Permalänk
Medlem

Val av skärm. Vad tycker ni?

Hej, har precis skaffat en ny dator med ett gtx780 grafikkort. Nu vill jag byta skärm.

Den skall vara minst 23"
Jag behöver inte 3D
Jag spelar spel, kollar på film, surfar och ordbehandlar i Word.
Min budget är på max 1500:-

De två skärmar jag tittat på är följande:

BENQ GW2450HM (VA panel)

Fujitsu P23T-6 Thor Edition (IPS panel)

Vilken skall jag välja? Eller har ni andra bättre förslag?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på en skärm med 120hz men tyvärr gå de flesta på runt 2000kr+
Spelar du mycket FPS så är 120hz skärmaett måste, mycket bättre flyt.

Permalänk
Medlem

AOC i2757fm Jag blev jävligt sugen på den här. Vet dock inte mycket om den :/ Snygg va den iaf!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av forlatt:

Jag skulle satsat på en skärm med 120hz men tyvärr gå de flesta på runt 2000kr+
Spelar du mycket FPS så är 120hz skärmaett måste, mycket bättre flyt.

Jag spelar inte FPS spel, utan det är mer strategispel som Company of Heroes, samt äventyrsspel som Skyrim. Har bara en budget på max 1500:- så jag repeterar frågan; Vilken skall jag välja av de som jag nämnde ovan? Eller har ni andra bättre förslag inom budgeten?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är medveten om VA´s responstid och kan leva med det är det väl inte mycket att orda om, du kommer att älska svärtan och kontrasten både när du spelar, ser på film eller bara slösurfar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ny dator för vad?, 10 000kr osså ska du köpa en billig skit skärm?

Spara ihop 3-4 tusen o köp en kvalitets skärm som du har nytta av ett bra tag framöver.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Om du är medveten om VA´s responstid och kan leva med det är det väl inte mycket att orda om, du kommer att älska svärtan och kontrasten både när du spelar, ser på film eller bara slösurfar.

Så du rekommenderar VA istället för IPS då? Jag prioriterar skarpheten i skärmen, tycker att det är skönare för ögonen att se på en riktigt skarp och kristallklar bild när jag jobbar eller surfar. När det gäller spel så är jag mindre kräsen faktiskt. Ärligt talar så har jag svårt att tro att jag kommer märka skillnaden mellan en 2ms skärm och en 5ms skärm när jag sitter och spelar Company of Heroes eller Skyrim.

Skrivet av Mogwaii:

Ny dator för vad?, 10 000kr osså ska du köpa en billig skit skärm?

Spara ihop 3-4 tusen o köp en kvalitets skärm som du har nytta av ett bra tag framöver.

Jo visst har du rätt. Tanken från början var att jag skulle behålla min Samsung skärm jag har. Men den har börjat bete sig underligt någon vecka efter datorinköpet. När man drar igång skärmen står den och blinkar i 5-10 minuter innan den kommer igång. Så det är bara en tidsfråga innan den kraschar helt. Jag sprängde alltså min budget på själva datorn och planerade inte alls att köpa en ny skärm från början. Så nu får det bli en skärm som ligger på max 1500:- men som ändå är bra för det. Och sen i framtiden köper jag något mycket bättre för 4-5 tusen när min ekonomi tillåter det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DrZeto:

Så du rekommenderar VA istället för IPS då? Jag prioriterar skarpheten i skärmen, tycker att det är skönare för ögonen att se på en riktigt skarp och kristallklar bild när jag jobbar eller surfar. När det gäller spel så är jag mindre kräsen faktiskt. Ärligt talar så har jag svårt att tro att jag kommer märka skillnaden mellan en 2ms skärm och en 5ms skärm när jag sitter och spelar Company of Heroes eller Skyrim.

Ja, jag rekommenderar VA framför IPS alla dagar i veckan om man är medveten om nackdelarna med VA och kan leva med det.
Med tanke på att IPS vanligen har en hårdare AG-coating än VA upplever iaf jag att det som en skarpare bild, behagligare för ögonen.
Jag är inte heller så kräsen när det gäller responstiden, är nog väldigt individuellt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Ja, jag rekommenderar VA framför IPS alla dagar i veckan om man är medveten om nackdelarna med VA och kan leva med det.
Med tanke på att IPS vanligen har en hårdare AG-coating än VA upplever iaf jag att det som en skarpare bild, behagligare för ögonen.
Jag är inte heller så kräsen när det gäller responstiden, är nog väldigt individuellt.

Tack för bra svar! Då blir det nog BENQ GW2450HM om ingen annan har något att tillägga. Den har ju fått bra recensioner också. Enligt tester visar denna skärm på extremt lågt input lag, så lågt som bara 6 ms vilket funkar utmärkt för spelande av den typen av spel jag spelar.