Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

CS:GO går inte spela under ~170fps, finns annars inget flow.

Hur ser herrn skillnad på 144 och 170 fps, om du nu ens har en skärm på 144hz?

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Han sa inte att han maxa, utan att han kunde köra dem

"Har kunnat kört i princip alla spel på bästa allt på relativt billig dator"
På BÄSTA, är inte det maxa? Gör om, gör rätt...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

"Har kunnat kört i princip alla spel på bästa allt på relativt billig dator"
På BÄSTA, är inte det maxa? Gör om, gör rätt...

Ah, du han märka innan jag ändrat min post men som jag skrev, var trött och missade.

Permalänk

Men snälla flickor! Han undrade varför ni överklockar lämna era svar, ni behöver visa era kunskaper om spel och allt ni har att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Ja jo, jag kan också få hög fps i bf4. Men du får inte dom där siffrorna på shanghai med 64 pers inne. Är det ens ultra btw? För i sweclockers test så får inte ens 2 st 780 sådär bra siffror.

Du har inte en 120hz-skärm.

Nu kommer jag inte ihåg vilken map det var på men jag kan ju gå in och testa ifall du vill ^^
Ja allt på högsta.

Permalänk
Medlem

Det är kul att överklocka!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag ser skillnad på 125fps och 250fps på en skärm med 85hz. Inte nog med att jag ser skillnad så presterar jag även bättre i 250fps. Varför man ser skillnad i 85hz har antagligen med att göra att Hz är konsekvent/konstant medan renderingstider diffar när man räknar fps. 120hz är väl nice, men gör väl absolut störst skillnad om man är dum nog att lira med v-sync påslaget

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hexcail:

och du menar det där skulle vara på ultra settings?

MetroLL Frames: 13565 - Time: 169281ms - Avg: 80.133 - Min: 48 - Max: 122 Benchmark

1920x1080
Quality very high
Texture filtering AF 16X
Motion blur normal
Tesselation Very high
Advanced physx

Gameplay; 2014-01-03 21:20:06 - MetroLL
Under ytan i början; Avg: 128.443 - Min: 100 - Max: 173
Ovanför ytan; Avg: 104.164 - Min: 80 - Max: 128

Permalänk

Swecare överklockar för att dem tycker det är kul
Att pusha sin hårdvara till max (eller till det mål man satt) är kul

Finns inte många saker som är roligare än att sitta och fippla med volten, öka mhz:en, sätta tightare timings på minnena, etc
För att sen se att sin poäng i 3dmark har gått upp lite

Permalänk
Medlem

Överklocka = gratis prestanda så varför inte
Det är dessutom kul och lärorikt om man är intresserad av hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Swecare överklockar för att dem tycker det är kul
Att pusha sin hårdvara till max (eller till det mål man satt) är kul

Finns inte många saker som är roligare än att sitta och fippla med volten, öka mhz:en, sätta tightare timings på minnena, etc
För att sen se att sin medelfps i 3dmark har gått upp med 2fps

Ja jo. Att tävla i benchmark-score med andra som har samma hårdvara är roligt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Johankish:

Ja varför överklocka?

Har kunnat kört i princip alla spel på bästa allt på relativt billig dator.
Så vad gör ni på datorn som kräver överklockning?

Mvh nyfiken noob

Saken är ju den att det är gratis prestanda. Nu låser ju intel många av sina billigare modeller men fortfarande kan man ibland spara in och köpa en "för långsam" processor billigt och överklocka den. Jag hade länge en core i3 530 2.9ghz som inte hade räckt till i stock, men dög alldeles utmärkt som överklockad till 3.9.

Permalänk
Entusiast

Om man vill ha konstant 60FPS eller 120FPS så måste man överklocka vilken komponent man än köper (i alla fall för 120FPS).

Ta spel som Civilization V, Planetside 2, Hitman: Absolution (finns fler).
Dessa kan man inte ens spela med en konstant 60FPS utan att överklocka de allra flesta processorer, visst man ligger nog över 60FPS för det mesta men vill man ha konstant 60FPS så måste man överklocka

Snipp snapp snut så var sagan slut.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johankish:

Ja varför överklocka?

Har kunnat kört i princip alla spel på bästa allt på relativt billig dator.
Så vad gör ni på datorn som kräver överklockning?

Mvh nyfiken noob

Det är roligt och gratis att överklocka.

Jag blir lite nyfiken på vad som döljer sig i din "relativt" billliga dator?

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Avstängd

Överklocka för ultra settings, och för emulatorer.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk

Jag både överklockar och underklockar beroende på vad jag gör..
Surfa/Se på film/Spela icke-krävande spel = Köra på underklock profilen
Spela krävande spel/Annat jobb som tar tid och använder processorkraft = Köra på överklock profilen/alt överklocka on the fly med ai suite..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hjälpsam

Att det är gratis att överklocka, är en sanning med modifikation, en lätt överklockning är gratis, så länge man anser att ens tid är gratis.
Men en tyngre överklockning, innebär högre krav på saker som, kylning, strömförsörjning och moderkort, detta är långt i från gratis.
Kräves också en hel del kunskap för att det skall bli bra, många här på Sweclockers överklockar tex videominnet på fel sätt.

Själv tillhör jag de som slutat överklocka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Det är kul att kunna pressa och "kräma" ut lite mer av CPU:n och GPU:n än vad man får "out of the box"

Det är lite därför man köper lite vassare kylning, annars känns pengarna lite slösade och jag hade lika gärna suttit på standard kylaren man får av Intel (usch)

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johankish:

Ja varför överklocka?

Har kunnat kört i princip alla spel på bästa allt på relativt billig dator.
Så vad gör ni på datorn som kräver överklockning?

Mvh nyfiken noob

Jo ett viktigt skäl är kanske att man vill lära sig något nytt.

Man läser på och vill sedan kolla hur det funkar.

Men det här med att läsa på samt förstå en manual är ju något svårt för den yngre generationen idag som helst vill hålla sig till SMS-språket

(nu klockar jag då mest lurar idag)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Förbaskat kass fråga på ett forum som heter SweCLOCKERS... Eller vad tycker du själv? Du kanske ska gå in på Garaget.org och fråga varför man stylar sin bil.

Du är så uppenbart ute efter att provocera.

Tyckte sweCLOCKERS var ett lämpligt forum att fråga.
Men nästa gång jag har en dator relaterad fråga ska jag se till att gå till garaget.org så att jag inte råkar uppröra någon surmutta.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Johankish:

Tyckte sweCLOCKERS var ett lämpligt forum att fråga.
Men nästa gång jag har en dator relaterad fråga ska jag se till att gå till garaget.org så att jag inte råkar uppröra någon surmutta.

Tror att de flesta som varit med ett tag inte upprörs, de vet varför de klockar eller inte klockar.
Jag klockar som sagt inte själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För att få den prestanda man betalt för
Varför nöjja sig med x fps när man kan få y fps med några minuters micklande, det är ändå så många skyddsmekanismer inbyggda idag så det är rätt svårt att förstöra något, och håller grejjerna 1-2 år kortare så har man ändå en ny dator innan dess, då grejjer o stock håller läääääänge... Det är väll bara hårddiskar som går sönder som går sönder av ålder egentligen?

Enda gången jag bränt något är när jag flashat om fw på grafikkort för att kunna ta ut högre spänning.

Permalänk
Skrivet av Johankish:

Tyckte sweCLOCKERS var ett lämpligt forum att fråga.
Men nästa gång jag har en dator relaterad fråga ska jag se till att gå till garaget.org så att jag inte råkar uppröra någon surmutta.

Det är såklart här du skall fråga! Försök (även om det är svårt) ignorera dessa bittra människor så gott det går

Skrivet av MrWhizeguy:

Finns en gilla knapp av en anledning...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Johankish:

När jag lirar märker jag ingen synlig skillnad på 60 och 120? Så enligt mig är det inte nödvändigt med mer än 60. Kanske du gör, utgår från att du inte gör det : Varför behöver du 120 isf?

Det är en helt enorm skillnad att spela FPS-spel i 60 fps mot att spela i 120 fps. För att nå så hög framerate i CPU-tunga spel som Battlefield 3/4 behöver man överklocka även den bästa CPU:n.

Brasklappar:
- Skillnaden mellan 60 och 120 fps är omärkbar eller minimal om man har en 60 Hz-skärm.
- Att överklocka CPU:n gör ingen skillnad om man sitter och kör på Ultra med ett GTX 660.

Din fråga är för övrigt helt befogad!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Maxa alla spel innebär vad?

1080 allt max 120FPS?

Jo för 30k är det easymode

Du kan nog få ner priset under 30000:- När du köpte dina Titan så var dom väldigt dyra eller om du köpt 780Ti istället

Övrigt:
Jag klockar bara för benchmarkmätning, I spel märker jag inget direkt mellan 4.0 och 4.5GHz på CPU:n Grafikkortet klockar jag nästan aldrig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johankish:

Ja varför överklocka?

Har kunnat kört i princip alla spel på bästa allt på relativt billig dator.
Så vad gör ni på datorn som kräver överklockning?

Mvh nyfiken noob

Klockar inte längre, jag slänger pengar på problemet istället. Det är en ung mans sport det där.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AMD-FX:

Du kan nog få ner priset under 30000:- När du köpte dina Titan så var dom väldigt dyra mot vad dom kostar idag

Köpte mina för 7k helt ny 8399 och 8600
På release.

30k får man 3x 780, 4770k + delid så kan man göra vad man vill

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

hmm.. ja jag håller väl med ts då jag tillhör gruppen som skiter i fps. 4890 max på allt fram tills ~2013 utan att finna något hackande vilket är de ända jag stört mig på. har testat 120hz och lite annat kul hos polare och ja jo märks väl av men det är långt ifrån värt 10k om året om jag ska vara domaren.
kan ju tillägga att jag verkligen inte blir bättre utav högre fps så det är ju bara nån placebo effekt folk får, alternativet är ju att jag är hjärndöd då större delen utav fps spelare får för sig att det inte går att lira på låg fps. (detta är ju mer ett skämt men syftar på att det är löjligt att säga att man inte kan spela lika bra om det kommer 1 mer frame per blabla (orkar inte räkna ut) millisekunder, men kan ju klart hålla med om att det ser bättre ut)

själv klockar jag lite då å då när jag är uttråkad så ja.. finns väldigt konstiga anledningar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Köpte mina för 7k helt ny 8399 och 8600
På release.

30k får man 3x 780, 4770k + delid så kan man göra vad man vill

Jag editerade inlägget lite efteråt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon186252:

hmm.. ja jag håller väl med ts då jag tillhör gruppen som skiter i fps. 4890 max på allt fram tills ~2013 utan att finna något hackande vilket är de ända jag stört mig på. har testat 120hz och lite annat kul hos polare och ja jo märks väl av men det är långt ifrån värt 10k om året om jag ska vara domaren.
kan ju tillägga att jag verkligen inte blir bättre utav högre fps så det är ju bara nån placebo effekt folk får, alternativet är ju att jag är hjärndöd då större delen utav fps spelare får för sig att det inte går att lira på låg fps. (detta är ju mer ett skämt men syftar på att det är löjligt att säga att man inte kan spela lika bra om det kommer 1 mer frame per blabla (orkar inte räkna ut) millisekunder, men kan ju klart hålla med om att det ser bättre ut)

själv klockar jag lite då å då när jag är uttråkad så ja.. finns väldigt konstiga anledningar också

Det är en jävla skillnad att spela seriöst FPS på vanlig 60Hz mot 120Hz / TN / Tjock skärm.

Skulle aldrig i hela mitt liv någonsin spela ett seriöst FPS spel / Quake UT CS på 60Hz någonsin inte ens om jag fick pengar för det.
Och ja man kan spela bättre med dom skärmar.

10k om året är väl vad man själv tycker är värt, tycker du inte det fine.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240