Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad är eran åsikt angående folk som köper PS4 och säljer den direkt ?

Permalänk
Medlem

Vissa är bara för extrema, en kille ville ha 13,5k för killzone bundlen PoK...

Samt avslutningen"Först till kvarn".

Permalänk
Medlem

Skulle tänka mig betala 5000kr för en på blocket inte en spänn mer. Men nu är vi nästan halvvägs in i December, då kan jag lika gärna vänta på min bokning från Webhallen(Oktober) då dem förväntas ha leverans i mitten av December.

Kommer ju bara ut mer och mer annonser på blocket för varje dag, så tillslut lär dem väl inte ligga för mycket mer än vad som säljs i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeG92:

Skulle tänka mig betala 5000kr för en på blocket inte en spänn mer. Men nu är vi nästan halvvägs in i December, då kan jag lika gärna vänta på min bokning från Webhallen(Oktober) då dem förväntas ha leverans i mitten av December.

Kommer ju bara ut mer och mer annonser på blocket för varje dag, så tillslut lär dem väl inte ligga för mycket mer än vad som säljs i butik.

Det får vi hoppas, än om jag är svinsugen på min ps4a så skulle inte en vinst på ca 2 tusen sitta fel som fattig student. Så hoppas priset stabiliseras på nära inköpspris när jag får min så att jag slipper överväga en försäljning :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

Vem säger att jag inte står upp för mitt land och mina landsmän? Jag har gjort lumpen, jag är med i facket och jag röstade inte på idioterna i regeringen som inte drar sig för att sälja ut allt vi har kämpat för i det här landet.
Verkligheten känner jag såväl till, jag konstaterade bara hur den ser ut idag.

Bra. En sann patriot! Hade du köpt datordelar tillverkade i Sverige, trots till ett högre pris också?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

ETT ORD: MARKNADEKONOMI.

Förklarar allt och lite till

Inte om det är rätt eller fel, värdelöst inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Bra. En sann patriot! Hade du köpt datordelar tillverkade i Sverige, trots till ett högre pris också?

Allt har ju självklart en gräns, men ja, jag hade kunnat betala ett högre pris för något jag vet gynnar svenska företag och jag tror även att många andra kan tänka sig ett mindre påslag om de visste att pengarna stannar i Sverige, då det gynnar alla parter i slutändan.
Jag har faktiskt kompisar i elektronikbranschen och jag vet hur prispressad den marknaden är och det är tråkigt att fler och fler måste lägga ner då de inte kan konkurrera längre. Men som sagt, det är så det ser ut och det är inte mycket man kan göra åt det.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brallor:

Att sälja vatten för 1000kr i litern i öknen är fel, men att köpa en konsoll och försöka tjäna lite pengar på den har jag inget emot, perfekt om man själv blir sugen och vill ha en men missat förboka eller helt enkelt blivit mycket mer sugen på att ha en ps4 eller vad det nu handlar om.

Nej, värdet på 1000 kr i öknen då du inte har vatten är 0, men värdet på vatten går mot ∞ om du inte har det. Fråga dig istället vad personen gör i öknen utan vatten. Och varför har du öppnat ett vattenstånd i öknen? Verkar vara ganska besvärligt och marknaden är ganska liten. Kom med bättre exempel på när det inte vore vettigt sälja något till vilket pris som helst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte orkat läsa alla sidor för mycket text med blandade åsikter helt enkelt.

Rätt eller fel kan man älta hur mycket man vill. Jag skulle personligen aldrig köpa något för att sen höja priset. Egentligen mest på grund av att jag inte orkar engagera mig i sånt slit för att par kronor i vinst. Men jag kan förstå dom som gör det och anser inte att dom gör något fel. Det är dom som köper varan som är korkade i min mening.
Hysterin om att vara bland dom första med det senaste bör aldrig vara så viktigt att man betalar ett överpris till en privatperson för att få varan innan den större massan.
PS4 är ju ett särskilt dåligt val att springa och betala överpris till någon annan eftersom att det tycks vara trögt på spel titels biten just nu och de flesta sköna titlar tycks komma i början av 2014.

Så kort och gott det är inte oetiskt någonstans det finns ingen som tvingar "Kalle" att köpa en konsol av "Jerker" för 1000-5000kr mer än vad t ex webbhallen tar bara för att få den tidigare än om han väntar in sin bokning. Däremot om en etablerad butik höjer priserna för att det är "svårt" att få tag på tillräcklig så är det högst opassande.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Tycker alla annonser på blocket har så dryg beskrivning, "Säljes p.g.a. felköp" Jaha? Hur fan kan man råka köpa en ps4..

Kan de inte stå för vad de gör och skriva att de säljer den för att tjäna en hacka?

Permalänk

Rätt åt de som är så dumma att de betalar mer än vad den kostar i affären, samma sak som med Apple produkter, säljs fortfarande en iPad 2 t om i affär för 2500kr när 4an kostar 3500kr

Inte ens butiker då kunden bara kan välja att skita i och köpa den, inte liv eller död det handlar om.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Det är ett bra sätt att tjäna pengar om man t.ex. har vunnit det och inte vill ha det. Det kommer nästan att vara omöjligt att få tag på dem i butikerna dom närmaste månaderna och det finns alltid folk som är villiga att ge lite extrapengar för att få det tidigare.

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om folk är så dumma att de betalar 50-100% mer än ordpriset på varan så får dom väl göra det.

Permalänk

Man ska inte glömma att det här inte drabbar någon fattig. Det är ju till och med så att dessa försäljare gör en fantastisk insats och tjänst åt tankespridda och stressade människor som själva inte anser sig ha koll på bokningar etc.

Permalänk
Skrivet av TobbeG92:

Skulle tänka mig betala 5000kr för en på blocket inte en spänn mer. Men nu är vi nästan halvvägs in i December, då kan jag lika gärna vänta på min bokning från Webhallen(Oktober) då dem förväntas ha leverans i mitten av December.

Kommer ju bara ut mer och mer annonser på blocket för varje dag, så tillslut lär dem väl inte ligga för mycket mer än vad som säljs i butik.

Well GL with that. Den kom i fredags och det täckte inte ens till 11 september bokningar så Du ligger på januari leveransen i absolut bästa fal :/

Permalänk

Förjävligt, omoraliskt.

Skrivet av dennisg87:

Jo nog är det så, men känner ändå att det är förjävligt.
Haha man får väl hoppas det blir så.

Det är ju ta mig tusen helt otroligt vad blåögda folket i en här tråden är!
Ni gnäller om att någon gör ett par tusen i vinst på att köpa något för butikspris och sälja det till varans "riktiga" värde (vad folk vill betala)?!

Men ingen gnäller när man vet att det sitter oskyldiga små kinesiska barn och skruvar ihop konsolerna för 50 kr styck.
Sedan det här med att förboka. Hallå! Det finns en obegränsad mängd konsoler att köpa, de verkligen tillverkas i miljoner innan ni hunnit läsa det här.
Att förboka en biljett till ett event är en sak, för DET EVENTET ÄR BARA EN GÅNG för kanske max 10-20 000 personer.

Era jävla konsoler tillverkas i mängder som gör att de INTE är eftertraktade när väl alla små giriga äckelungar tröttnat på dem.

Att vara på hugget och inse en varas värde är något som alltid genom alla tider gjort vissa personer rika. De är de smarta.
De dumma är vi som köper skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt_Bepps:

Det är ju ta mig tusen helt otroligt vad blåögda folket i en här tråden är!
Ni gnäller om att någon gör ett par tusen i vinst på att köpa något för butikspris och sälja det till varans "riktiga" värde (vad folk vill betala)?!

Men ingen gnäller när man vet att det sitter oskyldiga små kinesiska barn och skruvar ihop konsolerna för 50 kr styck.
Sedan det här med att förboka. Hallå! Det finns en obegränsad mängd konsoler att köpa, de verkligen tillverkas i miljoner innan ni hunnit läsa det här.
Att förboka en biljett till ett event är en sak, för DET EVENTET ÄR BARA EN GÅNG för kanske max 10-20 000 personer.

Era jävla konsoler tillverkas i mängder som gör att de INTE är eftertraktade när väl alla små giriga äckelungar tröttnat på dem.

Att vara på hugget och inse en varas värde är något som alltid genom alla tider gjort vissa personer rika. De är de smarta.
De dumma är vi som köper skiten.

Lägg sedan till att personer blir verkligen batshit galna och ska ha senaste konsolen till vilket pris som helst och du har en cirkus utan dess like.

Men den kognitiva dissonansen här är att majoriten av alla gnälliga, rentav gråtfärdiga muppar i tråden som tjafsar om hur omoraliskt det är att tjäna mer pengar på dem är att de verkligen inte tänker på dem som skruvar ihop deras leksaker. I deras ögon så är sådana som jag lika moraliskt korrupta som de som tjänar pengar på människors desperation, såsom bröd till svältande.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Lägg sedan till att personer blir verkligen batshit galna och ska ha senaste konsolen till vilket pris som helst och du har en cirkus utan dess like.

Men den kognitiva dissonansen här är att majoriten av alla gnälliga, rentav gråtfärdiga muppar i tråden som tjafsar om hur omoraliskt det är att tjäna mer pengar på dem är att de verkligen inte tänker på dem som skruvar ihop deras leksaker. I deras ögon så är sådana som jag lika moraliskt korrupta som de som tjänar pengar på människors desperation, såsom bröd till svältande.

Ja det är ju exakt samma tankesätt så vad är skillnaden, vart går gränsen?
Gränsen där det är rätt eller fel att utnyttja folk går alltså någonstans mellan att kränga PS4 och att kränga konsertbiljetter enligt majoriteten i den här tråden. Otroligt vilken skön verklighetsuppfattning.

Permalänk
Medlem

Inget fel alls?

Visar bara att butikerna har satt för lågt pris.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Vi har fri marknad, så varför skulle det vara fel?
Sen att det finns så tragiska människor som faktiskt köper dessa är rätt sjukt.

Ungefär som med prostitution

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja det är ju exakt samma tankesätt så vad är skillnaden, vart går gränsen?
Gränsen där det är rätt eller fel att utnyttja folk går alltså någonstans mellan att kränga PS4 och att kränga konsertbiljetter enligt majoriteten i den här tråden. Otroligt vilken skön verklighetsuppfattning.

Om det är något jag utnyttjar så är det avsaknaden av sunt förnuft hos människor som är så jävla korkade att de måste ha den här leksaken NU, för att vänta ett par månader finns bara inte. Inte riktigt samma sak som att tjäna pengar på svältande och desperata människor som inte har ett val.

Det är skillnaden. Du har ett val. Desperata människor har det inte.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Om det är något jag utnyttjar så är det avsaknaden av sunt förnuft hos människor som är så jävla korkade att de måste ha den här leksaken NU, för att vänta ett par månader finns bara inte. Inte riktigt samma sak som att tjäna pengar på svältande och desperata människor som inte har ett val.

Det är skillnaden. Du har ett val. Desperata människor har det inte.

Det är alltså ok för att det är "korkade" människor du utnyttjar, Knackar du på hos dementa pensionärer också och ger dom ett "val"?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximo:

Det är alltså ok för att det är "korkade" människor du utnyttjar, Knackar du på hos dementa pensionärer också och ger dom ett "val"?

samma princip som med de svältande..

tycker väl att det är lite taskigt men samtidigt så kan jag inte säga att jag är emot det heller då det bara är en hyfsat smart idé. samma som med tex hjälp organisationer som tar stora delar utav pengarna de får in, riktigt vidrig grej enligt mig men det är så man blir rik tyvärr.. finns ju många liknande exempel på hur mycket man tjänar på att vara ett rövhål (min åsikt, säger inte att det ÄR så)

edit: och ja som svar på ifall det är okej att sälja till dementa pensionärer så vet du väl att det är ett yrke som går ut på detta? (detta är väl mer ett skämt men men)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är alltså ok för att det är "korkade" människor du utnyttjar, Knackar du på hos dementa pensionärer också och ger dom ett "val"?

Som jag tolkar av din otroligt korkade jämnförelse så vet du inte vad demens är för något. Men korkad vet du vad det är nu för den jämnförelsen var inget annat än korkad. Gratulerar.

Men hade jag knackat på hos dementa och gett dem "ett val"? Nej. Men hade jag förhandsbokat de senaste leksakerna, enbart för att sälja vidare till ett högre pris när efterfrågan är större än tillgången? Skiter björnen i skogen?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.