Permalänk
Medlem

iPad Air - Nya iPaden

Så vad tycker ni hitills?
Släpps 1 november i många länder, bland annat Sverige.

Specs:
A7-Chippet känt från iPhone 5S
72 gånger snabbare än den första iPaden, enligt Apple
2 gånger snabbare wifi än förra generationen tack vare flera antenner
Sliver, vit, svart och rymdgrå. Ingen guld?
$500 för wifi och $629 för 3G/4G
2,048 x 1,536

iPad-försäljningen sjönk från 47.2% till 28.3% av den totala försäljningen av surplattor mellan Q2 2012 och Q2 2013. Kommer denna iPad vinna användare som har valt andra system pga prestanda?

Permalänk
Skrivet av tgadler:

Så vad tycker ni hitills?
Släpps 1 november i många länder, bland annat Sverige.

Specs:
A7-Chippet känt från iPhone 5
72 gånger snabbare än den första iPaden, enligt Apple
2 gånger snabbare wifi än förra generationen tack vare flera antenner
Sliver, vit, svart och rymdgrå. Ingen guld?

Vilken upplösning har skärmen ? Samma som tidigare tro ?

Är det wireless AC standard på den ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Oj ska bli spännande! Dags att uppdatera min tvåa.

Alla pratar hela tiden om större skärmar på telefoner och mindre på surfbrädor, tex Nexus7 Ipad mini mm. Har dock inte sett någon prata om en större surfplatta. Jag skulle ÄLSKA att ha en 15 tums högupplöst Ipad. Det skulle vara en mycket bättre ersättare för dator hemma, visst den ersätter inte allt men då skulle man i alla fall kunna surfa bättre, kolla film, spela mm. Visst det är inte lika smidigt som 10 tum att ha med sig men att ha en riktigt slimma 15 tummare, knappt några kanter på skärmen ja det skulle vara guld!!
Är det bara jag som tänker så?

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Vilken upplösning har skärmen ? Samma som tidigare tro ?

Är det wireless AC standard på den ?

Samma som tidigare, 2,048 x 1,536. Inte hört nåt om AC men skulle inte tro det eftersom att iPhone 5S och 5C saknar det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Leopardkungens:

Oj ska bli spännande! Dags att uppdatera min tvåa.

Alla pratar hela tiden om större skärmar på telefoner och mindre på surfbrädor, tex Nexus7 Ipad mini mm. Har dock inte sett någon prata om en större surfplatta. Jag skulle ÄLSKA att ha en 15 tums högupplöst Ipad. Det skulle vara en mycket bättre ersättare för dator hemma, visst den ersätter inte allt men då skulle man i alla fall kunna surfa bättre, kolla film, spela mm. Visst det är inte lika smidigt som 10 tum att ha med sig men att ha en riktigt slimma 15 tummare, knappt några kanter på skärmen ja det skulle vara guld!!
Är det bara jag som tänker så?

Din två. HA!

15" känns lite väl stort för surfplatta? Visst, kanske om den är på ett ställe.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd bortsett från att inte Touch-ID kom då det känns som produkten hade blivit betydligt mer framtidssäkert med den inbakad. Skulle inte tacka nej till att kunna köpa appar med fingeravtrycket o.s.v. Skulle varit roligt om ipaden hade en ÄNNU vassare processor, men tror A7an inte direkt är dålig precis. Blev kort och gott en Ipad med nytt namn, ny processor och ny design (tunnare, lättare, mindre kanter). Ingen jätteextraordinärt egentligen, men jao bästa plattan på marknaden nu va?

Vågat med nytt namn också. Tyckte det lät bra (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Jag är nöjd bortsett från att inte Touch-ID kom då det känns som produkten hade blivit betydligt mer framtidssäkert med den inbakad. Skulle inte tacka nej till att kunna köpa appar med fingeravtrycket o.s.v. Skulle varit roligt om ipaden hade en ÄNNU vassare processor, men tror A7an inte direkt är dålig precis. Blev kort och gott en Ipad med nytt namn, ny processor och ny design (tunnare, lättare, mindre kanter). Ingen jätteextraordinärt egentligen, men jao bästa plattan på marknaden nu va?

Vågat med nytt namn också. Tyckte det lät bra (:

Visst tycker namnet låter bra men kunde inte låta bli att skratta när de sa det.
Känns som att det var ett misstag att inte inkludera touch-id. Kan förstå det på iPad mini som pris pressas men airen ska ju vara "top of the line".
Många icke tekniskt kunniga hade säkert kunna köpa den bara för det.

Permalänk
Medlem

Nej tack. Den e ju 0.6mm tjockare än min Tablet z!

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Specs:
A7-Chippet känt från iPhone 5

Ska det inte stå iPhone 5S här?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av Leopardkungens:

Oj ska bli spännande! Dags att uppdatera min tvåa.

Alla pratar hela tiden om större skärmar på telefoner och mindre på surfbrädor, tex Nexus7 Ipad mini mm. Har dock inte sett någon prata om en större surfplatta. Jag skulle ÄLSKA att ha en 15 tums högupplöst Ipad. Det skulle vara en mycket bättre ersättare för dator hemma, visst den ersätter inte allt men då skulle man i alla fall kunna surfa bättre, kolla film, spela mm. Visst det är inte lika smidigt som 10 tum att ha med sig men att ha en riktigt slimma 15 tummare, knappt några kanter på skärmen ja det skulle vara guld!!
Är det bara jag som tänker så?

15 låter lite för stort enligt mig, och utan kanter är alltid snyggt men skulle nog bli svårt att hålla utan att komma åt skärmen.

Jag har en iPad 2 som jag är nöjd med men kan inte se någon anledning till att uppgradera. Visst skärmen har högre upplösning, men kan man verkligen märka så stor skillnad i snabbhet och sådär? Öppna en app en halv sekund snabbare känns inte direkt värt att betala 5000 för.
Tror jag klarar mig med tvåan i några år till och köper jag någon annan surfplatta i framtiden testar jag nog på Windows eller android.

För mig kommer aldrig surfplatta kunna ersätta datorn. För att hur man än sitter eller ligger får man ont i nacke/rygg/armar efter en halvtimmes användning. Inget slår tangentbord och mus tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Kan förstå det på iPad mini som pris pressas men airen ska ju vara "top of the line".

Det är nog den minst prispressade produkten jag kan komma på just nu.

Skrivet av Leopardkungens:

Oj ska bli spännande! Dags att uppdatera min tvåa.

Alla pratar hela tiden om större skärmar på telefoner och mindre på surfbrädor, tex Nexus7 Ipad mini mm. Har dock inte sett någon prata om en större surfplatta. Jag skulle ÄLSKA att ha en 15 tums högupplöst Ipad. Det skulle vara en mycket bättre ersättare för dator hemma, visst den ersätter inte allt men då skulle man i alla fall kunna surfa bättre, kolla film, spela mm. Visst det är inte lika smidigt som 10 tum att ha med sig men att ha en riktigt slimma 15 tummare, knappt några kanter på skärmen ja det skulle vara guld!!
Är det bara jag som tänker så?

Håller med om stora skärmar. Konstigt att ingen satsat stort på det än.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Fasiken! iPad Air och iPhone 5s, halva lönen försvann direkt innan den ens hunnit landa. Tur att man jobbade över lite denna månad..

Gött! Hej då iPad 1st Gen och Galaxy S3!

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Visst tycker namnet låter bra men kunde inte låta bli att skratta när de sa det.
Känns som att det var ett misstag att inte inkludera touch-id. Kan förstå det på iPad mini som pris pressas men airen ska ju vara "top of the line".
Många icke tekniskt kunniga hade säkert kunna köpa den bara för det.

Japp, håller med att det är lite billigt. Många har ju varit inne på att Touch-ID för en iPad är inte lika fördelaktig då man inte släpar med den lika frekvent som en mobil. Bör ju inom sin framtid komma fler biometriska funktioner som uttnytjjar Touch-ID'n och då blir genast iPad Air utdaderad (om funktionerna är revolutionära) om ännu nästa iPad stöder Touch-ID. Skulle gärna vilja se ett officiellt uttalande från Apple varför dem inte införde deras nya hemknapp på iPaden.

Blir nog min första iPad ändå för jag vill ha ett anteckningsblock, slösurfplatta och mediamaskin för resor (:

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli min första surfplatta. Ska bli spännande och se hur upplevelsen är att ha mobil os på större skärm

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag har väntat på den här uppgraderingen i flera månader. Det blev ungefär som väntat. Nu återstår att se hur man får tag på en så tidigt som möjligt. Några tips? Hur tänkte ni göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Jag har väntat på den här uppgraderingen i flera månader. Det blev ungefär som väntat. Nu återstår att se hur man får tag på en så tidigt som möjligt. Några tips? Hur tänkte ni göra?

Tidigast är väl via http://store.apple.com/se/buy-ipad/ipad-air

- Eller om Mediamarkt/ELG/netonnet får tag i några till launch men det känns svårt, inte i alla städer iaf, säkert Malmö, GBG, Sthlm.

Jag kommer köpa min via store.apple.com/se/ samma gäller nu på Fredag när jag ska KÖPA iPhone 5s, eftersom jag 'sparar' min uppgradering hos telenor till nästa höst.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Skrivet av zAjben:

Jag har väntat på den här uppgraderingen i flera månader. Det blev ungefär som väntat. Nu återstår att se hur man får tag på en så tidigt som möjligt. Några tips? Hur tänkte ni göra?

Håll koll när du kan köpa den på Apples sida hör i Sverige, deras lev datum brukar stämma riktigt bra. 1 November släpps de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Nej tack. Den e ju 0.6mm tjockare än min Tablet z!

Skrivet av bjajjull:

Det är nog den minst prispressade produkten jag kan komma på just nu.

Nja, $300 för den billigaste modellen är iallafall väldigt billigt för en iPad.

Skrivet av fue:

Fasiken! iPad Air och iPhone 5s, halva lönen försvann direkt innan den ens hunnit landa. Tur att man jobbade över lite denna månad..

Gött! Hej då iPad 1st Gen och Galaxy S3!

Lite måste man ju få unna sig.

Permalänk

Synd att den inte kommer med wireless AC standard.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Lågupplöst skärm och föråldrad teknik för trådlösa nätverk redan innan den släpps (Android vs. iOS utelämnat då det är personlig preferens)?

Nej tack.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Lågupplöst skärm och föråldrad teknik för trådlösa nätverk redan innan den släpps (Android vs. iOS utelämnat då det är personlig preferens)?

Nej tack.

Lågupplöst skärm? Klipp dig och skaffa dig ett jobb.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Lågupplöst skärm och föråldrad teknik för trådlösa nätverk redan innan den släpps (Android vs. iOS utelämnat då det är personlig preferens)?

Nej tack.

Är 2048x1536 lågupplöst för dig?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Lågupplöst skärm? Klipp dig och skaffa dig ett jobb.

Vad har min frisyr och sysselsättning med det här att göra?

Skrivet av celerity:

Är 2048x1536 lågupplöst för dig?

Jämfört med 2560x1600 som flertalet konkurrenter kör med på 10" är det lågupplöst. Tycker min 1920x1200 är oanvändbar jämfört med min 2560x1600. Nu är det visserligen inte lika stor skillnad här, men fortfarande i samma storleksordning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pertanbus:

Vad har min frisyr och sysselsättning med det här att göra?

Jämfört med 2560x1600 som flertalet konkurrenter kör med på 10" är det lågupplöst. Tycker min 1920x1200 är oanvändbar jämfört med min 2560x1600. Nu är det visserligen inte lika stor skillnad här, men fortfarande i samma storleksordning.

Ja, jämför man upplösningar med varandra så är det klart att en är lägre men den är fortfarande inte lågupplöst på en 10" (ex) oavsett vad du tycker.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte mycket nyheter här inte. Apples event har gått från att vara de mest intressanta till de mest förutsägbara.

suck

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja, jämför man upplösningar med varandra så är det klart att en är lägre men den är fortfarande inte lågupplöst på en 10" (ex) oavsett vad du tycker.

Varför skaffa högre än 640x320 på 4"-skärmarna på iPhones då? Varför gå över 1920x1080 på en TV eller 1376x768 på en 15" laptop? Att säga att upplösning inte handlar om vad man tycker är väldigt konstigt. Att vi tycker olika i detta sammanhang har väl redan bevisat motsatsen?

Att sedan flame:a mig om att jag "borde klippa mig" för att jag har en annan åsikt som ni ej delar känns väl ganska irrelevant? Jag tycker att utvecklingen bör gå framåt och inte stå stilla. Att producera produkter som redan innan lansering ligger efter på de flesta punkter känns väldigt bakåtsträvande.

"72 gånger högre prestanda" än vad då? Första iPad:en? Varför tycker folk att detta är bra när AMD/nVidia blir halshuggna så fort de jämför sina produkter med konkurrentens med hjälp av kapade grafer? Varför jämför de inte med förra iPad:en och framförallt konkurrenter?

