Behövs ESD-Skydd vid installation av ny FX-9370?

Permalänk

Behövs ESD-Skydd vid installation av ny FX-9370?

Hej! Ska installera min nya processor, en FX-9370. Har bara en fråga, hur riskabelt är det att installera en Cpu utan esd armband? Ended säger att man inte behöver och vissa säger att man ska ha. Vill veta hur ni gör.

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk

om du har vattenburen värme hemma greppa ett element i 30 sek med båda händerna (vattenkranen är annars ett alternativ) så är du urladdad förutsatt att du inte går omkring i foppatofflor eller tjocksockar på ryamatta. och peta inte på pinnarna. Jag skulle dock inte rekommendera att du sitter i en tygsoffa om du är orolig för statisk elektricitet. Detta är dock en individuellt problem jag har en polare som alltid får stötar från dörrhandtag o.s.v. han skulle aldrig få installera en CPU "punkt". esd-armband är i min värld någonting man använder i server hallar där man byter komponenter på racks som är igång osv. Men jag kommer inte att ersätta produkter som andra pajjar för att de gör som jag gör

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk

jag ska hålla till på matbordet, och vi har korkmatte golv=) har inget element nära där men kranen ska väl gå bra? menar nu vanlig vattenkran man har i köket? =), tänkte göra de så fort som möjligt imorgon på morgonen så de blir gjort!

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk

Låt bli element/vattenkranen.

Permalänk

Spelar ingen roll om du tar i alla element och kranar i lägenheten, det är potentialen mellan dig och chassit som spelar roll.

Håll i chassit med en hand eller låt armarna ligga mot chassit, medan du sätter dit dina komponenter, så är du mer skyddad mot ESD.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk

Nu skall vi göra det rätt...

Skrivet av Lord_Moridin:

Spelar ingen roll om du tar i alla element och kranar i lägenheten, det är potentialen mellan dig och chassit som spelar roll.

Håll i chassit med en hand eller låt armarna ligga mot chassit, medan du sätter dit dina komponenter, så är du mer skyddad mot ESD.

Sanning med modifikation.. jobbar som elektriker... för det första, potential spänning kommer alltid leta jordpunkt och vilja nå 0 det är där vi börjar i detta....

Om chassiet inte sitter i en jordpunkt så spelar det ingen roll hur mycket händer han lägger på chassiet.. För att göra detta perfekt...:

Placera komponenter på träbord...

Dra en kopparkabel, t.ex en gammal elkabel, blottlägg koppar och tvinna runt känd jordpunkt, diskbänk, element (radiator) om det är vattenburen, alla elelement har inte jord inkopplad! Tvinna den sedan mot bar hud, t.ex ditt ben... Ta sedan och dra en kabel från samma element till chassiet på datorn fäst på olackad punkt, dvs runt en skruv eller liknande.... Fungerar också att ha chassiets nätdel ansluten till jordat uttag, men detta kan göra också att du FÅR olika jordpotential om inte huset är potentialutjämnat, så tycker kabeln från elementet är bättre... Har du multimeter eller spänningsprovare kan du samtidigt kolla om du har ÄKTA jord i uttaget och sumra mellan element och chassiet/jordstiften i uttaget)

Nu har både du samt dator kopplats till samma jordpotential, dvs eventuell potentiell spänning som finns vid "installationen" har nu jämnats ut och nått 0 pga det gemensamma jordpunkten (elementet)

PS, datorer skall ALLTID, ALLTID ALLTID sitta i jordade uttag! Förrutom de med egen trafo (bärbare mm), jordad stickpropp = SKA sitta i jordat uttag!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av micro1977:

Sanning med modifikation.. jobbar som elektriker... för det första, potential spänning kommer alltid leta jordpunkt och vilja nå 0 det är där vi börjar i detta....

Om chassiet inte sitter i en jordpunkt så spelar det ingen roll hur mycket händer han lägger på chassiet.. För att göra detta perfekt...:

Placera komponenter på träbord...

