Elavläsning 2-3-dubblas med min Actaris-elmätare som inte kan läsa elförbrukning korrekt. I mitt fall ett nätaggregat.Löst

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen säga att nätaggregatet är trasigt alternativt felaktigt ?
Det fungerar,inga säkringar löser , utrustningen den försörjer fungerar
med nätagget inkopplat. Classe Ohlsson elmätare visade en ungefärlig
förbrukning av 15watt, men Actaris registrerar mycket mer.

Hur kommer det sig att det plötsligt händer, tittar man på statistiken
ser man att det stegrat från jun 2013 till dec 2013.

Utan en expertundersökning lär det inte gå få några riktiga svar.

Jag är glad för att jag med er hjälp lyckats isolera problemet.

Under denna tid jag läst av elmätaren så ofta ser jag på min
normala förbrukning att det är datorn som står för mer än 50% av förbrukningen.

Igår måndag 9kWh förbrukat.

13/1 - 2014 22:05 29302
14/1 - 2014 00:05 29303
14/1 - 2014 05:55 29303

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Hjälpsam

Jag anser inte att det behövs en expertutredning, en fördubblad förbrukning och det att förbrukningen är som högst nattetid är tillräckligt för att byta ut mätaren.
Man skall inte behöva lägga ned så mycket arbete och tid som du gjort, för att bevisa att något är fel, när det är så uppenbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Igår kom jag hem till en reklamlapp från Fortum i brevlådan. Gissa om jag blev sugen? Nepp

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Lego Master
Skrivet av n_sandstrom:

Igår kom jag hem till en reklamlapp från Fortum i brevlådan. Gissa om jag blev sugen? Nepp

För mig handlar det om hur dom ställer sig nu när TS presenterar sin utredning för dem. Om de tar åt sig informationen och krediterar TS för all felaktigt debiterad el kan jag mycket väl tänka mig att använda dem i framtiden. Felaktig utrustning kan drabba alla leverantörer, det handlar om hur de går till väga när man upptäcker det.

Men om de börjar jiddra, ifrågasätta mer än rimligt och ställa sig på tvären så kan de fara åt helvete.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

För mig handlar det om hur dom ställer sig nu när TS presenterar sin utredning för dem. Om de tar åt sig informationen och krediterar TS för all felaktigt debiterad el kan jag mycket väl tänka mig att använda dem i framtiden. Felaktig utrustning kan drabba alla leverantörer, det handlar om hur de går till väga när man upptäcker det.

Men om de börjar jiddra, ifrågasätta mer än rimligt och ställa sig på tvären så kan de fara åt helvete.

Jag "gillade" svaret, ur den synvinkel du nämner att alla kan råka ut för fel, och det viktiga är hur man hanterar dessa fel.
I detta fallet dock, om man räknar med Kundtjänst agerande och att de enligt tidigare artiklar faktiskt kände till att mätarna kunde ge felaktiga värden men att de skulle montera de mätare de hade kvar ändå (nu kan det ju hända att den satt i hans källare långt innan det blev känt men ändå..) så hade jag nog funderat både en två och tre gånger innan jag skrivit under för dom.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av swetrekki:

Jag "gillade" svaret, ur den synvinkel du nämner att alla kan råka ut för fel, och det viktiga är hur man hanterar dessa fel.
I detta fallet dock, om man räknar med Kundtjänst agerande och att de enligt tidigare artiklar faktiskt kände till att mätarna kunde ge felaktiga värden men att de skulle montera de mätare de hade kvar ändå (nu kan det ju hända att den satt i hans källare långt innan det blev känt men ändå..) så hade jag nog funderat både en två och tre gånger innan jag skrivit under för dom.

