Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lära sig att skriva med rätt fingersättning

Permalänk
Medlem

Lära sig att skriva med rätt fingersättning

Hej!

Efter många års högskolestudier och flera examensarbeten har jag kommit på att det vore bra att lära sig att skriva med rätt fingersättning. Det är alltså något som jag borde ha lärt mig för längesedan sedan, men det är fortfarande bra att kunna.

Jag har hittat lite guider på nätet men jag tänkte höra om det är någon här som har antingen tips eller erfarenhet av att lära sig själv att skriva med rätt fingersättning. Hur lång tid tar det? Hur har ni gjort?

Det som jag har hittat efter en snabb googling:
http://www.mediemanniskan.se/skriv-tangentbordet
http://www.kunskapsstjarnan.se/tangentbordet.php

Permalänk
Medlem

För mig kom det naturligt när jag skaffade ett delat tangentbord för ett tiotal år sedan. Ska inte svära på att jag har en helt felfri fingersättning, men inte lång ifrån i vart fall.
En gammal klassiker från maskinskrivartiden är att sätta en skärm över tangenterna, men det fungerar säkerligen lika bra med en handduk som föreslås i din första länk. Ta sedan för vana att alltid titta på skärmen och inte på tangentbordet om du inte redan gör det. Vill inte det sig, kasta om "tangenthylsorna" slumpvis (låt 'F' och 'J' vara kvar så att du hittar utgångspunkterna snabbt om du har någon form av upphöjning på dem) så kommer behovet av att fokusera på skärmen naturligt och behovet av korrekt fingersättning likaså.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

För mig kom det naturligt när jag skaffade ett delat tangentbord för ett tiotal år sedan. Ska inte svära på att jag har en helt felfri fingersättning, men inte lång ifrån i vart fall.
En gammal klassiker från maskinskrivartiden är att sätta en skärm över tangenterna, men det fungerar säkerligen lika bra med en handduk som föreslås i din första länk. Ta sedan för vana att alltid titta på skärmen och inte på tangentbordet om du inte redan gör det. Vill inte det sig, kasta om "tangenthylsorna" slumpvis (låt 'F' och 'J' vara kvar så att du hittar utgångspunkterna snabbt om du har någon form av upphöjning på dem) så kommer behovet av att fokusera på skärmen naturligt och behovet av korrekt fingersättning likaså.

Bra tips! Jag ska tillverka en skärm som jag kan använda mig av.

Permalänk
Medlem

Om jag någon gång skulle få för mig att tvinga mig själv till rätt fingersättning så skulle jag köpa ett Das keyboad med blanka tangenter och sen bara svettas fram resultatet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Entusiast

Fast jag ser inte riktigt vad rätt fingersättning har att göra med blanka tangenter. Jag kollar i princip aldrig på tangentbordet när jag skriver men har ändå väldigt konstig fingersättning. Jag har kommit på att jag använder pekfingrarna för mycket. Men vänsterhanden använder i alla fall lång- och ringfinger utöver pekfingret medan högerhanden enbart skriver med pekfingret. Väldigt udda men det är så jag arbetar. Eller ja, höger tumme används för mellanslag. Jag skulle uppskatta lite tips på hur man lär sig bättre fingersättning för det sliter en del att bara använda pekfingret har jag märkt. När jag skrev exjobb blev jag rätt stel i händerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Det beror på vilket tangentbord som används i fråga. Det finns många kompakta tangentbord och många andra mycket skönare och bredare tangentbord

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Jag skriver, enligt mig, redan väldigt fort men eftersom att jag inte har rätt fingersättning så måste jag ofta titta på tangentbordet. Målet för mig nu är att skriva snabbt utan att behöva titta på tangentbordet överhuvudtaget, vilket är bra om man skriver utifrån en annan text. Det är dock inte helt enkelt att ändra en vana som man har haft hela livet. Jag har dock många år (resten av livet) att skriva på dator kvar. Jag funderar på att köpa ett mekaniskt tangentbord till mig själv i julklapp som motivation.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett lite mera traditionellt sätt är att börja med några få bokstäver och träna på dessa tills man inte gör fel. Därefter lägger man till några till och upprepar. Här finns lektioner av det slaget: http://www.sense-lang.org/typing/tutor/SV.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ett lite mera traditionellt sätt är att börja med några få bokstäver och träna på dessa tills man inte gör fel. Därefter lägger man till några till och upprepar. Här finns lektioner av det slaget: http://www.sense-lang.org/typing/tutor/SV.html

Tycker det verkar innefektivt. Nu är jag inte någon aktoritet på ämnet någon stans men av egen erfarenhet av muskelminne så när det gäller och du skriver utan att tänka efter på varken vilka fingrar du skriver med eller vilka individuella bokstäver du använder (vilket är målet?) så kommer det inte spela någon roll hur många gånger du skrivit "Q" med lillfingret, du kommer ändå skriva "quest" med ringfingret eftersom de är det du har programerat ditt muskelminne till, "Q" däremot kommer du skriva med lillfingret precis som du tränat dig själv till. Det är min uppfattning av muskelminne i alla fall. Om jag skulle rätta till mitt skrivande skulle jag istället tagit ett par dagar och noterat de ord jag skriver ineffektivt och sedan justerat de orden individuellt. Nu är jag ingen expert på språk heller men jag tycker det låter rimligt att rationalisera vidare på det konceptet genom att bryta ner orden i mindre delar i stil med vokaler eller konsonanter men det är jag alldeles för okunnig för att ponera på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomten51:

Tycker det verkar innefektivt. Nu är jag inte någon aktoritet på ämnet någon stans men av egen erfarenhet av muskelminne så när det gäller och du skriver utan att tänka efter på varken vilka fingrar du skriver med eller vilka individuella bokstäver du använder (vilket är målet?) så kommer det inte spela någon roll hur många gånger du skrivit "Q" med lillfingret, du kommer ändå skriva "quest" med ringfingret eftersom de är det du har programerat ditt muskelminne till, "Q" däremot kommer du skriva med lillfingret precis som du tränat dig själv till.

Jo, ovanstående är ju främst till för att nöta in vilket finger man skall associera med vilket tecken. När man har en sådan grund måste man ju som sagt också vänja sig av med gamla vanor, vilket kräver* att man hela tiden tänker på att göra rätt (och undviker att blanda med hur man brukar göra). Det är en smula jobbigt och långsamt i början, men om man uthärdar kan man sedan (utan att träna på individuella ord).

*Det hävdade min gamla lärare en gång i alla fall och jag säger inte emot.

Permalänk
Medlem

I min datanomutbildning hade vi en kurs i tangentbordsteknik, d.v.s 10-fingerssystemet. Jag skrev redan från förut med 10 fingar (eller åtminstone med 9, vet ej om jag använder höger tumme), dock med något finger i fel position. Jag försökte bättra mig med alla övningar, men det var för svårt att övergå så jag nöjde mig med att skriva som jag alltid har gjort, fast fingrarna ligger lite fel enligt det "optimala".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ett lite mera traditionellt sätt är att börja med några få bokstäver och träna på dessa tills man inte gör fel. Därefter lägger man till några till och upprepar. Här finns lektioner av det slaget: http://www.sense-lang.org/typing/tutor/SV.html

Har kört på detta och det har fungerat bra! Jag kan nu skriva utan att titta på tangentbordet, men det går ganska långsamt än så länge.

Permalänk
Medlem

När jag gick i högstadiet för hundra år sedan satt man med en huv över tangentbordet så man inte såg sina händer eller tangenter. Skrivmaskinskurs eller vad det hette.
Skriver fortfarande med någon form av pekfingervalls

Permalänk

Finns det några ergonomiska nackdelar med att använda sig utav oortodox fingerplacering?

Personligen skriver jag med nio fingrar, men placeringen skiljer från den sedvanliga "touch typing-fingersättningen" och vilket finger jag använder till vilken bokstav varierar för vilket ord jag skriver. I nuläget skriver jag 115-120 WPM, kommer detta öka om jag tränar den fingerplacering som ofta propageras för?

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem

Jag gick "Handel och kontor" på gymnasiet när det väl inbefann sig på 80-talet. Och där fick vi bla lära oss det här med att ha rätt fingeruppsättning när vi skulle till och skriva maskin. Något vi gjorde ett par tre, fyra gånger i veckan.

Fick då och då sitta med skärmar över tangentborden på skrivmaskinerna för att inte kunna se hur vi hade placerat fingrarna då vi skulle till och skriva av en text.

Blev det fel, ja.. då var det bara att ta fram tippex, sudda och backa och börja om igen.

Så det här med rätt fingeruppsättning, det har jag.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10