[Guide] Att slippa synliga kablar i datorhörnan

Permalänk
Medlem

[Guide] Att slippa synliga kablar i datorhörnan

Förord
PS. Glöm inte att "gilla" guiden för SweC tävling
Tanken med den här guiden är inte bara att illustrera hur utan även att nå ut och belysa människor hur enkelt det faktiskt kan vara att få ordning bland alla kabelhärvor. Den har guiden kan alltså ses som en uppmaning lika mycket som en guide eller inspirationskälla. Många på det här forumet sitter på dyr datorutrustning och i övrigt fin inredning. Men jag ser allt för ofta människor som laddar upp bilder på sina skrivbord/datorhörnor, och allt jag ser är kablar huller om buller på halva golvet och på väggarna. Utan kabelhärvor blir det faktiskt mer hemtrevligt!

Det jag i den här guiden kommer ta upp är två enkla sätt att näst intill helt och hållet bli av med synliga kablar utan krångel med buntband eller färdiga kabelsamlare som ändå aldrig blir riktigt bra.
Jag vill heller inte påstå att jag är något proffs så datortekniker som dagligen jobbar med att bunta ihop kablar bör se bort. Självklart fungerar dessa metoder tillsammans med buntband mm, dock anser jag det vara överflödigt och onödigt krångligt att hålla på med. Det räcker med att man bara tänker till lite för att få förändring.

Metod 1: "Hurts med hål"
Metoden går ut på att antingen välja ett skrivbord med integrerad eller medföljande hurts, eller komplettera befintligt skrivbord med en hurts. Ett skrivbord jag själv använder till min huvudrigg och rekommenderar till andra är skrivbordet "Jonas" från IKEA. Vidare behöver man endast en hålsåg. Placering av dator bör vara på samma sida man väljer att ha hurtsen på, gärna nära ett strömuttag. (se bilderna). Ofta finns en större låda i hurtsens nederdel. Här sågar man upp ett hål på hurtsens baksida, lagom stort för att kontakter ska kunna gå igenom + ett gäng kablar. I mitt fall sågade jag upp ett hål med diametern 6cm. Sedan placerar man grenkontakten för arbetsstationen inuti hurtsen och drar ut strömmen genom hålet till väggkontakten.
Tanken är att alla störmkablar som används går in i hurtsen och ansluts till hurtsens grenkontakt. All överbliven kabel ska skuffas in i hurtsens underdel.

6cm diameter

baksidan

dator i hörnet samt ström från vägg in till grenkontakt i hurtsen

Stereon döljer kabelhärvan

mhm mhm... Stereon lyftes ut för demonstration

Mixerbord inkopplad till grenkontakt i hurts

Ovaninfrån

Snett från vänster

Det enda som syns om man verkligen letar efter sladdar...

Slutresultatet! Ångrar att jag inte tog några bilder med förra skrivbordet och IKEAs kabelhängare. Att inte ha någonstans att gömma undan kablar är bland det värsta man kan utsätta sin datorhörna för... efter 40kg crt och för stora högtalare såklart...

Överiga tankar/idéer om metoden (läses kursivt)
En variant är att montera eller placera grenkontakten i hurtsens överlåda så att man enkelt kan dra ut lådan om man behöver koppla i och ur någonting. Ofta går närmligen inte lådorna ända in vilken möjliggör placeringen. Dock kräver det en lite en lite längre sladd till grenkontakten.

En annan variant är att såga upp två hål i hurtsen. Ett undertill och ett övertill. Genom det undre hålet kan bortsett från ström, även dra sladd till skärm, tangentbort och övrig utrustning som sedan går ut vid överdelen av hurtsen. På så sätt går alla kablar från datorn genom hurtsen och kommer ut vid överdelen och det blir som en kabelslinga. Vill man, kan man även sätta kabeluppsamlare på baksidan av bänkskivan om man vill vara extra noga med att kablar inte hänger ned. Men oftast behövs inte detta mer än till möjligen högtalare.

Största problemet när man kopplar in elektronik är överbliven kabel, så det som gör störst skillnad i det här fallet är just möjligheten att skuffa undan så mycket som möjligt i hurtsen. Sen faller det sig naturligt att dra allt på hurtsens baksida.

I mitt fall har jag valt att placera en stereo/förstärkare i hurtsens underdel och bakom den ha all överbliven kabel. Har man ingenting att placera framför kablarna kan man alltid såga till en träpanel/bakstycke som döljer kabelhärvan om så önskas. I lådan ovanför har jag placerat ett mindre mixerbord och mick. Allt detta på ett vanligt skrivbord, dvs endast bänkskiva utan hurts gjorde mig vansinnig. Resultatet av min enkla lilla modd gjorde större skillnad än jag kunde ana.

