Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tror ni att Linux kommer slå igenom inom gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Mobilt BankID är nog inte vad du tror det är. Likna det närmast med att använda telefonen med tillhörande app som en säkerhetsdosa. Du knappar in ditt personnummer i datorns webbläsare på aktuell sida, sedan öppnar du mobilappen och slår in din kod för att bekräfta identifieringen. Så nej, du behöver inte sitta och förlita dig på telefonens bristfälliga webbläsare.

Precis, enda problemet är att vissa sidor, t.ex. Försäkringskassan inte stödjer Mobilt BankID än.

Permalänk
Medlem

Ja! Speciellt om Mantle blir något stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Om det är något som är förlegat så är det att år 2014 sitta och skriva in sudo-kommandon i en terminal. Notera att detta bara är ett exempel på användarvänlighetsproblem i Linux. Samtidigt så är det såna här saker som gör Linux speciellt och uppskattat av en del entusiaster. De tycker att det är kul att mecka lite i OS:et, skriva kommandon, ha stor frihet att anpassa o.s.v. Men påståendet att det är ett OS som passar alla människor finns det ingen som helst verklighetsförankring i.

Precis - jag tycker personligen att "skriva in sudo-kommandon i en terminal" är ett betydligt bättre sätt att underhålla mitt system än någon lösning Windows givit mig, och vim är den mest användarvänliga texteditor jag haft nöjet att använda. "Förlegat" och "användarvänligt" är väldigt subjektiva termer.

Skrivet av Crazy Ferret:

3) Tid är en begränsad råvara. När man skaffat jobb, familj, gymkort/hundkurser/whatever ... ja då är (fri-)tid, om inte en bristvara så åtminstone så pass marginell i sin utsträckning att man inte vill slösa bort den med att hålla på med något som a) man inte är intresserad utav, eller b) är ett måste. Detta går hand i hand med punkt 1.

Som det heter, "Linux is only free if your time is worthless".

Skrivet av aliassund:

En viktig aspekt saknas i diskussionen. Det måste finnas ett ekonomiskt incitament för att olika aktörer ska vilja pusha Linux och det går stick i stäv mot hela idén med Linux.

Precis. De enda som har det idag - på desktop-fronten - är Canonical och Valve. Ubuntu verkar ju ha tappat fart och splittrats upp i en myriad avgreningar, men det ska bli intressant att se vad Valves inblandning i det hela leder till. Om inte annat är jag glad att de portat Source-motorn så jag kan spela Dota 2 på Linux. ^^

OnT:

"Slå igenom" vet jag inte riktigt, men det känns som att åtminstone många indie-utvecklare nuförtiden stöder Linux. Exempelvis är min subjektiva uppfattning att en majoritet av spelen som tas upp i Humble Bundles har Linux-stöd, och många indie-spel på Steam stöder det också. Det är helt klart en positiv trend, men jag tror det kommer dröja innan "AAA"-utvecklarna börjar ta Linux på allvar. Vilket faktiskt kan vara dåligt, rent ekonomiskt, för dem också - bara för att Windows dominerar på desktop-marknaden betyder inte det att Windows nödvändigtvis dominerar bland folk som är intresserade av spel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ALLA datorförsäljare borde göra såhär.

Dator x med Linux: 6000 :-
Dator x med Windows 7000 :-

Det är ju det Windows egentligen kostar (Ungefär). Detta skulle även resultera i billigare datorer så

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Jag tycker att ALLA datorförsäljare borde göra såhär.

Dator x med Linux: 6000 :-
Dator x med Windows 7000 :-

Det är ju det Windows egentligen kostar (Ungefär). Detta skulle även resultera i billigare datorer så

Vem ska betala tiden det för säljare tar att besvara alla samtal om hur Linux fungerar då? Det där har försökts. Mindre risk att sälja utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av beh:

Vem ska betala tiden det för säljare tar att besvara alla samtal om hur Linux fungerar då? Det där har försökts. Mindre risk att sälja utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Man borde iallafall erbjuda valet att köpa en dator utan operativsystem i normala butiker, det jag inte gillar är att man alltid ska behöva betala för win, bygger man en stationär går det ju att undvika men att skaffa en tom laptop är ju inte lätt ens för såna som oss som hänger på det här forumet för de finns inte ens hos de normala komponentbutikerna utan man måste verkligen leta för att få tag på en maskin som säljs tom.

Jag saknar "köp efter behov" och Steamos kanske kommer att kunna ändra på det när det gäller spel, för win är ju egentligen totalt överflödigt för de som ser datorn som en spelmaskin, de klarar sig egentligen lika bra med funktionerna hos en konsol men fördelen med Steamos är ju att det blir en uppgraderingsbar konsol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Det är ju direct x som är den stora boven. Som gör att spelen bara funkar till windows. Hade dom använt nått annat så som OpenGL eller Dice kommande mantle (som jag hoppas får Linux stöd) så hade läget varit annorlunda. Men sålänge spelen görs med Direct X i grunden har Windows monopol.

Hoppas att DX försvinner i och med att Mantle kommer så att vi kan få multiplattformspel och inte enbart för Windows.

Skrivet av Yooriitzz:

Jag tycker att ALLA datorförsäljare borde göra såhär.

Dator x med Linux: 6000 :-
Dator x med Windows 7000 :-

Det är ju det Windows egentligen kostar (Ungefär). Detta skulle även resultera i billigare datorer så

Jag föredrar dator utan OS så att jag kan välja OS själv. Om det skulle vara Linux installerat så skulle det troligen bli Ubuntu och alla gillar inte Ubuntu. Jag bygger ju mina datorer själv så risken är ju inte så stor att man får nåt OS förinstallerat. Är det laptops så är det en helt annan sak

Jag hoppas att Linux slår genom på spelfronten. Ett av problemen är ljudet. Drivrutinen för många ljudkort är inte så bra eller så finns den inte alls för Linux utan man får använda ALSA driver som inte funkar så bra för mig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Jag tycker att ALLA datorförsäljare borde göra såhär.

Dator x med Linux: 6000 :-
Dator x med Windows 7000 :-

Det är ju det Windows egentligen kostar (Ungefär). Detta skulle även resultera i billigare datorer så

Nej, det fungerar inte så.

1. Windows kostar knappast 1000:- per dator för OEMs (HP, Dell etc) att köpa.
2. All bloatware de slänger med gör snarare att de tjänar på att ha Windows.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Hoppas att DX försvinner i och med att Mantle kommer så att vi kan få multiplattformspel och inte enbart för Windows.

Jag föredrar dator utan OS så att jag kan välja OS själv. Om det skulle vara Linux installerat så skulle det troligen bli Ubuntu och alla gillar inte Ubuntu. Jag bygger ju mina datorer själv så risken är ju inte så stor att man får nåt OS förinstallerat. Är det laptops så är det en helt annan sak

Jag hoppas att Linux slår genom på spelfronten. Ett av problemen är ljudet. Drivrutinen för många ljudkort är inte så bra eller så finns den inte alls för Linux utan man får använda ALSA driver som inte funkar så bra för mig

AMD håller ju på att stoppa in ljudbehandlingen i grafikkorten.
AMD TrueAudio http://www.amd.com/us/products/technologies/Pages/amd-trueaud...
Mantle kanske kan styra spelljud också ?
Hursomhelst så lär det ju bli enklare om man slipper ta hänsyn till ljudkort utan bara behöver programmera mot grafikkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man borde iallafall erbjuda valet att köpa en dator utan operativsystem i normala butiker, det jag inte gillar är att man alltid ska behöva betala för win, bygger man en stationär går det ju att undvika men att skaffa en tom laptop är ju inte lätt ens för såna som oss som hänger på det här forumet för de finns inte ens hos de normala komponentbutikerna utan man måste verkligen leta för att få tag på en maskin som säljs tom.

Jag saknar "köp efter behov" och Steamos kanske kommer att kunna ändra på det när det gäller spel, för win är ju egentligen totalt överflödigt för de som ser datorn som en spelmaskin, de klarar sig egentligen lika bra med funktionerna hos en konsol men fördelen med Steamos är ju att det blir en uppgraderingsbar konsol.

Om jag varit ansvarig för butikskedja såsom Siba eller elgiganten hade jag aldrig gett mej in i ett sådant äventyr. Det finns konsumenträtt som man som affärsidkare inte kan avsäga sej. Det skulle bli hopplöst dyrt. Hela poängen med dagens upplägg är ju att entusiaster ("som kan själv") har sina niche-butiker där Svensson inte tittar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aliassund:

Om jag varit ansvarig för butikskedja såsom Siba eller elgiganten hade jag aldrig gett mej in i ett sådant äventyr. Det finns konsumenträtt som man som affärsidkare inte kan avsäga sej. Det skulle bli hopplöst dyrt. Hela poängen med dagens upplägg är ju att entusiaster ("som kan själv") har sina niche-butiker där Svensson inte tittar.

På vilket sätt skulle konsumentlagstiftningen göra det olämpligt menar du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

På vilket sätt skulle konsumentlagstiftningen göra det olämpligt menar du ?

Om man levererar dator med Linux men inte kan hjälpa kunder när de får problem med produkten, eller om kund själv försöker ge sig i kast med att installera ett OS och får problem. Jag menar om kund reklamerar en produkt och påstår att den inte fungerar och personal inte har kunskap att bedöma.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aliassund:

Om man levererar dator med Linux men inte kan hjälpa kunder när de får problem med produkten, eller om kund själv försöker ge sig i kast med att installera ett OS och får problem. Jag menar om kund reklamerar en produkt och påstår att den inte fungerar och personal inte har kunskap att bedöma.

Det lär ju inte vara nått verkligt problem med det för säljer man datorn tom så går den ju att boota med en livelinux för att testa om hårdvaran fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär ju inte vara nått verkligt problem med det för säljer man datorn tom så går den ju att boota med en livelinux för att testa om hårdvaran fungerar.

Säljs datorn komplett med Linux och inte som en hög komponenter antar jag att konsumenten har rätt till viss support på Linux när det inte fungerar, precis som denne har på Windown eller ett problem med t.ex. ett grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Men jag skriver att jag vill ha möjligheten att köpa en dator utan OS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror på sikt så kan linux slå igenom på gaming. Beror lite på hur det går med steambox satsningen. blir den populär och ett x antal linux steam maskiner säljs så kommer de uppnå en kritisk massa där uvecklare av AAA titlar kommer tycka det är lönt att satsa på marknaden.

Steam boxes kan också komma att påverka konsol branchen, inte på kort sikt men på långsikt. Full bakåt kompibalitet och uppgraderad varje år gör att en steambox i slutet på ps4:ans och xbones livscykel kommer se mycket attraktiv ut.

Vi får se hur satsningen går helt enkelt.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Linux är grunden till android, servrar och en massa annat så det har praktiskt taget redan slagit igenom. Fast om du syftar på Linux för skrivbordsanvändare så tycker jag inte att det blivit en favorit direkt.

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men jag skriver att jag vill ha möjligheten att köpa en dator utan OS.

Ahh, sorry missade det. Att sälja dator utan OS torde inte vara något problem. Men för mass tillverkning verkar det lukrativt med bloatware + Windows.

Permalänk
Medlem

Ja det finns många fördelar med Steam-Box Konceptet:

  • I princip oändligt bakåtkompatibel

  • Du kan "Göra" en av vilken dator som helst. Har du en gammal dator har du en steambox.

  • Kan uppgraderas efterhand

  • Kan både göras billig och prisvärd eller stark och påkostad.

  • Du har samma spel till datorn och kan även spela med dom som kör med "Desktop

Det är ju ett sånt jävla bra koncept. Kan i prinip inte komma på någon nackdel förutom spelen som inte finns till den än då

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yooriitzz:

Ja det finns många fördelar med Steam-Box Konceptet:

  • I princip oändligt bakåtkompatibel

  • Du kan "Göra" en av vilken dator som helst. Har du en gammal dator har du en steambox.

  • Kan uppgraderas efterhand

  • Kan både göras billig och prisvärd eller stark och påkostad.

  • Du har samma spel till datorn och kan även spela med dom som kör med "Desktop

Det är ju ett sånt jävla bra koncept. Kan i prinip inte komma på någon nackdel förutom spelen som inte finns till den än då

Jag skulle bli förvånad om inte Steams linuxsortiment fungerar direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag skulle bli förvånad om inte Steams linuxsortiment fungerar direkt.

Självklart fungerar Linux-Sortimentet utmärkt! Men the sortiment is not much to häng in the julgran.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Ahh, sorry missade det. Att sälja dator utan OS torde inte vara något problem. Men för mass tillverkning verkar det lukrativt med bloatware + Windows.

Precis, det är just den biten som är viktig för så många i distributionskedjan, att maximera ett värde i så många avseenden som möjligt för den stora kundkretsen. Vi som är entusiaster är egentligen en kundkrets som många helst slipper eftersom vi är så jäkla pålästa o besvärliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Precis, det är just den biten som är viktig för så många i distributionskedjan, att maximera ett värde i så många avseenden som möjligt för den stora kundkretsen. Vi som är entusiaster är egentligen en kundkrets som många helst slipper eftersom vi är så jäkla pålästa o besvärliga.

Ja bloatware är ju också ett helvete. Ja vi installerar användbara program som du kan behöva. Tvärr måste du betala extra. Linux har ju mycket bättre program förinstallerade.

Internet Explorer (Dåligt) - Firefox
MS Office(Dyrt) - Libreoffice
Media Player- VLC/Rhythmbox/Noise/Musique.

the list goes on. Det är inte bloatware om programmen är bra. Men datortillverkarna skickar ju bara med massa skit.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yooriitzz:

Ja bloatware är ju också ett helvete. Ja vi installerar användbara program som du kan behöva. Tvärr måste du betala extra. Linux har ju mycket bättre program förinstallerade.

Internet Explorer (Dåligt) - Firefox
MS Office(Dyrt) - Libreoffice
Media Player- VLC/Rhythmbox/Noise/Musique.

the list goes on. Det är inte bloatware om programmen är bra. Men datortillverkarna skickar ju bara med massa skit.

Ja det hade ju varit trevligt om man fick upp en sida där man kunde välja vad man vill ha med i installationen typ som Ninite http://ninite.com/ som både kan göra saker valbara men samtidigt tillåta företag att "marknadsföra" vissa saker på ett mer positivt sätt än att tvinga in dem.
Även linux kunde använda nått liknade just när man installerar operativsystemet för det är ett smidigt system jämfört med att plocka en sak i taget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer bli bättre, men tror det kommer ta ett par år. Först måste steamOS komma i skarp version.
Sen när Intel har utvecklat färdigt Android för x86 kommer det nog smälla till tror jag. Framförallt om OEM:er skickar dualboot med android på datorer som säljs.
Många är nu redan vana med Android och har köpt fler programvaror till android än vad de någonsin köpt till sin windows dator.
Om Android kommer kunna dualbootas tror jag att gemene man/kvinna skulle kunna gå över till "linux". Och med x86+android tror jag mer AAA utvecklare kan bli benägna att utveckla mot ett linux system.
Men som jag tidigare skrev. Det kommer nog ta ett par år. Och då kanske desktop marknaden har blivit ännu mindre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Och då kanske desktop marknaden har blivit ännu mindre...

Mindre Desktop>Färre Windows Licenser säljs löst>Dyrare Windows Licenser>Gamers vill inte betala en massa för OSet>Linux!

Funkar garanterat

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sm4xX:

Ja! Speciellt om Mantle blir något stort.

Förhoppningen ligger väl då på Steam, AMD Kaveri och AMD Mantle.

Tyvärr är väl AMD inte säkraste leverantörer av vassa drivrutiner till Linux.

Men man kan hoppas!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Teoretiskt om det kom ett hårdvarunära API, alá Mantle, som passade det gröna o röda laget o detta Api var x86 ASM eller c++ baserat, så kommer den snurra lika fint på Linux som på Windows. Vilket gör att developer-housen kan utveckla samma kodbas, men nå en större publik. Så kanske.

Permalänk
Medlem

Problemet med Android är att det inte är byggt för navigering med mus och det finns ingen fönsterhanterare. Ska man anpassa Android för att fungera både på dator och i plattor/mobiler hamnar man i samma situation som MS med Windows 8, man får två helt olika interface.

Största möjligheten för Linux att slå igenom på skrivbordet, medans skrivbordet fortfarande finns kvar, är att vi får en tung aktör som likt Apple kan leverera ett helt koncept, med snygg hårdvara och mjukvara som fungerar bra och med tillräckligt många tunga mjukvaruleverantörer med på tåget för att skapa en snöbollseffekt. Men det måste vara någon som tror på det och har en massa pengar att stoppa in i det. Google är väl närmast till hands.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bud986:

Okej Directx 11.2 är på g som antagligen kommer vara låst till win 8.1 det enda intresset microsoft har för Directx är att tvinga folk till nästa version utav windows.
Självklart så kör de Directx på sina egna produkter, men det som Directx erbjuder är knappast banbrytande på något sätt eller unik till Directx snabbt har det ju inte gått häller annars så hade vi nog haft Directx 12 vid det här laget. Samma gäller deras kernel har MS inte ett start "business case" för att göra något skiter dom i det helt och hållet.

Tänker tillbaka till windows XP och Vista "please buy broken vista, oHH you no get directx"

Personligen så tycker jag att openGL eller andra öppna standarder hade varit vettigare för hela pc/gaming industrin.

Precis så. Ingen vågar satsa på Mac/Linux ordentligt för att DirectX är "för stort" och Microsoft låser det helt till sitt eget OS.

Hade DirectX varit fritt, hade Windows verkligen inte varit så stort som det är, för i princip alla andra OS är vettigare på alla sätt att använda.

Skickades från m.sweclockers.com