Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Discokungen

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det behövs en artikel som behandlar enkel termodynamik.

Det finns ingen som helst anledning att tro att en gpu på 50c i load skulle må bättre än en gpu i 95c. Varför hänger alla upp sig på det här? Det var som han på Overclock 3D som flippade ur helt för att tempen var så hög. Visst, det begränsar överklockning men det är inget självändamål att hålla lägre temperaturer på gpun.

300W är 300W. Det kvittar om du kyler det med luft eller vatten, värmeenergin måste ta vägen någonstans. Och drar en datorkomponent 300W så blir ALLT värme.

Skrivet av MultiMan:

Nej, det är inte bättre. Det är bättre med lägre temperatur, då håller elektronik längre. Den tillförda värmen i lådan blir exakt samma i båda fallen (vid samma grafikkort) och måste ventileras ut.

Men det är inte nödvändigtvis sant. Då hade man siktat på att ha så stark kylning som möjligt. Är chippet designat för den temperaturen så har jag svårt att se hur det skulle vara skadligt. Bortsett från "känslan" att det inte skulle hålla lika länge.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Nej, det är inte bättre. Det är bättre med lägre temperatur, då håller elektronik längre. Den tillförda värmen i lådan blir exakt samma i båda fallen (vid samma grafikkort) och måste ventileras ut.

Mitt svar var ju angående värmen i chassit så jag tänkte att det var underförstått att det är för temperaturen i chassit jag menade men jag kanske borde förtydliga det.

Sen så blir det ju faktiskt mer varmluft i chassit med en fläkt som snurrar snabbare för då dumpas mer varmluft i chassit som sina andra fläktar måste ta hand om och beroende på vilken kylkonfiguration man har så kan ju då mer varmluft nå till exempel CPU-kylaren.

Jag vet inte varför någon skulle vara mån om att ha det svalt i chassit då det inte spelar någon roll men det är ju en annan sak...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det behövs en artikel som behandlar enkel termodynamik.

Det finns ingen som helst anledning att tro att en gpu på 50c i load skulle må bättre än en gpu i 95c. Varför hänger alla upp sig på det här? Det var som han på Overclock 3D som flippade ur helt för att tempen var så hög. Visst, det begränsar överklockning men det är inget självändamål att hålla lägre temperaturer på gpun.

300W är 300W. Det kvittar om du kyler det med luft eller vatten, värmeenergin måste ta vägen någonstans. Och drar en datorkomponent 300W så blir ALLT värme.

Håller med, av dessa snart 1000 inlägg så handlar 500 om termodynamik. Ni som inte begriper ovanstående, snälla yttra er inte mer i ämnet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Mitt svar var ju angående värmen i chassit så jag tänkte att det var underförstått att det är för temperaturen i chassit jag menade men jag kanske borde förtydliga det.

Temperaturen kommer bli densamma om chassiventilationen är samma. Samma tillförda energi ger samma temperatur i lådan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Temperaturen kommer bli densamma om chassiventilationen är samma. Samma tillförda energi ger samma temperatur i lådan.

Läs min edit

Det blir ju mer varmluft i chassit snabbare med en snabbare snurrande fläkt men inte nödvändigtvis varmare över lag så att säga.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ok, visst är det intressant med termodynamik och kylning men det kanske är dags att starta en egen tråd om det? Det börjar bli snårigt i den här tråden nu minst sagt

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Omitron:

Ok, visst är det intressant med termodynamik och kylning men det kanske är dags att starta en egen tråd om det? Det börjar bli snårigt i den här tråden nu minst sagt

Se det från den ljusa sidan, de som är övertygade om att Nvidia fortfarande är bäst verkar sova gott!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Läs min edit

Det blir ju mer varmluft i chassit snabbare med en snabbare snurrande fläkt men inte nödvändigtvis varmare över lag så att säga.

Det blir inte mer varmluft snabbare heller utom möjligen precis i uppvärmninsfasen från kallstart. 250W tillförs kontinuerligt kortet vid maxbelastning och samma effekt kommer ventileras bort från kortet oavsett kortets temperatur. Enda skillnaden är att i ena fallet blir luftflödet lite mindre, utblåsningsluften varmare och GPU:ns temp högre och i det andra svalare luft i större mängd och lägre GPU-temp. Fortfarande exakt samma energiinnehåll i luften som lämnar kortet per tidsenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Stön, ja jag vet att 95c avser själva kretsen. Så länge som kretsen håller 95c måste också dessa grader ledas bort, de försvinner ju inte i tomma intet bara för att du blåser på dem om du tror det. De 95c måste ju ta vägen någonstans och då kortet är täckt av en kåpa är det ju knappast "uppåt" som värmen går.

Två kretsar har exakt samma TDP. En blir 50 *C och en blir 100 *C. Båda kommer värma upp rummet lika mycket. Den ena kommer dock göra det med (cirka) 2x kvm (m^3) 50-gradig luft och den andra med x kvm 100 gradig luft. Slutresultatet blir dock detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawwe94:

Man ska som sagt va mäta 780 mot 290x. Om man jämför 780 med titanet så är prestandavinsten yterst liten. I vissa senarie har man sett att ett oclockat 780 har kunnat ta sig förbi titanet , sammt att uppdaterade drivare har gett en större prestanda vinst på 780 än på titanet. Visst Titanet är ju bättre i flesta fallen men i den prisklassen så blir den orimlig som konkurent mellan kort i 5k klassen.
Sen tycker jag fortfarande referenskorten emellan så är 780 ett bättre val än 290x , även 280 är ett bra val.

780 har en bra referenskylare , tyst och ger bra kylning. +
Det clockar väl utan vattenkylning och spänningshöjare. +
Det clockar ännu bättre med vattenkylning och spänningshöjare+
Väldigt stabilt kort+
Och det hänger med både det överklockade 290x sammt titanet. Även här hoppar 780 före både titanet och o 290x i sina stunder. Jag tycker 780 gör sig till en bra konkurent trots det känner sig väl det gröna laget tvungen till att göra ett snabbare kort nu när amd visar musklerna. Bryr man sig mer om prestandan och pris så är 290x eller 280x ett bra val.

780 Luftkylning (oc) 1225+ \ 7200
780 Vatten 1300-1400+ \ ? (Kan behöve en annan bios)

1370mhz på luft under 80c. Skulle tro att dem flesta Titan korten får det kämpigt att hänga med 2st 780 på dom frekvenserna. Även R9 290x får pisk när 780 frekvenserna ökar.

Ska bli sjukt kul att se när 290x på vatten börjar dyka upp i benchmarks. Några resultat har vi ju redan sett i tråden.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Det blir inte mer varmluft snabbare heller utom möjligen precis i uppvärmninsfasen från kallstart. 250W tillförs kontinuerligt kortet vid maxbelastning och samma effekt kommer ventileras bort från kortet oavsett kortets temepratur. Enda skillnaden är att i ena fallet blir luftflödet lite mindre, utblåsningsluften varmare och GPU:ns temp högre och i det andra svalare luft i större mängd och lägre GPU-temp. Fortfarande exakt samma energiinnehåll i luften som lämnar kortet per tidsenhet.

Mjo det har du rätt i men när man säger "varmt i chassit" så menar man ju ofta på hur varmt det är över lag i hela chassit och en större mängd aningen kallare luft gör ju chassit "varmare" än en minde mängd mycket varm luft.