Dra en kopparkabel, t.ex en gammal elkabel, blottlägg koppar och tvinna runt känd jordpunkt, diskbänk, element (radiator) om det är vattenburen, alla elelement har inte jord inkopplad! Tvinna den sedan mot bar hud, t.ex ditt ben... Ta sedan och dra en kabel från samma element till chassiet på datorn fäst på olackad punkt, dvs runt en skruv eller liknande.... Fungerar också att ha chassiets nätdel ansluten till jordat uttag, men detta kan göra också att du FÅR olika jordpotential om inte huset är potentialutjämnat, så tycker kabeln från elementet är bättre... Har du multimeter eller spänningsprovare kan du samtidigt kolla om du har ÄKTA jord i uttaget och sumra mellan element och chassiet/jordstiften i uttaget)

Nu har både du samt dator kopplats till samma jordpotential, dvs eventuell potentiell spänning som finns vid "installationen" har nu jämnats ut och nått 0 pga det gemensamma jordpunkten (elementet)

PS, datorer skall ALLTID, ALLTID ALLTID sitta i jordade uttag! Förrutom de med egen trafo (bärbare mm), jordad stickpropp = SKA sitta i jordat uttag!

Då vet du också att fram till sent 1900tal så gjordes det nästan bara lägenheter utan jordade uttag vilket gör de "rätt" svårt att göra det du säger. Men visst är det att föredra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

On topic ett ESD-armband kostar runt 70kr varför krångla till det för sig?

Ett par viktiga saker som redan berörts men som kanske bör förtydligas;

1 att hålla i ett element hjälper bara om man vet att elementet verkligen är jordar och om man tar på en icke målad del av elementet (3 lager radiatorfärg isolerar rätt bra )

2 det är inte så att det är säkert om man av-jordat sig mot radiator eller liknande, om man sedan pinnar iväg därifrån för att göra jobbet. Så fort man inte lägre är jordad kan ny statisk elektricitet byggas upp.

3 chassit på datorn är inte jordat om inte en jordad nätkabel sitter i nätägget och är ansluten till ett jordat väguttag. Eller om separat jord dragit från jordpunkt till en omålad yta på chassit. Chassit står normalt på gummifötter så när det står upp är det inte bara ojordat utan kabeln, utan snarare helt isolerat från jord. OBS man bör inte använda metoden att jorda chassit med nätkabeln, om man inte är helt säker på vad man gör. När sladden är i ligger även spänning på, inte bara jorden.

4 Många äldre fastigheter saknar idag fortfarande jordade uttag. Man hittar dock i princip alltid jordade uttag i våtutrymmen så som badrum, kök och tvättstugor. Ta en jordad förläningskabel i gott skick och ta med jorden därifrån.

5 lägg datorn ner på en yta som inte i sig inte medför ökad risk för statistelektricitet ett obehandlat eller betsat träbord (utan duk) är normalt ett bra val som brukar gå att hitta hemma.

6 Undvik klädesplagg som alstra mycket statisk elektricitet, stickade grejer, fleece och plast är tex bra att undvika.

Men som sagt enklast att göra det lätt för sig lägg 70kr på ett band med krokodilklämma, fäst klämman på en bra jordpunkt, lägg datorn på ett bra underlag och sedan är det bara att köra.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

...
4 Många äldre fastigheter saknar idag fortfarande jordade uttag. Man hittar dock i princip alltid jordade uttag i våtutrymmen så som badrum, kök och tvättstugor. Ta en jordad förläningskabel i gott skick och ta med jorden därifrån.
...

Um, ingen bra ide. Tar du jord till ett utrymme/rum utan jord och sedan tar i något som inte är jordat och är dåligt isolerat så lär han göra det bara en gång i sitt liv.

Skrivet av micro1977:

Om chassiet inte sitter i en jordpunkt så spelar det ingen roll hur mycket händer han lägger på chassiet.. För att göra detta perfekt...:

Spelar visst roll, även om chassit är laddat så kommer han själv bli lika laddad och även komponenten om den sitter i sin ESD påse när du sedan lyfter den. Handlar om att komponenten, personen, chassit som man monterar komponenten i har samma potential.

Skrivet av Den_Samme:

Du har fel..

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Um, ingen bra ide. Tar du jord till ett utrymme/rum utan jord och sedan tar i något som inte är jordat och är dåligt isolerat så lär han göra det bara en gång i sitt liv.

