Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Riktigt skönt ljus! Gillar ljuset/'strålen' som faller över bollen uppifrån eller om det bara är i bakgrunden.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Gata by Cleanus, on Flickr

Kyrka by Cleanus, on Flickr

Gata by Cleanus, on Flickr

Permalänk
Medlem

Hisingsparken 02 by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Västerås by attila96, on Flickr

Light over the lighthouse by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ISO 200 och kornigt fotografi. Jag ville inte öka på exponeringen, då jag ville behålla samma ljussättning som i verkligheten

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Jag var ute och passade på att fotografera is här om dagen. Tydligen ska det dra varmare breddgrader där jag bor och töa bort all vinter, så ibland får man ta sig i kragen och traska ut och faktiskt fotografera när det finns möjlighet

Chasing ice by ExcessLight, on Flickr

Monochrome ice by ExcessLight, on Flickr

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Fir trees by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk

What Happens To Walls That Talk by bjoernfan, on Flickr

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Inaktiv

Jeanshunden

Permalänk
Medlem

Skärpan på ögonen sitter inte riktigt perfekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oyegie:

Skärpan på ögonen sitter inte riktigt perfekt.

Tack för kritiken Har svårt att få till det med mitt 35mm f/1,8 objektiv. Något bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Tack för kritiken Har svårt att få till det med mitt 35mm f/1,8 objektiv. Något bra tips?

Ställ in bländaren till nåt högre värde så du får längre skärpedjup tex.

Permalänk
Expertgissare

Har inte fotograferat "seriöst" förut utan bara planlöst med autoläget, tänkte jag skulle försöka ändra på det med manuella inställningar och fota med RAW.
Här kommer tre bilder som jag nyligen tagit

Bilden nedan hade jag svårt att bli nöjd med, vet inte om det går att rädda på något vis. Använder mig av Lightroom.
Blå fin himmel med lika blå snö

Eller bra fin snö med grå trist himmel.

Och sista bilden för nu

Kom gärna med förslag på förbättringar mm

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har inte fotograferat "seriöst" förut utan bara planlöst med autoläget, tänkte jag skulle försöka ändra på det med manuella inställningar och fota med RAW.
Här kommer tre bilder som jag nyligen tagit
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39882914/Bilder/DSC02535-...

Bilden nedan hade jag svårt att bli nöjd med, vet inte om det går att rädda på något vis. Använder mig av Lightroom.
Blå fin himmel med lika blå snö
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39882914/Bilder/DSC02548-...

Eller bra fin snö med grå trist himmel.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39882914/Bilder/DSC02548-...

Och sista bilden för nu
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39882914/Bilder/DSC02688-...

Kom gärna med förslag på förbättringar mm

Den nedersta skulle du kanske räta upp lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har inte fotograferat "seriöst" förut utan bara planlöst med autoläget, tänkte jag skulle försöka ändra på det med manuella inställningar och fota med RAW.
Här kommer tre bilder som jag nyligen tagit
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39882914/Bilder/DSC02535-...

Bilden nedan hade jag svårt att bli nöjd med, vet inte om det går att rädda på något vis. Använder mig av Lightroom.
Blå fin himmel med lika blå snö
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39882914/Bilder/DSC02548-...

Eller bra fin snö med grå trist himmel.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39882914/Bilder/DSC02548-...

Och sista bilden för nu
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39882914/Bilder/DSC02688-...

Kom gärna med förslag på förbättringar mm

Angående den vita snön/blåa himlen. Du kan ju enkelt lägga dem ovanpå varandra för att sen sudda (använd layer mask, inte suddet) ut de tråkiga delarna av varje bild. På så sätt kan du ju få blå himmel och vit snö. Vet du inte hur man gör detta så sök efter en guide för att göra HDR, görs på samma sätt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av oyegie:

Den nedersta skulle du kanske räta upp lite.

Ska testa det kommer med resultat senare.

Skrivet av Zache_:

Angående den vita snön/blåa himlen. Du kan ju enkelt lägga dem ovanpå varandra för att sen sudda (använd layer mask, inte suddet) ut de tråkiga delarna av varje bild. På så sätt kan du ju få blå himmel och vit snö. Vet du inte hur man gör detta så sök efter en guide för att göra HDR, görs på samma sätt.

Ja så kan man göra, vet på ett ungefär hur man gör så ska prova det, återkommer med resultat senare idag

Tack för svaren.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare

Så nu har jag fixat lite med bilderna.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

I Think We Got A Leak (Winter Edition) by n_micke, on Flickr

I Think We Got A Leak (Winter Edition) by n_micke, on Flickr

Haunted Dreams by n_micke, on Flickr

Just Hangin' by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Lekte lite med makron med ett levande ljus, men det blev inte så bra. Fotografiet blev lite för mörkt och när jag skulle öka på exponeringen, så såg jag att ytterkanten av linsen på min kamera hade fått en liten bula på grund av värmen, så jag slutade. Jag får vänta tills jag har ett förstoringsglas

Maja höll på och böka och hade sig. Det hon ville, var ett täcke, så nu ligger hon och sover djupt och snarkar Hon var dock klarvaken när jag fotograferade henne.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Waiting For The Sun by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid bära omkring på kameran men väldigt sällan fotografera. Häromdagen var ljuset förtrollande så jag tog ett par bilder.

DSCF4216 by Bomanson, on Flickr

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Tog en kylig promenad idag och fick med dessa hem...

Wall by Alfredva, on Flickr

Church by Alfredva, on Flickr

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Snorklade med tre olika gluggar:

14/2.5

Egypten 2014 - Snorkling 447 by Zarako, on Flickr

20/1.7

Egypten 2014 - Snorkling 055 by Zarako, on Flickr

45/1.8

Egypten 2014 - Snorkling 200 by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Snorklade med tre olika gluggar:

Den första där var ju bara löjligt snygg! Bra jobbat

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

http://farm6.staticflickr.com/5471/12159570954_b870324611_b.j...

Nexus 4. by Frystpingvin, on Flickr

Försökte ta några produktfoton inomhus såhär när man gömmer sig från kylan och mörkret, blev rätt nöjd.

Om du pallar med lite nyttig kritik så kommer den här

Ta inte med handen när du ska ta produktfoto, dels för att det inte är ett "rent" produktfoto.

Och för din egen skull, för att få bästa möjliga skärpa, det får man inte när man håller produkten i handen då man svajar. Hur stilla man än vill hålla det, så går det inte.
Resultatet blir rörelseoskärpa, även om man har en kort slutartid.
Lägg mobilen i ett egenbyggt ljustält och belys från sidorna, och sätt kameran på ett stativ och tryck av med en fjärrkontroll för att inte rubba någonting.
Har du ingen fjärrutlösare går det utmärkt att använda tidutlösaren på kameran.

Du är en väldigt duktig fotograf Marie96! (och jag tröttnar aldrig på dina bilder av din kära ek)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Om du pallar med lite nyttig kritik så kommer den här

Ta inte med handen när du ska ta produktfoto, dels för att det inte är ett "rent" produktfoto.

Och för din egen skull, för att få bästa möjliga skärpa, det får man inte när man håller produkten i handen då man svajar. Hur stilla man än vill hålla det, så går det inte.
Resultatet blir rörelseoskärpa, även om man har en kort slutartid.
Lägg mobilen i ett egenbyggt ljustält och belys från sidorna, och sätt kameran på ett stativ och tryck av med en fjärrkontroll för att inte rubba någonting.
Har du ingen fjärrutlösare går det utmärkt att använda tidutlösaren på kameran.

Ja absolut, kritik är alltid bra! Men kan inte säga att jag håller med dig i det här fallet, målet var inte att göra ett "rent" produktfoto utan ville jag ville ha med handen (det är ju trots allt där mobilen oftast brukar vara). Har ett par "renare" produktfoton där den ligger bra belyst på en enkel bordskiva också, men jag föredrog dessa bilder.

Edit: Håller alltså med om att "rena" produktfoton inte borde innehålla handen, men det var helt enkelt inte mitt mål när jag tog dessa bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Ja absolut, kritik är alltid bra! Men kan inte säga att jag håller med dig i det här fallet, målet var inte att göra ett "rent" produktfoto utan ville jag ville ha med handen (det är ju trots allt där mobilen oftast brukar vara). Har ett par "renare" produktfoton där den ligger bra belyst på en enkel bordskiva också, men jag föredrog dessa bilder.

Edit: Håller alltså med om att "rena" produktfoton inte borde innehålla handen, men det var helt enkelt inte mitt mål när jag tog dessa bilder.

Fattar exakt vad du menar. Jag missade "produktfoton" i ditt inlägg helt. (Alltså dom två viktiga " )

Edit/ produktfoton är ett väldigt roligt ämne (och stort) och en rolig hobby som man lär sig massor av.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Fick min nya kamera idag YAY! Har tidigare bara fotat med nikon D40 så ett enormt lyft att fota med D7000! Tog en bild för att testa såhär i det trista vädret.

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Borde ta mig ut och plåta mer jag också, har inte blivit mycket alls på senaste tiden. Hur gör ni, går ni ut i ur och skur med kameran över axeln och tar kort på vad som helst, eller är det speciella tillfällen?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H