Vad är det för fel på mig? Ang 290x och hur det får mig att tycka att mitt nuvarande system är dåligt.

Permalänk

Märkligt, med din inkomst så skulle du utan problem "maxa" allt i datorn - ändå tycks du vara återhållsam på t.ex processorpunkten (3930k istället för 3960X/4960X). Det är alltså enbart GPU:er som är källan till problemet?

Köp ett moderkort som stödjer 4 way SLI och ha alltid Nvidias bästa grafikkort. Med sådana inkomster så är det typ som att prenumerera på Kalle Anka

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Nu är din nyfikenhet stillad, och nej det blir inga AMD kort här. Ingen ford på våran gård

Skickades från m.sweclockers.com

Dubbel face slap. Själv kör man både Ford och köpt AMD-kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Dubbel face slap. Själv kör man både Ford och köpt AMD-kort.

Det var verkligen inte meningen, det slumpade sig bara så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Märkligt, med din inkomst så skulle du utan problem "maxa" allt i datorn - ändå tycks du vara återhållsam på t.ex processorpunkten (3930k istället för 3960X/4960X). Det är alltså enbart GPU:er som är källan till problemet?

Köp ett moderkort som stödjer 4 way SLI och ha alltid Nvidias bästa grafikkort. Med sådana inkomster så är det typ som att prenumerera på Kalle Anka

Varför? Man blir inte rik av att kasta bort pengarna på ingenting.

*** raderat ***

Redigerat
Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Nu är din nyfikenhet stillad, och nej det blir inga AMD kort här. Ingen ford på våran gård

Skickades från m.sweclockers.com

Men DET tycker du inte är ett psykiskt problem?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Märkligt, med din inkomst så skulle du utan problem "maxa" allt i datorn - ändå tycks du vara återhållsam på t.ex processorpunkten (3930k istället för 3960X/4960X). Det är alltså enbart GPU:er som är källan till problemet?

Köp ett moderkort som stödjer 4 way SLI och ha alltid Nvidias bästa grafikkort. Med sådana inkomster så är det typ som att prenumerera på Kalle Anka

Ja, det har alltid varit GPUerna som lockat. Att jag ens har en 3930 beror på att jag behöver alla sex kärnor. Titta på min datorlåda som kostar mindre än en shysst middag :).

När Haswell-E kommer blir det värstingen i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Varför? Man blir inte rik av att kasta bort pengarna på ingenting.

Han är redan rik, vilket gör din kommentar lätt ironisk.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Men DET tycker du inte är ett psykiskt problem?

Nej! Det är ett friskhetstecken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Känns det som ett problem så tycker jag definitivt att du ska testa en psykoterapeut, det är inget konstigt med det. Man behöver inte vara "sjuk" för att gå i terapi.

Jag skulle kunna leta upp några åt dig men i sthlmstrakten finns det såna mängder så det ordnar du nog bäst själv med någon som tar emot på någon passande plats. KBT känns mest passande i din situation.

Just, kolla bara så att de är legitimerade psykoterapeuter och inte något diplom eller certifieringstrams, det är mer voodoo än verklig behandling.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Han är redan rik, vilket gör din kommentar lätt ironisk.

Jag är INTE rik, jag har det gott ställt. Många som tjänar mindre än mig är rika. De äger en bostadsrätt/villa medan jag har hyresrätt. Jag tycker nog att man ska ha 5-6 miljoner i tillgångar innan man är rik. Det finns säkert en officiell gräns för när man är rik, men det får du googla själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Känns det som ett problem så tycker jag definitivt att du ska testa en psykoterapeut, det är inget konstigt med det. Man behöver inte vara "sjuk" för att gå i terapi.

Jag skulle kunna leta upp några åt dig men i sthlmstrakten finns det såna mängder så det ordnar du nog bäst själv med någon som tar emot på någon passande plats. KBT känns mest passande i din situation.

Just, kolla bara så att de är legitimerade psykoterapeuter och inte något diplom eller certifieringstrams, det är mer voodoo än verklig behandling.

KBT hjälpte mig i kombination med piller när jag gick igenom en deprission, så det kanske inte är en dum idé

Tack för att du förstår att även en sån här löjlig sak kan vara ett påfrestande problem
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

inte det minsta avundsjuk! maxar redan allt med mina kort så nä!.
btw sitter man redan med det värsta man kan tänka sig och inte är nöjd med det då är det något jävligt fel på den grabben.
en sak till! skryta med sina saker och ändå inte är nöjd är ju bara för mycket!.

Ungefär som att säga att du inte är avundsjuk på snubben som ligger jämsides dig på motorvägen i sin nya ferrari, för din bil gör minsann också 120 km/h!
Människan fungerar som så att man åtrår det man inte har och när man fått det är man ändå inte nöjd.
Ta mitt exempel ovan, snubben i Ferrarin blir grön av avund när han ligger bredvid en Bugatti Veyron som är sju gånger så dyr. Allt handlar om perspektiv.

Oavsett så kan du inte kalla någon som har jobbat ihop pengar själv och köpt saker åt sig själv för bortskämd.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

KBT hjälpte mig i kombination med piller när jag gick igenom en deprission, så det kanske inte är en dum idé

Tack för att du förstår att även en sån här löjlig sak kan vara ett påfrestande problem
Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte löjligt om du uppfattar det som ett problem, spelar ingen roll vad kidzen säger.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Jag är INTE rik, jag har det gott ställt. Många som tjänar mindre än mig är rika. De äger en bostadsrätt/villa medan jag har hyresrätt. Jag tycker nog att man ska ha 5-6 miljoner i tillgångar innan man är rik. Det finns säkert en officiell gräns för när man är rik, men det får du googla själv.

Haha, jag utgår bara från mig själv då jag tjänar genomsnittligt för en student, men lägger upp min ekonomi så att jag ofta kan köpa nya datorprylar. Men jag vet precis vad du menar, många har en stor förmåga att öka på utgifterna i takt med inkomsterna så att det inte direkt lever lyxliv trots stora tillgångar...

Men privatekonomi hör inte till topic. En bra utgångspunkt vore att titta på vad du behöver för kraft i burken - 2 Titans driver ju de flesta spel på fina inställningar, om man inte downsamplar eller kör i 4K. Vänta till Maxwell?

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Vet lite hur du känner där. Vet inte om jag har samma eller vad, bara jag inte har den rätta ekonomin (student) för att stilla mina behov, så när det väl drar. Då drar det som fan och slutar inte tills mitt ha-begär och min ångest slutar.

Jag skulle väl säga att ta en timma eller så att prata med någon och checka av vad dom tycker.

Är det ett problem för dig, ja då är det ett problem. Finns det problem så finns det nästan garanterat en lösning. Följer upp denna tråden imorgon när jag fått sova och hjärnan hunnit ifatt.

Segla lugnt.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

vi skulle kunna kalla det för att göra bort sig totalt inför alla här på sweclockers. Alla vet nu att han lider av psykiska problem och dessutom berättar om sina problem här hallå eller? mogen grabb.

Skulle detta vara nåt större problem? Han vill bara ha lite hjälp och se om det finns andra med snarlika problem? Jag kan också gå ut med att jag har psykiska störningar tack vare påträngade våld mot mig under mina tidiga tonår. Tror inte det finns många som tänker som du där, det finns faktiskt empatiska människor i denna värld, tack och lov. Det är inget för att få uppmärksamhet eller få folk att tycka synd om en annan. Utan mycket mer ett bekräftelsebegär att man inte är helt ensam.

Liksaså som TS går ut med detta och frågar om människor i snarlika situationer gick jag ut för några år sedan och frågade om det fanns några andra som varit och är i min sits. Detta hjälper något otroligt mycket för ens eget psyke. Visst, det kommer alltid finnas människor som ser ner på andra som har problem för att dessa inte förstår dom. Men det kommer också alltid finnas människor som hjälper andra och är sympatiska när människor är nere eller förvirrade.

Nej nu är det nog allt dags för den där sängen, igen. Godnatt. V.2.0

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

vi skulle kunna kalla det för att göra bort sig totalt inför alla här på sweclockers. Alla vet nu att han lider av psykiska problem och dessutom berättar om sina problem här hallå eller? mogen grabb. kanske ska bli sweclockers psykiska sajt istället.

Tycker inte jag gör bort mig, jag talar bara om som det är. De som gör bort sig är de som målar upp en falsk bild sv sig själv för att visa upp på ett forum. Jag kanske lider av OBD, det är ingen skam i det och man absolut inte bort sig för att man pratar om det.
Sen bryr jag mig väldigt lite om vad folk som inte känner mig tycker.

Du gör dock bort dig en smula

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Tycker inte jag gör bort mig, jag talar bara om som det är. De som gör bort sig är de som målar upp en falsk bild sv sig själv för att visa upp på ett forum. Jag kanske lider av OBD, det är ingen skam i det och man absolut inte bort sig för att man pratar om det.
Sen bryr jag mig väldigt lite om vad folk som inte känner mig tycker.

Du gör dock bort dig en smula

Skickades från m.sweclockers.com

nej tycker bara att det är för mycket. Du har ju skit bra grejjer eller hur? du behöver ju inte tänka på att uppgradera hårdvaran på 100 år känns det som för du har redan as bra grejjer. Inte en chans att spel laggar med den riggen.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Hur är jag bortskämd? Jag jobbar hårt och har tjänst varenda öre själv. Jag har pluggat, haft junioratjänster, labbar hemma. Lagt ner 1000 tals privata timmar får att nå mina mål.

Cisco med högt cert?

Och kan ni lägga ned pikarna nu, det är sjukt lågt att hålla på så på ett bra forum som SweC.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Cisco med högt cert?

Och kan ni lägga ned pikarna nu, det är sjukt lågt att hålla på så på ett bra forum som SweC.

