ESXI 5.5 HP N54L Sata > ide konverter

Permalänk

ESXI 5.5 HP N54L Sata > ide konverter

Hej har en fråga gällande detta. Jag kör en N54L hp microserver som ESXI burk. Jag kommer nu framöver börja använda denna lite mer intensivt. Och det innebär att 500GB som sitter i nu inte kommer räcka så långt. Jag har två extra 500GB diskar jag tänkte montera i 5.25 slotten. Tror dom ryms höjdmässigt. Hoppas det iallafall. Annars blir jag ledsen.

Grejen är att dom diskarna jag har är helt nya men är IDE 500GB 3.5tums liggande här. Så jag måste ju köra med en adapter. Frågan är hur gillar ESXI dessa adaptrar? Jag kommer montera disken som RDM disk. Och köra de via interna sata porten och via en Esata kontakt.

Är det någon som lyckats montera 2st 3.5 diskar i 5.25 slotten på en N54L? Slotten är ganska hög så det borde kunna gå utan problem om man svarvar egna monterings fästen som är ultra låga.

Fundering på denna.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Det som sitter i nu är
160GB
250GB
250GB
250GB
500GB
500GB

Jag hade tänkt och ändra till följande

250GB Esxi installerat på denna
500GB
500GB
500GB
500GB
640GB

En annan tanke är ju om någon har vanliga sata diskar i likvärdig storlek som vill byta. Det skulle ju båda tjäna på. 500GB var det största jag hittade till IDE när jag köpte dom. De satt en kort period i min film dator. Som sen blev uppgraderad till större diskar.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Det kommer nog fungera för adaptrarna ska ju inte märkas av os.
Meeeen snabbt kommer det inte att vara.

Permalänk
Skrivet av tranky:

Det kommer nog fungera för adaptrarna ska ju inte märkas av os.
Meeeen snabbt kommer det inte att vara.

Backup diskar behöver oftast ingen hastighet till att tala om. 20mb/sek duger fint i backup hastighet. Så länge de primära diskarna jobbar i sina 60mb/sek är jag nöjd. Huvudsaken jag ser är att informationen skall ligga säkert på diskarna och inte riskera att försvinna.

Kan man försätta en RDM monterad disk i vilo läge när den inte används på ett tag? Kör backups varje dygn en gång. Och resten av tiden skulle disken gärna kunna vara parkerad.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Backup diskar behöver oftast ingen hastighet till att tala om. 20mb/sek duger fint i backup hastighet. Så länge de primära diskarna jobbar i sina 60mb/sek är jag nöjd. Huvudsaken jag ser är att informationen skall ligga säkert på diskarna och inte riskera att försvinna.

Kan man försätta en RDM monterad disk i vilo läge när den inte används på ett tag? Kör backups varje dygn en gång. Och resten av tiden skulle disken gärna kunna vara parkerad.

Är det backupdiskar så är de ju inte något att oroa sig för, läste nog inte ordentligt.
Tänkte du skulle ha virtuella maskiner på dem.

Permalänk
Skrivet av tranky:

Är det backupdiskar så är de ju inte något att oroa sig för, läste nog inte ordentligt.
Tänkte du skulle ha virtuella maskiner på dem.

Nej nej gud nej... inga virtuella maskiner på diskar som kör RDM här inte. Lär inte vara stabilt. Är data diskar jag tänkt köra där.

250GB standard disk får köra Vm maskinerna samt ESXI
de fyra 500GB diskarna tänkte jag montera som RDM (raw device mapping) ihop med en extra 640GB disk. Tänkte då att ena operativet skulle få leka med två av dom. Och andra operativet skall få leka med tre diskar.

RDM hjälpte verkligen med hastigheten. Det löft upp den från knappa 60mb/sek till över 100mb/sek i läs och skrivhastighet till disk. Och backup diskarna behöver ju bara synka en gång per dag liksom

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Nej nej gud nej... inga virtuella maskiner på diskar som kör RDM här inte. Lär inte vara stabilt. Är data diskar jag tänkt köra där.

250GB standard disk får köra Vm maskinerna samt ESXI
de fyra 500GB diskarna tänkte jag montera som RDM (raw device mapping) ihop med en extra 640GB disk. Tänkte då att ena operativet skulle få leka med två av dom. Och andra operativet skall få leka med tre diskar.

RDM hjälpte verkligen med hastigheten. Det löft upp den från knappa 60mb/sek till över 100mb/sek i läs och skrivhastighet till disk. Och backup diskarna behöver ju bara synka en gång per dag liksom

Då är det bara att önska lycka till.

Permalänk
Medlem

Du kan lägga ESXI på USB-sticka och köra från den interna USB-porten, jag köra så på en av mina Microservrar. Och 2 3.5"-diskar får plats i 5.25-platsen, har monterat mina med en Nexus Doubletwin (verkar vara svår att få tag i numera )

Permalänk

Jag fick plats med de två diskarna där. Men jag dök på ett bekymmer. Tempratur. Diskarna går på tok för varmt så jag fick gå ner till ett par av dom som följde med slimline diskar och nu går de på en rimlig tempratur på 60grader.

Jag kör ESXI från hårddisk. Sägs vara stabilare på något vis. Vet inte exakt vad skillnaden är. Hur stort usb minne har du? har det någon prestanda förlust på usb minne?

Får försöka hitta ett par SATA diskar på över 500GB och sätta i disk platserna där nere.
Får bli två Datastore VMFS diskar och sedan fyra RDM mappade diskar i de platserna under.

Vart tror ni man lättast hittar ett par billiga men fungerande diskar? Blocket vågar jag inte changsa på. Vill kunna köra ytkontroll på disken nämligen eller få det gjort innan jag köper om det är beggat.

Det där är skohorns monterat.... tror det är bästa sättet att plasera diskarna för kylning.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.