Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Koppla ihop två routrar för lan

Tjenare!

Ska lana lite nu under helgen och tänkte koppla ihop två routrar. Min vanliga router är inkopplad i fiber ingången, sedan har ja en kabel som är kopplad in till vardagsrummet där jag har min andra router som mina kompisar ska koppla in sig på. Men vi försöker köra bf och lite andra spel, men när en av dom skapar ett spel på local så hittar inte jag det, samma om jag skapar så hittar inte dem. Har provat med en av dem att koppla upp på Hamachi men då kan inte jag pinga min kompis men han kan pinga mig.

Någon som har nåt tips vad som kan göras åt saken?

Från min router är det kopplat från en vanlig port till dem så dem får internet och bli ihop kopplad med min router från deras.

Permalänk
Medlem

använd inte router, använd switch. Vad en router gör är att den är gränsen/tullen mellan nätverk. Sätter du upp en router kommer allt bakom den vara ett separat nätverk.

Switchar vet inte vad nätverk är, de bryr sig bara om MAC-adresser. Du vill använda en switch istället.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

använd inte router, använd switch. Vad en router gör är att den är gränsen/tullen mellan nätverk. Sätter du upp en router kommer allt bakom den vara ett separat nätverk.

Switchar vet inte vad nätverk är, de bryr sig bara om MAC-adresser. Du vill använda en switch istället.

Har ju dock bara 2 routrar så vet inte riktigt hur jag ska lösa det då isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex_89:

Har ju dock bara 2 routrar så vet inte riktigt hur jag ska lösa det då isf.

Slå av NAT och DHCP på den ena routern så fungerar den som en switch.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Slå av NAT och DHCP på den ena routern så fungerar den som en switch.

Får dem som sitter på den andra routern internet då? för vi vill både kunna köra på internet och offline så att säga.

Permalänk
Medlem

Ja

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alex_89:

Får dem som sitter på den andra routern internet då? för vi vill både kunna köra på internet och offline så att säga.

Ja, men du måste koppla nätverks kabeln till WAN porten på den andra routern, sätt den i bridge mode och stäng av DHCP och NAT.

då blir det som en switch nästan

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Slå av NAT och DHCP på den ena routern så fungerar den som en switch.

Samt koppla in alla kablar i LAN-portarna (lämna WAN-porten tom). Det fungerar med en del routrar även med WAN-porten men LAN-portarna brukar fungera oftare.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gramner:

Samt koppla in alla kablar i LAN-portarna (lämna WAN-porten tom). Det fungerar med en del routrar även med WAN-porten men LAN-portarna brukar fungera oftare.

Hur tänkte du nu? han kan ju inte dra en kabel ifrån låt oss säga: Port1 på router#1 till port1 på router #2. Det måste vara kopplat in i WAN porten på router #2 ifrån router#1's port 1. Annars kommer det inte kunna tilldelas några IP adresser ifrån router #1 till de andra datorerna som är kopplade till switchen i router #2

Hur ska annars ip adresser kunna fördelas ut igenom switchen ifall man bara tilldelar en ip adress till en vanlig nätverks port på router #2 ?

WAN porten förmedlar datan till port1-5, inte tvärt om

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Hur tänkte du nu? han kan ju inte dra en kabel ifrån låt oss säga: Port1 på router#1 till port1 på router #2. Det måste vara kopplat in i WAN porten på router #2 ifrån router#1's port 1. Annars kommer det inte kunna tilldelas några IP adresser ifrån router #1 till de andra datorerna som är kopplade till switchen i router #2

Jodå, det funkar fint att bara använda LAN-portarna om man använder routern som en switch.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blazin87:

Hur tänkte du nu? han kan ju inte dra en kabel ifrån låt oss säga: Port1 på router#1 till port1 på router #2. Det måste vara kopplat in i WAN porten på router #2 ifrån router#1's port 1. Annars kommer det inte kunna tilldelas några IP adresser ifrån router #1 till de andra datorerna som är kopplade till switchen i router #2

Hur ska annars ip adresser kunna fördelas ut igenom switchen ifall man bara tilldelar en ip adress till en vanlig nätverks port på router #2 ?

WAN porten förmedlar datan till port1-5, inte tvärt om

Nej, det är endast LAN-portar som gäller för att använda den som en ren switch. Av med DHCP och ignorera WAN-porten så blir det rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeeWee90:

Jodå, det funkar fint att bara använda LAN-portarna om man använder routern som en switch.

Nej alltså... port 1-4 är endast utgångar, inte ingångar.

Kolla här, port5 (WAN) är den enda porten som man Tilldelar internet till, dvs ifrån en annan switch eller router>

Det går alltså INTE att koppla in internet ifrån en vanlig nätverks kabel i port1 och tro att man ska få internet till port 2-3-4, varför skulle annars port5 existera?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Hur tänkte du nu? han kan ju inte dra en kabel ifrån låt oss säga: Port1 på router#1 till port1 på router #2. Det måste vara kopplat in i WAN porten på router #2 ifrån router#1's port 1. Annars kommer det inte kunna tilldelas några IP adresser ifrån router #1 till de andra datorerna som är kopplade till switchen i router #2

Hur ska annars ip adresser kunna fördelas ut igenom switchen ifall man bara tilldelar en ip adress till en vanlig nätverks port på router #2 ?

WAN porten förmedlar datan till port1-5, inte tvärt om

Klart det går, ofta måste man koppla in på LAN portarna (router#2) om man ändrat så router #2 inte sköter NAT/DHCP.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Klart det går, ofta måste man koppla in på LAN portarna (router#2) om man ändrat så router #2 inte sköter NAT/DHCP.

Läs ovanstående inlägg

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blazin87:

Nej alltså... port 1-4 är endast utgångar, inte ingångar.

Kolla här, port5 (WAN) är den enda porten som man Tilldelar internet till, dvs ifrån en annan switch eller router>

*bild*

Det går alltså INTE att koppla in internet ifrån en vanlig nätverks kabel i port1 och tro att man ska få internet till port 2-3-4, varför skulle annars port5 existera?

Sorry, men du vet inte vad du pratar om. Bilden föreställer en switch, där alla portar är likvärdiga. Det finns inget som heter in- eller utgång när det gäller nätverk. Data måste skickas åt båda hållen för att det ska fungera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Sorry, men du vet inte vad du pratar om. Bilden föreställer en switch, där alla portar är likvärdiga. Det finns inget som heter in- eller utgång när det gäller nätverk. Data måste skickas åt båda hållen för att det ska fungera.

Lite trött, men uplink porten ska användas på router1 , inte router 2.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag är själv inte kunnig alls inom internet och alla dess mysterium, men kan en del om hårdvara och annat skit. Vi sitter på lan nu och har ett liknande problem, vi är 3 stycken som lanar. Sladd #1 från fiberutgången går till router #1, därifrån går inet-kabel till router #2 och därifrån kopplar vi in våra inet-kablar till alla 3s datorer. Ibland får 2 internet, ibland får 1 men 1 person uteblir alltid. Anledningen varför vi inte kopplar in till router #1 är för att det är för långt ifrån där vi har datorerna!

Vi har även ett modem till hands om det skulle hjälpa!

Mvh grabbar som gärna skulle vilja lana

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet ska man koppla in kabeln från router 1 till router 2 på en av LAN-ingångarna på router 2 om man vill använda den som switch.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Läs ovan.

Stäng av NAT och DHCP på router #2

Permalänk
Medlem

#19 LuXOD

Antar att det här är en ganska efterbliven fråga, men som sagt är inte alls kunnig inom ämnet. Hur stänger man av NAT och DHCP? tänker mig att det är typ att gå in på routerns IP adress på internet eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Lite trött, men uplink porten ska användas på router1 , inte router 2.

http://linksys.custhelp.com/rnt/rnw/img/enduser/KB4551-003_EN...

Du gillar att cykla ser jag. Men men. de bilden du länkar är fortfarande inte på en router av standardmått. Det är mestadels bara switchar som har uplink portar. Men idag använder man bara uplinksystem på övervakade switchar
för att styra trafiken smidigare och då är uplink oftast av fiberkanals typen och inte TP.

Sådär kör man lan med 2 routers:

Bredband > WAN på router #1
LAN port på router #1 till LAN port på Router #2

Router 2 måste ha DHCP avstängt annars så kommer det bli krockar med adresser i nätet. Med denna koppling så kommer inte NAT eller Router funktioner i Router #2 användas. Allt kommer styras från router #1

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

använd inte router, använd switch. Vad en router gör är att den är gränsen/tullen mellan nätverk. Sätter du upp en router kommer allt bakom den vara ett separat nätverk.

Switchar vet inte vad nätverk är, de bryr sig bara om MAC-adresser. Du vill använda en switch istället.

Generation lost.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Lite trött, men uplink porten ska användas på router1 , inte router 2.

http://linksys.custhelp.com/rnt/rnw/img/enduser/KB4551-003_EN...

Fel, fel. För det första har han två routrar, inte switchar, och då kopplar du in en kabel från lanport X i rotuer 1 till lanport X i router 2. Har själv kopplat så och det fungerar galant, då får jag IP från DHCP server på router 1. Såklart måste man stänga av DHCP servern på router 2, för annars så svarar den ju på requests från klienter och det blir krockar med ipadresser.

Edit: Såg nu att Dr_Spackel redan svarat på ditt inlägg.

Permalänk
Skrivet av Jjespper:

#19 LuXOD

Antar att det här är en ganska efterbliven fråga, men som sagt är inte alls kunnig inom ämnet. Hur stänger man av NAT och DHCP? tänker mig att det är typ att gå in på routerns IP adress på internet eller är jag helt ute och cyklar?

Ja, så är det.

  1. Stäng av strömmen till router nummer 2.

  2. Koppla in en dator till router nummer 2.

  3. Se till så att router nummer 2 ej är kopplad till router nummer 1.

  4. Slå på strömmen till router nummer 2.

  5. Datorn kommer då tilldelas ett lokalt IP-nummer i stil med 192.168.1.X där X är en siffra större än 1.

  6. Router 2 kommer då att nås genom http://192.168.1.1.

  7. Logga in på routern och leta fram inställningen för DHCP och deaktivera den.

  8. Spara inställningarna, logga ut och koppla bort strömmen från router 2.

  9. Koppla in sladden från router 1 till en av LAN-kontakterna på router 2 och sätt på strömmen igen.

  10. Datorerna som nu är anslutna till router 2 kommer att tilldelas IP-nummer från router 1 och alla datorer kommer glatt kunna kommunicera med varandra och med internet.

(Att stänga av strömmen till routern kan vara onödigt. Det viktiga är att anslutna datorer får korrekta IP-nummer annars kan de inte kommunicera korrekt).

Permalänk
Medlem

Asså, finns det inte nog med platser för att även grabben kan koppla in sig på router 2 tillsammans med de andra och köra dubbelnat'at? Internet + samma nät för datorerna.. el problemo le solvo

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Ja, så är det.

  1. Stäng av strömmen till router nummer 2.

  2. Koppla in en dator till router nummer 2.

  3. Se till så att router nummer 2 ej är kopplad till router nummer 1.

  4. Slå på strömmen till router nummer 2.

  5. Datorn kommer då tilldelas ett lokalt IP-nummer i stil med 192.168.1.X där X är en siffra större än 1.

  6. Router 2 kommer då att nås genom http://192.168.1.1.

  7. Logga in på routern och leta fram inställningen för DHCP och deaktivera den.

  8. Spara inställningarna, logga ut och koppla bort strömmen från router 2.

  9. Koppla in sladden från router 1 till en av LAN-kontakterna på router 2 och sätt på strömmen igen.

  10. Datorerna som nu är anslutna till router 2 kommer att tilldelas IP-nummer från router 1 och alla datorer kommer glatt kunna kommunicera med varandra och med internet.

(Att stänga av strömmen till routern kan vara onödigt. Det viktiga är att anslutna datorer får korrekta IP-nummer annars kan de inte kommunicera korrekt).

Tack för hjälpen, all cred till dig. Vi kommer till steg 7 men då kan vi inte logga in på den lokala routerns inställningar, vi har testat usernam+pw som står under routern samt andra som vi googlat fram men inget funderar tyvärr inte. Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

testa lite standard..

admin
password

admin
(lämna blankt)

Och om ni har ändrat det förut, till något ni inte kommer ihåg, återställ routern till fabriksinställningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jjespper:

Tack för hjälpen, all cred till dig. Vi kommer till steg 7 men då kan vi inte logga in på den lokala routerns inställningar, vi har testat usernam+pw som står under routern samt andra som vi googlat fram men inget funderar tyvärr inte. Vad kan det bero på?

Det kan bero på att någon satt ett eget lösenord tidigare? Glöm inte att testa admin + *blankt* och bara blankt också. Använd reset-knappen (fysisk knapp) på routern för att återställa allting till defaults (även lösenord).