::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk
Medlem

kör med 2 Sapphire 290x inga problem med blackscreen kör senaste drivare de innan 9.4 dog datorn efter windows startat..
ligger mellan 40-48 grader på gpu samt "mossfett" vattenkylt i spel bf4/ghost ej oc behövs ej ju

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

Köpte ett xfx 290 på komplett, det funkar att ha igång hur länge som helst utan drivrutiner efter jag installerat drivers så fryser skärmen och datorn restartar, det brukar vara intervaller på 3 min. Pratade med supporten på komplett dom trodde det kan vara kompatibilitet problem med mina lite äldre komponenter. Dock sa han att om jag har möjlighet att prova 290 hos en polare så ska jag göra det å kolla om det funkar annars ska jag skicka in det. Någon som haft liknande skit med så många restarts?
AMD Phenom II X6 1050T
M5A78L-M/USB3
16g Vengece
500w cx

Visa signatur

MSI Z87I Gaming + Intel Core i5-4670K + 16gb ddr3 + Corsair H80i Hydro Series + XFX 290

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatemyran:

Köpte ett xfx 290 på komplett, det funkar att ha igång hur länge som helst utan drivrutiner efter jag installerat drivers så fryser skärmen och datorn restartar, det brukar vara intervaller på 3 min. Pratade med supporten på komplett dom trodde det kan vara kompatibilitet problem med mina lite äldre komponenter. Dock sa han att om jag har möjlighet att prova 290 hos en polare så ska jag göra det å kolla om det funkar annars ska jag skicka in det. Någon som haft liknande skit med så många restarts?
AMD Phenom II X6 1050T
M5A78L-M/USB3
16g Vengece
500w cx

Det skulle mycket väl kunna vara ditt nätagg...särskilt om du dessutom överklockar resten av prylarna.
ett CX 500W är på gränsen med en Hawaii gpu.
Jag hade ett CX 650W och hade liknande problem tidigare men nu tror jag att det agget var defekt då det hände en dal annat skumt. Men jag hade b.l.a liknande beteende som för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När kommer tredjepartskylare till 290x ? Slutet av året eller i januari?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Discokungen

Med två 290X och två 290 på full belastning så drar min dator 1440W från väggen. Nätagget på 1200W tyckte inte riktigt om de marginalerna när det låg på 1340W...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

När kommer tredjepartskylare till 290x ? Slutet av året eller i januari?

Ger dig samma svar som denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1259697-r9-290-ef...

S.k "Paper Releases" kan du nog se innan jul med lite tur, men innan det faktiskt finns att få tag på i butikerna dröjer nog till mitten/slutet av januari gissar jag. Tillverkarna är nog väldigt försiktiga innan dom släpper nästa våg av Hawaii gpuer, med tanken på dom problem som varit.

Men det finns eftermarknadskylare att få tag om du kan tänka dig att lägga 5min på skruva lite själv.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

den ska ligga tillsammans med de andra filerna i memory info. sen kör du hawaiinfo.

Kan någon skriva ut sin "sökväg" till memory mapen?
Sitter på win7 och trodde det var i själva drivrutinerna den skulle ligga, men där har jag inget som passar in..

(Får bara kortet att gå i x4, men det är nog datarelaterat..)

Permalänk
Skrivet av Inter_1908:

Kan någon skriva ut sin "sökväg" till memory mapen?
Sitter på win7 och trodde det var i själva drivrutinerna den skulle ligga, men där har jag inget som passar in..

(Får bara kortet att gå i x4, men det är nog datarelaterat..)

Det beror ju helt på var du har extraherat den mappen. Memory tool mappen kan köras varifrån som helst.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Skrivet av mrazster:

Det skulle mycket väl kunna vara ditt nätagg...särskilt om du dessutom överklockar resten av prylarna.
ett CX 500W är på gränsen med en Hawaii gpu.
Jag hade ett CX 650W och hade liknande problem tidigare men nu tror jag att det agget var defekt då det hände en dal annat skumt. Men jag hade b.l.a liknande beteende som för dig.

Betgvivlar start att det är nätaget har hjaft det ett tag och den ska väll ända inte orsaka restarts och cpu är inte klockad

Visa signatur

MSI Z87I Gaming + Intel Core i5-4670K + 16gb ddr3 + Corsair H80i Hydro Series + XFX 290

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

det är nästan synd att köra dessa kort på 1080p skärmar

Haha min skärm pallar 1680x1050

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatemyran:

Betgvivlar start att det är nätaget har hjaft det ett tag och den ska väll ända inte orsaka restarts och cpu är inte klockad

Har du möjlighet att prova ett annat nätagg...likaså prova graffet i en annan dator...så får du se.
Det spelar ingen roll hur länge du haft nätagget eller hur bra du tycker att det varit..när det gäller datorer så kan saker och ting plötsligt börja hända, komponenter som börjar ge sig. Du kan ha haft oturen och fått ett s.k "Måndags ex" av nätagget som klarat sig hitills men nu när du kopplar in ett grafikkort som ställer högre krav så visar sig svagheterna i nätagget.
Så var det för mig...agget började plötsligt betee sig skummt.
Men som sagt...det är väldigt svårt att avgöra det så här...har du möjlighet så testa så ser du.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Permalänk
Skrivet av mrazster:

Har du möjlighet att prova ett annat nätagg...likaså prova graffet i en annan dator...så får du se.
Det spelar ingen roll hur länge du haft nätagget eller hur bra du tycker att det varit..när det gäller datorer så kan saker och ting plötsligt börja hända, komponenter som börjar ge sig. Du kan ha haft oturen och fått ett s.k "Måndags ex" av nätagget som klarat sig hitills men nu när du kopplar in ett grafikkort som ställer högre krav så visar sig svagheterna i nätagget.
Så var det för mig...agget började plötsligt betee sig skummt.
Men som sagt...det är väldigt svårt att avgöra det så här...har du möjlighet så testa så ser du.

Nänä det är möjligt men tror fortfarande inte det funkar bra förtillfället med 7950 och så stor skillnad är väll itne de i el förbrukan mellan dom?

Visa signatur

MSI Z87I Gaming + Intel Core i5-4670K + 16gb ddr3 + Corsair H80i Hydro Series + XFX 290

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag funderar på att uppgradera datorn lite snart. Nära nästa generation av i5 eller i7 kommer...(in jag fattat det rätt?)

Är det värt att skaffa sig R9 290x singel kort då? eller ska man ha kvar sitt 670 4gb och köpa ett likadant (ifall de finns kvar att köpa då)

Eller är ett R9 290x bättre än 2x670?

Tänkte bara om vad som är smartast och mest ekonomiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatemyran:

Betgvivlar start att det är nätaget har hjaft det ett tag och den ska väll ända inte orsaka restarts och cpu är inte klockad

Om den startar om när datorn idlar så lär det inte vara nätaggets maxeffekt iaf.
Kollar på min mätare nu och ser att min burk ligger på 144W i windows med två skärmar igång.
Då har jag en Haswell i 4,6GHz och ett 290 samt en pump som drar 20W, så marginalen upp till 500W är rätt god där.
När Sweclockers överklockade sitt 290 max drog systemet 480W, och då får man tänka på att det är svårt att belasta ett system så jämnt att du kan klämma ur alla 500W, så håll dig från att överklocka genom spänningshöjning borde agget klara det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klos_:

Jag kommer få mitt 290 imorgon, det är ett Sapphire. Rekommenderar ni som har korten att jag lämnar tillbaka det och väntar? Eller kommer man vara tvungen att spela på löjliga upplösningar etc. för att fläkten ska gå till 100%? Har ett Antec P180 eller vad det heter, väldigt bra ljudisolerat.

Jag är helnöjd med mitt Sapphire trots attd et inte gick att unlocka.
Har satt fläktens maxgräns på 65%, över det börjar den låta genom hörlurarna, och då kan jag få upp kortet i 1090 MHz innan den börjar trottla.
Tycker jag är helt ok för 3500:-

Sen kommer jag byta kylaren till ett vattenblock så fort det landar i brevlådan.
Kylaren är väl egentligen enda minuset med kortet, såvida man inte har ett som hänger sig stup i ett.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

har kört med R9 290 kortet nu tillsammans med R9 290X ett litet tag med de nya drivrutinerna och hittills fungerar det bra, inga problem

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatemyran:

Nänä det är möjligt men tror fortfarande inte det funkar bra förtillfället med 7950 och så stor skillnad är väll itne de i el förbrukan mellan dom?

Jag säger inte att det är fel på ditt agg...jag säger bara att det myckt väl KAN vara det.
Om du inte tror att det är så stor skillnad så har du uppenbarligen inte läst någon recensoin där dom gemför.

Ta en titt på swecs egna recensoin där som gemför strömförbrukningen: http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enligt Tom's Harware så kan vi komma att se custom coolers till R9-290 redan i mitten av december, alltså om bara typ en vecka eller två som tidigast.

Annars så har vi hela tiden hört "custom coolers kommer efter nyår", vilket källorna säger stämmer till 100% för 290X, men nu sägs det att R9-290 får prioritet och om all the stars are aligned, så kan vi komma att se de första korten före jul.

Dock så är källan noga med att påpeka att det fortfarande kan bli efter jul, det är många faktorer som spelar in.

Jag tror själv att det är OEM'sen som pushar detta för glatta livet. De vet att det spenderas som fan inför jul och därför gäller det att få ut något innan julen är slut. Och R9-290 är ju det kortet som lär sälja överlägset bäst då ett R9-290 med bra OC och en bra kylare nosar på GTX 780 Ti (stock) för halva priset, så det är logiskt att de fokuserar på det först.

De skyller också på att AMD har varit sent ute med information/data om korten och därför har vi fått delays.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Enligt Tom's Harware så kan vi komma att se custom coolers till R9-290 redan i mitten av december, alltså om bara typ en vecka eller två som tidigast.

Annars så har vi hela tiden hört "custom coolers kommer efter nyår", vilket källorna säger stämmer till 100% för 290X, men nu sägs det att R9-290 får prioritet och om all the stars are aligned, så kan vi komma att se de första korten före jul.

Dock så är källan noga med att påpeka att det fortfarande kan bli efter jul, det är många faktorer som spelar in.

Jag tror själv att det är OEM'sen som pushar detta för glatta livet. De vet att det spenderas som fan inför jul och därför gäller det att få ut något innan julen är slut. Och R9-290 är ju det kortet som lär sälja överlägset bäst då ett R9-290 med bra OC och en bra kylare nosar på GTX 780 Ti (stock) för halva priset, så det är logiskt att de fokuserar på det först.

De skyller också på att AMD har varit sent ute med information/data om korten och därför har vi fått delays.

Intressant, hoppas verkligen att dessa släpps innan årskiftet - vill köpa mig ett 290, har varit så grymt nära att jag klickat hem ett från komplett nu när det går för 3,2k ink. bf4. Men då skulle jag köpa till en annan kylare, så kommer nästan upp i 3k då iallfall...

Så jag har valt att helt enkelt fortsätta vänta, har ju trots allt väntat 2-3 månader redan

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Ger dig samma svar som denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1259697-r9-290-ef...

S.k "Paper Releases" kan du nog se innan jul med lite tur, men innan det faktiskt finns att få tag på i butikerna dröjer nog till mitten/slutet av januari gissar jag. Tillverkarna är nog väldigt försiktiga innan dom släpper nästa våg av Hawaii gpuer, med tanken på dom problem som varit.

Men det finns eftermarknadskylare att få tag om du kan tänka dig att lägga 5min på skruva lite själv.

Hoppas du har fel... I slutet av januari kommer det säkert komma en ny nyhet om ett kort. Tror jag kommer köpa 780 ti istället som faktiskt funkar

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Hoppas du har fel...

Det hoppas verkligen jag oxå !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Hoppas du har fel... I slutet av januari kommer det säkert komma en ny nyhet om ett kort. Tror jag kommer köpa 780 ti istället som faktiskt funkar

ja jag är inte så klyfftig som en potatis men mina 290 x är inte så dåliga
men i cf funkar de så där men genom lite bättre drivruter så är det ett billigt bra argument

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Jag kan fanimej inte få mina 290X att klocka över 1150 samtidigt. De klara 1180/1240 för sig själva men i CF vägrar de köra över 1150 tillsammans.

Kan det vara PSUn? Har en Corsair HX1000W.
-----------------------------------------------------------------
Modell: 290 upplåst till 290X
Tillverkare: XFX
Bios: PT1
Kylare: Orginal @ 100%
GPU frek: 1270Mhz
VRAM frek: 5600Mhz
GPU spänning: 1,5
Current limit: 150%
PSU: Corsair HX1000
CPU: 4770K @ 4.600Mhz
3DMark Fire Strike Default (Grafikpoäng): 13338

Skrivet av Flamso:

Det är utan tvekan ditt nätaggregat. Med Asus 290X-BIOS så kan korten dra 480W styck utan problem. Det är rätt snävt om man bortser från de andra komponenterna i datorn. Jag kör tre kort till ett 1200W nätagg men det belastar knappt alls. Tror det går med fyra så länge man inte överklockas!

Jag löste det. Jag tänkte dubbelkolla var sladden var inkopplad. Jag hade kopplat in bägge på 12V2. Bytte till 12V1 ingången och de funkar jättefint nu.
Antar att den ger mer ström och 12V2 är för Tri-SLI.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av birdman:

Jag löste det. Jag tänkte dubbelkolla var sladden var inkopplad. Jag hade kopplat in bägge på 12V2. Bytte till 12V1 ingången och de funkar jättefint nu.
Antar att den ger mer ström och 12V2 är för Tri-SLI.

Härligt! Två 290X och två 290 drar runt 1440W från väggen vid lite underklock. Skulle aldrig våga ha bara 1200W på tre kort om de överklockas liksom. Känns som 1200W räcker någorlunda till två kort om man klockar hårt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med drivrutinerna? Beta 9.4 och 9.5 har jag problem med ljudet. Mycket brus och lagg i ljudet. Funkar fint i "fönster" läge men i fullskärm så uppstår det. Däremot så funkar det perfekt i 9.2 betan.

Flamso, hur går det med dina OC resultat från korten?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av birdman:

Någon annan som har problem med drivrutinerna? Beta 9.4 och 9.5 har jag problem med ljudet. Mycket brus och lagg i ljudet. Funkar fint i "fönster" läge men i fullskärm så uppstår det. Däremot så funkar det perfekt i 9.2 betan.

Flamso, hur går det med dina OC resultat från korten?

Har faktiskt inte orkat överklocka än. Underklockar mina 290X på kärnan och överklockar minnet för det ger bättre prestanda i mining. Inte orkat röra mina 290. 290X köra I typ 920MHz core och 1485MHz minne. De klarar högre på minnet men voltkontrollen försvinner om man har 290 i burken samtidigt. Zzz...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Har faktiskt inte orkat överklocka än. Underklockar mina 290X på kärnan och överklockar minnet för det ger bättre prestanda i mining. Inte orkat röra mina 290. 290X köra I typ 920MHz core och 1485MHz minne. De klarar högre på minnet men voltkontrollen försvinner om man har 290 i burken samtidigt. Zzz...

På vilket sätt är det bättre att underklocka för mining?

Löste problemet med ljudet. Frame Pacing och vSync går inte ihop. Kör bara FP nu, utan problem.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av birdman:

På vilket sätt är det bättre att underklocka för mining?

Löste problemet med ljudet. Frame Pacing och vSync går inte ihop. Kör bara FP nu, utan problem.

Ptja, det är ration mellan core och memory som är viktigt! Kör man i 1250MHz som är stock minne så blir det sämre hasrate med högre än 900MHz på core, kör man i 1500MHz minne så funkar det inte över typ 940MHz på core. Ska testa mer när jag får mina vattenblock. De är riktigt sega.

Oh? Är det en inställning med frame pacing eller?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ptja, det är ration mellan core och memory som är viktigt! Kör man i 1250MHz som är stock minne så blir det sämre hasrate med högre än 900MHz på core, kör man i 1500MHz minne så funkar det inte över typ 940MHz på core. Ska testa mer när jag får mina vattenblock. De är riktigt sega.

Oh? Är det en inställning med frame pacing eller?

Vilket ratio är bäst? 1:2?

FP och vSync krockar som orsakar "stuttering" i spel och bieffekter är tex konstig ljud.
Förstår inte din fråga.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB