Intel Broadwell försenas till Q4 2014

Permalänk
Melding Plague

Intel Broadwell försenas till Q4 2014

Efterträdaren till processorarkitekturen Haswell skjuts på framtiden. Efter en försening av produktionsstarten rapporteras att de första modellerna dröjer till årets sista kvartal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag som började bli lite sugen på att byta ut min Sandy Bridge i år men får väl vänta till nästa år då. Allt flyter på som det ska ännu men det är mest bara för att jag vill ha något nytt i datorn!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Går i köpbanorna för en ny bärbar.
Överallt ser jag nya datorer med ivy bridge kretsar.
Är marknaden så kaotisk att ingen tillverkare inte ens vågar köpa nya modeller av kretsar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk

Finns varken behov eller konkurrens =/

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Går i köpbanorna för en ny bärbar.
Överallt ser jag nya datorer med ivy bridge kretsar.
Är marknaden så kaotisk att ingen tillverkare inte ens vågar köpa nya modeller av kretsar?

Skickades från m.sweclockers.com

Både Asus och Apple har börjat med haswell. Fast haswell är ju inte så jätte ny heller men senaste.

Permalänk
Medlem

Klart att många laptops förlorar emot surfplattor. Nästan alla billigare varianter sitter med sunkiga 5400 RPMs diskar medans plattor och telefoner har flash-minnen. Som natt och dag i hur responsivt systemet blir.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

Finns varken behov eller konkurrens =/

Behovet finns för mig även om nu nyheterna som spås komma med just Broadwell inte intresserar mig, Pc-master race? Vi kommer snart bli filthy peasants vi med om det fortsätter såhär men då finns det väl förhoppningsvis något annat skoj att pilla på:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Snusfri

Jag som väntar på 5770K eller vad de nu tänker döpa Broadwell i7 upplåsta till.
Passar nästan bra då att Nvidias Maxwell kommer runt samma period med så blir det en ny dator till julen 2015.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skönt, slipper jag känna ett behov av att byta ut min 3930k ett tag till...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Så lagom till man behöver byta ut sin Sandy Bridge kommer Broadwell. Va skönt.

Men det är lite läskigt att det dyker nedåt för PC. Rent krasst betyder det ju att det blir mindre satsning på utveckling inom området. Den skyfflas till andra områden istället.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

Det står att det är försening pga svaga försäljningssiffror, hur kan de blir en försening pga de? Jag tolkar det alltså som att de ville att de skulle försenas då? Kan inte få ihop de på annat sätt.

Permalänk
Medlem

jag antar det är så här det går med bristande konkurrens, fast om det finns stora lager kvar så förstår jag dom.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd

Hört att grafikprestandan i Broadwell ska bli markant bättre, ser framemot det.
Jag tycker att grafikprestandan i min Haswell är rätt trevlig.

Tråkigt att Broadwell är försenad.
Tråkigt att försäljningen gått dåligt, jag var velat köpa en laptop, men det har inte blivit av då jag inte funnit något lockande, allt verkar mest vara skräp. Orkar inte med datorer med processorer ur förra generationen, optiska läsare, VGA portar, USB 2 portar, kass byggkvalité, lågupplösta skärmar, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Det står att det är försening pga svaga försäljningssiffror, hur kan de blir en försening pga de? Jag tolkar det alltså som att de ville att de skulle försenas då? Kan inte få ihop de på annat sätt.

Svag försäljning = når inte budgetmålen = investeringsbudgeten för kommande generation stryps = försening. Kan inte se det som konstigare än så?

Plus att de som redan sagts inte har någon konkurrens, då kan de bara skjuta på nya modeller för att sälja ut lagret av befintliga modeller först. Bra för Intel, dåligt för oss konsumenter. Vi vill ha konkurrens

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Behovet finns för mig även om nu nyheterna som spås komma med just Broadwell inte intresserar mig, Pc-master race? Vi kommer snart bli filthy peasants vi med om det fortsätter såhär men då finns det väl förhoppningsvis något annat skoj att pilla på:)

nu vet jag inte dina krav men personligen tycker jag det som avgör och utgör prestanda i en modern dator för surf: nät och ssd
gajming är ju en helt annan platform dock!

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Väntar på ersättaren/uppföljaren till dagens s2011, klarar mig tillräckligt bra med det jag har i dagsläget

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Svag försäljning = når inte budgetmålen = investeringsbudgeten för kommande generation stryps = försening. Kan inte se det som konstigare än så?

