Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Testa komponenter utan chassi - dålig idé?

Permalänk
Medlem

Testa komponenter utan chassi - dålig idé?

Hej, jag tänkte testa så att mitt moderkort + cpu + minnen funkar som dom ska.
Tänkte bara låda moderkortet ligga i lådan och koppla in alla strömkablar.
Något jag bör tänka på?

Tackar för svar!

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Avstängd

Funkar utmärkt men lås in katten i ett annat rum under tiden bara

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet att kontrollera nätagget är att starta igång allt, skruva upp det och kolla om man får en stöt. Gör det ont i kroppen fungerar det, annars kontaktar du Corsair och klagar.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Lägg det på lådan så ska det inte vara några problem (du kan även lägga antistatpåsen ligga emellan)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tackar för svar! Bra tips där om katten, hon får jag slänga ut i kylan ett tag då;)

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Lägg det på lådan så ska det inte vara några problem (du kan även lägga antistatpåsen ligga emellan)

Absolut inte, insidan av en antistatpåse är just antistatisk, men det är absolut inte utsidan av den, så gör INTE det .. Lägg mobot på kartongen helt enkelt

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Hej, jag tänkte testa så att mitt moderkort + cpu + minnen funkar som dom ska.
Tänkte bara låda moderkortet ligga i lådan och koppla in alla strömkablar.
Något jag bör tänka på?

Tackar för svar!

Ha det inte I lådan, bättre om du lägger det ovanpå.
Se bara till att det inte ligger något av metall eller annat ledande mot moderkortet så skall det inte vara några problem, du kan även koppla in skärmen och se om du får bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Lägg det på lådan så ska det inte vara några problem (du kan även lägga antistatpåsen ligga emellan)

Eftersom antistatpåsen är konduktiv är det ingen bra ide.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

...du kan även lägga antistatpåsen ligga emellan...

Du skall INTE lägga den på antistatpåsen, den KAN vara ledande, beroende på påsens beskaffenhet.

*/EDIT Meh, ninja'd... /*

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dCipher:

Du skall INTE lägga den på antistatpåsen, den KAN vara ledande, beroende på påsens beskaffenhet.

*/EDIT Meh, ninja'd... /*

Skrivet av LemonIllusion:

Eftersom antistatpåsen är konduktiv är det ingen bra ide.

ok fel av mig :/

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Men hur fasen får jag igång systemet är frågan?

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

du tar ett gem o kortsluter PWR_Switch på moderkortet. det är de 2 ben som du sätter in powerknappens sladd på i vanliga fall. Du simulerar alltså en knapptryckning med gemet, snuddar o tar bort det.

// LZ

Permalänk
Skrivet av BeanoBauer:

Men hur fasen får jag igång systemet är frågan?

Koppla in allt är en början?

Edit: glömde det som ovan nämnde

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Jo jag kopplade in allt. Sen insåg jag att jag inte hittade nåt sätt att få igång systemet på. Tror det är säkrast att jag väntar till imorgon - då jag får mitt chassi.
Jag hade ett gammalt 775-moderkort en gång i tiden som det fans en liten knapp man kunde starta det på med en penna. Antar att dom har slutat med sånt lyx nuförtiden :/

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Skrivet av BeanoBauer:

Jo jag kopplade in allt. Sen insåg jag att jag inte hittade nåt sätt att få igång systemet på. Tror det är säkrast att jag väntar till imorgon - då jag får mitt chassi.
Jag hade ett gammalt 775-moderkort en gång i tiden som det fans en liten knapp man kunde starta det på med en penna. Antar att dom har slutat med sånt lyx nuförtiden :/

Bara att sluta kretsen på PWR piggarna så hoppar besten igång.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB