Raid-0: 2 x Samsung 830 eller 2 x Samsung 840 Evo?

Permalänk

Raid-0: 2 x Samsung 830 eller 2 x Samsung 840 Evo?

Hej,
har möjlighet att antingen köra två Samsung 830 128GB eller två stycken Samsung 840 Evo 120GB i Raid-0. Tyvärr har jag inte tillfälle att själv testa vilken setup som fungerar bäst. Därför undrar jag om någon har teorier eller erfarenhet om vilken av dessa möjligheter som skulle vara att föredra?

Tack för svar

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Skrivet av inomjordisk:

Hej,
har möjlighet att antingen köra två Samsung 830 128GB eller två stycken Samsung 840 Evo 120GB i Raid-0. Tyvärr har jag inte tillfälle att själv testa vilken setup som fungerar bäst. Därför undrar jag om någon har teorier eller erfarenhet om vilken av dessa möjligheter som skulle vara att föredra?

Tack för svar

Samsung evo är bättre och billigare än Samsung 830, och dom går väl inte ens att få tag på längre

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Moderator
Moderator

Beror mycket på vilka kriterier du själv går efter. Absolut prestanda eller livslängd etc?

Jag skulle nog själv luta mot 830 baserat på att det är MLC.
En av faktorerna du kan räkna bort på EVO-enheterna är RAPID, det kommer inte att fungera.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Jag skulle säga att du kan skippa raid 0 på ssd, söktiden kommer inte att bli snabbare och du kommer nog inte att märka skillnaden ens. För jag tror inte att du kommer att sitta och flytta stora filer fram och tillbaka på dom.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Beror mycket på vilka kriterier du själv går efter. Absolut prestanda eller livslängd etc?

Jag skulle nog själv luta mot 830 baserat på att det är MLC.
En av faktorerna du kan räkna bort på EVO-enheterna är RAPID, det kommer inte att fungera.

Om vi nu bortser från att rapid inte fungerar i raid(?) så har du fått det helt om bakfoten, rapid fungerar på 840 evo men inte på 830...

EDIT: Insåg just att du antagligen menar att rapid inte fungerar i raid

Men när det gäller raid så skulle jag tro att det rent prestandamässigt inte är någon skillnad mellan 830 och 840 evo, däremot så är 830 betydligt tåligare för skrivningar än 840 evo så om det är tänkt att sitta i ett system som skriver mycket så är nog 830 att föredra. Vad ska du använda systemet till? Om vi vet vad det är för tänkt användningsområde så är det lättare att komma med vettiga rekommendationer.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Frispel:

Om vi nu bortser från att rapid inte fungerar i raid(?) så har du fått det helt om bakfoten, rapid fungerar på 840 evo men inte på 830...

RAPID fungerar inte ens med två icke-raidade EVO, så nej det har jag inte fått om bakfoten.
Det är som sagt en faktor som man i jämförelsen måste räkna bort från EVO-enheterna, 830 har aldrig haft det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Samsung evo är bättre och billigare än Samsung 830, och dom går väl inte ens att få tag på längre

Jag har redan alla fyra diskar. Dock sitter tre stycken redan i olika datorer som systemdiskar och jag vill därför inte lägga ner allt jobb med att testa vilken raid-0-konfigurering som är att föredra. Det blir för mycket ominstalleringar.

Skrivet av Daemon:

Beror mycket på vilka kriterier du själv går efter. Absolut prestanda eller livslängd etc?

Jag skulle nog själv luta mot 830 baserat på att det är MLC.
En av faktorerna du kan räkna bort på EVO-enheterna är RAPID, det kommer inte att fungera.

Med tanke på att jag ska köra Raid-0 så är väl inte tillförlitlighet det jag lägger allt krut på men jag vill så klart försöka undvika att någon av diskarna havererar.

Skrivet av Frispel:

Men när det gäller raid så skulle jag tro att det rent prestandamässigt inte är någon skillnad mellan 830 och 840 evo, däremot så är 830 betydligt tåligare för skrivningar än 840 evo så om det är tänkt att sitta i ett system som skriver mycket så är nog 830 att föredra. Vad ska du använda systemet till? Om vi vet vad det är för tänkt användningsområde så är det lättare att komma med vettiga rekommendationer.

Jag kommer mest använda systemet till programmering/webbutveckling och bildredigering av RAW-bilder (Netbeans, MySQL Workbench, PhotoShop, Illustrator). Det händer ofta att jag automatiserar saker i PS och ägnar mig åt annat på datorn undertiden. Kör dessutom en del webbramverk som består av många mindre filer.

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se