Ja, bland annat. Sen är det väldigt mycket säkerhet och en del forenics

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Du är bara sur för att något matchar din favorit, då 290X faktiskt inte är snabbare utan ställer sig betydligt bättre till GTX 780 så är det inget att bry sig om däremot. Det är inte dags för nya kort nu och så länge du inte ska upp till 4k-spelande så räcker dina kort länge, hur länge beror givetvis på vad du vill spela för något också. Du kan gott och väl vänta med känslorna tills det faktiskt finns något som utklassar dina kort. Köp gör man när pengarna dras och sen får man vara nöjd eller missnöjd med det hela. Det är väl ändå andra faktorer som avgör när det är dags att ersätta det med nya grejer. Hade du inte haft någon favorit och favoriserat en viss leverantör hade du heller inte behövt känna dig träffad, det är bra att båda leverantörerna går framåt och jag tycker bara det är intressant själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

nej tycker bara att det är för mycket. Du har ju skit bra grejjer eller hur? du behöver ju inte tänka på att uppgradera hårdvaran på 100 år känns det som för du har redan as bra grejjer. Inte en chans att spel laggar med den riggen.

Nej, inget laggar och absolut i den relativa låga upplösningen jag kör. 5760x1080 men planen är att gå över till 4k.

Men det handlar inte ens nästan om det, utan mitt problem är ett helt annat som du inte verkar förstå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

+ för att du vågar skriva om dina problem öppet och söka hjälp, det är fan pinsamt hur mycket skit du får ta från vissa här, vädligt låg nivå trodde vi höll en högre standard på swec, lycka till med att lösa dina problem.

håller dock lite med det nån annan sa tidigare här om att du kanske dömer saker helt från märket ibland? kanske inte det bästa att hålla på så, dock igen om du inte direkt bryr dig om marginaler / finesser så spelar det kanske ingen roll ändå.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Hur är jag bortskämd? Jag jobbar hårt och har tjänst varenda öre själv. Jag har pluggat, haft junioratjänster, labbar hemma. Lagt ner 1000 tals privata timmar får att nå mina mål.

Slå upp bortskämt i en ordbok, eller be dina föräldrar om hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Ähh men ta inte åt dig vad folk med stor avundsjuka skriver åt dig det leder ingen vart! Tycker det är svin härligt när folk är öppna och skriver vad dom tänker och verkligen tycker! Min dator må sitta i ett hörn och gråta i jämförelse med din men jag är lika nöjd för det ändå haha!

Men ja det kanske ändå ligger lite i ju mera man har ju mer vill man få utöver det hela.. Vet innan jag köpte min dator så ville jag ha den så mycket att jag knappt kunde sitta lugnt och sansat i väntan på att delarna skulle anlända. Men nu när jag har den och sitter vid den vill jag bara ha bättre och mera även fast jag egentligen är nöjd med det jag har och det duger fint till mina ändamål ..

Dock skulle ju inte ett 290x sitta helt fel som en julklapp åt sig själv men vi får väll se vad tomten eller snarare börsen säger då! Förutsatt att något annat än deras lövblås kylare letat sig ut på marknaden tills dess. :3

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

I förrgår älskade jag mina Titankort, var så nöjd. Sen släpper AMD 290x och det utpresterar Titan, vilket inte var oväntat. Nu hatar jag mina kort och det kryper i mig och kommer göra det till Nvidia kontrar med något dom slår r290x.
Så frågan är, vad är det för fel på mig? Någon slags psykisk sjukdom måste jag ju lida av. Jag har en konstant känsla av att jag sitter med skit i hela burken, även om den rationella delen av mig vet att jag sitter på ett prestanda monster (Faster then 96% of reported systems i 3D mark 11 Extreme).

Ska vi kalla det för hårdvaruångest eller prestandablues?
Hur som helst lider jag uppenbarligen av något. Jag hittar inte på, det är en påtaglig nästan deprimerande känsla. Sjukt.

Byta till AMD är inte aktuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du glömmer att Nvidia hade Oslagbara kort i 9MÅNADER innan amd släppte 290x, det är runt 400kr/kort i månaden tills nu +-.. värt?

då AMD INTE HADE NÅGOT att KONTRA MED 9månader sedan, inte konstigt att de kontrar titan 9månader efter det släpptes så kommer kort som kontrar amd snart + att driversna inte är de bästa från amd (inget illa menat) men kör man 120hz så går man nvidia helt klart då microstuttering är trademark av amd

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Forsätt gärna diskuter, jag måste sova. Jag svarar på det jag hinner/vill/kan i morgon. god natt alla nattugglor

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av GamerFX:

nej tycker bara att det är för mycket. Du har ju skit bra grejjer eller hur? du behöver ju inte tänka på att uppgradera hårdvaran på 100 år känns det som för du har redan as bra grejjer. Inte en chans att spel laggar med den riggen.

beror på upplösningen och skärmens kvalitet (4k osv)

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Alltså är sitter TS och vill byta ut sina Titaner för att få något som presterar 10% bättre och en själv som sitter och funderar på om man har råd att köpa ett till G210 nästa månad...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Titan är väl ändå mycket bättre? (Säger jag som AMD fanboy.)

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Orka läsa hela tråden. Men klart att det är kul med det senaste, om det finns något nyare och bättre.
"Jag vill ha" så att säga.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |