Säpo vill ha direktåtkomst till svensk datatrafik – förhandlar med operatörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas5011:

är tor och proxy uppkoppling verkligen laglig? möjligheten finns ju att konstapeln kommer knacka på bara för att han inte kan läsa vad jag gör?

Ja det är lagligt. Finns ingen anledning till att de skulle vara olagligt. Varje man får skicka ut vad han vill på sinna kablar till vem han vill så länge det inte är en attack på någon annan.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av lizzard8:

När man börjar med massövervakning startas också utveckling av tekniken till att så småning om bli "oövervakningsbar". Så när all traffik är seamless krypterad och det blir svårare att se endpoints samt att allt detta blir användarvänligt, så kommer man inte ens att kunna hämta enskillda brottslingars traffikloggar som man kan göra idag om man går genom rätt procedur/filter. Långsiktigt kommer detta leda till säkrare kommunikation. Men om detta är en bra utveckling går att diskutera.

Personligen tycker jag att informationen som säpo vill ha lätttillgänglig ska vara svårt att få tag på. Det är dummheter att de när som hellst ska kunna kolla på vem jag pratar med och när jag pratar. Jag tycker att alla alltid ska kryptera sin traffik.

Det är inte rimligt att bara jobba på att undvika statens dumheter istället för att jobba på att förändra det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är inte rimligt att bara jobba på att undvika statens dumheter istället för att jobba på att förändra det.

Jag pratar inte om vad som är rimligt. Jag säger bara vad som kommer hända om man inför sådan massövervakning.

Utveckling av sådan teknik pågår nu och kommer få större efterfrågan när sådana här saker händer.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av lizzard8:

Jag pratar inte om vad som är rimligt. Jag säger bara vad som kommer hända om man inför sådan massövervakning.

Utveckling av sådan teknik pågår nu och kommer få större efterfrågan när sådana här saker händer.

Självklart. Det för dock bara med sig negativa saker i slutändan. Att man ska vara orolig över sin stat är fruktansvärt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

ja jag porrsurfar en hell del mysk...jag skiter i om "myndigheter" spionera på mig.....
Men jag lever inte i ett jävla vacum och är ganska så säker på att det krävs en grundlags ändring för att denna lilla lag inte ska bryta mot lagen.
ja jag har inte allt för solkigt mjöl i påsen....om information kan missbrukas så kommer den att missbrukas. hur blå ögd kan man bli idag direkt linje till loggar vad kommer imorgon? det finns en quote från antingen Franklin eller Jefferson som säger allt om denna debatt.

för övrigt så sa Sneaky_rhino det väldigt bra...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Äntligen så får vi vår version av "teleskärmen" från 1984. Myspys.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av fluffmajster:

ja jag porrsurfar en hell del mysk...jag skiter i om "myndigheter" spionera på mig.....
Men jag lever inte i ett jävla vacum och är ganska så säker på att det krävs en grundlags ändring för att denna lilla lag inte ska bryta mot lagen.
ja jag har inte allt för solkigt mjöl i påsen....om information kan missbrukas så kommer den att missbrukas. hur blå ögd kan man bli idag direkt linje till loggar vad kommer imorgon? det finns en quote från antingen Franklin eller Jefferson som säger allt om denna debatt.

för övrigt så sa Sneaky_rhino det väldigt bra...

Men... Det krävdes inte för FRA-lagen. Eller IPRED. Varför skulle det krävas nu? Vem skulle kunna kontrollera det och neka till ändringen? Jag vet verkligen ingen instans som kan göra det. Vi har noll koll på vad de gör.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Redan år 1965 beskrev Vilhelm Moberg det framtida Sverige och vi är numera en fullvärdig demokratur.

"I en demokratur (notera ordet noggrant) råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedian domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps."
— citat från Vilhelm Moberg
http://sv.metapedia.org/w/Demokratur

Politiker och media tar alla stora beslut utan att folket får vara med och bestämma. Införande av FRA, multikulturellt samhällsbygge, nedmontering av försvaret, lagändring om att militären får användas mot egna civilbefolkningen osv. De få gånger vi har folkomröstningar så väntar man med omröstningen tills media har bearbetat befolkningen till att "tycka rätt"(EU-valet).
Makten i Sverige ser inte till sitt folks bästa, så högst troligt kommer SÄPO få fri tillgång till datatrafiken!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av S1im:

Redan år 1965 beskrev Vilhelm Moberg det framtida Sverige och vi är numera en fullvärdig demokratur.

"I en demokratur (notera ordet noggrant) råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedian domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps."
— citat från Vilhelm Moberg
http://sv.metapedia.org/w/Demokratur

Politiker och media tar alla stora beslut utan att folket får vara med och bestämma. Införande av FRA, multikulturellt samhällsbygge, nedmontering av försvaret, lagändring om att militären får användas mot egna civilbefolkningen osv. De få gånger vi har folkomröstningar så väntar man med omröstningen tills media har bearbetat befolkningen till att "tycka rätt"(EU-valet).
Makten i Sverige ser inte till sitt folks bästa, så högst troligt kommer SÄPO få fri tillgång till datatrafiken!

Precis. Man kan ha väldigt skilda åsikter, men jag har svårt att tänka mig att NÅGON tycker det här är acceptabelt. Fördelen med skilda åsikter är att man kan diskutera och debattera, hur mycket skillnad gör det i dagsläget?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas5011:

är tor och proxy uppkoppling verkligen laglig? möjligheten finns ju att konstapeln kommer knacka på bara för att han inte kan läsa vad jag gör?

Än så länge är det lagligt, det kan dock ändra sig...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AnXeZ:

Jo fan , visst bryr jag mig, jag vill inte att min information ska hamna i dina eller obehörigas händer. Men all den information som du just bad om har redan varenda myndighet i hela Sverige. ( Förutom möjligtvis Kukstorlek , men vad vet jag )

Jag vill inte tjafsa , tycker bara att det är ganska töntigt att alla foliehattare skriker rakt ut för att polisen vill läsa deras E-post.

Oberhörigas händer i detta fall är alla förutom dig. Sedan det enda töntiga här är att du själv drar alla över en kam genom att påstå att alla som är emot detta har något att dölja. Om du vill ge upp dina friheter fine men du ska för tusan inte dra ner mig eller andra i fallet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

"Folk med rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för."
Alla som säger så tänk lite längre.
Problemet med alla sorts register är att dom till slut till 100% kommer att missbrukas.
Kolla hur många nyfikna långnästa jävlar som var inne och läste Anna Lindhs sjukjournal efter mordet.
Personer som för egen nyfikenhets skulle bara var "tvungna" att läsa. Men av dom nyfikna så kanske det var nån som sålde uppgifter till tidningar t.ex.
Låter vi dom spionera fritt på oss så kommer det att finnas så mycket uppgifter om oss vanliga med "rent mjöl i påsen".
Att när någon vill skaffa sitt barn en försäkring så får du nej. Bara för att nån har hittat nån kusin långt bort som någon gång drabbats av nått.
Som Michael Moore säger i nån av sina filmer fritt taget från mitt minnet. " Det är regeringen som ska vara rädda för sina medborgare för vi har makten att kunna avsätta dom, det är inte vi som ska vara rädda för dom." något sådant har jag för mig det är.

Eddie hade fan rätt.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Jo fan , visst bryr jag mig, jag vill inte att min information ska hamna i dina eller obehörigas händer. Men all den information som du just bad om har redan varenda myndighet i hela Sverige. ( Förutom möjligtvis Kukstorlek , men vad vet jag )

Jag vill inte tjafsa , tycker bara att det är ganska töntigt att alla foliehattare skriker rakt ut för att polisen vill läsa deras E-post.

Vad är ditt problem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Oberhörigas händer i detta fall är alla förutom dig. Sedan det enda töntiga här är att du själv drar alla över en kam genom att påstå att alla som är emot detta har något att dölja. Om du vill ge upp dina friheter fine men du ska för tusan inte dra ner mig eller andra i fallet.

Men nu får du väl ta och lugna ner dig

Jag drar inte alla över en kam , jag påstår inte att alla som har någonting emot detta har någonting att dölja.

Jag skrev KLART OCH TYDLIGT att jag inte ville ha något tjafs , men du lägger ord i munnen på mig och anklagar mig utan saklig grund.

Fy!

Skrivet av Anon@tor:

Vad är ditt problem ?

Jag har inget problem, men många verkar ha förmågan att se saker i text som inte finns , bilda sig en skruvad uppfattning och sedan anklaga folk för saker som inte stämmer.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emilkjellner:

Kan man göra något mot det här med vårat politiska system? finns det något jag kan göra för att stoppa det här? Eller finns det ingen demokrati kvar?

Du kan rösta på ett parti som anser att mänskliga rättigheter är viktigare än procent skillnader i ett välfärdssamhälle.
Förslagsvis Piratpartiet.

Permalänk

Nytt roma rike med diktatur formas. Tänk att människan aldrig lär sig.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Bahnhof med VPN
http://bahnhof.se/priv/kundservice/support/IntegrityVPN

När huset är köpt så är det första jag gör att ansluta till stadsnätet och säga upp fibern hos Bredbandsbolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Men nu får du väl ta och lugna ner dig

Jag drar inte alla över en kam , jag påstår inte att alla som har någonting emot detta har någonting att dölja.

Jag skrev KLART OCH TYDLIGT att jag inte ville ha något tjafs , men du lägger ord i munnen på mig och anklagar mig utan saklig grund.

Fy!

Jag har inget problem, men många verkar ha förmågan att se saker i text som inte finns , bilda sig en skruvad uppfattning och sedan anklaga folk för saker som inte stämmer.

Du verkar ha problem att förstå innebörden av vad du skriver...

Tex
"Jag vill inte tjafsa , tycker bara att det är ganska töntigt att alla foliehattare skriker rakt ut för att polisen vill läsa deras E-post."

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ett exempel, en person som är insatt i frågan vill skicka ett tips till Swecs redaktion om vad som sker egentligen. Swecs redaktion lyder under lagarna kring press och har skyldighet att skydda sin källa, SÄPO kan inte kräva att Swec skall ange vem som är källa.

Men då SÄPO redan har tillgång till uppgifterna i sin sökmotor har de effektivt tagit bort en av de grundläggande lagarna om yttrandefrihet.

Om det är den väg som är i dag behöver operatören ta till hänsyn om det är ett rimligt krav eller ej och har möjlighet att neka och om de inte ser någon grund för kravet. Tele2 beskriver det bra här;
http://www.svtplay.se/klipp/1615297/sapo-vill-veta-vem-du-mej...

Källan i fråga inser detta och väljer därför att inte informera pressen, och nyheten kommer aldrig till folket (oss) och vi lever kvar i illusionen om att allting är väl.

Behövs fler om hur det påverkar Dig och ditt vardagsliv och hur den bild om världen du har ändras?

Ni har intalat er i att säpo är små onda jävular som vill folk ont. Fast det exemplet du har där kan jag ändå hålla med om....
Men annars ser jag inte hur detta skulle vara så farligt

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AnXeZ:

Men nu får du väl ta och lugna ner dig

Jag drar inte alla över en kam , jag påstår inte att alla som har någonting emot detta har någonting att dölja.

Jag skrev KLART OCH TYDLIGT att jag inte ville ha något tjafs , men du lägger ord i munnen på mig och anklagar mig utan saklig grund.

Fy!

Jag har inget problem, men många verkar ha förmågan att se saker i text som inte finns , bilda sig en skruvad uppfattning och sedan anklaga folk för saker som inte stämmer.

Men ändå är du "för" detta pga. att du har "rent mjöl i påsen" för tillfället?

"Jag vill inte tjafsa , tycker bara att det är ganska töntigt att alla foliehattare skriker rakt ut för att polisen vill läsa deras E-post."

Så detta är inte en saklig grund alltså? Tänker du ens innan du skriver eller skriver du först och tänker sedan? Min e-mail är personlig och innehåller information om mig som Säpo inte har någon rättighet att läsa. Jag kan intyga att allt där är lagligt men det är själva tanken på att folk läser mina privata meddelanden som stör mig. Är ju som folk skulle rota och roffa åt sig ur min post eller gå och rota genom mina sopor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Till er som snackar om rent mjöl i påsen...

Synd om er att ni inte begriper bättre och inte ens vet det mest grundläggande med att växa upp och bli en myndig vuxen individ. Rätten till integritet kring ens person borde vara en självklar mänsklig rättighet.

Vi kan göra några liknelser...

Föreställ din person som en stor tårta. Det är du och ingen annan som sedan har rätt att bestämma(det är ju din tårta) hur stor tårtbit som olika personer skall ha. Du får största biten självklart. Sen delar du förmodligen ut ganska stora bitar till din partner och närmaste vän (dock olika bitar med lite olika innehåll, inte exakt samma). Föräldrar kanske får mindre bitar och ytterligare mindre bitar delar du med dig till ytligt bekanta och släktingar. Främlingar kanske bara får resterna som blir över...

Poängen är att du är i kontroll över din persona. Det ligger i din makt som vuxen myndig individ att ha kontroll på vad du delar med dig och till vem. Du är trots allt bemyndigad att fatta sådana beslut. Det är ju det som är en stor del av att vara vuxen.

En annan liknelse är vår uppväxt. Som bebis har du inget privatliv alls. Föräldrarna har total översyn över allt som försiggår i ditt liv. Men allt eftersom åren går så får du om du sköter dig, rätt till mer och mer privatliv. Om du är ung tonåring så har du troligtvis fått rätten till eget rum och om föräldrarna ska ta sig in i ditt rum och det är stängt så knackar de förmodligen först och frågar om de får komma in (eftersom de har viss respekt för ditt privatliv). Så här skall det fungera i välfungerande familjer. Endast i de fall föräldrarna har misstanke om att något felaktigt pågår i barnets rum så har de i ett sådant scenario rätt att storma in i rummet utan tillåtelse. Så borde det fungera med staten också. Staten och dess myndigheter skall respektera myndiga personers personliga integritet och rätten till privatliv som inte är misstänkta för något.

Ett tidigt tecken i livet hos de flesta i Sverige på att man blivit myndig och blivit betrodd med integritet och privatliv är tex att man får full kontroll på sin ekonomi tex studiemedel, skolan får inte utan att få tillstånd föra vidare uppgifter om dig/eleven till föräldrarna ifall du/eleven missköter sig tex skolkar.

Jag ser förutom denna hemska Big Brother övervakning som ständigt utökas på våran bekostnad andra tecken på att staten börjat se annorlunda på oss medborgare. De börjar allt mer betrakta sig som pappa staten som skall vara en överrock på oss medborgare. Ta tex Sossarnas förslag om att skolplikten även skall innefatta gymnasiet. Så nu skall 18-19 åringar tvingas gå i skolan? Vad hände med det här att vara myndig och bestämma själv? Eller Moderaternas nya diskussioner kring att sexköpslagen skall utökas till att även gälla svenska medborgare utomlands. Vad hände med lagen om dubbel straffbarhet? Äger staten mig när jag är utanför landet? Är jag livegen svenska staten så att Sveriges lagar gäller även utomlands? Inte acceptabelt, det är det lands lagar som jag befinner mig i som skall vara gällande. Sverige och svenska staten skall inte kunna äga sina medborgare på det här sättet.

Vad är poängen med att föräldrar/skolor och samhället i övrigt försöker fostra framtidens vuxna i saker såsom etik och moral, känsla för vad som är rätt och fel samt att bli så självständiga som möjligt för att förberedas för ett bemyndigat vuxenliv? Skall vi lägga ner allt sådant nu? Jag menar, pappa staten får ju i framtiden sådan kontroll att ingen vågar göra något annat än vara en lämmel som är såååå timid och kontrollerad.

Jag tycker denna attitydförändring och synsätt på oss som medborgare är mycket skrämmande... Jag kommer rösta på Pirat Partiet och jag rekommenderar alla att göra likadant!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i det hela men hur är det för oss som ladda ner t.ex. filmer kommer det vara samma eller måste man skaffa sig en VPN-tjänst?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sten1930:

Ni har intalat er i att säpo är små onda jävular som vill folk ont. Fast det exemplet du har där kan jag ändå hålla med om....
Men annars ser jag inte hur detta skulle vara så farligt

Annat exempel. SÄPO sysslar med rikets säkerhet, agenter, källor, missinformation etc. Ungefär som en inhemsk CIA för att säkerställa deras agenda som fastsätts av staten.

Jag säger inte att de är onda jävlar på något sätt, men de gör vad som behöver göras för att få jobbet gjort. I alla lägen kanske inte så smakfulla beslut men det är för allas bästa i slutändan.

Du jobbar på ett företag som jobbar mycket med internationella kontakter, säg Ericsson, Skanska, SKF eller någon annan större organisation. SÄPO är intresserade av att rekrytera dig för några enkla saker som att "tappa" ett USB minne på ett kundbesök i Israel.

Du tycker att det är fel och vill inte ställa upp, för att trycka på sin poäng visar SÄPO en privat mailkonversation du och en annan har haft som var efter en personalfest för 5 år sedan där du gjorde ett litet snedsteg och påvisar att det vore synd om det mailet kom fram till din hustru.

Om du inte tror att SÄPO skulle använda sådana metoder borde du vakna upp och sniffa morgonluften.

Med manuell hantering från din operatör att godkänna den sökningen genom din mailhistorik så är chansen extremt liten att den skulle bli godkänd och genomföras. När det är av rikets intresse och de har full tillgång till historiken är det lätt kollat vilka som har något de kan utnyttja.

Behöver du fler exempel varför detta är direkt olämpligt?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

1984, enkelt sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag tycker denna attitydförändring och synsätt på oss som medborgare är mycket skrämmande... Jag kommer rösta på Pirat Partiet och jag rekommenderar alla att göra likadant!

Bra skrivet! Jag trodde aldrig att jag ens skulle överväga att rösta på PP. Nu är situationen annorlunda. Fundamentala rättigheter står på spel.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Folk med rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för.

Dom som tycker att Sverige håller på att bli ett nytt DDR får ju ta o inse att DDR övervakade oliktänkande och befolkningens politiska åsikter och tystade dom högljudda.

Skillnaden här är att övervakningen kommer att användas för att bekämpa grov brottslighet och terrorbrott, något jag knappast vill se i samhället. Olle 17 som tankar en 720p torrent kommer knappast bli drabbad. Mer övervakning tack!

Vad är det personer som dig inte förstår? Det handlar varken om vad man gör och inte gör eller huruvida man har "rent mjöl" eller ej. Övervakning på detta sättet är integritetskränkande och skall inte förekomma, oavsett syfte. Personlig integritet är en mänsklig rättighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Den är väl egentligen lite felvinklad?
För att vinkla det rätt så borde du ta reda på det istället för att be om det.

Nej, tycker jag inte alls. Bryr man sig inte så har man inte heller några som helst problem med att dela med sig av dessa uppgifter, så istället för att jag ska behöva ta reda på dem så kan han lika gärna svara på frågorna istället.

Men det kommer han inte att göra. Precis som ingen annan kommer att göra som kör med det korkade argumentet om "rent mjöl i påsen".

Alla har vi något att dölja.

Permalänk

STAY OUT OF MY LIFE SÄPO!
Ut ur mitt provatliv era jäkla spioner, finns något som heter PRIVATLIV.
Finns I grundlagen!
STAY OUT OF IT.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Reportrar utan gränser för fram stark kritik i SvD: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/justitieministern-oppnar...

Citat: "När justitieminister Beatrice Ask öppnar för en breddning av FRA-lagen för att tillåta signalspaning av svenskar på beställning av Säpo och Rikskriminalpolisen så innebär det att landet går samma väg som Iran, Syrien och andra repressiva stater. Den föreslagna förändringen är precis den ändamålsglidning som lagens kritiker varnade för – krav som förespråkarna menade bara var baserade på konspirationsteorier. Det skriver yttrandefrihetsorganisationen Reportrar utan gränser."

Vi riskerar att få samma system som i diktaturländer.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?