Absolut. Men vad jag förstår var det en väldigt liten felfrekvens på mätarna trots allt, och det krävs rätt unika omständigheter för att felen ska krypa fram ur sina mörka hålor. Ur ett helhetsperspektiv hade det nog kostat mer för Fortums kunder att de bytte ut samtliga mätare på en gång (det brukar alltid bli kunderna som får betala i slutändan..), och så länge de tar på sig ansvaret när en av de här mätarna beter sig dumt så ser jag inte att det är ett problem.

Att kundtjänst var dryga kan helt ha handlat om vem TS hamnade hos, och vilken information som har distribuerats internt i Fortum. Men allt kan bli bättre.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Oavsett hur mycket störningar och fasfel en defekt nätdel lyckas producera på primärsidan så ska ju elmätaren mäta någorlunda rätt. Att en proffselmätare som används för debitering får ett mätfel på 10 000% om inte mer så är det nära på bedrägeri, speciellt när en C/O mätare hamnar på en rimlig nivå, skulle man lyckats få en reaktiv effekt på 2,7kw med en massa udda övertoner då skulle kablarna bli mycket varma.

Hoppas det går bra för dig.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

För mig handlar det om hur dom ställer sig nu när TS presenterar sin utredning för dem. Om de tar åt sig informationen och krediterar TS för all felaktigt debiterad el kan jag mycket väl tänka mig att använda dem i framtiden. Felaktig utrustning kan drabba alla leverantörer, det handlar om hur de går till väga när man upptäcker det.

Men om de börjar jiddra, ifrågasätta mer än rimligt och ställa sig på tvären så kan de fara åt helvete.

Samma här. Att mätaren har ett tekniskt fel är en skitsak, det kan hända precis vilken leverantör som helst. I mitt fall skulle det inte ens kunna bli ett problem, då jag har en annan nätägare där jag bor.

Det är snarare kundtjänstens hanterande av problem dom avgör, och där har dom redan satt sig bra i skiten i mina ögon.
Det finns ett känt fel på mätaren i fråga. Dom har valt att inte byta ut samtliga exemplar, inga fel med det, men då ska dom verkligen hålla ögonen på dom kvarvarande felande mätarna.

Tre samtal till kundtjänst, när företaget vet att precis detta händer med denna mätare, nej, det går bort.

För att inte tala om att Fortum redan har all data i ett datoriserat system. Vilken databastekniker som helst borde kunnat sätta en varningsflagga på kunder med dessa mätare, då tex förbrukningen vart 25% högre än vanligt ett par månader i streck.

Så njae, Fortum har redan visat att dom har brister på den viktigaste punkten.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Absolut. Men vad jag förstår var det en väldigt liten felfrekvens på mätarna trots allt, och det krävs rätt unika omständigheter för att felen ska krypa fram ur sina mörka hålor. Ur ett helhetsperspektiv hade det nog kostat mer för Fortums kunder att de bytte ut samtliga mätare på en gång (det brukar alltid bli kunderna som får betala i slutändan..), och så länge de tar på sig ansvaret när en av de här mätarna beter sig dumt så ser jag inte att det är ett problem.

Att kundtjänst var dryga kan helt ha handlat om vem TS hamnade hos, och vilken information som har distribuerats internt i Fortum. Men allt kan bli bättre.

Japps, jag tror att vi nog är inne på samma linje.
Jag köper det att det är en liten felfrekvens vi pratar om, och jag är fullt medveten om att "shit happens". Det jag inte tycker är bra, är att man fortsätter installera hårdvara man vet har problem och det UTAN att se till att det finns stödfunktioner för att ta hand om dessa problem, om det är tekniska lösningar med automatiska larm, eller om det är så enkelt som att lägga upp en kunskapsartikel om det för helpdesken. Vet man att felet kan hända så skall inte kunderna behöva kolla detta själva på det sätt som Deppen behövt göra, och stångas med en kundtjänst/företag som inte verkar tro det minsta på vad han säger, när det finns ett känt fel, och särskilt inte med hans siffror

Självklart så får de säkert en hel del samtal varje dag där folk tycker att det är för dyrt eller att nått är galet utan att något igentligen är fel, men kundtjänst BORDE ha tillgång till historik och förbrukning, och Deppens förbrukning är ju inte "normal" framförallt inte ökningen med tanke på att han inte kör en 2KW byggfläkt på kvällarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Kan man verkligen säga att nätaggregatet är trasigt alternativt felaktigt ?
Det fungerar,inga säkringar löser , utrustningen den försörjer fungerar
med nätagget inkopplat. Classe Ohlsson elmätare visade en ungefärlig
förbrukning av 15watt, men Actaris registrerar mycket mer.

