Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Al suite 3 CPU temp

Hej. Hur kommer det sig att Ai Suite visar ungefär 10 grader lägre temp än alla mina andra program? (HW monitor och Real temp)

Fläktkurvorna följer ju Ai Suits temp så det blir ju lite problematiskt.

Tack!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Ai suite visar väl bara själva CPUn och inte kärnorna?
För min CPU temp i AI Suite visar samma som CPU gör i HWmonitor medans kärnorna är 10 grader varmare.

Visa signatur

hej.

Permalänk
Medlem

AI suite verkar gå på hela paketet, inte individuella kärnorna, men det är en ganska exakt skillnad på 10c om man jämför med coretemp så jag har helt enkelt ställt in offset på fläktkurvorna, funkar galant! (notera att maxtemp på kärorna skiljer på upp till 10c på mitt exemplar)

Dvs, kör intel burn test eller prime 95, kolla tempen i ai suite samt coretemp och avgör offset, ställ sedan in ai suite fläktkurvan och sätt exempelvis 100% fläkt där coretemp håller på att nå maxtemp (exempelvis 80c i mitt fall). Tänk på att det är en minimal fördröjning innan fläktarna får upp hastighet, ifall det blir någon laddningsspik, så sätt max ca 5c lägre än det man siktar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibi Yumi:

Ai suite visar väl bara själva CPUn och inte kärnorna?
För min CPU temp i AI Suite visar samma som CPU gör i HWmonitor medans kärnorna är 10 grader varmare.

CPU och kärnorna är ungefär lika varma i HW monitor för mig så jag fattar inte vad AI suite sysslar med.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

För mig visar AI suite tempen på den svalaste kärnan, vilket är ganska problematiskt på haswell där det skiljer ~10 grader.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alteam:

Hej. Hur kommer det sig att Ai Suite visar ungefär 10 grader lägre temp än alla mina andra program? (HW monitor och Real temp)

Fläktkurvorna följer ju Ai Suits temp så det blir ju lite problematiskt.

Tack!

Hej,

Ai Suite läser av temperaturen från en extrasensor som sitter på moderkortet, under hela CPUn, och tanken är att visa hur varm hela CPUn är på utsidan. Real Temp och en del andra liknande program läser av 'Digital Thermal Sensors' inuti varje CPU-kärna, och de sensorerna är egentligen är till för att skydda CPUn från överhettning och kontrollera throttling. Så differens mellan Ai Suite och andra temperaturprogram beror på sensorernas placering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Ai Suite läser av temperaturen från en extrasensor som sitter på moderkortet, under hela CPUn, och tanken är att visa hur varm hela CPUn är på utsidan. Real Temp och en del andra liknande program läser av 'Digital Thermal Sensors' inuti varje CPU-kärna, och de sensorerna är egentligen är till för att skydda CPUn från överhettning och kontrollera throttling. Så differens mellan Ai Suite och andra temperaturprogram beror på sensorernas placering.

Okej det var skönt att få detta uppklarat men jag undrar varför man inte läser av sensorerna inuti kärnorna? Det är ju trots allt den temperaturen som är relevant? Eller har jag missat något?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alteam:

Okej det var skönt att få detta uppklarat men jag undrar varför man inte läser av sensorerna inuti kärnorna? Det är ju trots allt den temperaturen som är relevant? Eller har jag missat något?

Jag förstår hur du tänker. Men det är temperaturen som ytan mot CPU-kylaren har som är relevant för fläkthastigheten. Tänk som att Real Temp visar varje kärnas temperatur som tillsammans ger den resulterande temperaturen på ytan som Ai Suite visar. Sedan så är det svårt att styra fläkthastigheten efter temperatur när olika kärnor har olika temperaturer.

Visa signatur