Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LG presenterar ultrabreda skärmar med hög upplösning och Thunderbolt 2

Permalänk
Melding Plague

LG presenterar ultrabreda skärmar med hög upplösning och Thunderbolt 2

I början av januari planerar LG att visa upp ett gäng nya bildskärmar i formatet 21:9. Det blir större skärmyta, fler pixlar och inte minst anslutning till Thunderbolt 2.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

real 4K skärm, andddd price is 45k

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag har funderat mer och mer på att skaffa en 21:9 istälelt för att köra två skärmar. Hur bra stöd har spel för dessa upplösningar?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Snusfri

Nu börjar det hända en hel del på skärmmarknaden till stationära datorer, det var fanimej på tiden

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

En sån skärm fast välvd hade vart mysigt

"Apple Mac-kompatibla"
Vilka skärmar är inte det? Låter mest som att man får betala för en onödig licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag har funderat mer och mer på att skaffa en 21:9 istälelt för att köra två skärmar. Hur bra stöd har spel för dessa upplösningar?

Jag har också lekt med tanken och undrar samma sak. Hade varit guld i Battlefield.

Permalänk
Medlem

Ingen 120 i guess...

Permalänk

32" i 21:9 är klart intressant. Befintliga skärmar i det formatet i 29" är för små och har för dålig upplösning.
Det ska bli intressant var priset hamnar på. Klart smidigare lösning, och även snyggare, än två skärmar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag har funderat mer och mer på att skaffa en 21:9 istälelt för att köra två skärmar. Hur bra stöd har spel för dessa upplösningar?

Jag ersatte precis två 22"-skärmar från Samsung med en Dell U2913WM, 29" med upplösningen 2560x1080. Bästa inköpet jag gjort, men jag kan tyvärr inte säga hur det funkar i spel eftersom jag inte spelar. Har man utrymmesbrist som jag så är det helt klart värt det :).

Permalänk
Medlem

Ååhh! Metro appar i de formatet!

'

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

32" i 21:9 är klart intressant. Befintliga skärmar i det formatet i 29" är för små och har för dålig upplösning.

Håller med.

Skrivet av legenda:

29" med upplösningen 2560x1080. Bästa inköpet jag gjort, men jag kan tyvärr inte säga hur det funkar i spel eftersom jag inte spelar. Har man utrymmesbrist som jag så är det helt klart värt det :).

Håller inte med.

Så jäkla svårt med skärmar! >.<
Format, upplösning, panel, uppdateringsfrekvens... Handlar så mycket om smak så det är svårt att välja och köpa. (Därför så många av hjälp-med-köp-av-skärm-trådarna till stor del är så värdelösa.)
Borde finnas något ställe där man kan prova en massa skärmar för olika ändamål. Skriva, programmera, spela, bildbehandling och så vidare.
I dagsläget är väl det bästa att prova hos vän eller packa upp väldigt försiktigt och lämnar tillbaka på distansköplagen.

Permalänk
Medlem

Ännu bredare? Förstår fortfarande inte vem som vill ha dessa "glasögon skärmar"? HÖJD?

Permalänk
Medlem

Detta formatet kan ju helt klart vara ett alternativ till att ha 2 eller 3 skärmar, skulle gärna vilja se att en böjd variant dyker upp så småningom.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Avstängd

Kul att dom vågar satsa på annat än 16:9. Personligen föredrar jag dock 16:10.
Kul att det är äntligen är 4K upplösning.

Men Thunderbolt kan jag vara utan, det är Intels proprietära grejs, jag håller mig hellre till öppna standarder.

Permalänk

Använt min LG 29Eb93-p flitigt ett bra tag nu gillar verkligen 21:9! kommer hålla koll på dessa skärmar. förvånats värt många spel stödjer faktiskt 21:9 förutom spel från ubisoft :/. min är överklockad till 76hz blir lite mjukare än 60 men inputlag i dessa skärmar kan jag inte rekommendera till er med 120hz+ skärmar, men det är Cinematiskt! å all that FOV! !

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

4K rullar på, bra bra!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Ännu bredare? Förstår fortfarande inte vem som vill ha dessa "glasögon skärmar"? HÖJD?

Det är ju klockrent om man jobbar med flera rutor och program samtidigt, t ex webbutveckling, programmering osv.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Hmm, intressant. Använder själv 54x9 (dvs 3 x 16x9) och det är fruktansvärt smidigt med större ytor. Dock så har man inte alltid plats för mer än en skärm, eller råd, och då skulle en sådan skärm vara underbar. En till fördel är ju att de flesta filmer faktiskt är i 21x9, vilket tar bort den tjocka svarta "ramen".

On a side note: varför är det 21x9 när man lika gärna kunde skriva 7x1??

Sorry för lite rörigt inlägg, lite trött.

Edit: Råd att bygga ett system som orkar leverera bra grafik på fler skärmar (dvs 3 st, det är fruktansvärt värdelöst att spela på 2st då mitten blir i ramen) i ex spel om man vill använda datorn till mer än jobb/tv-tittande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon206480:

Hmm, intressant. Använder själv 54x9 (dvs 3 x 16x9) och det är fruktansvärt smidigt med större ytor. Dock så har man inte alltid plats för mer än en skärm, eller råd, och då skulle en sådan skärm vara underbar. En till fördel är ju att de flesta filmer faktiskt är i 21x9, vilket tar bort den tjocka svarta "ramen".

On a side note: varför är det 21x9 när man lika gärna kunde skriva 7x1??

Sorry för lite rörigt inlägg, lite trött.

Edit: Råd att bygga ett system som orkar leverera bra grafik på fler skärmar (dvs 3 st, det är fruktansvärt värdelöst att spela på 2st då mitten blir i ramen) i ex spel om man vill använda datorn till mer än jobb/tv-tittande.

Jag tror dom skriver 21x9 för att man ska få perspektiv gentemot 16x9 skärmarna men jag stör mig på det med

EDIT: Menar du inte 7x3, 7x1 hade vart väääääääääldigt brett ^^

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon206480:

On a side note: varför är det 21x9 när man lika gärna kunde skriva 7x1??

Jag tror du menar 7:3.:) Bra fråga...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv

TrackIR tillsammans med en sådan här skärm kan ju aldrig bli fel! Ser fram emot att se ett pris bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon206480:

On a side note: varför är det 21x9 när man lika gärna kunde skriva 7x1??

För att det inte är samma sak. Antar att du menar 7:3?

Troligen så är det för att det är lättare att jämföra med den i dagsläget vanligaste(?) upplösningen 16:9.
På samma sätt är det antagligen 16:10 och inte 8:5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Det är ju klockrent om man jobbar med flera rutor och program samtidigt, t ex webbutveckling, programmering osv.

Precis, tror inte personen ovan tänkte längre än nästippen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Kul att dom vågar satsa på annat än 16:9. Personligen föredrar jag dock 16:10.
Kul att det är äntligen är 4K upplösning.

Men Thunderbolt kan jag vara utan, det är Intels proprietära grejs, jag håller mig hellre till öppna standarder.

Varför 16:10? Det är gammalt och förlegat och inte bättre än 16:9 bara för att det har en "högre" siffra, hela branschen började gå ifrån 16:10 2008 för att gå till 16:9

Permalänk
Medlem

4K, bred skärm, thunderbolt + MBPr = sant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sabelskiöld:

Varför 16:10? Det är gammalt och förlegat och inte bättre än 16:9 bara för att det har en "högre" siffra, hela branschen började gå ifrån 16:10 2008 för att gå till 16:9

Jo, jag vet att hela branschen gått från 16:10 till 16:9 men det är typ för att 16:9 är inne, populärt och möjligtvis billigare i och med att dom kan använda samma produktionskanaler som får TV.

Jag tycker 16:9 är bra på TV.
Men på dator så föredrar jag 16:10, då jag tycker det känns bättre, och inte så tunt, det känns som en mer lämplig aspect ratio för datoranvändning.

Permalänk
Medlem

Thunderbolt 2 bör väl stödja 4k @ 60hz utan att använda MST funktionen?

För övrigt är jag inget fan av den asymmetriska foten...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur blir det med den där tekniken som synkar skärmens uppdateringsfrekvens med grafikkortet? Kommer den stödjas av dessa skärmar?

Permalänk
Hedersmedlem

Innan vi har böjbara skärmar så är bredare format ganska ointressanta. För mitt användande både hemma och på jobbet skulle antagligen nuvarande uppsättningar med 3x24" ge mer fördelar. Har svårt att tro att det går att få till vettig ergonmi med en skärm som skulle vara närmare 1,5 meter bred då det blir både svårplacerat och stor skillnad i avstånd från huvudet/ögonen mellan ytterkanterna och mitten på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men Thunderbolt kan jag vara utan, det är Intels proprietära grejs, jag håller mig hellre till öppna standarder.

Thunderbolt har såvitt jag vet ingen DRM (ännu), vilka "öppna" standarder finns som alternativ med den här mängden bandbredd?