Vilken surfplatta bör jag köpa? Budget: helst under 3000

Permalänk

Vilken surfplatta bör jag köpa? Budget: helst under 3000

Nu vet jag att det finns många trådar och har läst igenom de 3 första sidorna utan att riktigt bli helt klok.
Är på jakt efter surfplatta då hunden tuggade sönder min Ipad 2 och jag inte vill låna sambons hela tiden.

Vilken bör jag köpa? Gärna Android, men inget krav. Behöver ej ha 3 eller 4G, Wifi räcker. Gärna GPS men inget krav.

Har kikat lite på Nexus 7 men tycker 7" är i minsta laget. Har nu kikat lite på LG G pad som finns för 2300 inkl frakt på komplett.se
Tråkigt med LG's klottrande i Android, men roota och lägga in någon annan rom är jag inte rädd för.

Är denna ett bra alternativ, eller finns det någon annan jag bör gå på istället?

God fortsättning!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

"Hittar" ingen under 3k så kan bara tipsa om denna! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2279495

Permalänk

Skulle rekommendera en Nexus 7 2013 editon. Snapdragon processor o snabb för sin peng. Ligger på ca 2600 kr.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Skrivet av Kriddezor:

Skulle rekommendera en Nexus 7 2013 editon. Snapdragon processor o snabb för sin peng. Ligger på ca 2600 kr.

Men är den verkligen att föredra framför LG'n? Framförallt med tanke på att jag tror jag kommer uppskatta den större skärmstorleken. På papperet ser den ju enbart bättre ut om man bortser från framtida mjukvaruuppdateringar. Prestandan är väl bättre på LG'n?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Men är den verkligen att föredra framför LG'n? Framförallt med tanke på att jag tror jag kommer uppskatta den större skärmstorleken. På papperet ser den ju enbart bättre ut om man bortser från framtida mjukvaruuppdateringar. Prestandan är väl bättre på LG'n?

LG'n har ju en ghz på 1.8 och samma processor som nexusen. Det enda som skiljer dem åt är att LG'n har lite större skärm och sämre batteritid medans nexusen har uppdateringar från google direkt när de kommer ut och på de plattorna finns just nu andorid 4.4 (kitkat) samt att batteriet håller en stund längre. Men som du säger så får du nog mer prestanda för pengarna om du köper LG'n.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Skrivet av Kriddezor:

LG'n har ju en ghz på 1.8 och samma processor som nexusen. Det enda som skiljer dem åt är att LG'n har lite större skärm och sämre batteritid medans nexusen har uppdateringar från google direkt när de kommer ut och på de plattorna finns just nu andorid 4.4 (kitkat) samt att batteriet håller en stund längre. Men som du säger så får du nog mer prestanda för pengarna om du köper LG'n.

Så du skulle alltså rekommendera Nexus över G pad om de både ligger ute för samma pris? LG'n är lite billigare nu på komplett.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

En Toshiba Encore från Dustin? Väldigt nöjd själv efter att ha haft Ipad o Nexus 7 gen 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har kört både Lg G Pad och Nexus 7 (2 gen) under många timmar och är grymt imponerad av båda. Så mycket som hänt på androidfronten detta året. G Pad vinner dock mitt hjärta. Fantastisk skärm och byggkvalitet, grymt snabb, perfekt format (vill absolut inte ha större men 7 tum funkar också som på Nexus 7). Faktiskt många bra medföljande Lg appar (en del kan tom tas bort om man nu skulle vilja det). Ljudet är det enda som inte är perfekt men blev mycket bättre efter inställningar i equalizern som jag tror många missar.

Permalänk
Medlem

jag har för mig att under kommande veckan ska det vara release på nya nexus 10 '2' isf så när den släpps kommer 1 an bli utread och den ligger redan på3400 ca på 16 gigaren och kommer säkert bli sänkt till under 3k isf kommer jag själv göra ett köp

edit : med release menar jag då datum för själva releaset ppå plattan då detb sker på någon mässa ^^,

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Själv är jag grymt nöjd med min N7 2013. Har haft den sedan augusti och använder den mycket mer än jag trodde jag skulle.

Var också orolig att 7" skulle kännas liten, med har absolut inga problem med det nu. Tycker 7" funkar utmärkt till att surfa och kolla på videor med, och är riktigt smidig att ha med sig.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Tack för tipset! Du får jättegärna förklara lite grundläggande varför jag ska välja denna utan tvekan Verkar ha sjukt hög upplösning!

Annars ligger nog G pad närmast ett köp! Nexusen verkar också riktigt fin, men jag skulle nog vilja ha den lite större skärmytan.

EDIT: Angående Toshibaplattan. Har man kommit över alla buggar ännu? Läser om laggig upplevelse och plötsliga krascher och avstägningar.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Tack för tipset! Du får jättegärna förklara lite grundläggande varför jag ska välja denna utan tvekan Verkar ha sjukt hög upplösning!

Annars ligger nog G pad närmast ett köp! Nexusen verkar också riktigt fin, men jag skulle nog vilja ha den lite större skärmytan.

EDIT: Angående Toshibaplattan. Har man kommit över alla buggar ännu? Läser om laggig upplevelse och plötsliga krascher och avstägningar.

Läste inte alla inläggen noga nu, men såg denna i fyndtråden och det verkar verkligen vara ett fynd så ville rekomendera den så snabbt som möjligt

https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.d...

Läser man i diskussionstråden så sägs det att den är olåst, dessutom så har du ju 2 veckors ångerrätt om du köper på nätet om det inte skulle vara som du trott. Jag hittar inte riktigt användning av den hemma, annars hade jag köpt

Mvh
A

Permalänk
Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Tack för tipset! Du får jättegärna förklara lite grundläggande varför jag ska välja denna utan tvekan Verkar ha sjukt hög upplösning!

Annars ligger nog G pad närmast ett köp! Nexusen verkar också riktigt fin, men jag skulle nog vilja ha den lite större skärmytan.

EDIT: Angående Toshibaplattan. Har man kommit över alla buggar ännu? Läser om laggig upplevelse och plötsliga krascher och avstägningar.

Upplösningen är riktigt trevlig, Snabb för det mesta men kan lagga till när dottern har öppnat 10st spel. Krascherna och avstängningarna är borta sen någon uppdatering. För priset så tycker jag att man får en riktigt gedigen platta. Titta på film i XBMC är felfritt och bilden är riktigt bra.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Du kommer att bli besviken om du inte har gps på kravlistan. Det är nämligen så att många appar som har stöd för gps kommer att dyka upp som inkompatibla i google play och förhindra installation. Då spelar det ingen roll om du tänkt att använda gpsfunktionaliteten i appen eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

En Toshiba Encore från Dustin? Väldigt nöjd själv efter att ha haft Ipad o Nexus 7 gen 1.

Skickades från m.sweclockers.com

+1 Absolut, håller med.