Hur kommer det sig att det plötsligt händer, tittar man på statistiken
ser man att det stegrat från jun 2013 till dec 2013.

Utan en expertundersökning lär det inte gå få några riktiga svar.

Jag är glad för att jag med er hjälp lyckats isolera problemet.

Under denna tid jag läst av elmätaren så ofta ser jag på min
normala förbrukning att det är datorn som står för mer än 50% av förbrukningen.

Igår måndag 9kWh förbrukat.

13/1 - 2014 22:05 29302
14/1 - 2014 00:05 29303
14/1 - 2014 05:55 29303

Eftersom CO's mätare inte stördes så tycker jag det visar ganska klart vilken utrustning som det är fel på, fortums mätare.

Hade ju varit intressant om du tagit reda på när nuvarande mätarna installerades, jackpot vore ju om dom installerades maj/juni 2013

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att du spelar in alla samtal du har med dem. Annars blir det ord mot ord osv.. Det enklaste är att köra med högtalartelefon och spela in det på datorn..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Det viktiga är att du spelar in alla samtal du har med dem. Annars blir det ord mot ord osv.. Det enklaste är att köra med högtalartelefon och spela in det på datorn..

Borde väl gå att spela in samtalen automatiskt genom att ringa med en smartphone med någon samtalsinspelnings-app?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Inte samtal, det enda som gäller är att ha skriftlig dokumentation på vad man företagit sig. I detta första brev ska hela händelseförloppet hittils beksrivas i detalj, med tider för samtal och hur dessa förlöpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag anser inte att det behövs en expertutredning, en fördubblad förbrukning och det att förbrukningen är som högst nattetid är tillräckligt för att byta ut mätaren.
Man skall inte behöva lägga ned så mycket arbete och tid som du gjort, för att bevisa att något är fel, när det är så uppenbart.

Ni i tråden har hjälpt mig en hel del.

Skrivet av Shudnawz:

För mig handlar det om hur dom ställer sig nu när TS presenterar sin utredning för dem. Om de tar åt sig informationen och krediterar TS för all felaktigt debiterad el kan jag mycket väl tänka mig att använda dem i framtiden. Felaktig utrustning kan drabba alla leverantörer, det handlar om hur de går till väga när man upptäcker det.

Men om de börjar jiddra, ifrågasätta mer än rimligt och ställa sig på tvären så kan de fara åt helvete.

Skrivet av swetrekki:

Jag "gillade" svaret, ur den synvinkel du nämner att alla kan råka ut för fel, och det viktiga är hur man hanterar dessa fel.
I detta fallet dock, om man räknar med Kundtjänst agerande och att de enligt tidigare artiklar faktiskt kände till att mätarna kunde ge felaktiga värden men att de skulle montera de mätare de hade kvar ändå (nu kan det ju hända att den satt i hans källare långt innan det blev känt men ändå..) så hade jag nog funderat både en två och tre gånger innan jag skrivit under för dom.

Skrivet av Shudnawz:

Absolut. Men vad jag förstår var det en väldigt liten felfrekvens på mätarna trots allt, och det krävs rätt unika omständigheter för att felen ska krypa fram ur sina mörka hålor. Ur ett helhetsperspektiv hade det nog kostat mer för Fortums kunder att de bytte ut samtliga mätare på en gång (det brukar alltid bli kunderna som får betala i slutändan..), och så länge de tar på sig ansvaret när en av de här mätarna beter sig dumt så ser jag inte att det är ett problem.

