Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung satsar på krökta tv-apparater under CES 2014

Permalänk
Melding Plague

Samsung satsar på krökta tv-apparater under CES 2014

Koreanska Samsung slår i vanlig ordning på stort under CES. Den här gången visas en tv-apparat på 110 tum, men även den nya 8-serien, där samtliga modeller kommer med böjda skärmar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vem skulle köpa en böjd tv?
Men som alltid så lyckas folk förvåna mig, och det är val bra det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vem skulle köpa en böjd tv?
Men som alltid så lyckas folk förvåna mig, och det är val bra det.

Jag skulle kunna tänkas köpa en

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vem skulle köpa en böjd tv?
Men som alltid så lyckas folk förvåna mig, och det är val bra det.

När du väl sett den live så lär du nog vilja ha en

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Vem skulle köpa en böjd tv?
Men som alltid så lyckas folk förvåna mig, och det är val bra det.

Jag skulle köpa en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Borde inte en böjd skärm ge förvrängd bild? Och ska det vara "inneslutande" så måste den ju vara sfäriskt krökt. Det luktar tjurbajsgimmick.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vill inte ha böjd skärm. Såg en stor böjd OLED i helgen på Mediamarkt och visst var den fin, men jag vill ha den platt på väggen.

Permalänk
Medlem

Från konvexa CRT gick vi till platta LCD och till slut hamnar på konkava OLED.

Permalänk
Medlem

Känns som att en böjd TV borde ge konstig bild om man sitter lite mer på sidan än om man sitter mer i mitten? Jag kan tänka mig att om man sitter mitten så borde det ge bra bild men inte annars? T.ex Om man sitter ganska långt till höger borde man inte bilden vara lite förvrängd på höger del av TV:n?

Har ju dock inte sett en sådan irl så kan ju inte testa men det känns som att det är så det borde bli?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte heller meningen med böjda skärmar. Känns som att det mest är ett sätt att visa hur långt fram utvecklingen har kommit.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Känns som en gimmick för skärmar med normal storlek, men kan ni inte hålla med om att på en +100" Ultra Widescreen, se Samsungs, känns det mer naturligt.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Hade nog kunnat tänka mig en böjd skärm, men då ska det i så fall vara en väldigt stor TV eftersom behovet för böjning inte finns på 50"-TVs. Börjar bli bra först på väldigt stora storlekar så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Borde inte en böjd skärm ge förvrängd bild? Och ska det vara "inneslutande" så måste den ju vara sfäriskt krökt. Det luktar tjurbajsgimmick.

Men om du tex sitter centrerat i mitten och kollar på en stor 60" eller liknande, blir inte bilden längre ifrån på sidorna än själva mitten på en "platt" TV?

Jag tycker böjd skärm ser oerhört mysigt ut.

Permalänk
Inaktiv

Den där tvn som kunde röra sig såg läskig ut. Varför ska tvn kunna fladdra? tänk om det är 5pärs i soffan som vill ha det annorlunda vid varje program. undra hur länge den håller...

Nästa dag man vaknar, har tvn tagit sig ut i köket :S

Permalänk
Medlem

Poängen är väl att man ska kunna sitta lika långt från alla delar av bilden. Så om du sitter på rätt avstånd från en krökt bildskärm så kommer avståndet mellan tittaren och bildens kanter vara lika långt som avståndet till mitten. På så så vis får man en, från en specifik positions synvinkel, en helt rektangulär bild.

Bilden borde vara krökt på höjden också för optimal upplevelse eller?

Sen blir det ju besvärligt om fler än en person vill titta samtidigt.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Behovet av krökt bildyta är ju egentligen mycket större för datorskärmar. Har man en 27"-datorskärm så får man faktiskt lite sned betraktningsvinkel mot hörnen eftersom det är en platt bild som täcker stor del av synfältet. Men för en TV-bild på flera meters håll? Ett betydligt mindre problem. Dessutom är man ju ofta flera stycken som behöver titta på TVn från lite olika vinklar ändå. Gimmick-varning på detta.

Permalänk
Medlem

helt meningslös feature. de gör verkligen allt för att hitta på säljbara gimmicks.
en böjd skärm inför bara mer fel än vad den platta skärmen har.

Permalänk
Medlem

B(L)ÖJT:
serie 8.. bara böjt (XD)
serie 9.. hälften eller mindre
serie 10.. närmar sig 4:3 monitorernas sällsynthet

Permalänk
Medlem

2016 års gimmick kommer väl vara skärmar i triangelformat. Bara för att det går att göra betyder det inte att det är någon mening med det. Jag förstår att de är glada över OLED-teknikens möjligheter men av alla fördelar med OLED är böjbarheten inte direkt det jag skulle framföra som anledningen att byta ut sin LCD/Plasma.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Däremot skulle jag kunna tänka mig att ersätta mina 3x24" eyefinity med en stor böjd skärm som har 16:3 format eller liknande.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Bara jag som gillar att sweclockers filmar i massor men börjar reta mig på Eset ND32 antivirus reklamen ?

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

5k i 2.40:1 Tackar

Permalänk
Medlem

De är inte så mycket böjda, och sålänge man inte sitter i en väldigt snäv vinkel så ser de bra ut MEN när jag tittade på en så kunde jag inte riktigt bestämma mig för om det var bättre, sämre eller bara annorlunda... men en tv som kan flexa så att man kan välja böj själv låter ju coolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

De är inte så mycket böjda, och sålänge man inte sitter i en väldigt snäv vinkel så ser de bra ut MEN när jag tittade på en så kunde jag inte riktigt bestämma mig för om det var bättre, sämre eller bara annorlunda... men en tv som kan flexa så att man kan välja böj själv låter ju coolt

Jo de är förmycket böjda. Intressant tråd: http://www.avsforum.com/t/1509911/lg-77-uhd-oled-at-ces-star-...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Har man en stor bioduk kan det vara intressant att ha en krökt yta då avståendet mellan projektorn --> mittpunkt på duken = projektorn --> hörnet på duken.

Ser inte heller någon mening med att ha en krökt TV. I en marknad när vi redan har väldigt bra produkter måste man innovera på udda sätt för att folk ska köpa nytt. OLED blir nog nästa intressanta område, iaf för min del.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

En stor-bred böjd och högupplöst datorskärm skulle vara mer intressant. Där sitter man ju närmare och som enda person i "sweetspot" för det mesta...

Permalänk
Medlem

En motordriven kan ju vara intressant, då kan man ha den kurvad om man tittar ensam men platt om man är flera.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara Koreanska designers som har (k)rökt något olämpligt på arbetstid.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Bullcrap jefla snakeoil trend. Ska väl simulera gammaldags cinemascope-bioduken, men de var ju böjda av en orsak, nämligen att kunna fokusera från hörn till hörn då avståndet till linsen skilde något enormt. I en TV är medför det endast mer distortion, inte ens de största hembiodukarna vinner något på detta. Skippa denna trend och statsa på att ge oss högre upplösning, bättre kontrast och färgdjup, tack.