preview i dagsläget. När jag klickar på ladda ner i store kommer jag tillbaka till startsidan. Använder denna länken. http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/update-from-prev...

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Jag hamnar på förstasidan av Windows Store när jag klicka på "Uppdatera nu". Kör vanliga Windows 8 och har testat wsreset.exe utan att det hjälpt. Någon annan som fortfarande har samma problem?