CDON vägrar att häva mitt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tror man utan problem kan argumentera för att felet fanns där ursprungligen men inte upptäcktes förrän appen uppdaterades.

Det blir lätt att man stirrar på enskilda paragrafer och utgår från att man dels kan tolka dessa som rättsväsendet skulle göra och dels så tenderar man att missa andra relevanta saker. Om den texten var allmängiltig så skulle man i princip bara kunna reklamera saker där felet är uppenbart direkt vid leverans. Mig veterligen brukar man kunna reklamera saker även där felet uppstår/upptäcks ett bra tag efter att produkten tagits i bruk.

Edit: Har för mig att fel anses ursprungliga om något slutar fungera utan att man använt det felaktigt eller på annat sätt själv gör att produkten slutar fungera. Har dock inga källa till detta mer än mitt minne just nu...

Men i övrigt så håller jag med dig

Visst kan du argumentera för det men jag tror knappast att du skulle få gehör för det. Det är ju ganska enkelt att se att produkten faktiskt fungerade innan eftersom köparen själv uppger det.

När det gäller ditt andra stycke håller jag inte alls med, lagen stödjer oftast köpare då säljare måste kunna bevisa att felet inte var ursprungligt de första 6 månaderna. T.ex genom att man har fotobevis eller att köparen själv medger det..

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Visst kan du argumentera för det men jag tror knappast att du skulle få gehör för det. Det är ju ganska enkelt att se att produkten faktiskt fungerade innan eftersom köparen själv uppger det.

När det gäller ditt andra stycke håller jag inte alls med, lagen stödjer oftast köpare då säljare måste kunna bevisa att felet inte var ursprungligt de första 6 månaderna. T.ex genom att man har fotobevis eller att köparen själv medger det..

Jo, visst fungerade produkten när den levererades, det tror jag alla är överens om. Vissa funktioner slutade dock fungera efter ett tag (i samband med att appen uppdaterades). Eftersom felet uppstod inom 6 månader så är det upp till säljaren att visa att skadan inte är ursprunglig, dvs att det är köparen som genom felaktig användning, yttre påverkan eller liknande är den som åstadkommit problemen. Uppdatering av appen som är del av denna funktion kan nog knappast ses som något som är köparens fel, speciellt inte när det är tillverkaren som släppt uppdateringen.

Vi är väl överens om att fel som inte orsakas av användare anses vara ursprungliga även om produkten fungerade felfritt i början? Bevisbördan ligger de första 6 månaderna hos säljaren/tillverkaren och sedan upp till 3 år hos köparen om inte jag minns fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jo, visst fungerade produkten när den levererades, det tror jag alla är överens om. Vissa funktioner slutade dock fungera efter ett tag (i samband med att appen uppdaterades). Eftersom felet uppstod inom 6 månader så är det upp till säljaren att visa att skadan inte är ursprunglig, dvs att det är köparen som genom felaktig användning, yttre påverkan eller liknande är den som åstadkommit problemen. Uppdatering av appen som är del av denna funktion kan nog knappast ses som något som är köparens fel, speciellt inte när det är tillverkaren som släppt uppdateringen.

Vi är väl överens om att fel som inte orsakas av användare anses vara ursprungliga även om produkten fungerade felfritt i början? Bevisbördan ligger de första 6 månaderna hos säljaren/tillverkaren och sedan upp till 3 år hos köparen om inte jag minns fel...

Nja, jag tror att det blir lite sammanblandning av två kategoriseringar här. Som jag uppfattat det fungerar det så att med ett ursprungligt fel så kan man som köpare kräva att få något utbytt eller ersatt medan detta är ett senare uppkommet fel, vilket ska bli åtgärdat genom reparation etc.

Det behöver inte alls vara att det är kunden som orsakat felet man behandlar i det jag fetade i din post, det du talar om är fel utanför garantin. Det finns andra fel som kan uppstå som är innanför garantin men inte är ursprungsfel.

När det gäller ditt andra stycke så självklart, men kunden har klart och tydligt själv sagt att varan fungerade och att den senare slutade fungera när kunden uppdaterade sin app. Jag kan inte se det som något annat än bevis för att felet inte har funnits vid leverans utan uppstått senare. Betyder det att det är ett fel utanför garantin? Absolut inte. Betyder det att det inte är ett urpsrungligt fel? I mitt tycke; ja.

Evighetstråd? Jepp! Men ämnet är ganska intressant.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

I det fallet kan du som kund verkligen kräva ett hävt köp eller att du istället ska få en fjärrkontroll som fungerar?

Det är väl här dilemmat sitter i vem som är ansvarig. De som gjort den buggiga appen. Apple som sabbat allt genom någon klantig ios uppdatering eller Pioneer som sålt förstärkaren och marknadsfört fjärrstyrningsfunktion.

Rent goodwill mässigt så borde CDON ta hand om det även om de har rätt och kunden har fel men jag vet inte hur mycket jag skulle lasta dem för det hela. Pioneer om de inte går att få tag på är den riktiga boven i dramat i sådana fall känns det som.

Appen är precis som förstärkaren framtagen av Pioneer.
CDON har sålt produkten till TS och det är ganska solklart att de är ansvariga att lösa problemet och inte hålla på och skylla på eventuella mjukvarufel som de ska stå ansvarslösa för.

Skrivet av Sabelskiöld:

Fast det är ju viss skillnad, fjärrkontrollen följer med köpet, den står t.o.m i innehållsförteckningen, det gör inte appen, där står bara att du har möjlighet att styra förstärkaren med Pioneers app som du tankar hem från Appstore eller GooglePlay, ett "köp" som då INTE kommer från CDON.

Vilka fler funtioner som annonseras på kartongen till förstärkaren tycker du att återförsäljaren eller tillverkaren inte behöver bry sig om?
För man "klarar sig" ju utan en hel del av alla finesser som finns, de flesta skulle jag nog vilja säga.

Men rimligtvis är 1 av dom anledningen till att man köper ju den förstärkaren, och om det då inte fungerar som utlovat är det ju väldigt snopet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Appen är precis som förstärkaren framtagen av Pioneer.
CDON har sålt produkten till TS och det är ganska solklart att de är ansvariga att lösa problemet och inte hålla på och skylla på eventuella mjukvarufel som de ska stå ansvarslösa för.

Vilka fler funtioner som annonseras på kartongen till förstärkaren tycker du att återförsäljaren eller tillverkaren inte behöver bry sig om?
För man "klarar sig" ju utan en hel del av alla finesser som finns, de flesta skulle jag nog vilja säga.

Men rimligtvis är 1 av dom anledningen till att man köper ju den förstärkaren, och om det då inte fungerar som utlovat är det ju väldigt snopet.

Verkar som att folk inte riktigt läst första posten. Vad är det du anser att CDON ska göra? De erbjuder sig redan att ta emot och skicka förstärkaren till verkstad?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Tror man utan problem kan argumentera för att felet fanns där ursprungligen men inte upptäcktes förrän appen uppdaterades.

Och det är därför appen har fått betyget 1,5 av 5 i Appstore och 3 av 5 i GooglePlay?

Skrivet av henkiii:

Vilka fler funtioner som annonseras på kartongen till förstärkaren tycker du att återförsäljaren eller tillverkaren inte behöver bry sig om?
För man "klarar sig" ju utan en hel del av alla finesser som finns, de flesta skulle jag nog vilja säga.

Men rimligtvis är 1 av dom anledningen till att man köper ju den förstärkaren, och om det då inte fungerar som utlovat är det ju väldigt snopet.

Bara för att möljigheten finns att göra en sak och det skrivs i produktbeskrivningen betyder inte att det ingår i köpet, du har möjlighet att välja bland 100 000-tals appar att installera på din smartphone, de går tillverkarna ut med, men när du får den i handen innehåller den ju inte så många och tillverkaren berättade inte att vissa ville ha betalt för appar heller, ska vi gå till operatörerna och gnälla nu för att det är "falsk marknadsföring"

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni orkar.
Har läst lite i tråden nu och följt den lite innan och samma personer har skrivet samma saker 20 gånger haha.
TS Kanske vill uppdatera hur det har gått istället?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Postade detta i cdon tråden istället.

Permalänk
Skrivet av Kajlie:

Förstår inte hur ni orkar.
Har läst lite i tråden nu och följt den lite innan och samma personer har skrivet samma saker 20 gånger haha.
TS Kanske vill uppdatera hur det har gått istället?

Här kommer en liten uppdatering faktiskt.

Har skrivit till Pioneer men inte fått ett svar, skrev för ca 2 veckor sedan. CDON har jag inte pratat med alls då dom säger samma sak om och om igen. Dom står fast vid att det är jag som bär ansvaret att fixa min produkt.

Tack vare detta inlägg så har appen nu fungerat felfritt de senaste veckorna.

Skrivet av Mstandar:

Har inte läst igenom hela tråden, så vet inte om du har löst det ännu. Men kolla inställningarna för enheten i routern.
Gå in på routern (192.168.1.254) Gå sedan in på dina nätverks enheter i routern genom att trycka på hemmanätverk i sidomenyn. Där ser du alla enheter som är anslutna eller har varit anslutna till routern, där väljer du sedan den enhet som representerar förstärkaren. När du är inne på enheten kommer du se den aktuella informationen för just den enheten tex sådant som, Status, typ, fysisk address mm.

Såhär kan det se ut: Och följande är de inställningarna som fungerar för mig, för att ha fungerande Wake On Lan på min dator.
Information:
Status: Aktiv
Typ: Printer
Ansluten till: ethport1 (Ethernet)

Adresserar:
Fysisk adress: xx:xx:xx:xx:xx:xx
Tilldelning av IP-adress: DHCP
IP-adress: xxx.xxx.x.xx
Använd alltid samma IP-adress: Ja
DHCP-lånetid: Oändlig

Se till att "använd alltid samma IP-adress" är ikryssat, och testa även att ändra enhets typ, till t.ex. skrivare. Det fick jag göra för att få fungerande wol på datorn. (OBS att du måste klicka på konfiguera uppe till höger, för att ändra inställningar, och avsluta sedan konfigueringen med knappen "använd"

Jag ändrade enhetstypen till skrivare. Sedan dess har det fungerat bra. Alla andra inställningar var redan inställda korrekt. Har för mig att enhetstypen stod som "allmän enhet" eller liknande.

Så detta innebär alltså att produkten fortfarande kan vara felaktig då manualen inte överensstämmer med verkligheten. Förstärkaren behöver ytterligare konfiguration av nätverket, även fast manualen säger tvärt om.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att man måste anse det underförstått att nätverket måste fungera korrekt om fjärrstyrningen ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att man måste anse det underförstått att nätverket måste fungera korrekt om fjärrstyrningen ska fungera.

Japp, men nätverket fungerar ju korrekt. Hur som helst så skulle CDON hjälpt till med detta.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Här kommer en liten uppdatering faktiskt.

Har skrivit till Pioneer men inte fått ett svar, skrev för ca 2 veckor sedan. CDON har jag inte pratat med alls då dom säger samma sak om och om igen. Dom står fast vid att det är jag som bär ansvaret att fixa min produkt.

Tack vare detta inlägg så har appen nu fungerat felfritt de senaste veckorna.

Jag ändrade enhetstypen till skrivare. Sedan dess har det fungerat bra. Alla andra inställningar var redan inställda korrekt. Har för mig att enhetstypen stod som "allmän enhet" eller liknande.

Så detta innebär alltså att produkten fortfarande kan vara felaktig då manualen inte överensstämmer med verkligheten. Förstärkaren behöver ytterligare konfiguration av nätverket, även fast manualen säger tvärt om.

Skrivet av DilluTioN:

Japp, men nätverket fungerar ju korrekt. Hur som helst så skulle CDON hjälpt till med detta.

Om jag förstår dessa två inlägg rätt så vill Du att CDON.com skall hjälpa dig med ditt nätverk och Du anser även att manualerna skall avspegla förutsättningarna i alla nätverk som finns på denna planet? Ingick det support på nätverksprylar som inte medföljde själva produkten? Normalt brukar man få betala extra för sådant, i övriga fall får man vända sig till en välgörenhetsorganisation, t.ex Röda korset eller folket på Sweclockers.

Kul att det löste sig och att flera kan dra nytta utav information i ditt inlägg.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Japp, men nätverket fungerar ju korrekt. Hur som helst så skulle CDON hjälpt till med detta.

Du tycker, helt allvarligt nu, att CDON skulle ha hjälpt dig konfiguera Ditt närverk?

... Vilken värld lever du i?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Nu tycker jag att en moderator kan rensa lite inlägg och ändra rubriken.
Speciellt då ts inte skickade in varan som de ville, samt att felet låg i TS egna nätverk och produkterna var fullt fungerande....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasBoot_swe:

Nu tycker jag att en moderator kan rensa lite inlägg och ändra rubriken.
Speciellt då ts inte skickade in varan som de ville, samt att felet låg i TS egna nätverk och produkterna var fullt fungerande....

håller med samt tycker denna tråd kan låsas för den känns rätt onödig efter ca 450inlägg

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tranceguy:

håller med samt tycker denna tråd kan låsas för den känns rätt onödig efter ca 450inlägg

466 inlägg faktiskt, med mitt:)

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Du tycker, helt allvarligt nu, att CDON skulle ha hjälpt dig konfiguera Ditt närverk?

... Vilken värld lever du i?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom det framgår tydligt att det inte ska behövas så, ja dom borde hjälpt till med att åtminstone lokalisera felet. Nätverket ska INTE konfigureras.
Vilken värd lever du själv i? Då konsumenter måste kunna allt om allting helt själva?
Om jag gör allt jag kan och inte får det att fungera så måste jag ju få hjälp, eller hur?
Hur orimligt låter det inte för en vanlig Svensson att ändra enhetstypen på en förstärkare till skrivare?

Skrivet av DasBoot_swe:

Nu tycker jag att en moderator kan rensa lite inlägg och ändra rubriken.
Speciellt då ts inte skickade in varan som de ville, samt att felet låg i TS egna nätverk och produkterna var fullt fungerande....

Har du svårigheter att läsa? Jag ville ju skicka in varan men jag visste att jag var tvungen att betala för att få tillbaka den. Då är det orimligt att skicka tillbaka den. Jag fick råd genom konsumenthjälp att INTE skicka tillbaka den.
Jag fick dessutom kontakt med verkstaden och dom sa att dom inte kunde hjälpa mig med problemet, varför ska jag då skicka den till dom?

Produkten är inte fullt fungerande om den inte fungerar enligt instruktionsboken. Vad ska jag då med en manual till?

Svara på ovanstående frågor och ge mig ett rimligt skäl till att skicka tillbaka min produkt när jag vet från början att jag kommer få betala för att få tillbaka den.

Skrivet av Tranceguy:

håller med samt tycker denna tråd kan låsas för den känns rätt onödig efter ca 450inlägg

Om den nu är onödig så behöver du inte skriva ännu mer i tråden.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

jag måste ju faktiskt säga att du har ett annorlunda nätverk, jag har aldrig stött på en router som har "enhetsyp" för anslutna enheter... jag ser inte hur någon jävel på hela planeten kunnat veta detta. 99.99% av fallen har man ingen sådan inställning i en vanlig router. helt vansinnigt att du tycker cdon på nåt magiskt sett skulle vetat detta.

Roligt att du fått det till att fungera, hoppas det fortsätter så.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

jag måste ju faktiskt säga att du har ett annorlunda nätverk, jag har aldrig stött på en router som har "enhetsyp" för anslutna enheter... jag ser inte hur någon jävel på hela planeten kunnat veta detta. 99.99% av fallen har man ingen sådan inställning i en vanlig router. helt vansinnigt att du tycker cdon på nåt magiskt sett skulle vetat detta.

Roligt att du fått det till att fungera, hoppas det fortsätter så.

Det är en färdig "smart" lösning från telia, då vi har telefoni så är detta en bra lösning. Med andra ord så är den inte helt ovanlig.
Säger inte att dom borde veta detta, men om dom nu inte känner till det så måste dom ju hjälpa till att lösa det. Jag har ju gjort allt jag kunnat för att få det att fungera, då får dom bjuda till lite.

Edit: Jag var ju också fullt omedveten om den funktionen, så ställer frågan tillbaka till dig. Hur ska JAG kunna veta att den fanns?

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DilluTioN:

Det är en färdig "smart" lösning från telia, då vi har telefoni så är detta en bra lösning. Med andra ord så är den inte helt ovanlig.
Säger inte att dom borde veta detta, men om dom nu inte känner till det så måste dom ju hjälpa till att lösa det. Jag har ju gjort allt jag kunnat för att få det att fungera, då får dom bjuda till lite.

Edit: Jag var ju också fullt omedveten om den funktionen, så ställer frågan tillbaka till dig. Hur ska JAG kunna veta att den fanns?

Håller med helt. Skönt att det löste sig iaf

Man kan ju tycka att de kan försöka hjälpa till lite isf på CDON, eller lyckas få Pioneer att hjälpa till. Någon måste ju ha någon aning om vad som kan hjälpa, det är ju liksom det support är till för. Vilket ingår i priset

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Håller med helt. Skönt att det löste sig iaf

Man kan ju tycka att de kan försöka hjälpa till lite isf på CDON, eller lyckas få Pioneer att hjälpa till. Någon måste ju ha någon aning om vad som kan hjälpa, det är ju liksom det support är till för. Vilket ingår i priset

Precis, så svårt är det ju inte. Men när dom hänvisar till Pioneer och dom inte svarar så är det ju ingen vidare hjälp. Och eftersom jag inte får någon hjälp så vill jag ju inte ha någon produkt heller..

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Eftersom det framgår tydligt att det inte ska behövas så, ja dom borde hjälpt till med att åtminstone lokalisera felet. Nätverket ska INTE konfigureras.
Vilken värd lever du själv i? Då konsumenter måste kunna allt om allting helt själva?
Om jag gör allt jag kan och inte får det att fungera så måste jag ju få hjälp, eller hur?
Hur orimligt låter det inte för en vanlig Svensson att ändra enhetstypen på en förstärkare till skrivare?

Nej, CDON bör inte ha hjälpt till med att lokalisera felet. CDON är inte dit du skall vända dig för tekniskt support, herregud.
Konsumenter som inte har förmångan att förstå att manuell konfiguering krävs för mer eller mindre vilken elektroniskt produkt som vi köper idag bör sluta köpa elektronik helt och hållet. I det här fallet gjorde du inte allting själv utan du repeterade om och om igen dina åsikter om vad CDON (och liknande butiker) skall göra, istället för att försöka hitta en lösning.
I grund och botten handlar det inte om hur rimligt eller orimligt lösningen är, utan att lösningen fås tillsammans med tillverkaren och inte försäljaren. Jösses. Det blir väl samma visa nästa gång du köper något pryl antar jag.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Tänk om TS lade lika mycket tid på att felsöka sitt eget nätverk som att skriva i denna tråden.

Då hade problemet varit löst för länge sen..

Bara jag som faktiskt är glad att man började med datorer innan den här "plug n pray" mentaliteten blev totalt dominerande ?

Att konfigurera är att veta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Nej, CDON bör inte ha hjälpt till med att lokalisera felet. CDON är inte dit du skall vända dig för tekniskt support, herregud.
Konsumenter som inte har förmångan att förstå att manuell konfiguering krävs för mer eller mindre vilken elektroniskt produkt som vi köper idag bör sluta köpa elektronik helt och hållet. I det här fallet gjorde du inte allting själv utan du repeterade om och om igen dina åsikter om vad CDON (och liknande butiker) skall göra, istället för att försöka hitta en lösning.
I grund och botten handlar det inte om hur rimligt eller orimligt lösningen är, utan att lösningen fås tillsammans med tillverkaren och inte försäljaren. Jösses. Det blir väl samma visa nästa gång du köper något pryl antar jag.

Åh herre gud.. Sluta skriv massa anklagelser på att jag inte gjorde olika saker då du inte har en jävla aning om vad jag gjort och inte. Jag har gjort mitt yttersta för att få det att fungera men ingenting hjälpte, jag vände mig till Pioneer men fick inget svar, jag vände mig till CDON som hänvisade till Pioneer. Vad fan skulle jag gjort?! För det första så är det CDON som SKA hjälpa mig men låt mig höra, VAD skulle jag gjort när Pioneer inte svarar?

Skrivet av Karaff:

Tänk om TS lade lika mycket tid på att felsöka sitt eget nätverk som att skriva i denna tråden.

Då hade problemet varit löst för länge sen..

Bara jag som faktiskt är glad att man började med datorer innan den här "plug n pray" mentaliteten blev totalt dominerande ?

Att konfigurera är att veta.

Jag är inte helt dum i huvudet och vet hur man konfigurerar ett normalt nätverk, men att en funktion som heter "enhetstyp" har jag aldrig hört talas om. Visste inte att den fanns, visste inte att man kunde ändra den, och det finns INGEN information om vad de olika enhetstyperna skulle göra för skillnad.

Om det nu är så enkelt så kunde ju kanske hjälpt till från början istället för att trycka ner andra? Jag har sagt hur många gånger som helst att JAG HAR FÖRSÖKT. Tror du själv att jag är så dum att jag lägger mer tid på att skriva än jag gör på att försöka lösa problemet?

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Herregud vilken tråd. Som många nog anade var felet hos TS, inte hos CDON eller Pioneer.

All eloge till CDONs kundtjänst som haft tålamod med TS.

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Herregud vilken tråd. Som många nog anade var felet hos TS, inte hos CDON eller Pioneer.

All eloge till CDONs kundtjänst som haft tålamod med TS.

Felet ligger hos Pioneer som inte svarar på kundtjänst och även har felaktiga manualer till deras produkter. Men även hos CDON som inte hjälpt till med någonting.

Specificera gärna hur felet kan vara mitt, när det är CDON som har ansvar för att min produkt ska fungera, Pioneer inte svarar och min instruktionsbok inte stämmer. HUR kan det vara MITT fel?

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Åh herre gud.. Sluta skriv massa anklagelser på att jag inte gjorde olika saker då du inte har en jävla aning om vad jag gjort och inte. Jag har gjort mitt yttersta för att få det att fungera men ingenting hjälpte, jag vände mig till Pioneer men fick inget svar, jag vände mig till CDON som hänvisade till Pioneer. Vad fan skulle jag gjort?! För det första så är det CDON som SKA hjälpa mig men låt mig höra, VAD skulle jag gjort när Pioneer inte svarar?

Jag har följt den här tråden och läst varenda inlägg som du har skrivit, så jag vet nog så mycket som du själv har berättat för oss. Har du ens försökt att ringa Pioneers tekniska support på 08-6099160? Det är inte CDON som skall hjälpa dig, och tråden kommer att fortsätta tills du inser detta.
För vad kommer hända nästa gång om du inte inser det? Du kommer göra ännu en onödig tråd i konsumenträtt angående butik X som vägrar häva köp.
Det som alla försöker få fram till dig är att det är tillverkaren som besitter kunskaper för att ge tekniskt support, inte försäljaren. För guds skull.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Jag har följt den här tråden och läst varenda inlägg som du har skrivit, så jag vet nog så mycket som du själv har berättat för oss. Har du ens försökt att ringa Pioneers tekniska support på 08-6099160? Det är inte CDON som skall hjälpa dig, och tråden kommer att fortsätta tills du inser detta.
För vad kommer hända nästa gång om du inte inser det? Du kommer göra ännu en onödig tråd i konsumenträtt angående butik X som vägrar häva köp.
Det som alla försöker få fram till dig är att det är tillverkaren som besitter kunskaper för att ge tekniskt support, inte försäljaren. För guds skull.

Jag har skickat mail då det är lättare att det blir missförstånd på telefon.
Ja, Pioneer har kunskapen men CDON har fortfarande ansvaret enligt lag.

Hur hade det gått till om CDON hade importerat ett no-name-märke från kina? Skulle jag då behöva vända mig till fabriken för att få support?

Du har fortfarande inte svarat på vad jag borde göra när ingen utav dom hjälper mig. Svara även på den senaste frågan tack.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Jag har skickat mail då det är lättare att det blir missförstånd på telefon.
Ja, Pioneer har kunskapen men CDON har fortfarande ansvaret enligt lag.

Hur hade det gått till om CDON hade importerat ett no-name-märke från kina? Skulle jag då behöva vända mig till fabriken för att få support?

Du har fortfarande inte svarat på vad jag borde göra när ingen utav dom hjälper mig. Svara även på den senaste frågan tack.

När du inte får hjälp någonstans och inte själv besitter kunskaperna att felsöka det och hitta en lösning (om en lösning finns dvs.) så bör du inte köpa produkter där det finns minsta risk att manuell konfigurering krävs. En förstärkare är ett perfekt exempel på en produkt där man måste anta att någon form av manuell konfigurering kommer att krävas, precis som en telefon, dator, och många andra elektroniska produkter.
Du måste till och med konfigurera en mikrovågsugn nuförtiden...
Har du inte ringt Pioneer så får du finna i att det blir svårt att nå dem om du endast har skickat ett enda mail till dem.
Det där med att försäljare har ansvar för att tillhandahålla tekniskt support, där tror jag knappast att du kommer att få ARN på din sida hur du än vänder och vrider på det. Använd sund förnuft.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DilluTioN:

Jag har skickat mail då det är lättare att det blir missförstånd på telefon.
Ja, Pioneer har kunskapen men CDON har fortfarande ansvaret enligt lag.

Hur hade det gått till om CDON hade importerat ett no-name-märke från kina? Skulle jag då behöva vända mig till fabriken för att få support?

Du har fortfarande inte svarat på vad jag borde göra när ingen utav dom hjälper mig. Svara även på den senaste frågan tack.

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men säger KKL något om support? Är support verkligen en rättighet?