Snacka om att de flesta på swec är motsägelsefulla. Rätt i en situation är helt fel i en annan.

"Stjärntecken är sanning! Jag litar 100% på dem! Men vafan? Du kan ju inte tro på gud, det är ju påhittat!"

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Hade du haft någon substans i det du skriver så hade jag förmodligen hållt med dig.

Skrivet av Pertanbus:

...Jämfört med 2560x1600 som flertalet konkurrenter kör med...

De flesta konkurrenter kör 16:9/16:10 mot 4:3 för iPad vilket förklarar den skillnaden?

Är den lågupplöst med dagens mått? Nej, oavsett vad du tycker.
Oh, föråldrad trådlös teknik? Nej, relativt nyligen blivit standard i de flesta kategorier och vad jag gissar är den mest använda (om inte 802.11g fortfarande är det).

Återigen, nyckelordet är substans. Att argumentera bara för argumenterandets skull brukar inte leda någonvart.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hade du haft någon substans i det du skriver så hade jag förmodligen hållt med dig.
De flesta konkurrenter kör 16:9/16:10 mot 4:3 för iPad vilket förklarar den skillnaden?

Är den lågupplöst med dagens mått? Nej, oavsett vad du tycker.
Oh, föråldrad trådlös teknik? Nej, relativt nyligen blivit standard i de flesta kategorier och vad jag gissar är den mest använda (om inte 802.11g fortfarande är det).

Återigen, nyckelordet är substans. Att argumentera bara för argumenterandets skull brukar inte leda någonvart.

2560x1600 vs. 2048x1536 ger enormt mycket mer effektiv arbetsyta. Ponera att taskbars/övrigt tar upp ca 300 pixlar både på höjd och bredd, då handlar det helt plötsligt om 2260x1300 vs 1748x1236 vilket är en ännu större procentuell skillnad. Detta är vid vardagligt arbete/surf. Huruvida du tycker detta är värt att diskutera är en helt annan sak, detta är bara mina synpunkter jag yttrar på ett forum. Jag tycker att denna produkten är efter redan idag, men det är bara min åsikt.

Min laptop med 802.11g får ut ca 15Mb/s trådlöst medans min kompis med ac-standard får ut ca 90Mb/s. Är det försumbart?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

iPad-försälgningen sjönk från 47.2% till 28.3% av den totala försäljningen av surplattor mellan Q2 2012 och Q2 2013. Kommer denna iPad vinna användare som har valt andra system pga prestanda?

Folk byter inte pga prestandan skulls, utan mera tröttnat på inga direkta nya förändringar i nya versioner. Samma design, samma UI och endast SoC som är nytt. Ipad brukar väl ha den bästa prestandan av alla plattor vid release?
Såg lite av eventet, var faktiskt en tråkig event och inga direkta hype känsla, när mini/Air presenterades och med de få förändringar på nya Air. Lär det få fart på försäljningen och förmodligen är det mini som var mest intressant. Då den har 2,048 x 1,536 upplösning och 7,9" i storlek. Förmodligen kommer det sälja mer än vad Air kommer att göra.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

2560x1600 vs. 2048x1536 ger enormt mycket mer effektiv arbetsyta. Ponera att taskbars/övrigt tar upp ca 300 pixlar både på höjd och bredd, då handlar det helt plötsligt om 2260x1300 vs 1748x1236 vilket är en ännu större procentuell skillnad. Detta är vid vardagligt arbete/surf. Huruvida du tycker detta är värt att diskutera är en helt annan sak, detta är bara mina synpunkter jag yttrar på ett forum. Jag tycker att denna produkten är efter redan idag, men det är bara min åsikt.

Min laptop med 802.11g får ut ca 15Mb/s trådlöst medans min kompis med ac-standard får ut ca 90Mb/s. Är det försumbart?

Saxat från deras sida angående Wi-Fi:
iPad Air gives you up to twice the Wi-Fi performance thanks to two antennas and MIMO (multiple-input multiple-output) technology. With dual-band (2.4GHz and 5GHz) 802.11n Wi-Fi and MIMO, download speeds can reach up to 300 Mbps — double the data rate of the previous-generation iPad. So now when you want to download a movie, share photos or documents with AirDrop, or just browse the web, your connection is even faster than before.

Så jävla dåligt är väl ändå inte det. Förmodligen så är det få gånger du har nytta av det ändå i en surfplatta.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 