Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Precis bytt till Com Hem från Telia då vi i bostadsområdet blev tvingade till det. Märker att hastigheten med kabel fungerar bra men WLAN hastigheten är under all kritik. Får ut 57/11Mbit med sladd och 0.9/0.4Mbit över WLAN, hur fan ska man lösa det här? Avståndet mellan dator och router är vid mätandet ca 2 meter utan någon vägg eller annat mellan dem. Ska man brygga CG3700 eller har jag bara fått ett extremt dåligt exemplar?

Edit: Ligger på 14/10Mbit nu men det går upp och ner hela tiden. Förutom detta verkar det vara delay på datapaket ibland vilket gör att det blir helt omöjligt att titta på livestreams via Twitch.tv då streamen tappar connection var 3:e sekund. Hade en bryggning av CG3700 kunnat lösa detta problemet också?

Jag hade småsegt WiFi på vår Netgear (visserligen 3100) och skaffade en ny Zyxel-router, bryggade Com Hem-routern. Nu är jag uppe på runt 200 MBit/s på WiFi.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Sliter mitt hår!!

Har precis köpt en switch, netgear G105, och satt in hemma för att kunna dela på en kabelanslutning och få internet på Xboxen. Dock så blir anslutningen sjukt ostabil med switchen ikopplad, den kopplar ned var 30 sek ungefär. Först trodde jag det var switchen det var fel på, så bytte ut den, fick en ny av samma modell, men problemet kvarstår!

Vad i helsingland kan vara fel?? Blir tokig här

Permalänk
Medlem
Skrivet av scu7h:

Har precis köpt en switch, netgear G105, och satt in hemma för att kunna dela på en kabelanslutning och få internet på Xboxen. Dock så blir anslutningen sjukt ostabil med switchen ikopplad, den kopplar ned var 30 sek ungefär. Först trodde jag det var switchen det var fel på, så bytte ut den, fick en ny av samma modell, men problemet kvarstår!

http://ladda-upp.se/files/2013/b81537.jpg

Vad i helsingland kan vara fel?? Blir tokig här

Jag hade switch för ett antal år sedan som strulade likt din. Köpte då en router istället, stängde av WiFi på Com Hem-modemet och körde allt från nya routern istället. Funkar fortfarande prima.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av scu7h:

Har precis köpt en switch, netgear G105, och satt in hemma för att kunna dela på en kabelanslutning och få internet på Xboxen. Dock så blir anslutningen sjukt ostabil med switchen ikopplad, den kopplar ned var 30 sek ungefär. Först trodde jag det var switchen det var fel på, så bytte ut den, fick en ny av samma modell, men problemet kvarstår!

http://ladda-upp.se/files/2013/b81537.jpg

Vad i helsingland kan vara fel?? Blir tokig här

Jag har exakt samma problem fast med Asus RT-N65U kopplat mot ett CG3700

Har fått ett nytt CG3700 av comhem men problemet kvarstår, spelar ingen roll vad man gör, modemhelvetet vägrar.
Värt att tillägga är att allt fungerar perfekt om jag kör mitt CG3100 modem istället så felet ligger i comhems settings för CG3700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insight:

Jag har exakt samma problem fast med Asus RT-N65U kopplat mot ett CG3700

Har fått ett nytt CG3700 av comhem men problemet kvarstår, spelar ingen roll vad man gör, modemhelvetet vägrar.
Värt att tillägga är att allt fungerar perfekt om jag kör mitt CG3100 modem istället så felet ligger i comhems settings för CG3700.

Märkligt. Kör ni trådat eller trådlöst? Läser att netgear G105 som föregående hade problem med är över fyra år gammal produkt.
Men som du, en router, det skall ju fungera. Tycker jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av scu7h:

Har precis köpt en switch, netgear G105, och satt in hemma för att kunna dela på en kabelanslutning och få internet på Xboxen. Dock så blir anslutningen sjukt ostabil med switchen ikopplad, den kopplar ned var 30 sek ungefär. Först trodde jag det var switchen det var fel på, så bytte ut den, fick en ny av samma modell, men problemet kvarstår!

http://ladda-upp.se/files/2013/b81537.jpg

Vad i helsingland kan vara fel?? Blir tokig här

Testat båda LANportarna på modemet? Dvs switchen till både lan1 och lan2?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Någon annan som har riktigt dålig hastighet? Jag har 200mbit och nu får jag knappt 10mbit.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Någon annan som har riktigt dålig hastighet? Jag har 200mbit och nu får jag knappt 10mbit.

Trådat eller WiFi?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Någon annan som har riktigt dålig hastighet? Jag har 200mbit och nu får jag knappt 10mbit.

Jag hade det igår och drog bort strömsladden på den i 30 sek och lät den starta upp igen, tog dock väldigt lång tid, inte 30-50 sekunder som innan för att få IP utan hann titta på film 1.5timmar och efter det så var det igång, test gick igenom 250mbit enligt tptest.

Och en annan sak om du har 200mbit sen innan så kan du få gratis upgrade till 250mbit.

https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/bredband/jag-har-bredband-200-idag-kommer-jag-automtiskt-fa-250-mbit-s-43466

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Bredband 250 är inte längre valbart i Com Bo-max. Det är bredband 100 eller 500 som gäller.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Märkligt. Kör ni trådat eller trådlöst? Läser att netgear G105 som föregående hade problem med är över fyra år gammal produkt.
Men som du, en router, det skall ju fungera. Tycker jag.

Ja visst fan ska det fungera, störtlöjligt att det inte gör det.

Jag kör trådat, cat-6 utp.
Med Netgear GS108 samt CG3500 fungerar det.
Med Asus RT-N65U samt CG3100 fungerar det också utmärkt.
Med Asus RT-N65U samt CG3500 så tappas link mellan dessa två flera gånger i minuten.

Permalänk
Medlem

Lite trög här men jag har ett cg3100 modem från comhem. Det ska väl gå att byta wpa-key och isåfall hur ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newbie72:

Lite trög här men jag har ett cg3100 modem från comhem. Det ska väl gå att byta wpa-key och isåfall hur ?

Om jag minns rätt så bör dessa inställningar ligga under: Setup -> Wireless Settings, efter att du loggat in på routern. Var ca 6 månader sedan jag körde med CG3100, bytte "upp" mig till deras CG3700.

Ref: https://www.comhem.se/blob/43612/2/manual-netgear-cg3100-data... [Sida 23]

Visa signatur

Workstation: Maximus VIII Gene Intel Core i7-6700K Corsair Dominator 16GB Asus Strix 1080 OC Samsung 970 Evo NVMe 500GB Samsung 850 Evo 500GB

Permalänk
Medlem

Tack Cetec !

Permalänk

har Comhem sagt ja/nej till FRA/Säpo ska få tillgång till era servrar? har lite svårt hitta info om detta då det inte finns något Pressmeddelanden på eran sida..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Tele2
Skrivet av jonatan80:

har Comhem sagt ja/nej till FRA/Säpo ska få tillgång till era servrar? har lite svårt hitta info om detta då det inte finns något Pressmeddelanden på eran sida..

Hej,

Som vi tidigare har kommunicerat (bland annat här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18036481.ab ) så har vi varit mycket tydliga med att vi inte kommer att låta myndigheter själva söka och få fram uppgifter i ett automatiserat system.

Med vänliga hälsningar
Maria Johansson
Kundservice

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Som vi tidigare har kommunicerat (bland annat här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18036481.ab ) så har vi varit mycket tydliga med att vi inte kommer att låta myndigheter själva söka och få fram uppgifter i ett automatiserat system.

Med vänliga hälsningar
Maria Johansson
Kundservice

2dagars Gamla nyheter... Säpo/Fra har ju varit på sälj turné inspelat med dold mic, vissa av era konkurrenter har ju gått ut med pressmeddelande att det förekommit säljsnack/hot har denna myndighet varit i kontakt med eran chef/vd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Modem: Netgear CG3700

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av Delbo:

Tjenare! ser att det är fler än jag som har haft lite strul med CG3700 med lagg osv, någon som har hittat en annan lösning än att stänga av routerfunktionen i den? Mina problem försvinner när jag stänger av router i cg3700 men känner gärna inte för att lägga ut pengar på en till router när man precis har köpt denna för en tusenlapp! tackar för svar!

Ja då sitter ju problematiken där.. upplever du bara lagg/problem i ett spel kan du ju kika på eventuell portöppning? trådlöst eller med kabel?

Finns rätt mycket info man skulle behöva för att kunna svara på vad som kan hjälpa.

Skrivet av Dockland:

Jag har Netgear 3100 och kopplar min zyxel nbg6716 till den. NAT aktivt på båda. Skall jag stänga av NAT på Netgear-routern? Tjänar jag något på det.
Idag har jag 10.0.0-adresser från min zyxel nbg6716. Kommer det vara samma IP-spann så att säga om jag stänger av NAT?

Har du en egen router skall du självfallet slå av NAT i Netgear. Från din zyxel bör det bli 192-adresser eftersom netgear ger din zyxel publik IP utan NAT.

Skrivet av Oneone:

Alla som sitter med ett Netgear CG3100 , vad får ni för hastighet på WLAN ? och vad kör ni för inställningar? kommer inte upp över 33-40Mbit/S i Downstream med Iphone 5 samt en ny Laptop. Vad kan vara fel? testat att uppdatera drivers på laptopen utan att det hjälper.

Hemma hos tjejen som har en budget router ifrån Kjell för 200kr så kommer jag upp i 80-86 Mbit/s med Iphonen.

Du kan ju testa att logga in på 192.168.0.1 med admin/password och byta control channel /frequenzy channel. Kolla även om den är inställd på 20/40Mhz. med 40 får du bättre speed men sämre räckvidd. 20 är mer allround.

Skrivet av cjal:

Precis bytt till Com Hem från Telia då vi i bostadsområdet blev tvingade till det. Märker att hastigheten med kabel fungerar bra men WLAN hastigheten är under all kritik. Får ut 57/11Mbit med sladd och 0.9/0.4Mbit över WLAN, hur fan ska man lösa det här? Avståndet mellan dator och router är vid mätandet ca 2 meter utan någon vägg eller annat mellan dem. Ska man brygga CG3700 eller har jag bara fått ett extremt dåligt exemplar?

Edit: Ligger på 14/10Mbit nu men det går upp och ner hela tiden. Förutom detta verkar det vara delay på datapaket ibland vilket gör att det blir helt omöjligt att titta på livestreams via Twitch.tv då streamen tappar connection var 3:e sekund. Hade en bryggning av CG3700 kunnat lösa detta problemet också?

Kolla samma sak som jag skrev ovan. Testa att brygga, det är väl värt ett försök. Testa en FR (factory reset) om du pillat något innan.

Sedan så är det ju inga monsterroutrar inbyggda i dessa modem, så ett halvtaskigt wifi får man räkna med. Men ~20-60 är väl rätt normalt att få ut vid bra inställningar UTAN egen router.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har stött på lite problem med mitt Netgear CG3700-modem. I vår familj så har många av oss iPhones, plattor och så några andra Apple-hårdvaror som alla går på WiFi-nätverket. Men tyvärr verkar det som att WiFi har någon slags maxgräns för anslutningar (?) och låter inte nya användare "komma in i modemet".

Kanske inte den bästa beskrivningen men, sammanfattat: Har Netgear CG3700 maxanslutningar? Hur många & isåfall hur ändrar man detta?

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Zoresel:

Hej!

Jag har stött på lite problem med mitt Netgear CG3700-modem. I vår familj så har många av oss iPhones, plattor och så några andra Apple-hårdvaror som alla går på WiFi-nätverket. Men tyvärr verkar det som att WiFi har någon slags maxgräns för anslutningar (?) och låter inte nya användare "komma in i modemet".

Kanske inte den bästa beskrivningen men, sammanfattat: Har Netgear CG3700 maxanslutningar? Hur många & isåfall hur ändrar man detta?

Tack på förhand

Finns ju IP-range. Dvs att man kan välja hur stort spannet med ips ska vara (=hur många enheter som kan ansluta).

går att kolla i modemet. Gör FR om du är osäker. Just appleprodukter brukar för övrigt ibland strula på de sätten. De skall till vilket pris som helst ha en speciell ip även om det inte nödvändigtvis är inställda på statisk ip. Är dålig på MAC med syns ganska tydligt ibland på diverse nätverk.

Permalänk
Medlem

Till Comhem, finns det planer att någon gång aktivera USB porten på CG3100? om inte varför?

Uppenbarligen finns ju hårdvaran och det enda som krävs är en liten firmware update.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Finns det någon alternativ comhem digitalbox till VIP1920-9C? Har varit trött på segheten sedan jag fick boxen men det är först nu jag orkar ta tag i det. Det som är absolut viktigast är ju att den är snabb i menyer och har en bra fjärr då den är helt kass som kommer med just 1920:an...

Någon TiVO-skit är jag inte ute efter heller utan vill helt enkelt ha en snabbare box med bättre fjärr bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

Finns det någon alternativ comhem digitalbox till VIP1920-9C? Har varit trött på segheten sedan jag fick boxen men det är först nu jag orkar ta tag i det. Det som är absolut viktigast är ju att den är snabb i menyer och har en bra fjärr då den är helt kass som kommer med just 1920:an...

Någon TiVO-skit är jag inte ute efter heller utan vill helt enkelt ha en snabbare box med bättre fjärr bara...

Beror ju på om du vill använda ondemand, om inte finns massvis med boxar begagnade. Humax HDpvr gillar jag även om den har några år på nacken. Tror inte om comhem säljer annat än domhär VIP-motorola, samsung 270 och tivoboxarna. Bara motorola och tivoboxen har ondemand.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Beror ju på om du vill använda ondemand, om inte finns massvis med boxar begagnade. Humax HDpvr gillar jag även om den har några år på nacken. Tror inte om comhem säljer annat än domhär VIP-motorola, samsung 270 och tivoboxarna. Bara motorola och tivoboxen har ondemand.

Jag använder två digitalboxar - huvudkortet sitter som nödvändigt är i on demand-boxen som är Motorola VIP1963C dvs den inspelningsbara uppföljaren till VIP1920C och till syskonabonnemanget har jag en Humax HDPVR-1000C med 2TB hdd.
Har aldrig haft något problem med någon av dessa boxar.
Dessa två boxar är bästa alternativet i dagsläget till TiVo. Kom dock ihåg att om man vill ändra sitt abonnemang för att få del av nya kanaler utan att betala extra så måste man välja en av de nya paketeringarna dvs Max, Plus, Mellan eller Bas även om man inte vill ha TiVo-box. Man kan då använda annan Com hem-digitalbox och även tv-modul.
Går man över på nytt abonnemang kommer inte on demand och play att fungera i annan box än TiVo så det ska man fundera över om dessa tjänster är viktiga att behålla. I så fall får man ligga kvar med sitt befintliga abonnemang dvs Medium 8 Favoriter, Large eller Extra Large eller helt enkelt gå över till TiVo med dess för- och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Beror ju på om du vill använda ondemand, om inte finns massvis med boxar begagnade. Humax HDpvr gillar jag även om den har några år på nacken. Tror inte om comhem säljer annat än domhär VIP-motorola, samsung 270 och tivoboxarna. Bara motorola och tivoboxen har ondemand.

Hmm okay. Ja Ondemand är önskvärt att behålla. Då får jag hålla fast vid motoola med andra ord :/

Skrivet av Andylindy:

Jag använder två digitalboxar - huvudkortet sitter som nödvändigt är i on demand-boxen som är Motorola VIP1963C dvs den inspelningsbara uppföljaren till VIP1920C och till syskonabonnemanget har jag en Humax HDPVR-1000C med 2TB hdd.
Har aldrig haft något problem med någon av dessa boxar.
Dessa två boxar är bästa alternativet i dagsläget till TiVo. Kom dock ihåg att om man vill ändra sitt abonnemang för att få del av nya kanaler utan att betala extra så måste man välja en av de nya paketeringarna dvs Max, Plus, Mellan eller Bas även om man inte vill ha TiVo-box. Man kan då använda annan Com hem-digitalbox och även tv-modul.
Går man över på nytt abonnemang kommer inte on demand och play att fungera i annan box än TiVo så det ska man fundera över om dessa tjänster är viktiga att behålla. I så fall får man ligga kvar med sitt befintliga abonnemang dvs Medium 8 Favoriter, Large eller Extra Large eller helt enkelt gå över till TiVo med dess för- och nackdelar.

Är det någon skillnad på VIP1920C och VIP1963C när det kommer till prestanda? Eller är den enda skillnaden att den senare har som du säger möjlighet till att spela in program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

Hmm okay. Ja Ondemand är önskvärt att behålla. Då får jag hålla fast vid motoola med andra ord :/

Är det någon skillnad på VIP1920C och VIP1963C när det kommer till prestanda? Eller är den enda skillnaden att den senare har som du säger möjlighet till att spela in program?

Jag upplever att alla Motorolaboxarna är seg men klart värst är VIP1920C.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Använda Netgear CG 3700 som modem med separat router Timecapsule

Hej!

Har uppgraderad min bredbandshastighet vilket resulterar att det kommer med ett nytt modem/router Neatgear CG 3700. Har en del frågor som jag vore tacksam om någon/några har kunskap om.

Jag har för avsikt att använda det nya Netgear CG 3700 endast som ett modem då jag har en separat router Apple Timecapsule som jag kopplar alla trådlösa enheter över idag. Har idag ett äldre Cisco modem/router som körs parallellt med timecapsule utan problem. Har en stationär dator PC som körs trådat via Cisco modemet/routern i dagsläget. Ska man köra denna trådat från netgearen framöver eller ska man köra trådar från apples time capsule?

Frågan är bara hur enkelt svårt detta är att göra?

Är det bara att stänga av NAT funktionen i Netgearen samt avaktivera wififunktionen på den? Ska även brandväggen avaktiveras i Netgearen samt hur går man praktiskt tillväga att lösa det.

Läste tidigare i tråden att det även kunde finnas en begränsning i Netgear CG 3700 om hur många trådlösa enheter som kan anslutas. Hur ser man det samt hur kan man gå in och ändra det?

Många frågor blev det.

Tacksam för råd/hjälp i frågan

Permalänk
Skrivet av KIT A:

Ska även brandväggen avaktiveras i Netgearen samt hur går man praktiskt tillväga att lösa det.

Gällande brandväggen så blir den inaktiverad så fort routerfunktionen/NAT stängs av. Har aldrig själv haft det modemet så är osäker på de övriga funderingarna, men det får någon annan fylla i

Permalänk
Medlem
Skrivet av KIT A:

Hej!

Har uppgraderad min bredbandshastighet vilket resulterar att det kommer med ett nytt modem/router Neatgear CG 3700. Har en del frågor som jag vore tacksam om någon/några har kunskap om.

Jag har för avsikt att använda det nya Netgear CG 3700 endast som ett modem då jag har en separat router Apple Timecapsule som jag kopplar alla trådlösa enheter över idag. Har idag ett äldre Cisco modem/router som körs parallellt med timecapsule utan problem. Har en stationär dator PC som körs trådat via Cisco modemet/routern i dagsläget. Ska man köra denna trådat från netgearen framöver eller ska man köra trådar från apples time capsule?

Frågan är bara hur enkelt svårt detta är att göra?

Är det bara att stänga av NAT funktionen i Netgearen samt avaktivera wififunktionen på den? Ska även brandväggen avaktiveras i Netgearen samt hur går man praktiskt tillväga att lösa det.

Läste tidigare i tråden att det även kunde finnas en begränsning i Netgear CG 3700 om hur många trådlösa enheter som kan anslutas. Hur ser man det samt hur kan man gå in och ändra det?

Många frågor blev det.

Tacksam för råd/hjälp i frågan

Det är lika bra att inaktivera det trådlösa innan du sätter den i icke-router-mode. Annars ligger det trådlösa kvar och irriterar.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W