Så egentligen hänger det ju på hur man definierar "varmt i chassit" men det du säger är ju helt klart rätt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vill man inte ha stock-kylaren så finns där ju redan andra att byta till

Prolimatech MK-26 med Valfria fläktar
EKWB EK-FC Vattenblock

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Luften som kommer i kontakt med GPU'n blir varm och GPU'n blir svalare.
Därför så är det bättre för GPU'n att gå i 94C och 50% fläkthastighet än 80C och 60% fläkthastighet till exempel för mindre luft tvingas bli uppvärmt av GPU'n och dumpas i chassit. (Bättre sett till temperaturen i chassit)

Ja, men om man ska vara petig så avger ytan på GPU-kylaren mer värme om ytan är varmare på dess kylning. Detta eftersom temperaturdifferensen mot omgivningen är större, så den temperatur som ytan på kylaren får är i själva verket den temperatur där det uppstår en jämvikt över värmen som produceras och värmen som förs bort. Detsamma med själva GPU'n.

Eftersom man sänker fläkten förs mindre värme bort, fast då ökar kylplåtens värme sitället till en nivå att samma mängd värme ändå förs bort. Lite enkelt blir detta ett nollsummespel, fast det man vinner är ju att fläkten inte låter så mycket.

Permalänk
Medlem

Man kan få ett R9 290X för 4600kr vilket visar hur överprisade Nvidas produkter är.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av leafbranch:

Man kan få ett R9 290X för 4600kr vilket visar hur överprisade Nvidas produkter är.

Så klart dom sätter höga priser när inget annat fanns på marknaden.

Släpper Titan för 8500-9k release så klart folk köper det.

Jag gjorde det tex.

Hade väntat länge på att ett Nvidia kort med högg buss och mycket minne skulle kolla, senaste bra Nvidia kortet va EVGA 580 Classy

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam

Någon som funderat på att klippa bort lite från originalkåpan närmast fästplåten?
Det borde öka luftflödet rejält.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

BRA AMD!

Äntligen riktig konkurrens. Lite finslipning på mjukvara och bättre kyllösning än på referensmodellen så lär detta kortet sälja bra -> Nvidia tvingas till prissänkningar. Känner dock ingen panik att byta bort mitt 690.. än!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Någon som funderat på att klippa bort lite från originalkåpan närmast fästplåten?
Det borde öka luftflödet rejält.
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/10/23/Radeon+R9_290...

Någon frivillig som vågar plocka fram en dremel och pröva?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk

Frågelåda

Jag mailade till frågelådan för ett år sedan angående värmelära. Jag kände att majoriteten inte hade någon aning om grundläggande fysik!

Citat:

......
Jag undrar om ni kan leka lärare och ge oss en snabb grundläggande fysiklektion.

Ett år har gått, och jag känner exakt samma sak när jag läser denna tråd.

Riktigt trevligt kort förövrigt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Spelar på The Maelstrom i O v e r r a t e d, char namn Snowdeck

Jag lirar WoW med 3x Titan ja

Men datorn är hobby inte 100 % bara för sitta lira BF3 / Crysis 3 XD

Spelar själv på stormscale.

Skrivet av tvelander:

Det hoppas jag att man får, så Nvidia får jobba lite.

Eller gå över till Mantle eftersom det är opensource. Ser inte alls några problem med att Nvidia skulle kunna använda sig av mantle och få ut mer prestanda än om de skulle koda med DirectX som inte är någon direkt lätt lösning.

Skrivet av MultiMan:

Nu blir jag bekymrad över dagens utbildning. Du måste väl ändå ha läst grundläggande fysik? Om inte gör det omedelbart. Det är inte bra för någon om medborgarna inte kan grundläggande fysikaliska fenomen.

Svar: Temperaturen blir exakt samma! Tillförd energi i Joule (Ws) är densamma om båda kokarna är påslagna under lika lång tid, alltså kommer samma energimängd tillföras. Temperaturen i gränsskiktet kommer troligen vara högre under uppvärmningsfasen (men inte helt säkert eftersom vatten har mycket hög värmekapacitivitet) eftersom yteffekten är högre i den smalare kokaren, men så fort vattnet cirkulerat runt lite kommer temperaturen vara densamma.

Du glömmer en viktig sak. Långt ifrån alla som läst fysik kommer ihåg vad de har läst om. Är själv en som inte direkt är så fruktansvärt intresserad av fysik och mattematik och då försvinner saker lätt om man inte fräschar på sina kunskaper kontinuerligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Spelar själv på stormscale.

Har gubbar där med massa, men problemet va att Que i början av MoP kunde jag inte logga in och raida så va tvungen att flytta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så klart dom sätter höga priser när inget annat fanns på marknaden.

Släpper Titan för 8500-9k release så klart folk köper det.

Jag gjorde det tex.

Hade väntat länge på att ett Nvidia kort med högg buss och mycket minne skulle kolla, senaste bra Nvidia kortet va EVGA 580 Classy

Fast nu handlar det ju inte om små skillnader i pris utan tusenlappar?
AMD skulle kunna ha högre pris och ändå vara prisvärdare än Nvidias modeller.

Det ändrar ju inte att Nvidia överprisad produkter om man ser till vad AMD prissätter sina.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av leafbranch:

Fast nu handlar det ju inte om små skillnader i pris utan tusenlappar?
AMD skulle kunna ha högre pris och ändå vara prisvärdare än Nvidias modeller.

Det ändrar ju inte att Nvidia överprisad produkter om man ser till vad AMD prissätter sina.

Ja men om DET INTE finns något annat på marknaden så kan ju dom sätta vilket pris dom vill.

Nvidia tjänar pengar på det så klart att dom har höga priser om AMD bara hade 7970 vs 780 och Titan etc rätt länge.

Och NEJ AMD kan inte ha samma pris, dom har inte den premium PR som Nvidia har.

Iallafall vad jag tror.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Så klart dom sätter höga priser när inget annat fanns på marknaden.

Släpper Titan för 8500-9k release så klart folk köper det.

Jag gjorde det tex.

Hade väntat länge på att ett Nvidia kort med högg buss och mycket minne skulle kolla, senaste bra Nvidia kortet va EVGA 580 Classy

Beror helt på hur Nvidia väljer att prissätta GTX 780TI nu när de har konkurrens även i detta segment. Däremot är Nvidia kända för att ta rejält betalt för att de är just.. Nvidia. Och så länge folk köper så kommer de inte att ändra sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Någon som funderat på att klippa bort lite från originalkåpan närmast fästplåten?
Det borde öka luftflödet rejält.
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/10/23/Radeon+R9_290...

Men då hamnar värmen inne i lådan i stället för på utsidan?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Tycker det är jättebra att AMD visar att det fortfarande kan fightas med Nvidia. OK, om nu referenskylaren är ett problem kommer det säkert fixas av Asus och MSI med fler. I och med att AMD visar att de fortfarande kan vara med och duellera så får det än att hoppas det blir ännu hårdare fight nästa gång. Har varit för dåligt med fight mellan dessa på sistone.

Keep it up!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Delerium:

Men då hamnar värmen inne i lådan i stället för på utsidan?

Ja det gör den, men det gör den ju även med nästan alla tredjepartskylare som finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Delerium:

Men då hamnar värmen inne i lådan i stället för på utsidan?

Man har dock chassifläktar av en anledning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Förstår inte varförfolk blir så upprörda över kylaren och ljudvolymen på denna, samma variant (i stort sett) på kylaren har ju hängt med sen HD5XXX serien och har alltid varit känt att dessa för en del väsen.

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ja men om DET INTE finns något annat på marknaden så kan ju dom sätta vilket pris dom vill.

Nvidia tjänar pengar på det så klart att dom har höga priser om AMD bara hade 7970 vs 780 och Titan etc rätt länge.

Och NEJ AMD kan inte ha samma pris, dom har inte den premium PR som Nvidia har.

Iallafall vad jag tror.

Den premium stämplen har de inte förtjänat.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.