Metod 2: "tillverka egen ordentlig kabelränna"
Det här enkla projektet gav jag mig i kast med tidigare idag. I det här fallet finns ingen hurts att gömma undan kabel i. Tanken var att få undan all kabel från golvet i föräldrarnas arbetsrum. Jag hade tidigare vid min huvud-rigg testat bland annat IKEAs kabeluppsamlare som monteras på skirvbordets undersida. Faktum är att det nästan ser lika illa ut att ha ett virrvarr kabel på den typen av uppsamlare som att ha allt på golvet.

Här rekommenderar jag att man tillverkare en egen mer heltäckande modell, gärna av bråte man har liggandes hemma. I mitt fall blev det två gamla fönsterbräder.
Den här metoden passar vanliga skrivbord i trä och folk som vill komma billigt undan genom att använda brädor eller dylikt man kan tänkas ha på vinden.
Som jag nämnde hade jag redan två fönsterbrädor av lagom längd för skrivbordet med konsoller för upphängning. Annars fungerar plankor och vinkeljärn lika väl.

Skruva fast vinkeljärnen/konsollerna på plankan och fäst sedan denne på skrivbordets undersida så att den sljuter ut 90 grader. Plankans bredd bör vara omkring 15cm eller bredare. Planka nr 2 skruvas fast med vinkeljärn eller direkt på plankan så att den får samma vinkel som skrivbordes skiva. Du har nu en kabeltunnel som vätter mot "vägg-sidan". Skruva gärna fast en list eller något som hindrar kablar och grenkontakter från att trilla av kabeltunneln. Det gör inget om man gör den såpass stor att den når halvvägs ned till golvet för den kommer ändå inte synas i rummet mer än om man sätter sig på golvet. Lägg grenontakter, tp-kabel och allt annat som tar plats i kabeltunneln/kabelvaggan du byggt.

Principen för hur monteringen kan ske. Förborra och skruva. Snabbt och enkelt.

Kabelränna snett underifrån (syns inte om man sitter eller står)

Slutresultat.
Även den här hann jag göra några timmar innan jag läste om tävlingen så har inte tagit några bilder "före".
Dock låg det härvor med tp-kabel och 3 st grenkontakter samt strömsladdar till dessa utspridda på golvet. Nu är de som bortblåsta

Update:
Det var inte tänkt att jag redan skulle posta guiden, gjorde det av misstag. Men eftersom det inte verkar gå att ta bort trådar man startat kommer jag uppdatera den här guiden med mitt nästkommande projekt. Farsgubbens datorhörna kräver nämligen eventuellt både egentillverkad kabelränna med hurtsmodd. Detta projekt återkommer jag med inom kort

Så länge, (om ni saknar vintern) är ni välkomna att lyssna på min sweclockers jul-låt som aldrig deltog i jultävlingen
http://www.youtube.com/watch?v=g7gof...ature=youtu.be

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Trevlig guide!
Ska kanske ta och göra något liknande med min "Jonas"

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Trevlig guide!
Ska kanske ta och göra något liknande med min "Jonas"

Tackar
Ja jonas är som gjord för modifiering!
Nä men min datorhörna såg hemsk ut innan jag kom fram till att jag aldrig ville någonsin mer ville se en kabel på golvet under skrivbordet. Anledningen varför konventionella metoder med färdiga kabelrännor och buntband inte fungerar är att man inte har någonstans att stuva undan överbliven kabel. I så fall ska man kapa alla kablar man har och sätta dit kontakterna igen så att alla har samma längd. Vilket känns onödigt tidskrävande när man enkelt kan bli av med dom helt och hållet. Det som inte syns, finns inte!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Buntbant är en smart grej också.

Bra och fin guide!:)

Permalänk

Det enda jag ser är tjockskärm... ;-D

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Buntbant är en smart grej också.

Bra och fin guide!:)

Tackar

Jo buntband fungerar som komplement om man så vill. Men min erfarenhet att göra kabelslingor med buntband är att de kräver att man klipper upp dom så fort man ska ändra något och sedan har man ju problemet med olika långa kablar. Sedan har man ingenstans att gömma undan överbliven kabel som är det största problemet. Buntband är perfekt för kabeldragning inuti ett chassi t.ex. Har man för mycket kablar externt kan det bli jobbigt dock.

Skrivet av peterholm1:

Det enda jag ser är tjockskärm... ;-D

Lirar man quake är det svårt att slita sig från klumpen (:

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ser ut som att högtalarna håller på att ramla av skrivbordet

Bra guide!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Ser ut som att högtalarna håller på att ramla av skrivbordet

Bra guide!

Tack
Haha jo det gör dom också De är tyvärr inte avskärmade så de kan inte stå hur nära skärmen som helst. Ska måla den andra... Men planen är att hitta ett par studiomonitorer istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast

Trevlig guide! Jag vet att det är en tävling just nu men det finns väll inget som säger att man inte kan hjälpa någon att förbättra sin guide. Hela poängen med tävlingen är att få en rivstart på guide-forumdelen.

Så här är mitt förslag till ett tillägg:

Använd skrivbord med bakstycke och gör hål för alla kablar du kommer behöva, i det här fallet är där hål för skärmen och högtalarna.

Bilden talar för sig själv:

Alla överblivna kablar hamnar på baksidan och beroende på hur ambitiös man är så kan man ordna dom fint där innan man pressar det mot väggen, men det behövs inte precis.

TS, Du får gärna lägga till detta i din guide om du vill, och vill du ha fler bilder så kan det lätt fixas med. Och om du tycker jag inkräktar eller något så kan jag ta bort inlägget

Permalänk
Medlem

Ett tips för kaoset som är med din första lösning, är antingen en bred och fin kabelkanal, eller bara lite enkla buntband.

Däremot skulle jag tänka efter lite med värmen som kan bli där förstärkaren står.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Trevlig guide! Jag vet att det är en tävling just nu men det finns väll inget som säger att man inte kan hjälpa någon att förbättra sin guide. Hela poängen med tävlingen är att få en rivstart på guide-forumdelen.

TS, Du får gärna lägga till detta i din guide om du vill, och vill du ha fler bilder så kan det lätt fixas med. Och om du tycker jag inkräktar eller något så kan jag ta bort inlägget

Nejdå du inkräktar inte alls! Tycker snarare att det är roligt med folk som tar initiativ och delar med sig vilket bidrar till en levande tråd.

Grundtanken med min guide var att påvisa hur enkelt det är att helt och hållet gömma undan kablar med osynliga lösningar. Hur långt upp går ditt bakstycke förresten? Enda upp till taket?

Skrivet av oobum:

Ett tips för kaoset som är med din första lösning, är antingen en bred och fin kabelkanal, eller bara lite enkla buntband.

Däremot skulle jag tänka efter lite med värmen som kan bli där förstärkaren står.

Menar du en kabeluppsamlare på skivans baksida för de två sladdarna från skärmen? Och att bunta ihop sladdarna från datorn kan man göra om man vill, dock blir det bara jobbigt att koppla i och ur saker (RCA kablar och DVI löper ut ur chassits underdel och mus/tangentbord och diverser från chassits överdel). Det blir en lagom kabelsamling bara av det faktum att allt löper in i hålet. Tror det ser mer "kaos" ut på bilderna än det är i verkligheten. Avståndet från chassit och hurtsens hål är kanske 3-4 dm max. Ingen sladd syns om man inte står med huvudet mot väggen och tittar rakt ned vilket jag gör på bilderna som avslöjar "kaoset" Det lilla kaos som blir döljs av hurtsens baksida.
En smal kabelkanal på bänkskivans baksida sätter jag eventuellt upp för att dölja högtalarkabel. För att få undan sladden från skärmen skulle man kunna sätta en liten spik på baksidan av hurtsens överdel så att "fallet blir rakt ned mot hålet. Sladdarna från tangentbord mm löper naturligt ned på hurtsens baksida så det har jag inte brytt mig om.

Gällande stereon så utvecklar den knappt någon värme alls. Spelar hellre aldrig högre än typ 20% av vad den har att ge.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nejdå du inkräktar inte alls! Tycker snarare att det är roligt med folk som tar initiativ och delar med sig vilket bidrar till en levande tråd.

Grundtanken med min guide var att påvisa hur enkelt det är att helt och hållet gömma undan kablar med osynliga lösningar. Hur långt upp går ditt bakstycke förresten? Enda upp till taket?

Nej det är 120cm högt, så lite högre än skärmen: hittade en bild jag postade i "bilder på ditt skrivbord" tråden för några månader sedan

http://blargmode.se/files/images/IMG_0665_small.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Nej det är 120cm högt, så lite högre än skärmen: hittade en bild jag postade i "bilder på ditt skrivbord" tråden för några månader sedan

http://blargmode.se/files/images/IMG_0665_small.jpg

Ja okej Ja din metod är ju ett alternativ... Dock var tanken med guiden att det skulle vara en osynlig och så enkel lösning som möjligt. Din var dock ambitiös. Vad har du använt dig av för material? Kommer du åt med dammsugaren där bakom?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja okej Ja din metod är ju ett alternativ... Dock var tanken med guiden att det skulle vara en osynlig och så enkel lösning som möjligt. Din var dock ambitiös. Vad har du använt dig av för material? Kommer du åt med dammsugaren där bakom?

Ja mitt är väll hardcoreversionen eftersom jag har byggt det själv, det jag försöker få fram är just det här med bakstycke, det finns ju säkert ett flertal skrivbord med bakstycke, fast som inte sticker upp, dom kan man ju använda på samma sätt. För att damsuga får man dra ut skrivbordet.

Mitt bord är byggt av en mdf skiva och en köksbänk jag har gjort djupare

Permalänk

Bilder!

Hej! Såg länken till den här guiden i din signatur och blev nyfiken.
Såg direkt ut som en riktigt bra guide! Men till min besvikelse så är bilderna nu ej fungarande.. Har du kvar dem nånstans, och skulle du då kunna ladda upp dem igen? Det vore superchyst!

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk

Gillar det! Ser bra ut