Att kundtjänst var dryga kan helt ha handlat om vem TS hamnade hos, och vilken information som har distribuerats internt i Fortum. Men allt kan bli bättre.

Drygast var han som sa ring hyresvärden utan mer intresse att hjälpa till, i alla
samtal med Fortums kundtjänst har det sagts ring hyresvärden även om de andra
hjälpt till lite mer. Fattar inte vad hyresvärden har med detta att göra i mitt fall.
Ni kan säkert räkna ut vem hyresvärden hänvisade till. Just det elleverantören
som jag har, Fortum.

Skrivet av foppson:

Oavsett hur mycket störningar och fasfel en defekt nätdel lyckas producera på primärsidan så ska ju elmätaren mäta någorlunda rätt. Att en proffselmätare som används för debitering får ett mätfel på 10 000% om inte mer så är det nära på bedrägeri, speciellt när en C/O mätare hamnar på en rimlig nivå, skulle man lyckats få en reaktiv effekt på 2,7kw med en massa udda övertoner då skulle kablarna bli mycket varma.

Hoppas det går bra för dig.

Skrivet av n_sandstrom:

Samma här. Att mätaren har ett tekniskt fel är en skitsak, det kan hända precis vilken leverantör som helst. I mitt fall skulle det inte ens kunna bli ett problem, då jag har en annan nätägare där jag bor.

Det är snarare kundtjänstens hanterande av problem dom avgör, och där har dom redan satt sig bra i skiten i mina ögon.
Det finns ett känt fel på mätaren i fråga. Dom har valt att inte byta ut samtliga exemplar, inga fel med det, men då ska dom verkligen hålla ögonen på dom kvarvarande felande mätarna.

Tre samtal till kundtjänst, när företaget vet att precis detta händer med denna mätare, nej, det går bort.

För att inte tala om att Fortum redan har all data i ett datoriserat system. Vilken databastekniker som helst borde kunnat sätta en varningsflagga på kunder med dessa mätare, då tex förbrukningen vart 25% högre än vanligt ett par månader i streck.

Så njae, Fortum har redan visat att dom har brister på den viktigaste punkten.

Skrivet av swetrekki:

Japps, jag tror att vi nog är inne på samma linje.
Jag köper det att det är en liten felfrekvens vi pratar om, och jag är fullt medveten om att "shit happens". Det jag inte tycker är bra, är att man fortsätter installera hårdvara man vet har problem och det UTAN att se till att det finns stödfunktioner för att ta hand om dessa problem, om det är tekniska lösningar med automatiska larm, eller om det är så enkelt som att lägga upp en kunskapsartikel om det för helpdesken. Vet man att felet kan hända så skall inte kunderna behöva kolla detta själva på det sätt som Deppen behövt göra, och stångas med en kundtjänst/företag som inte verkar tro det minsta på vad han säger, när det finns ett känt fel, och särskilt inte med hans siffror

Självklart så får de säkert en hel del samtal varje dag där folk tycker att det är för dyrt eller att nått är galet utan att något igentligen är fel, men kundtjänst BORDE ha tillgång till historik och förbrukning, och Deppens förbrukning är ju inte "normal" framförallt inte ökningen med tanke på att han inte kör en 2KW byggfläkt på kvällarna

Skrivet av MacAllan:

Eftersom CO's mätare inte stördes så tycker jag det visar ganska klart vilken utrustning som det är fel på, fortums mätare.

Hade ju varit intressant om du tagit reda på när nuvarande mätarna installerades, jackpot vore ju om dom installerades maj/juni 2013

Ja det skulle varit bra veta men tror den installerades tidigare än så.

Skrivet av ZecretW:

Det viktiga är att du spelar in alla samtal du har med dem. Annars blir det ord mot ord osv.. Det enklaste är att köra med högtalartelefon och spela in det på datorn..

