Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är lite det tråden handlar om.

Läste lite och det verkar vara baserat på det äldre Android 4.2? Hur är det med garantin om man trycker in något sådant här, vet du det?

Jag vet inte säkert beträffande garantin. Jag räknar kallt med att den inte gäller när man bytt OS. Jag skaffade S3:an för att experimentera med. Jag avskyr tekniska anordningar som jag inte har kontroll över.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Poster:

AOSP står för Android Open Source Project.

Sant

Permalänk
Avstängd

På nyare telefoner från Samsung, exempelvis kom det på min Note 2 i och med 4.3-uppdateringen, så har Samsung, inte låst bootloadern, men håller koll på den så att de vet om du lagt in en custom rom. Detta betyder att garantin när det gäller mjukvaran förgås, men hårdvaran omfattas ju fortfarande om inte de kan bevisa att det är din osignade mjukvara som orsakat problemet.

Personligen känner jag att tiden då man var tvungen att lägga in en Custom rom är förbi, de är tillräckligt snabba i grundläget och nästan alla funktioner från diverse roms finns ju som standard eller som appar numera, exempelvis toggles i notifikationsfältet, låsskärmswidgets osv. En rom är ett bra sätt att blåsa liv i en gammal telefon som inte får uppdateringar längre, men en telefon under garanti känns det bara onödigt på IMHO. Det är ju fint att möjligheten finns förstås, men för mig är det för mycket mek för för lite utdelning. Googles fula blå-gråa gränssnitt istället för Samsungs fula grön-gråa är inte tillräckligt för att lägga den tiden det tar liksom.

Permalänk
Medlem

De jag undrar är, varför gå till en s3a, när s4 och s4+ finns ute? Har en s4, och den slår iphone 4s på fingrarna så de skriker om de. Enda nackdelen är den är plastig, men då finns de sony z1 att välja på istället. Kommer aldrig skaffa ios igen

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av eparaggare:

De jag undrar är, varför gå till en s3a, när s4 och s4+ finns ute? Har en s4, och den slår iphone 4s på fingrarna så de skriker om de. Enda nackdelen är den är plastig, men då finns de sony z1 att välja på istället. Kommer aldrig skaffa ios igen

Menar inget fanboywar eller någonting men då jag endast haft iPhone i några år så undrar jag vad som S4an slår 4s på fingrarna.. Tänkte bara att iPhone är ju stabil, får senaste uppdateringar och spel osv fungerar som senare telefonerna hehe lite nyfiken för är lite intresserad att kanske köpa någon androidlur istället för att fortsätta köra med iPhone..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eparaggare:

De jag undrar är, varför gå till en s3a, när s4 och s4+ finns ute? Har en s4, och den slår iphone 4s på fingrarna så de skriker om de. Enda nackdelen är den är plastig, men då finns de sony z1 att välja på istället. Kommer aldrig skaffa ios igen

För att mitt intresse för mobiler är i det närmaste ointressant och jag vill inte lägga en förmögenhet på något så simpelt som en mobil, jag vill bara att det ska fungera ordentligt.

Nu har jag dock testat det 'bästa av två världar' och jag vart inte alls nöjd med vad Android hade att erbjuda.

Telefonen i sig är väl okej, om aningen plastig. Den är inte greppvänlig för fem öre och att snabbt kunna skriva ett meddelande med ena handen är bara att förglömma.

Får se mig om efter en ny iphone 4s istället för denna Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samsung är nog nästan ensamt skyldiga till att Android har rykte om sig att vara slött och fult.
Vet inte vad de har för folk som skriver deras TouchWiz-skal till Android, men det är större, tyngre och slöare än allt annat jag stött på.
Statistiken här är rätt talande för hur mycket Bloatware Samsung har på sina lurar:
http://www.swedroid.se/sa-har-mycket-utrymme-tar-systemet-upp...

Permalänk
Medlem

För er som säger att Android är långsamt, jag kör 4.4 kitkat på min samsung galaxy s (i9000) med 512 mb ram och 1ghz processor, och det är snabbare än min klasskompis iPhone 5.

Permalänk
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

För er som säger att Android är långsamt, jag kör 4.4 kitkat på min samsung galaxy s (i9000) med 512 mb ram och 1ghz processor, och det är snabbare än min klasskompis iPhone 5.

Cyanogen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

För er som säger att Android är långsamt, jag kör 4.4 kitkat på min samsung galaxy s (i9000) med 512 mb ram och 1ghz processor, och det är snabbare än min klasskompis iPhone 5.

Och då bryter du garantin vilket inte är intressant för en del användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Och då bryter du garantin vilket inte är intressant för en del användare.

Då är det bara att unroota..
Min S3a är smooth, inga laggproblem? Jag har 4.3 stock rom, inte rootat. Prova att återställa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

För att mitt intresse för mobiler är i det närmaste ointressant och jag vill inte lägga en förmögenhet på något så simpelt som en mobil, jag vill bara att det ska fungera ordentligt.

Nu har jag dock testat det 'bästa av två världar' och jag vart inte alls nöjd med vad Android hade att erbjuda.

Telefonen i sig är väl okej, om aningen plastig. Den är inte greppvänlig för fem öre och att snabbt kunna skriva ett meddelande med ena handen är bara att förglömma.

Får se mig om efter en ny iphone 4s istället för denna Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också en 4S och en S3 (från jobbet). S3'an är rena skräpet i jämförelse. Den pensioneras nu när jag köpt 5S så får 4S bli jobbtelefon.

Skrivet av Madz:

Då är det bara att unroota..
Min S3a är smooth, inga laggproblem? Jag har 4.3 stock rom, inte rootat. Prova att återställa den.

Då ser du nog dåligt. Den flyter jättebra när den väl kommit igång det kan jag hålla med om, men det kan ta en stund efter man låst upp den.
Och rätt vad det är börjar den omotiverat lagga igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Jag har också en 4S och en S3 (från jobbet). S3'an är rena skräpet i jämförelse. Den pensioneras nu när jag köpt 5S så får 4S bli jobbtelefon.

Då ser du nog dåligt. Den flyter jättebra när den väl kommit igång det kan jag hålla med om, men det kan ta en stund efter man låst upp den.
Och rätt vad det är börjar den omotiverat lagga igen.

Vad är det du anser är dåligt med S3 och varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vad är det du anser är dåligt med S3 och varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Framför allt hur slö den är.
Jämfört med min 4S så har den dubbelt ram och en 1.2GHz (?) quadcore mot dualcore 800MHz. Då tycker man iaf att den kunde få menyerna att flyta och inte ta en evighet att vakna när man trycker på knappen. Jag har testat en drös launchers och det ena med det andra, men fortfarande inte i närheten av flytet hos ens 4S. Eftersom det är en jobbtelefon har jag inte rootat och bytt rom, det skulle väl möjligen kunnat göra saken bättre. Jag har haft en htc hero och en desire z med, de blev ju iaf en del piggare av peta in custom romar.
Sen är den väldigt plastig också.

Och så är appar (alltså samma appar) generellt mer välgjorda till iOS. Det är förstås inte S3'ans fel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har också en 4S och en S3 (från jobbet). S3'an är rena skräpet i jämförelse. Den pensioneras nu när jag köpt 5S så får 4S bli jobbtelefon.

Då ser du nog dåligt. Den flyter jättebra när den väl kommit igång det kan jag hålla med om, men det kan ta en stund efter man låst upp den.
Och rätt vad det är börjar den omotiverat lagga igen.

Hur menar du nu? Att den är seg efter man låst upp den eller att den är seg att låsa upp? Alla samsung telefoner har problemet att den är seg att låsa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Hur menar du nu? Att den är seg efter man låst upp den eller att den är seg att låsa upp? Alla samsung telefoner har problemet att den är seg att låsa upp.

Både och.
Sen kan tilläggas att jag förstår inte android kan användas som arbetsredskap, exchange-stödet och mail-appen är ett skämt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Både och.
Sen kan tilläggas att jag förstår inte android kan användas som arbetsredskap, exchange-stödet och mail-appen är ett skämt.

Androids mail-app brukar dock vara utbytt av tillverkaren, så är i alla fall fallet med Samsung, och där fungerar Exchange utmärkt och är inte jobbigare att sätta igång/konfigurera än på Iphone. Man kan också installera andra mail-appar om man känner för det, till exempel är K-9 ganska populär (och gratis och Open Source), om man vill ha annan funktionalitet än standard. Iphone är inte dålig eller sämre på det här, förutom på grund av skärmstorleken, men den är inte bättre på något sätt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Androids mail-app brukar dock vara utbytt av tillverkaren, så är i alla fall fallet med Samsung, och där fungerar Exchange utmärkt och är inte jobbigare att sätta igång/konfigurera än på Iphone. Man kan också installera andra mail-appar om man känner för det, till exempel är K-9 ganska populär (och gratis och Open Source), om man vill ha annan funktionalitet än standard. Iphone är inte dålig eller sämre på det här, förutom på grund av skärmstorleken, men den är inte bättre på något sätt heller.

Inställningarna har jag inget att klaga på, det är lika lätt på båda.
Jag har testat K-9 mfl, tyckte fortfarande ingen av dem var särskilt bra.

Jag minns inte vad de heter nu, men det finns ett par appar som tydligen ska vara riktigt bra för exchange, de kostar dock över hundralappen och det tänker jag inte lägga på en jobb-lur.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Tack för ditt inlägg, men du bevisar lite av det jsg skriver. Det krävs tydligen en massa extra program för att telefonen ska kännas brukbar, som dessutom kostar.

Du får gärna länka vart man kan hämta dessa custom roms som inte knäcker garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Att telefonen känns så pass dålig från början är ju trist...

Allt finns att få tag på via Google Play, bara in på marknaden och ladda ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Cyanogen?

Yess

Permalänk
Inaktiv

Hittade ett riktigt sjukt fel med Samsung S3, 4.3: det går inte att skriva ut till annat än Samsung-skrivare?!?!!

Min första tanke var; Android är öppet och fritt...haha? Min nya skrivare är trådlös och fungerade perfekt till både iPhone 3GS och iPhone 4S utan några inställningar alls - det bara fungerade!

...som med allt som Apple gör, det bara fungerar!

Min andra tanke var...tillverkar Samsung ens några skrivare?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hittade ett riktigt sjukt fel med Samsung S3, 4.3: det går inte att skriva ut till annat än Samsung-skrivare?!?!!

Min första tanke var; Android är öppet och fritt...haha? Min nya skrivare är trådlös och fungerade perfekt till både iPhone 3GS och iPhone 4S utan några inställningar alls - det bara fungerade!

...som med allt som Apple gör, det bara fungerar!

Min andra tanke var...tillverkar Samsung ens några skrivare?!

Alla dina problem är kopplade till att du köpt en Samsung, det har inte så mycket med Android att göra. Min Nexus 5 skriver med glädje ut till min HP-skrivare via WiFi. Samsung tillverkar en del laserskrivare.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Med nytt abonnemang gick jag och frugan över till Telia med tillhörande mobiltelefoner.

Jag har kört med en iphone 4s ett bra tag men kände att en ny mobil kunde vara skoj.

Så fel jag hade!

Skulle någon vänlig själ vilja berätta vad som är så bra med dessa mobiler och system? Jag känner mig fullständigt handikappad.

- Trots inställningarna korrekta så fungerar inte stavningen per automatik (en normal man kan inte skriva på dessa tangentbord utan att trycka fel).

- Telefonen känns otroligt slö i jämförelse med min iphone 4s. Menyer tar tid, allt är löjligt ologiskt upplagt och apparna är bara ett stort skämt.

Vad jag har förstått så kan man (som med iphone) inte installera något "custom" utan att helt röja allt vad garanti handlar om, så...

...vad är det som gör det här skräpet så populärt?!

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är varför iphone är så populärt...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Hittade ett riktigt sjukt fel med Samsung S3, 4.3: det går inte att skriva ut till annat än Samsung-skrivare?!?!!

Min första tanke var; Android är öppet och fritt...haha? Min nya skrivare är trådlös och fungerade perfekt till både iPhone 3GS och iPhone 4S utan några inställningar alls - det bara fungerade!

...som med allt som Apple gör, det bara fungerar!

Min andra tanke var...tillverkar Samsung ens några skrivare?!

Det går att skriva ut till andra skrivare.. Vilken skrivare har du?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Hittade ett riktigt sjukt fel med Samsung S3, 4.3: det går inte att skriva ut till annat än Samsung-skrivare?!?!!

Min första tanke var; Android är öppet och fritt...haha? Min nya skrivare är trådlös och fungerade perfekt till både iPhone 3GS och iPhone 4S utan några inställningar alls - det bara fungerade!

...som med allt som Apple gör, det bara fungerar!

Min andra tanke var...tillverkar Samsung ens några skrivare?!

Samsung tillverkar en massa skrivare, men det fungerar att skriva ut till andra också ifall de har en app eller stöder Googles Cloud Print. IOS stöder på samma sätt skrivare med egen IOS-app eller som stöder Apple Air Print. Det finns vissa små men viktiga skillnader mellan Cloud Print (CP) och Air Print (AP), främst är att AP endast stöds officiellt av Apple-enheter medan CP kan stödas från alla håll (Android och Windows men också IOS och diverse andra system). En annan viktig skillnad är att AP i princip är att printa över WiFi/BT fast med förenklad parning medan CP alltid skickar det du ska skriva ut via Google, vilket kan upplevas som integritetskränkande men som också innebär att du kan skriva ut till skrivare anslutna till ditt Google-konto oavsett var du är, AP fungerar bara lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

- Telefonen känns otroligt slö i jämförelse med min iphone 4s. Menyer tar tid, allt är löjligt ologiskt upplagt och apparna är bara ett stort skämt.

Jag kan hålla med om att orginal-mjukvaran är väldigt slö. En S2:a som kör Cyanogenmod är i vissa fall snabbare än en Note 2 som kör Samsungs TouchWiz. Jag skulle rekommendera att installera Cyanogenmod som nu har en "Installer" som i princip gör allt jobb.

Skrivet av Segas:

Och då bryter du garantin vilket inte är intressant för en del användare.

Det är inte helt sant. I flesta fall så kan telefonen återställas så att ev. service-verkstad inte ser att den någon gång ens har varit rootad. Även om de nu skulle märka att den har/är rootad så skall de inte få säga något om det då det enligt "Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/44/EG" är tillåtet att modifiera mjukvaran utan att garantin försvinner. Mer info här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Det går att skriva ut till andra skrivare.. Vilken skrivare har du?

Jag har en HP Deskjet 3055A.

Skrivet av snajk:

Samsung tillverkar en massa skrivare, men det fungerar att skriva ut till andra också ifall de har en app eller stöder Googles Cloud Print. IOS stöder på samma sätt skrivare med egen IOS-app eller som stöder Apple Air Print. Det finns vissa små men viktiga skillnader mellan Cloud Print (CP) och Air Print (AP), främst är att AP endast stöds officiellt av Apple-enheter medan CP kan stödas från alla håll (Android och Windows men också IOS och diverse andra system). En annan viktig skillnad är att AP i princip är att printa över WiFi/BT fast med förenklad parning medan CP alltid skickar det du ska skriva ut via Google, vilket kan upplevas som integritetskränkande men som också innebär att du kan skriva ut till skrivare anslutna till ditt Google-konto oavsett var du är, AP fungerar bara lokalt.

Det ska bara skrivas ut direkt till skrivaren, inte via andra parter...det är (självklart) ett enormt stort no-no.

Skrivet av B00tsman:

Jag kan hålla med om att orginal-mjukvaran är väldigt slö. En S2:a som kör Cyanogenmod är i vissa fall snabbare än en Note 2 som kör Samsungs TouchWiz. Jag skulle rekommendera att installera Cyanogenmod som nu har en "Installer" som i princip gör allt jobb.

Det är inte helt sant. I flesta fall så kan telefonen återställas så att ev. service-verkstad inte ser att den någon gång ens har varit rootad. Även om de nu skulle märka att den har/är rootad så skall de inte få säga något om det då det enligt "Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/44/EG" är tillåtet att modifiera mjukvaran utan att garantin försvinner. Mer info här.

Jag testade den och den kräver en installation på datorn också...mac, som inte fungerar...för att os x inte pratar med telefonen öht. Vad sen Samsung skiter i direktiv gällande garanti är väl ungefär samma sak som Apple kör sitt race med ett års garanti (när svensk lag säger tre år).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Jag har en HP Deskjet 3055A.

Det ska bara skrivas ut direkt till skrivaren, inte via andra parter...det är (självklart) ett enormt stort no-no.

Jag testade den och den kräver en installation på datorn också...mac, som inte fungerar...för att os x inte pratar med telefonen öht. Vad sen Samsung skiter i direktiv gällande garanti är väl ungefär samma sak som Apple kör sitt race med ett års garanti (när svensk lag säger tre år).

Ok, jag har iofs. en Brother-app installerat.

Svensk lag (konsumenträttlagen) säger nada om garanti. Det enda du har rätt till är reklamationsrätt i 3 år och det får du även när du köper en Apple-produkt. (att sedan vissa ÅF försöker blåsa kunden är en annan sak). OM det finns garanti kan Aplle, Samsung osv. ha vilka villkor som helst. Problemet med t.ex. customrom är att man kan överklocka, övervolta osv. därför kan det bli problem vid garantiärenden. I såna fall får man istället reklamera produkten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vad sen Samsung skiter i direktiv gällande garanti är väl ungefär samma sak som Apple kör sitt race med ett års garanti (när svensk lag säger tre år).

Fast det stämmer ju inte riktigt:
http://www.apple.com/se/legal/statutory-warranty/