Permalänk
Medlem

Det sägs det! Och det finns lastgamla PBT-tangenter som är som nya så det ligger nog något i det. Är det tjocka eller tunn PBT? Vart och när och för hur mycket köpte du dem om jag får fråga? Jag är med nyfiken på vita blanka PBT (helst tjocka) tangenter.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

Det sägs det! Och det finns lastgamla PBT-tangenter som är som nya så det ligger nog något i det. Är det tjocka eller tunn PBT? Vart och när och för hur mycket köpte du dem om jag får fråga? Jag är med nyfiken på vita blanka PBT (helst tjocka) tangenter.

Det är tunna pbt's, köpte dem från inet för 590kr. Var sista på lagret :D. Jag letade också lite efter tjocka pbt's innan jag köpte dem jag har nu men hittar inget hos nån svensk återförsäljare... Lite synd faktiskt.

Permalänk
Medlem

De sista!? Din jäfvel!

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

De sista!? Din jäfvel!

jag bidrog nog också till lagerstatusen

Permalänk
Medlem

Ser att många sitter med mekaniska på sina jobb, stör ni inte omgivningen med dessa? Kör ni med o-ringar kanske?
Jag sitter med ett Ducky Shine 2 med bruna brytare, och jag tycker till och med att det låter en hel del

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Ser att många sitter med mekaniska på sina jobb, stör ni inte omgivningen med dessa? Kör ni med o-ringar kanske?
Jag sitter med ett Ducky Shine 2 med bruna brytare, och jag tycker till och med att det låter en hel del

Jag sitter med svarta brytare med o-ringar på samt metal-keycaps på backspace och esc. Än har ingen klagat på ljudet men det är heller ingen som sagt något om min musik som smiter ut genom lurarna. Hittills har jag bara vart med om öppna kontorslandskap och då är det mycket diskussioner och spontanmöten precis vart som helst så det är heller aldrig tyst någonsin och då tänker jag att en tangentbord mer eller mindre inte spelar någon roll. Sen behöver man ju inte sitta å hamra på tangenterna utan skriva med lite omtanke mot kollegor. Givetvis har jag sagt till de som sitter närmast att direkt tala om för mig ifall jag stör men än så länge har ingen gjort det.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KKay:

Ser att många sitter med mekaniska på sina jobb, stör ni inte omgivningen med dessa? Kör ni med o-ringar kanske?
Jag sitter med ett Ducky Shine 2 med bruna brytare, och jag tycker till och med att det låter en hel del

Min kollega jag delar rum med tycker om ljudet och funderar på att köpa sitt egna mekaniska. Vi får se hur det blir när jag flyttar in med andra, men har svårt att tro att någon skulle bry sig - om något bli intresserad.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Det kanske är dags att visa ett av mina egna tangentbord, här kommer nuvarande projektet som är ett Filco MJ2 från början men som nu sitter i ett Aluminiumchassi från Vortex. Det har fått sig en uppsättning PBT keycaps och o-ringar och en custom controller än så länge men snart kommer det göra som totalt från taktila till linjära switchar, få lite smörj och slutligen siktar jag på en löstagbar usbkabel.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk

Vad tror ni att ett boltmoddat svenskt Model M är värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Kontrollerkortet är en teensy 2.0 där jag använder tmk_keyboard firmware som är opensource och enkelt att ändra och definera egen layout med olika lager.

Kul att man kan modda som man vill med egen kontroller. Någon som testat att köra med denna Teensy-kontroller på en fabriksbräda ifrån Ducky, CM Storm eller Filco?

Skrivet av NePpo:

http://i.imgur.com/0taBk8P.jpg

Jag gillar dom här höga sfäriska mer än de låga DSA. Riktigt go känsla med sfäriska det är inte lika lätt o glida ner och träffa den undra tangenten som jag gärna gör med cylindriska.

Ser riktigt fint ut!

Tänk om vi hade kunnat ordna några sfäriska tjocka PBT-tangenter med nordiska tecken - hur grymt hade inte det varit?

Kanske vi skulle försöka få till någon gemensam gruppbeställning (om de görs i PBT - ha aldrig sett säfriska versioner i det materialet) hos någon tillverkare ifrån oss här på SweC?

Skrivet av m1k:

http://i.imgur.com/ArYDWB4.jpg

Vita PBT's @ ducky mini!

Dem har lite av en sträv yta, denna ytan ska aldrig slitas ut eller?

Minit ser riktigt snyggt ut med dem. Har motsvarande svarta PBT (men graverade) på mitt Mini, och de har änn så länge inte visat upp minsta tendens till att slitas. Är ju helt klart en av fördelarna med just PBT.

Skrivet av KKay:

Ser att många sitter med mekaniska på sina jobb, stör ni inte omgivningen med dessa? Kör ni med o-ringar kanske?
Jag sitter med ett Ducky Shine 2 med bruna brytare, och jag tycker till och med att det låter en hel del

Tja, har fått en och annan kommentar någon gång eller lite nyfikna frågor (som lett till att andra vill själva skaffa mekaniska tangentbord), men aldrig någon som klagat eller direkt stört sig på det. Stör nog trots allt mindre än de som pratar högjutt i telefon.

Men i öppna kontorslandskap som samtidigt är väldigt tysta (vilket normalt nog är lite motsägelsefullt) så kan jag se att det skulle kunna bli lite problem i något fall.

Skrivet av euf0ria:

Det kanske är dags att visa ett av mina egna tangentbord, här kommer nuvarande projektet som är ett Filco MJ2 från början men som nu sitter i ett Aluminiumchassi från Vortex. Det har fått sig en uppsättning PBT keycaps och o-ringar och en custom controller än så länge men snart kommer det göra som totalt från taktila till linjära switchar, få lite smörj och slutligen siktar jag på en löstagbar usbkabel.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39367418/tangentbord%20-%...

Kul projekt. Vad är det för kontroller du har bytt ut till? Teensy?

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänk om vi hade kunnat ordna några sfäriska tjocka PBT-tangenter med nordiska tecken - hur grymt hade inte det varit?

Kanske vi skulle försöka få till någon gemensam gruppbeställning (om de görs i PBT - ha aldrig sett säfriska versioner i det materialet) hos någon tillverkare ifrån oss här på SweC?

GB på vilka som helst Keycaps som är lite utöver det vanliga är jag öppen för!

Skrivet av martinot:

Kul projekt. Vad är det för kontroller du har bytt ut till? Teensy?

mvh,
martin

Det är en numera gammal "HID Liberation Device" från Bpiphany som använder ett ATmega32u4 chip i grunden. Numera har grundaren gått över till ATmega32u2 och kallar det nya kortet för Pegasus Hoof.
Teensy och HID Liberation Device bygger på samma ATmega chip och har därför samma möjligheter. Skillnaden är att HID. är skapad som en utbyteskontroller enbart för Filco MJ och har samma dimesioner som originalkontrollern.

Kolla gärna min tråd i signaturen så får du se lite mer.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Köpte ett SteelSeries 6Gv2 för någon månad sedan och måste säga att jag är extremt nöjd. Läste många negativa kommentarer om det då de har bytt plats på några tangenter, men efter bara någon dags användning så har man vant sig. För ett så pass billigt tangentbord, 499kr, kan man inte önska mer!

Ända negativa är att texten på tangenterna slits ganska snabbt.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Kan ju ta och lägga ut lite bilder på mitt Realforce 88UB med röda PBT modifiers från Verkkokauppa. Jag har lagt en liten matta under tangentbordet så att det ska bli ett ännu mer "thock" ljud. Ursäktar för bildkvalitén.

"Mattan":

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Äntligen är man klar med Phantom brädan..

Capsen är orginal Cherry doublshots, måste bara få ordning på nedersta raden så jag har svart spacebar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Äntligen är man klar med Phantom brädan..

Capsen är orginal Cherry doublshots, måste bara få ordning på nedersta raden så jag har svart spacebar.

http://i.imgur.com/stoCtPy.jpg

Snyggt!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Beltet:

Tackar!

Permalänk
Medlem

Halloj,

Gör väl mitt första inlägg här då, och visar lite sneaky-bilder på mitt Corsair Vengeance K70:

/Balisfel

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4.00 GHz med NZXT X62 | ASUS Maximus VIII Hero | MSI GeForce GTX 1080 X | Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz | Phanteks Enhtoo Evolv | Intel 330 120GB SSD | ADATA Premier PRO 256 GB | Corsair AX 860W | Acer XB270HU 144 Hz IPS | Windows 10 64bit |

Permalänk

Skrivbordet kommer snart bli lite mer minimalistiskt när lillebror ersätter den programmerbara kolossen till vänster. Förhoppningsvis kan den fylla samma funktion som en Genovation 682. Nu till det svåra valet vilka brytare som ska användas. Jag står mellan MX white, ergo clear, green vintage blue eller vintage black.

Permalänk
Medlem

En uppdaterad bild på mitt HHKB

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Ingen superbild men såhär ser i alla fall mitt tangentbord ut för tillfället:

Som signaturen säger är det ett Filco Majestouch 2 TKL. Brytarna är bruna, o-ringar är ditsatta, tangenterna är blanka av PBT-plast (tunn, tyvärr) och en ljudisolerande matta är monterad inne i chassit (jag är lite anal vad gäller ljud). Inget revolutionerande på något sätt men enkelt, stilrent och snyggt tycker jag själv.
Näst på listan är en ny sleevad vit USB-kabel.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem

Definitivt en av de bästa trådarna på forumet. Jag längtar till mitt custom bord ifrån WASD Keyboards kommer så jag kan visa upp det. Ska blir riktigt spännande och se hur deras trycket blir. Valde att slå på stora trumman med det också.

Nyligen skickat så 7-10 dagar så har jag det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

Som signaturen säger är det ett Filco Majestouch 2 TKL. Brytarna är bruna, o-ringar är ditsatta, tangenterna är blanka av PBT-plast (tunn, tyvärr) och en ljudisolerande matta är monterad inne i chassit (jag är lite anal vad gäller ljud).

Intressant! Har du möjlighet att visa med bild hur du monterat matten inne i chassiet, och vad för typ av material du använt?

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Snart dags för nytt tangentbord skrev jag i förra kommentaren, men det innebär inte att det gamla är helt bortglömt, eftersom det kommer nästa vecka tänkte jag att jag kunde vara snäll och tvätta och mitt SteelSeries 6GV2 innan min kära sambo tar det och ersätter sitt svampiga Logitech K340 som hon klagat på att tangenterna slutat svara osv men när man frågar om jag ska köpa ett nytt har man fått nej till svar. Hon är en lustig en, iallafall hon sa att hon vill ha mitt gamla sen när det nya kommer.

Så här kommer en liten serie bilder (som blivit fotograferade av en potatis dessvärre) av lite städning.
Jag har tagit bort de värsta bilderna när jag upptäckte att katten uppenbarligen försökt dämpa tangentbordet med sin päls.

Dold text

Nu är det inte många dagar kvar till mitt WASD Keyboards V2 kommer, kommer bli riktigt spännande och se hur det ser ut med mitt tryck.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant! Har du möjlighet att visa med bild hur du monterat matten inne i chassiet, och vad för typ av material du använt?

mvh,
martin

Hejsan.
Chassit är inte öppet i detta nu, dock tänker jag öppna det snart för att dels byta mattan däri till en annan och dels för att montera en ny USB-kabel (vilket jag ju skrev ovan). Jag har sett modifikationen göras på de engelsktalande tangentbordsforumen där jag vill minnas att jag även sett att du huserar martinot. Det var ifrån denna tråd jag först fick idén. Där finns som synes även några bilder. En annan som gjort det och tagit en bild är denna personen.
De mattorna de har använt har jag inte hittat här i Sverige (även om jag tycker att den borde finnas) utan jag testade själv en lådmatta ifrån IKEA. Jag blev dock lite besviken över resultatet och tänker - som jag nämnde ovan - byta ut den. Tanken är att istället ta en (tunnare) ljudisolerande matta avsedd för datorchassin och se om det blir bättre.
Även om du inte frågade det så kan jag bara nämna (om du mot förmodan inte vet det) att jag upplever en stor förbättring av att ha någonting under tangentbordet - i mitt fall har jag som synes en musmatta stor nog att rymma både mus och tangentbord.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

... men grymt nöjd är jag

http://farm8.staticflickr.com/7363/9631570154_b444f4ccc8_c.jp...
Geek corner update by FreakyLeo, on Flickr

Ducky G2Pro Shine med Cherry MX Clear och vit bakgrundsbelysning
Ducky Transparent Acryllic handledsstöd
Mionix Sargas 900 musmatta (90x32cm)
Mionix Naos 3200

Vet att det är ett gammalt inlägg men vart fick du tag på handledsstödet? Är ute efter ett i akryl (behöver inte vara Ducky)

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Teraset ser ut att ha den. Tyvärr är frakten dyr.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem

Äntligen har det kommit, mitt nya tangentbord ifrån WASD Keyboards.

Jag valde som sagt slå på stora trumma men sa inte vad det innebar. Det innebär att jag valde trycka hela tangentbordet med ett custom tryck som blev fantastiskt!

Här är lite bilder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Coolt! Nu får du nästan ha det som prydnad så att du inte sliter ned tangenterna.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

Coolt! Nu får du nästan ha det som prydnad så att du inte sliter ned tangenterna.

Det är mycket trevligt trycket. Enligt WASD och källor ska UV tryck hålla väldigt bra, upp emot 10 år vid aktivt bruk om man ska tro alla rapporter. (sett videos där folk sandpapprat yttor som blivit tryckta med UV tryck som inte ens blir berörda, men vad som är sant och falskt är ju anyones guess.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kreativ som jag är (nåja) så fortsatte jag att pilla med layouten på tangentbordet och kom fram till en annan:

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)