Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Första intrycket av nya MBPr 13"

Permalänk
Medlem

Första intrycket av nya MBPr 13"

Köpte en ny MBPr 13" (8gb ram 250gb ssd) på apple store i Malmö idag, har lekt lite och måste säga att upplevelsen är betydligt bättre än förra generationen MBPr. UI lagget är borta, den lilla förändringen i tjocklek känns faktiskt en hel del och get datorn en "premium ultrabook känsla". Med mecenatkorts rabatten landar configen på 12600 sek vilket känns som en väldigt bra prissättning när man jämför med liknade ultrabooks. Det vara allt, ville bara ge lite info till de som kanske är köp suga:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ovelol:

Köpte en ny MBPr 13" (8gb ram 250gb ssd) på apple store i Malmö idag, har lekt lite och måste säga att upplevelsen är betydligt bättre än förra generationen MBPr. UI lagget är borta, den lilla förändringen i tjocklek känns faktiskt en hel del och get datorn en "premium ultrabook känsla". Med mecenatkorts rabatten landar configen på 12600 sek vilket känns som en väldigt bra prissättning när man jämför med liknade ultrabooks. Det vara allt, ville bara ge lite info till de som kanske är köp suga:)

Så man får datorn med 10%-studentrabatt även i en Applestore? Har dem alla standardconfigs på lager, som exempelvis den sista av de tre 13tummarna på Applestore på nätet?

Visa signatur

System 1||i5 4670K @ 3,4GHz /w H100i||Maximus VI Gene||16GB 1600MHz||ASUS R9 280X 3GB DC2 TOP||840 EVO + 1TB WD Black + 2TB WD Green||AX 860||Corsair 350D|| System 2||Phenom II X4 955 BE /w Noctua NH-U9B SE2||8GB 1600MHz||Gainward GTX 460 1GB "Golden Sample - GS"||1TB WD Black Sata6 + 2TB WD Green||TX 650W||CM Storm Sniper||
||rMBP 13" Late 2013 - i5 4288u 2,6GHz, 8GB, 512GB SSD||iPad 3 16gb||iPhone 5S||

Permalänk
Medlem

Yes mecenat kortet funkar i apples fysiska butik och de hade samtliga standard configs i lager. Dock försökte snubben först kränga en ivy bridge version till mig...

Permalänk
Medlem

Åh tvi vale, frågade du om det var Haswell och så hade han plockat fram en ivy bridge?

Visa signatur

System 1||i5 4670K @ 3,4GHz /w H100i||Maximus VI Gene||16GB 1600MHz||ASUS R9 280X 3GB DC2 TOP||840 EVO + 1TB WD Black + 2TB WD Green||AX 860||Corsair 350D|| System 2||Phenom II X4 955 BE /w Noctua NH-U9B SE2||8GB 1600MHz||Gainward GTX 460 1GB "Golden Sample - GS"||1TB WD Black Sata6 + 2TB WD Green||TX 650W||CM Storm Sniper||
||rMBP 13" Late 2013 - i5 4288u 2,6GHz, 8GB, 512GB SSD||iPad 3 16gb||iPhone 5S||

Permalänk
Medlem

Mm riktigt hal försäljare

Permalänk
Medlem

Hur är prestandan på den? Laggar det något på safari osv? Fungerar vissa spel bra med den? Tänker på HoN osv.

Permalänk

Börjar fundera om man istället skulle väntat istället för att skaffa airen...
Inte så att jag är missnöjd med airen utan Pro verkar vara mer framtidssäker/hållbar

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Skrivet av ovelol:

Köpte en ny MBPr 13" (8gb ram 250gb ssd) på apple store i Malmö idag, har lekt lite och måste säga att upplevelsen är betydligt bättre än förra generationen MBPr. UI lagget är borta, den lilla förändringen i tjocklek känns faktiskt en hel del och get datorn en "premium ultrabook känsla". Med mecenatkorts rabatten landar configen på 12600 sek vilket känns som en väldigt bra prissättning när man jämför med liknade ultrabooks. Det vara allt, ville bara ge lite info till de som kanske är köp suga:)

Jag är bredd att instämma, jag fick min idag. När man väl migrerat till högupplöst skärm går man inte tillbaka! Insåg dock snabbt att jag behöver en USB 3 disk eller en thunderboltkabel för att snabbt kunna migrera över från min 2011 MBA (6,5 timme skulle det ta över n-wifi).

Skrivet av zorkis:

Hur är prestandan på den? Laggar det något på safari osv? Fungerar vissa spel bra med den? Tänker på HoN osv.

Nix, laggar nada någonstans, enligt min upplevelse. Har inte testat spela, men det finns en video på youtube där en snubbe kör senaste crysis, den kan du leta upp och kolla in.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av RolandGarros:

Jag är bredd att instämma, jag fick min idag. När man väl migrerat till högupplöst skärm går man inte tillbaka! Insåg dock snabbt att jag behöver en USB 3 disk eller en thunderboltkabel för att snabbt kunna migrera över från min 2011 MBA (6,5 timme skulle det ta över n-wifi).

Nix, laggar nada någonstans, enligt min upplevelse. Har inte testat spela, men det finns en video på youtube där en snubbe kör senaste crysis, den kan du leta upp och kolla in.

Det låter ju bra. Läste även att MBPr 13 har endast 1 fläkt. Då tänker jag på värmen. Känns det som att den blir lite varm när du kör lite tyngre program?

Permalänk
Skrivet av zorkis:

Det låter ju bra. Läste även att MBPr 13 har endast 1 fläkt. Då tänker jag på värmen. Känns det som att den blir lite varm när du kör lite tyngre program?

Tyvärr har jag inte hunnit migrera än, annars brukar videoexport i kombination med att maxa wifi-uppkopplingen med nerladdning kunna maxa temperaturen. Ska testa så snart jag kan.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem

Jag har kört SC2:hots vilket flyter bra på medium inställningar om man sänker upplösningen lite. Testade dota 2 också som gick riktigt trögt (typ 20fps på low settings) dock är os x versionen av dota 2 helt värdelöst så beror nog på det, läste att folk fick det till att flyta kring 60fps i bootcamp.

Efter några timmar med SC2 blir datorn ganska värm men absolut inget jag tyckte kändes onormalt, har inte loggat några temps men kan göra det vid nästa gaming session och återkomma med info.

Permalänk
Medlem

Skönt att ni är nöjda. Väntar fortfarande på min då jag valde att konfigurera den, borde ha den inom en vecka

Hur upplever ni batteritiden?

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk

Sitter och testar keynote med 2 safarifönster i bakgrunden (6 flikar totalt)
Batteritid = 11 timmar och 10 minuter

Efter att ha adderat ett klipp 1080p video på Youtube, så sa hade det sjunkit till 10 timmar och 16 minuter (5 minuter in i videon)

(ska tillägga att jag kör 2,6 GHz... eller den 3:e standardkonfigurationen)

Kan man applicera resultat från SB 2011 MBA så var i7 en liten aning mer törstig, men det var ju då!

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk

Är riktigt sugen på att byta ut min ett år gamla Air som jag faktiskt är riktigt nöjd med, är lite tveksam om en retinaskärm rättfärdigar ett köp?

Någon som bytt från en 13" Air som kan dela sina åsikter lite?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Skrivet av Supermotard:

Är riktigt sugen på att byta ut min ett år gamla Air som jag faktiskt är riktigt nöjd med, är lite tveksam om en retinaskärm rättfärdigar ett köp?

Någon som bytt från en 13" Air som kan dela sina åsikter lite?

Jag har bytt från en 2011 Air. Jag säger JA.
Footprintet är mindre på denna och retinaskärmen är riktigt riktigt trevlig minst sagt. Jag bytte av just den anledningen faktiskt. Men hade jag köpt en MBA mid 2013, är jag inte säker på att jag bytt. Jag avstod den eftersom att det var samma skärm som på min 2011. Hade Apple levererat en 1080p på Airen 2013 hade jag nog dock slagit till, batteritiden är ju helt outstanding på den. Den enda lilla kompromiss jag har gjort är styvt 200 gram i vikt och det var det väl värt. Förhoppningsvis släpps det något i 1 kg klassen med retinaskärm om ett par år och då är det dags att byta igen. Kontentan är att om man sitter många timmar per dag framför sin laptop och plöjer mycket text är det skönt med högupplöst även om man egentligen inte behöver den extra kraften som en MBP levererar framför en MBA. But that's just me.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk

Jag har tänkt köpa en MacBook Pro med retina. Jag har framförallt spanat in mellanversionen men funderar på att uppgradera processor eller/och RAM. Men tror ni man klarar sig annars på 2,4 ghz på processorn och 8 gb ram? Vill gärna kunna ha datorn i åtminstone 4 år. Spelar inte men har ofta flera program, 15-20 flikar i webbläsaren öppna samtidigt som spotify och Word/excel/PP. Ser mycket film också. Mycket multitaskande samtidigt alltså, men inga spel som sagt

Edit:13" versionen förstås och med att det är mellanversionen.

Permalänk

Personligen tror jag att du klarar dig utmärkt. Processoruppgraderingen kännas rätt av onödig. Många väljer att uppgradera ramen till 16 GB, jag har inte gjort det utan nöjde mig med 8GB, då jag klarade mig utmärkt på min 2011 MBA med 4 GB och använde den precis enligt din beskrivning. Jag skulle gå på mellanversionen av 13" om du inte har behov av mer SSDutrymme för ev. videoredigering. De som har uppgraderat till 16Gb i ram får gärna beskriva hur de använder datorn? Mycket Windows i parallells? Jag hoppas jag inte får ångra mig de kommande 2 åren jag tänkte spendera med denna MBP!

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem

Jag är super nöjd med min 15" rMBP med gt750.
Hade dock extrem otur och fick ett av dom få exemplar som har en gul "tint" på nedre vänstra hörnet...
Det händer tydligen ibland på IPS skärmar och det har funnits rapporter om det tidigare på rMBP.
Givetvis gick jag tillbaka till affären direkt med datorn, och dom beställde en ny åt mig. Får ha kvar denna så länge, så jag slipper vara utan.
Störigt värre men skönt att det löser sig iaf.

Har pillat med datorn ett tag och lagget som jag upplevde på den tidigare rMBP är helt borta. Det hade dock en hel del med OSX att göra, och är bättre i Mavericks även på den gamla tydligen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av RolandGarros:

Personligen tror jag att du klarar dig utmärkt. Processoruppgraderingen kännas rätt av onödig. Många väljer att uppgradera ramen till 16 GB, jag har inte gjort det utan nöjde mig med 8GB, då jag klarade mig utmärkt på min 2011 MBA med 4 GB och använde den precis enligt din beskrivning. Jag skulle gå på mellanversionen av 13" om du inte har behov av mer SSDutrymme för ev. videoredigering. De som har uppgraderat till 16Gb i ram får gärna beskriva hur de använder datorn? Mycket Windows i parallells? Jag hoppas jag inte får ångra mig de kommande 2 åren jag tänkte spendera med denna MBP!

Har beställt en MBPr mellanversionen fast med 16gb minne , Tog 16gb för att jag tänkte använda den för att bland annat redigera bilder och video. Jag tänkte skaffa en Blackmagic Pocket Cinema Camera lite senare. Blackmagic:en filmar med ProRes och snart med CinemaDNG raw, så jag tänkte att man kanske har nytta av 16gb.
Det blir min första mac så man är lite taggad

Permalänk
Medlem

Köpte nu också en MBPr 13. Mycket välgjord! Jag gillar vad jag ser! Värmen är inte ett så stort problem som jag trodde. Den blir klart lite varm men inte så farligt.

Permalänk
Medlem

Även jag är nöjd, varianten med 8GB RAM och 256GB SSD.

Datorn är tamejfan helt ljudlös, utom om man kör igång något lite mer grafikintensivt spel. Även då låter det inte fasligt mycket. Men jag har exempelvis spelat Shadowrun Returns och ändå haft en helt ljudlös dator.

Den är snabb, tyst, touchpaden är riktigt bra och känns för en gångs skull väldigt användbar, skärmen är skarp med bra betraktningsvinklar, högtalarna har bättre ljud än vad man kan tro från en så liten burk. Värme har inte vart nåt problem hittills.

Har inte gjort något direkt spelande än, har haft igång Dota2 och kommit fram till att det flyter helt på maxinställningar (exkl. AA) om man skruvar ner upplösningen till runt 1280x768. Vill man ha högre upplösning än så får man dra ner på något, men jag tycker det ser OK ut ändå.

Det ska även nämnas att jag pluggade in mitt digitalpiano via ett USB/MIDI interface och GarageBand (som för övrigt är gratis) snappade upp den direkt. Förutom att jag slapp drivrutinskrånglandet som jag hade med Cubase så känns GarageBand betydligt mer lättanvänt för en novis som jag.

Permalänk
Medlem

http://m.digitaltrends.com/laptop-reviews/apple-macbook-pro-1...

Här har ni en recension på MBPr 13. Dock vet jag inte hur bra hemsidan är. Men det är ju fantastiska nyheter!

Permalänk
Medlem

En fråga till er som har köpt rMBP 13". Hur upplever ni prestandan vid uppskalad upplösning? Jag tänker främst på 1440x900. Jag är otroligt sugen på att köpa modellen ganska snart men tycker att standardupplösningen är något tråkig, särskilt då MBA har 1440x900 som standard.

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

En fråga till er som har köpt rMBP 13". Hur upplever ni prestandan vid uppskalad upplösning? Jag tänker främst på 1440x900. Jag är otroligt sugen på att köpa modellen ganska snart men tycker att standardupplösningen är något tråkig, särskilt då MBA har 1440x900 som standard.

Jag märker ingen skillnad på prestandan i de två upplösningarna alls!

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

En fråga till er som har köpt rMBP 13". Hur upplever ni prestandan vid uppskalad upplösning? Jag tänker främst på 1440x900. Jag är otroligt sugen på att köpa modellen ganska snart men tycker att standardupplösningen är något tråkig, särskilt då MBA har 1440x900 som standard.

Jag kör min i uppskalad 1440x900 då jag bytte från en 2011 MBA som har just det. Jag märker inga som helst problem med det.

En helt annan sak som jag märkt av är att sällan men ibland så fryser all I/O medan programmen fortfarande kör. Det är MÅNGA som också märkt av detta och det har även snappats upp av lite tekniksajter (finns en lista i tråden). Troligtvis något fel i Mavericks som det verkar.https://discussions.apple.com/thread/5481839?start=0&tstart=0.

Den klarar för övrigt av Dota2 utan problem i windows 8.1 1440x900 med allt på Off men texturer på medium så får man ut 50-70 fps (där 50 är ii teamfights), helt spelbart alltså ^^ Den klarar även av att vara relativt tyst under tiden.

Permalänk
Avstängd

Meh, funderar på att byta min sprillans nya Sony Vaio Pro 13 till en MBPr..
Kanske dags att bli Apple fanboi. Datorn skall endast användas till skolarbeten, 90% av ekonomerna har ju valt Apple.
Trodde de var tekniskt efterblivna och lite statuskåta, men den nya Pron är fan lockande med sån extrem batteritid!
Hur mycket väger den? Och ni som har den, hur står den sig nu storleksmässigt mot en Air?

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Jag är super nöjd med min 15" rMBP med gt750.
Hade dock extrem otur och fick ett av dom få exemplar som har en gul "tint" på nedre vänstra hörnet...
Det händer tydligen ibland på IPS skärmar och det har funnits rapporter om det tidigare på rMBP.
Givetvis gick jag tillbaka till affären direkt med datorn, och dom beställde en ny åt mig. Får ha kvar denna så länge, så jag slipper vara utan.
Störigt värre men skönt att det löser sig iaf.

Har pillat med datorn ett tag och lagget som jag upplevde på den tidigare rMBP är helt borta. Det hade dock en hel del med OSX att göra, och är bättre i Mavericks även på den gamla tydligen.

Jupp, Mavericks har verkligen förbättrat flytet för rMBP (2012).

Permalänk
Medlem

Storlek & vikt

Skrivet av p0pe:

Meh, funderar på att byta min sprillans nya Sony Vaio Pro 13 till en MBPr..
Kanske dags att bli Apple fanboi. Datorn skall endast användas till skolarbeten, 90% av ekonomerna har ju valt Apple.
Trodde de var tekniskt efterblivna och lite statuskåta, men den nya Pron är fan lockande med sån extrem batteritid!
Hur mycket väger den? Och ni som har den, hur står den sig nu storleksmässigt mot en Air?

Dold text

MBA 13":

Height: 0.11-0.68 inch (0.3-1.7 cm)
Width: 12.8 inches (32.5 cm)
Depth: 8.94 inches (22.7 cm)
Weight: 2.96 pounds (1.35 kg)2

Dold text

rMBP 13":

Height: 0.71 inch (1.8 cm)
Width: 12.35 inches (31.4 cm)
Depth: 8.62 inches (21.9 cm)
Weight: 3.46 pounds (1.57 kg)

Dold text
Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk

Min flickvän köpte en 13" MBPr. Tycker den är fantastiskt trevlig och den verkar riktigt kraftfull med. Har inte märkt av något lag eller seghet alls det lilla jag har använt den. Lätt det bästa valet ifall man ska köpa en bärbar dator idag, versionen med 256gb SSD kostar 12500kr med studentrabatt och det tycker jag är riktigt schysst pris faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Känns som ett legendariskt pris nu när man får med en jvla massa appar. Tänker främst på iWorks.