Hur exakt tänkte du nu...?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Skaffa ett par av dessa så är du nog säker http://www.conrad.se/Antistatiska-handskar.htm?websale8=conra...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Hur exakt tänkte du nu?

Om du drar jord med förlängningskabel från ett rum (köket) till ett annat rum som inte har jord så blandar kommer du nu elektronik som är kopplad till både jordade och ojordade uttag i rummet. Detta är något du skall undvika.

Blanda jord och icke-jord i ett och samma rum är ett big NO-NO

Citat:

Det snuttjulle är ute efter är att om du ansluter brödrosten i ett ojordat uttag och har en annan brödrost intill, fast i ett jordat uttag så finns risken att även du blir rostad om den ojordade brödrosten leder fel och du tar i båda rostarna samtidigt.

http://www.byggahus.se/forum/el/134818-vad-ar-risken-med-att-...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MichaSWE:

Hur exakt tänkte du nu...?

Jag antar att han menar den betydligt bättre jordningsmöjligheten som ett jordat chassi har kontra det rätt höga motståndet genom fötter/skor/golv. Har du en jordad apparat där höljet är kopplat till skyddsjorden och du tar i något annat, icke-jordat men strömförande pga elfel (och eftersom det saknar jordning har inte säkringen gått) samtidigt så blir du betydligt bättre grillad eftersom skyddsjorden har i princip noll motstånd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Om du drar jord med förlängningskabel från ett rum (köket) till ett annat rum som inte har jord så blandar kommer du nu elektronik som är kopplad till både jordade och ojordade uttag i rummet. Detta är något du skall undvika.

Blanda jord och icke-jord i ett och samma rum är ett big NO-NO

http://www.byggahus.se/forum/el/134818-vad-ar-risken-med-att-...

Det är igen skillnad i huruvida du har ett jordat uttag i det rum du befinner dig eller om du har en förlängningskabel som är jordad och sitter i jordat uttag i ett annat rum. Hade det varit så hade tex all form av uttag för utomhusbruk medfört rätt stora problem. Det hade heller inte varit möjligt att installera jordade uttag i en fastighet alls, då det just innebär att man tar en jordad anslutning in i ett "ojordat utrymme/rum"

Men absolut big NO NO att hålla på att pilla med ojordade spänningssatta apparater, när man själv är jordad. Fast det känns faktiskt rätt ordentligt off topic

Skrivet av MultiMan:

Jag antar att han menar den betydligt bättre jordningsmöjligheten som ett jordat chassi har kontra det rätt höga motståndet genom fötter/skor/golv. Har du en jordad apparat där höljet är kopplat till skyddsjorden och du tar i något annat, icke-jordat men strömförande pga elfel (och eftersom det saknar jordning har inte säkringen gått) samtidigt så blir du betydligt bättre grillad eftersom skyddsjorden har i princip noll motstånd.

Nu är ju dock inte tanken att man skall jorda sig för att sedan gå runt och tafsa på en massa strömförande trasiga apparater som sitter i ojordade uttag, då har man liksom missat poängen lite med vad som diskuteras i denna tråden tycker jag.

Men jo det kan vi vara helt överens om det är en dålig ide att koppla sig själv som någon from av jordspett och sedan gå runt och jorda diverse saker som är spänningsratta men sin egen kropp genom att ta på dem.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Det är igen skillnad i huruvida du har ett jordat uttag i det rum du befinner dig eller om du har en förlängningskabel som är jordad och sitter i jordat uttag i ett annat rum. Hade det varit så hade tex all form av uttag för utomhusbruk medfört rätt stora problem. Det hade heller inte varit möjligt att installera jordade uttag i en fastighet alls, då det just innebär att man tar en jordad anslutning in i ett "ojordat utrymme/rum"

Nej, det är väl därför som elsäkerhetsverket kräver att om du 'uppgraderar' ett uttag i ett rum, ifrån ojordat, till jordat, så skall samtliga uttag jordas, med det menas inte att dra en förlängningskabel ifrån ett annat rum, matat ifrån en annan grupp i centralen.

Du vill ha samma potential på all utrustning som kan sammankopplas (tv-mottagare och tv e.t.c), annars hade elsäkerhetsverket inte haft föreskrifter kring detta.