Skrivet av Zero Cool:

Borde väl gå att spela in samtalen automatiskt genom att ringa med en smartphone med någon samtalsinspelnings-app?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av beh:

Inte samtal, det enda som gäller är att ha skriftlig dokumentation på vad man företagit sig. I detta första brev ska hela händelseförloppet hittils beksrivas i detalj, med tider för samtal och hur dessa förlöpte.

Ja blir bara normalpost i vidare kontakt, tyvärr har jag inte noterat tidpunkter jag ringt men syns dock i telefonen.

Vattenfalls pressmeddelande om elmätare denna länkats tidigare i tråden.
http://www.vattenfall.se/sv/file/content/Pdf-pressmeddelandee...

ett utdrag ur meddelandet där råder inga oklarheter.

Citat:

Vattenfalls pressmeddelande elmätare.
Vad gör Vattenfall om elmätaren visar sig ha registrerat för stor överföring av el?
Vi byter ut din mätare, rättar till den felaktiga faktureringen och kompenserar dig för
det du har betalat för mycket.

Vilka är symptomen för de felaktiga mätarna?
En trasig komponent i elutrustning i hemmet kan orsaka ett högt effektuttag under en
mycket kort tid, som registreras felaktigt av mätarna. Utrustningen kan fungera utan
att man förstår att den är trasig.

Vilka apparater kan störa elmätaren?
Vattenfall har hittat tre felinstallerade dimrar, en äldre luftvärmepump, tre äldre
cirkulationspumpar och ett äldre nätaggregat till en TV. Felfria apparater som uppfyller
dagens krav har Vattenfall inte haft några problem med.

Kan jag se om mina apparater påverkar elmätaren?
Man ser inte att de trasiga apparaterna påverkar elmätaren, så länge de utför sin
funktion. Därför anser Vattenfall att elmätaren ska klara av att registrera förbrukning,
hur strömmen än ser ut.

Om ni vill spara el se över era datorvanor ser direkt när min dator avstängd ett par timmar
på förbrukningen.

14/1 - 2014 10:35 29306
14/1 - 2014 14:50 29306

Edit: snyggade till citat. Lagt till text.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

God morgon

Nu är det mest väntan på att höra ( per brev ) vad Fortum svarar kan ta någon vecka eller 2.

Idag kommer ugnen vara igång runt 6-8 timmar, ja pulled pork har gjort det ibland
i flera års tid så himlans gott och enkelt (innan det blev en fluga som nu).
Kan vara intressant se kWh efter en sådan ugnsanvändning.

I går tisdag cirka 8-9 kWh använt.

14/1 - 2014 20:05 29310
14/1 - 2014 23:05 29311
15/1 - 2014 08:10 29312

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Skrivet av deppen:

God morgon

Nu är det mest väntan på att höra ( per brev ) vad Fortum svarar kan ta någon vecka eller 2.

Idag kommer ugnen vara igång runt 6-8 timmar, ja pulled pork har gjort det ibland
i flera års tid så himlans gott och enkelt (innan det blev en fluga som nu).
Kan vara intressant se kWh efter en sådan ugnsanvändning.

I går tisdag cirka 8-9 kWh använt.

14/1 - 2014 20:05 29310
14/1 - 2014 23:05 29311
15/1 - 2014 08:10 29312

Pulled Pork är nice, men ja, nog syns det på förbrukningen allt. Så här såg det ut sist vi gjorde det. Gissa vilken dag

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

God morgon

Presenterar idag avläsningar, sen tycker jag att det räcker. Uppdaterar senare med uppföljning
om hur det går med Fortum och elmätaren.
Pratade med en person som visste vad det handlade om han rådde mig att jag måste stå på
mig i att elmätaren testas i drift på plats med en extra vid sidan om, att labbtesta var inte
godtagbart då det är en perfekt miljö. Samt att jag behöver använda det gamla nätaggregatet
under den tiden.

Min ungefärliga dygns förbrukning sedan 2 januari:
2/1 - 48 kWh
3/1 - 42 kWh
4/1 - 44 kWh
5/1 - 44 kWh
6/1 - 11 kWh
7/1 - 19 kWh
8/1 - 10 kWh
9/1 - 25 kWh
10/1 - 31 kWh
11/1 - 19 kWh
12/1 - 10 kWh
13/1 - 9 kWh
14/1 - 8 kWh
15/1 - 11 kWh

15/1 - 2014 12:00 29313 ugn på 125 grader celsius
15/1 - 2014 19:05 29319 ugn avstängd
15/1 - 2014 23:05 29322
16/1 - 2014 07:15 29323

Hade datorn avstängd rätt mycket den 15:e hade nog kanske
blivit runt 15 kWh om jag använt datorn mer.

p.s. n_sandstrom jag sätter en femma på 22:a

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Rekordmedlem

Fortum reagerade inte på att en elförbrukning på 40-48kWh/dygn i en lägenhet är oerhört högt ?
Fick du nått råd om vart på Fortum du skulle vända dig ? Att bara säga stå på dig och inte hänvisa dig till nån mer passande funktion än kundtjänst är inte så bra bemötande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fortum reagerade inte på att en elförbrukning på 40-48kWh/dygn i en lägenhet är oerhört högt ?

Tror inte hon kunde se dygnsförbrukning enbart från senaste avläsning fram till hon ( gissar jag )
läste av manuellt medan jag pratade med henne och sade du har använt 248 kWh, detta var
troligen 7 januari, senaste avläsning 1 januari. Nej ingen reaktion, samt att hon pratade med annan
emellan mina frågor, som jag ej hörde vad som sades. Slutkontentan var för liten differens, vad hon
jämförde med har jag ingen aning om.

Skrivet av mrqaffe:

Fick du nått råd om vart på Fortum du skulle vända dig ? Att bara säga
stå på dig och inte hänvisa dig till nån mer passande funktion än kundtjänst är inte så bra bemötande.

Denne person jag pratade med har inget med Fortum att göra på något sätt , men är väl insatt i tekniken
och förstod vad jag pratade om och gav mig de råden jag beskrev.

Fortum har ej på något sätt kommit med råd eller information i de samtal jag haft med
kundtjänst, endast ring hyresvärden.
De kunde upplyst mig om timmätning och mina sidor, gjordes ej.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Rekordmedlem

Du får kontakta deras kundombudsman, men det är kanske dit du tänkt att skicka brevet med uppgifterna om det här ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får kontakta deras kundombudsman, men det är kanske dit du tänkt att skicka brevet med uppgifterna om det här ?

Ja det blir kundombudsmannen, inte för att jag känner någon tillit för dem i dagsläget.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt med ett helsideuppslag i tex dagens nyheter om dina problem det skall vara så de sätter kaffet i halsen när de inte lyssnar samma sak gäller tex bångstyriga företag och allmänyttan osv.

Men stå på dig hade du haft en förbrukning på 3kW på en 10A grupp som man kör 1.5 kvadrat och effekten i gruppen är 2300W så om man då skulle köra på 3000W där och 16A är ju 3680W så kan man förvänta sig lite problem risken för kabelbrasa är stor iaf har läst el jag med men det är ca 18år sen

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

Skulle vara roligt med ett helsideuppslag i tex dagens nyheter om dina problem det skall vara så de sätter kaffet i halsen när de inte lyssnar samma sak gäller tex bångstyriga företag och allmänyttan osv.

Men stå på dig hade du haft en förbrukning på 3kW på en 10A grupp som man kör 1.5 kvadrat och effekten i gruppen är 2300W så om man då skulle köra på 3000W där och 16A är ju 3680W så kan man förvänta sig lite problem risken för kabelbrasa är stor iaf har läst el jag med men det är ca 18år sen

1.5mm2 är godkänt för 13a, vilket beroende på spänningen i uttaget ger runt 3kw. Kabeln klarar runt 19a last under väldigt länge om installationen är korrekt gjord.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det är väl hyresvärden du ska gå igenom?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Det är väl hyresvärden du ska gå igenom?