Plus att de som redan sagts inte har någon konkurrens, då kan de bara skjuta på nya modeller för att sälja ut lagret av befintliga modeller först. Bra för Intel, dåligt för oss konsumenter. Vi vill ha konkurrens

De har konkurens!
Problemet är att konkurenterna spelar ett helt annat spel, surfplattor, smarta telefoner, klockor och annat.
Dessa nya saker minskar behovet för traditionella datorer i motsvarande omfattning.
Vi satt med för kraftfulla apparater tidigare och gjorde saker som man numera kan göra på dessa nya apparaterna.
Intel kommer att svara på den nya konkurensen, men inte på ett sätt som vi datorentusiaster gillar.
De kommer att börja satsa mer på CPUer som fyller det nya segment.
Det innebär att de kommer att sätta av mindre pengar för att utveckla CPUer för vårt segment.
Det är detta vi ser nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

De har konkurens!
Problemet är att konkurenterna spelar ett helt annat spel, surfplattor, smarta telefoner, klockor och annat.
Dessa nya saker minskar behovet för traditionella datorer i motsvarande omfattning.
Vi satt med för kraftfulla apparater tidigare och gjorde saker som man numera kan göra på dessa nya apparaterna.
Intel kommer att svara på den nya konkurensen, men inte på ett sätt som vi datorentusiaster gillar.
De kommer att börja satsa mer på CPUer som fyller det nya segment.
Det innebär att de kommer att sätta av mindre pengar för att utveckla CPUer för vårt segment.
Det är detta vi ser nu.

Precis, de har ingen konkurrens om segmentet för prestandaprocessorer, som jag skrev Kanske skulle ha skrivit "mer konkurrens" iofs... Problemet är som du säger att behovet av kraftfullare komponenter för traditionella datorer minskar, och då flyttas utvecklingspengarna till andra områden. Vi får väl helt enkelt bita i det sura äpplet och inse att Intel kan göra som de vill, vi kommer köpa deras "senaste" processorer ändå, eftersom vi vill köpa och alternativ inte finns egentligen.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hur är det med konkurrenslagstiftningen? Riskerar Intel att tvingas till uppdelning av företaget om de springer ifrån AMD allt för mycket? Sen kanske inte efterfrågan blir så hög när de flesta storspel inte skrivs för att driva utvecklingen frammåt utan för att fungera över samtliga plattformar?

Kan tycka att det är skönt att man kan sitta kvar på sitt system rätt många år bara man byter graffe någon gång ibland. Man sparar ju en hel del pengar, men samtidigt är det ju rätt trist. Inte för att jag spelar särskilt mycket längre men man vill ju kunna kräma på när man väl gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Hur är det med konkurrenslagstiftningen? Riskerar Intel att tvingas till uppdelning av företaget om de springer ifrån AMD allt för mycket? Sen kanske inte efterfrågan blir så hög när de flesta storspel inte skrivs för att driva utvecklingen frammåt utan för att fungera över samtliga plattformar?

Kan tycka att det är skönt att man kan sitta kvar på sitt system rätt många år bara man byter graffe någon gång ibland. Man sparar ju en hel del pengar, men samtidigt är det ju rätt trist. Inte för att jag spelar särskilt mycket längre men man vill ju kunna kräma på när man väl gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Har varit tal om det ett par år nu att en bidragande orsak till att intel dragit handbromsen på CPU prestanda sidan och satsar i princip allt på bättre gpu och lägre strömförbrukning är för att de inte kan riskera att AMD tappar ytterligare marknadsandelar, då de inte får bli ensamma på marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plapo:

Går i köpbanorna för en ny bärbar.
Överallt ser jag nya datorer med ivy bridge kretsar.
Är marknaden så kaotisk att ingen tillverkare inte ens vågar köpa nya modeller av kretsar?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.geek.com/microsoft/waiting-for-haswell-here-are-th...

http://www.ultrabookreview.com/3331-haswell-ultrabooks/

Permalänk
Medlem

Min 2500 SB håller bra än, sett historiskt är ju ändå SB bland de bästa lanseringarna.
Broadwell har ju ryktats med endast fastlödda CPUer och inget för DIY.
Dagens nyhet är inte direkt förvånande.

Sagt det förut, säger det igen. Tick/Tock är slut, tempot på mobilsidan gör allt annat snart överflödigt..

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av hasseb64:

Min 2500 SB håller bra än, sett historiskt är ju ändå SB bland de bästa lanseringarna.
Broadwell har ju ryktats med endast fastlödda CPUer och inget för DIY.
Dagens nyhet är inte direkt förvånande.

Sagt det förut, säger det igen. Tick/Tock är slut, tempot på mobilsidan gör allt annat snart överflödigt..

Nja mobilen kan aldrig bli lika snabb som en desktop dator

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Bra! Hoppas detta gör att dom utvecklar bättre/nyare saker till Haswell-E och att Broadwell-E kommer tidigare (kanske bättre att vänta på det?).

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Dåligt. Vill byta ut min C2D 6300 :(. Nu får jag vänta ännu mer... Intel intel why you do this to me?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mirialia:

Dåligt. Vill byta ut min C2D 6300 :(. Nu får jag vänta ännu mer... Intel intel why you do this to me?

Skickades från m.sweclockers.com

Herregud! Köp nu!

Permalänk
Medlem

Oh, jag som sitter och väntar på haswell-E Kan nog inte vänta så länge när detta skjuts upp.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Oh, jag som sitter och väntar på haswell-E Kan nog inte vänta så länge när detta skjuts upp.

Är Haswell-E också försenad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är Haswell-E också försenad?

För mig är det logiskt att det skjuts upp också, men jag har ingen aning om hur utvecklingsprocessen går till, så jag bara antar det.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv

Goda nyheter för mig.

Skickades från m.sweclockers.com