Visst, om detta är något som du känner att du vill utforska, gör det, men råd inte någon annan att göra det.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johan^junior:

Nej, det är väl därför som elsäkerhetsverket kräver att om du 'uppgraderar' ett uttag i ett rum, ifrån ojordat, till jordat, så skall samtliga uttag jordas, med det menas inte att dra en förlängningskabel ifrån ett annat rum, matat ifrån en annan grupp i centralen.

Du vill ha samma potential på all utrustning som kan sammankopplas (tv-mottagare och tv e.t.c), annars hade elsäkerhetsverket inte haft föreskrifter kring detta.

Visst, om detta är något som du känner att du vill utforska, gör det, men råd inte någon annan att göra det.

se redigerat svar ovan. Det är jag fullt medveten om jag jobbar med projektering av en hel del ombyggnationer och även en hel del tillfällig el-distribution. Jag har även periodvis en hel del kontakt med just elsäkerhetsverket. Vi kan säkert starta en mycket intressant annan tråd på just detta temat. Just nu har jag tex en pågående diskussion med dem kring brandskyddsbrytare över 63A vid tillfällig el.

Men hur exakt har detta någonting alls att göra med att ta en jord från tex intilliggande tvättstuga till matsals bordet där datorn ligger som man vill skydda mot esd-skador? Jag kanske är naiv men jag utgår från att folk inte är dummare än att dem bara har sin urkopplade dator på bordet och inte tänkt rada upp hela husets inkopplade hemelektronik och köksredskap bredvid för klappa lite på den och se vad som händer.

Mitt tidigare svar baserades på uttalandet att det är farligt att dra in en jordad kabel i ett ojordat rum/utrymme. Det är det inte det som är farligt är att få en felaktig jordning mellan jordat och ojordat via tex person eller utrustning. Det är dock en helt annan sak och inte vad som skrevs. Hade Commander skrivit "Obs tänk på att vara försiktig så du inte kommer åt något som är strömförande som inte är jordat när du själv är det" så absolut inga konstigheter alls. Nu skrev han dock att det i princip är farligt att ta med en jordat kabel in i ett utrymme som inte är jordat. Det var därför jag bad honom utveckla det.

Jag finner det dock intressant att det tydligen är så att ni reagera på det men inte på rekommendationer på att på annat sätt jorda sig själv i ett ojordat utrymmet tex via radiator som föreslagits tidigare i tråden. Med er problemformulering om den överhägnade risken att bli utsatt för spänning från tex en trasig produkt som inte sitter i jordat uttag. Tror ni att det hade varit bättre att bli det om man sitter jordad i en radiator?

För dem i tråden som undrade om ESD-skydd så kvarstår min tidigare rekommendation, det funkar alldeles utmärkt. Bygger man ofta kan det dock vara värt att (som jag själv har), införskaffa sig en ESD-matta också. Då är det lättare att ta han om alla lösa komponenter på ett bra sätt etc. Då det dock har först på tal och kanske är vanligare än jag kunnat föreställa mig. OBS! ta inte i några spänningssatta produkter eller något annat som kan medföra att du kommer i kontakt med spänning när du är har kopplat på en jord på din kropp. Det är farligt. Detta gäller i så väl ojordade som jordade rum/utrymmen.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Jag finner det dock intressant att det tydligen är så att ni reagera på det men inte på rekommendationer på att på annat sätt jorda sig själv i ett ojordat utrymmet tex via radiator som föreslagits tidigare i tråden. Med er problemformulering om den överhägnade risken att bli utsatt för spänning från tex en trasig produkt som inte sitter i jordat uttag. Tror ni att det hade varit bättre att bli det om man sitter jordad i en radiator?

Nej, men titt som tätt har en del tomtar skrivit att "man skall jorda sig i ett element", varenda gång har de blivit tillrättavisade i spaltmeter. Problemet med det du skrev, på dig lät det nästan som en uppmuntran att dra en skarvsladd ifrån ett jordat uttag i en byggnation, för att "få jord" i ett icke jordat utrymme.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Avstängd

dagens prylar är så bra skyddade att man behöver inte armband och jag har inte använt nått på nån av mina burkar från pentium 2 tiden och framåt och massor av burkar jag fixat har jag inte heller haft det på och dom har överlevt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johan^junior:

Nej, men titt som tätt har en del tomtar skrivit att "man skall jorda sig i ett element", varenda gång har de blivit tillrättavisade i spaltmeter. Problemet med det du skrev, på dig lät det nästan som en uppmuntran att dra en skarvsladd ifrån ett jordat uttag i en byggnation, för att "få jord" i ett icke jordat utrymme.

Då verkar det som vi böjar närma oss någon form av samsyn. Jag svarade på hur man skyddar sig mot ESD-skador på sina prylar. Jag tyckte det var rätt tydligt i min tidigare inlägg att inget av det man då skruvar med skall vara spänningssatt.

Skrivet av lord_vasagos:

dagens prylar är så bra skyddade att man behöver inte armband och jag har inte använt nått på nån av mina burkar från pentium 2 tiden och framåt och massor av burkar jag fixat har jag inte heller haft det på och dom har överlevt

Det där är bara helt enkelt fel. Om du vill kan jag mot porto skicka ett par ESD-skadade grafikkort med mera som inte åkt till tippen ännu. Brukar få in lite sånt av och till från folk som byggt sina datorer själva (ofta förstagångsbyggare) som haft samma inställning till ESD-skydd som du har. Resultat blir att jag får bygga om deras burkar och beställa nya grejer. Med det sagt betyder det naturligtvis inte att man garanterat får en ESD-skada på en produkt om man inte har ESD-skydd men det är i min mening väldigt onödigt att ta den risken.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MichaSWE:

Det där är bara helt enkelt fel. Om du vill kan jag mot porto skicka ett par ESD-skadade grafikkort med mera som inte åkt till tippen ännu. Brukar få in lite sånt av och till från folk som byggt sina datorer själva (ofta förstagångsbyggare) som haft samma inställning till ESD-skydd som du har. Resultat blir att jag får bygga om deras burkar och beställa nya grejer. Med det sagt betyder det naturligtvis inte att man garanterat får en ESD-skada på en produkt om man inte har ESD-skydd men det är i min mening väldigt onödigt att ta den risken.

ESD är en risk vist men i dag en ganska liten sådan då allt är bättre skyddat för esd än äldre prylar var
man kanske inte ska gå och rugga fötterna på en heltäckningsmatta och utmana ödet men jag tycker många överdriver risken när det många gånger är värmerelaterade problem där nån ic gått än ESD och oftast är dom ESD skyddade så dom tål mindre urladdningar

många företag som bygger datorer använder inte esd armband i dag och jag skulle säga det är lite 50/50 iaf där jag varit och en del gillar att använda det som bortförklaring då hårdvara gått sönder för att det ska låta bra när dom skyddar sig själv
jag säger inte att man inte ska använda det men tycker det är mycket hysteri över det med och jag har själv haft öppna burkar stående som jag poppat i och ur hårdvara i säkert 200 gånger utan armband och dom har inte dött av esd ..så bra vist ..helt nödvändigt ..nej inte alls

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lord_vasagos:

ESD är en risk vist men i dag en ganska liten sådan då allt är bättre skyddat för esd än äldre prylar var
man kanske inte ska gå och rugga fötterna på en heltäckningsmatta och utmana ödet men jag tycker många överdriver risken när det många gånger är värmerelaterade problem där nån ic gått än ESD och oftast är dom ESD skyddade så dom tål mindre urladdningar

många företag som bygger datorer använder inte esd armband i dag och jag skulle säga det är lite 50/50 iaf där jag varit och en del gillar att använda det som bortförklaring då hårdvara gått sönder för att det ska låta bra när dom skyddar sig själv
jag säger inte att man inte ska använda det men tycker det är mycket hysteri över det med och jag har själv haft öppna burkar stående som jag poppat i och ur hårdvara i säkert 200 gånger utan armband och dom har inte dött av esd ..så bra vist ..helt nödvändigt ..nej inte alls

Bilar idag byggs väldigt säkra, säkrare än någonsin faktiskt. Det finns krockkuddar överallt och deformationszoner. Jag har aldrig krockat så varför ska jag ha säkerhetsbälte när jag kör?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

För att det blir lite onödiga utgifter när polisen ser dig?

som kan sparas som buffert i fall ESD döden kommer eller rysskylan kommer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w