Varför det, när det är du som har ett avtal med ett energibolag och inte hyresvärden i säg.
Elmätaren tillhör även den energibolaget i fråga och inget som hyresvärden heller har med att göra?

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Det är väl hyresvärden du ska gå igenom?

Det är detta Fortums kundtjänst sagt ring hyresvärden.
Jag har pratat med tekniskt ansvarig för den bostadsrättsförening jag hyr lgh av
han hänvisar till fortum och har även förklarat att elmätaren är enbart för min
lägenhetsyta.
Som nedanstående säger det är Fortums elmätare.

Skrivet av Yoshien:

Varför det, när det är du som har ett avtal med ett energibolag och inte hyresvärden i säg.
Elmätaren tillhör även den energibolaget i fråga och inget som hyresvärden heller har med att göra?

Som jag ochså tolkar det, samt att jag med all säkerhet lokaliserat problemet är det
Fortum jag bör vända mig till. Av det lilla jag läst och förstått om elmätare så har jag
rätt att begära kontroll av elmätaren, är den hel får jag betala den kostnaden, är den
felaktig betalar elleverantören kostnaden.

Detta som jag är orolig för att inget fel hittas därmed förlorade pengar.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av deppen:

Detta som jag är orolig för att inget fel hittas därmed förlorade pengar.

Med din väl underbyggda dokumentation lär det vara svårt för Fortum att prata sig ur caset.

För övrigt... är väl rubriken på den här tråden kanske lite felaktig, den borde vara något i stil med "Min elförbrukning 2-3 dubblas av en felaktig Actaris elmätare som inte kan mäta elförbrukare korrekt."

Permalänk
Medlem

Trådrubrik ändrad

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

God morgon

Nu är det mest väntan på att höra ( per brev ) vad Fortum svarar kan ta någon vecka eller 2.

Idag kommer ugnen vara igång runt 6-8 timmar, ja pulled pork har gjort det ibland
i flera års tid så himlans gott och enkelt (innan det blev en fluga som nu).
Kan vara intressant se kWh efter en sådan ugnsanvändning.

I går tisdag cirka 8-9 kWh använt.

14/1 - 2014 20:05 29310
14/1 - 2014 23:05 29311
15/1 - 2014 08:10 29312

Fortfarande inget svar ifrån fortum?
Jag vet när farsan hade problem med att telia dragit ur fel sladdar i telefonskåpet, vilket tog 3½ vecka att fixa då de som arbetade ute i gatan inte kunde koppla in vanlig telefon... Men då hittade han mail till något högt uppsatt chef på telia och berättade för honom om vad som hänt, då farsan inte gillade kompensationen på 1000kr för tiden utan telefon och internet. Så tror det slutade på runt 4500kr efter att chefen ringde tillbaka och beklagade problemen.
Kan ju annars vara ett tips också att försöka hitta någon mer uppsatt chef på fortum och klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Fortfarande inget svar ifrån fortum?
Jag vet när farsan hade problem med att telia dragit ur fel sladdar i telefonskåpet, vilket tog 3½ vecka att fixa då de som arbetade ute i gatan inte kunde koppla in vanlig telefon... Men då hittade han mail till något högt uppsatt chef på telia och berättade för honom om vad som hänt, då farsan inte gillade kompensationen på 1000kr för tiden utan telefon och internet. Så tror det slutade på runt 4500kr efter att chefen ringde tillbaka och beklagade problemen.
Kan ju annars vara ett tips också att försöka hitta någon mer uppsatt chef på fortum och klaga.

Hejsan , nej inget svar ännu, brevet skickades torsdag 16/1.
Ja att få tag på någon som kan eller vill ta ansvar är inte det lättaste.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart